Jeg viser til brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 23. mai 2000.
Vedlagt oversendes svar på spørsmål
1 - 20.
Spørsmål
1
Samferdselsdepartementet
fremhever uforutsette geologiske forhold som en viktig årsak
til kostnads-overskridelser på alle parseller. Hvor stor
andel utgjør dette av overskridelsene? Det vises også til
et økonomisk sluttregnskap for prosjektet. Dersom dette
foreligger bes det oversendt kontrollkomiteen.
Svar:
Uforutsette geologiske/geotekniske
forhold kan medføre økte kostnader. Dette kan
skyldes
a) Ekstrakostnader
som følge av mengdeøkninger.
b) Ekstrakostnader som følge av
vanskeligere og mer kostbare arbeider.
c) Ekstra kostnader som følge
av de førstnevnte poster, f.eks. behov for ekstra rigg,
administrasjonskostnader som følge av forlenget byggetid
og økte transportkostnader som følge av manglende
tilkomst til andre deler av anlegget.
d) Uforutsette kostnader som følge
av tvist med entreprenøren om vederlaget.
Det er svært vanskelig å skille
ut hvilke ekstrakostnader som er en direkte følge av de
geologiske forhold. I den grad det er mulig å anslå dette
for de forskjellige deler av prosjektet er følgende resultat
beregnet i 1993-kroner:
Honningsvågtunnelen
| kr | 76 mill |
Nordkapptunnnelen | kr | 157 mill |
Kåfjord-Vestrepollen
| kr | 20 mill |
Veidnes-Afbaklia | kr | 14 mill |
Andre fellesutgifter | kr | 15 mill |
Totalt | kr | 282 mill |
Dette utgjør om lag 72 pst. av de totale
kostnadsoverskridelsene på 393,3 mill. 1993-kr. Når
det gjelder økonomisk sluttregnskap for prosjektet er ikke
dette klart ennå, da alle kostnader ikke er oppgjort. F.eks.
er reindriftsskjønnet ennå ikke avsluttet. Det
er foreløpig ikke utarbeidet en økonomisk sluttrapport
for prosjektet.
Spørsmål 2
Riksrevisjonen mener det
er uheldig at det i beskrivelsen av kostnadsoverslaget ikke ble
opplyst hvilket plangrunnlag kostnadsoverslaget hadde som basis. Var
det klare regler for dette på det daværende tidspunkt
eller var det vanlig legge frem hovedplan med ulike sikkerhetsmarginer?
Har en usikkerhetsmargin på +/- 10% vært
lag til grunn i tilsvarende prosjekter?
Svar:
I St.meld. nr. 46 (1990-91), s. 26 Om endring
i rammebetingelser for bompengeprosjekter, ble det trukket opp retningslinjer
for kostnadsoverslag i forbindelse med bompengeprosjekt. Her heter
det bl.a. følgende:
«Det skal i denne forbindelse legges til grunn at anslaget
for anleggskostnadene som et minimum er innenfor en usikkerhet på +/-
25% i hovedplanen. Bompengeprosjektene bør om
mulig være så gjennomarbeidet at overslaget for
anleggskostnader er bearbeidet til detaljplannivå/reguleringsplan.
Dette innebærer en usikkerhet på +/-
10 pst.»
Videre heter det i Innst. S. nr. 16 (1991-92),
s. 6 Innstilling fra samferdselskomitéen om endring i rammebetingelser
for bompengeprosjekter:
«Komitéen mener prosjektene i større
grad må være så grundig gjennomarbeidet
at overslag for anleggskostnader helst er bearbeidet til detaljplannivå.
Dette innebærer vanligvis en usikkerhet på +/-
10 pst.»
Med bakgrunn i dette gjennomgikk Vegkontoret
i Finnmark og representanter fra Vegdirektoratet med god oversikt
over erfaringspriser og kunnskap om denne type anlegg, plangrunnlaget
for prosjektet. Ved å sammenholde kostnadsoverslaget med
erfaringspriser for tilsvarende prosjekt i Finnmark og ellers i
landet, ble det foretatt en revisjon av overslaget. Det ble da konkludert
med at en hadde tilstrekkelig grunnlag til å kunne varsle
at overslaget lå innenfor 10 pst. For konkrete bompengeprosjekter
fremmet i 1992-93 og videre framover er kostnadsoverslag angitt
med en usikkerhet på +/- 10 pst., jf.
f.eks. St.prp. nr. 9 (1992-93) Om forhåndsinnkreving av
bompenger til
Spørsmål 3
Finnes de klare regler
for beregning av usikkerhetsmarginer på ulike plannivåer?
Det bes redegjøres for ordinære prosedyrer på ulike
plannivåer og på hvilket nivå det var
vanlig å være når saken ble lagt frem
for Stortinget?
Svar:
Det er ikke laget entydige regler eller metoder
for beregning av usikkerhetsmarginer i forbindelse med veganlegg.
Krav til nøyaktighet i kostnadsoverslaget er normalt avgjørende
for detaljering av selve planen. Utgangspunktet er at det er kjente
verdier på marginene på hhv. 25% på oversiktsplannivå og
10% på detaljplannivå. Planleggingen
må detaljeres i en slik grad at en får den nødvendige
oversikt mht. kostnader at en kan si seg trygg på at en
ligger innenfor disse marginer.
På hovedplan/kommunedelplannivå benyttes
relativt grove enheter som f.eks. løpemeter med veg, bro
eller tunnel basert på antagelser om grunnforhold eller andre
hovedparametere som har stor innvirkning på kostnadene.
På detaljplannivå/reguleringsplannivå vil en
vanligvis måtte gå mer detaljert til verks. Gjennom den
kommunale planprosessen vil en også få oversikt over
krav som må behandles og eventuelt innkalkuleres i prosjektkostnaden.
Dette medfører at en kan få en gjennomarbeidet
plan som gir grunnlag for en god oversikt over de arbeider som skal
utføres. På detaljplannivå kan kostnadene
fastsettes ut fra erfaringspriser.
I forbindelse med planarbeidet, har en i den
senere tid arbeidet mye for å få prissatt de usikkerheter
en kan treffe på i forbindelse med gjennomføring
av anlegg. Dette arbeidet bidrar til sikrere kostnadsoverslag.
Når det gjelder krav til plannivå ved
framleggelse for Stortinget vises til svar på spørsmål
2.
Det er et mål at en skal ha ferdig
reguleringsplan med usikkerhet på +/-
10% når et prosjekt tas opp til bevilgning, men
det finnes unntak fra denne målsettingen.
Spørsmål 4
Er det vanlig med reguleringsplan
før Stortinget gjør sitt vedtak, for eksempel å innhente
kommunale planer for nye boligfelt og uttalelser fra andre berørte
parter?
Svar:
Målet er at vi skal ha fullstendig
reguleringsplan med tilhørende overslag for planen, jf.
svar på spørsmål 2 og 3.
Planlegging av et vegprosjekt er en omfattende
prosess som er regulert av plan og bygningsloven. Denne har spesiell
fokus på trafikkavvikling, miljø og trafikksikkerhet.
Gjennom offentlig utlegging av reguleringsplaner får interessegrupper,
kommuner og andre berørte anledning til å komme
med merknader.
Spørsmål 5
Er det vanlig å tilrettelegge
for gang- og sykkeltrafikk i tunneler i tynt befolkede strøk?
Hva var merkostnaden for dette og dersom disse var store, var det
ikke naturlig å ta det opp med departementet?
Svar:
Det er ikke automatikk i at det tilrettelegges
for gang og sykkelveger i tunneler i tynt befolkete strøk.
Når en etter oppfordring fra Honningsvåg kommune
og Finnmark fylkeskommune, aksepterte å gjennomføre
dette i Honningsvågtunnelen, var årsaken at kommunen
er i en spesiell situasjon. Det er forklart at det ikke er tilgjengelige
tomtearealer i kommunen og at den eneste ekspansjonsmuligheten er
på Sarneset. For at videreutvikling i området
skal kunne skje, er det nødvendig å kunne gå eller
sykle mellom Sarneset og Honningsvåg.
I utgangspunktet ble det foreslått
at tunnelen skulle utvides fra profil T8, dvs. 8 meter bredde, til
profil T10 eller T11. Den er nå utvidet til T9 som er det
minste tverrsnitt som vi har godkjent for myke trafikanter. Da beslutningen
om dette ble tatt, ble det også tatt hensyn til at kostnadene
ved etablering av gang/sykkelmulighet på et senere
tidspunkt ville være uforholdsmessig kostbart og derfor
i praksis ikke gjennomførbart. Ekstrakostnadene med utvidelsen
ble i utgangspunktet ansett for å være ubetydelige
i forhold til prosjektets størrelse. En gjennomgang av
kostnadene i Honningsvågtunnelen har vist at merkostnaden
er anslagsvis 17,0 mill. kr. At kostnaden har kommet opp på et
slikt nivå, har i stor grad sammenheng med den generelle kostnadsøkningen
for tunnelen som følge av de geologiske forhold.
Justeringen av tunnelbredden ble ikke vurdert å være en
så vesentlig endring av prosjektet at det burde vært tatt
opp med departementet.
Spørsmål 6
Det er gjort til dels omfattende
endringer underveis i Fatima-prosjektet. Hva er kriteriene for at
prosjekt-endringer fremmes som ny sak/tilleggssak, ut over
budsjettrapportering, til Stortinget?
Svar:
Det foreligger ingen retningslinjer for å ta
opp prosjektendringer underveis i et prosjekt ut over de ordinære
budsjettprosesser. Dette vurderes fra sak til sak.
Spørsmål 7
Hvilke retningslinjer gjelder
for Vegdirektoratet og hvilke bestemmelser og fullmakter foreligger
det om ansvarsfordeling mellom Vegdirektoratet, vegkontorene og
Samferdselsdepartementet?
Svar:
Retningslinjene for Vegdirektoratet følger
instruks fastsatt av Samferdselsdepartementet 22. januar 1996. I
budsjettsammenheng reguleres forholdet mellom Samferdselsdepartementet
og Vegdirektoratet gjennom årlig tildelingsbrev.
Den formelle ordningen av forholdet mellom Vegdirektoratet
og vegkontorene reguleres av en avtale mellom vegdirektøren
og den enkelte vegsjef om rammebetingelser og krav til måloppnåelse
for det enkelte år. I tillegg er utbyggingsstandard regulert
i vegnormaler som vegkontorene skal følge og som Vegdirektoratet kan
dispensere fra.
Spørsmål 8
Ifølge vegvesenets
interne retningslinjer skal kostnadsoverslag være så riktige
som mulig og fortrinnsvis på detaljnivå. På hvilken
måte skiller dette kostnads-overslaget seg fra andre overslag?
Var disse retningslinjene gjeldende på det daværende
tidspunkt?
Svar:
Dette kostnadsoverslaget skiller seg fra andre
kostnadsoverslag ved at grunnlaget var en hovedplan hvor en etter
en konkret vurdering basert på erfaringspriser oppga en
usikkerhet på +/- 10 pst.
Med hensyn til gjeldende retningslinjer henvises
til spørsmål 2.
Spørsmål 9
Ifølge Riksrevisjonen
var det opprinnelige kostnadsoverslaget i St.prp. nr. 47 ikke komplett.
Hva skyldes manglene og undervurderingen av enkelte kostnader?
Svar:
Det er korrekt at enkelte elementer var uteglemt
i kostnadsoverslaget. Dette skyldes ren forglemmelse eller manglende
oversikt hos dem som gjennomførte kalkulasjonen og at en
ikke går så detaljert til verks når overslaget
bygger på sammenlignbare enhetspriser. Et hvert overslag
består av en rekke delelement og disse prissettes vanligvis
med bakgrunn i erfaringspriser.
Hvis de lokale forhold avviker fra det en har
hatt ved tidligere prosjekt, vil dette medføre at kostnaden
på de enkelte delelementer avviker fra erfaringspriser
i begge retninger. Dette vil ofte kunne balansere ved at økninger
et sted går opp mot reduksjoner et annet sted. For å ta
høyde for at det i noen tilfeller ikke balanserer opererer
en med usikkerhetsfaktorer i totaloverslaget.
Spørsmål 10
Riksrevisjonen er usikker
på hvorvidt grunnundersøkelser foretatt på vegparsellene
har holdt forutsatt grundighet. Hvorfor ble det fremlagt begrensete grunnundersøkelser
for veg dagen før saken ble lagt frem for Stortinget.
Svar:
«Forutsatt grundighet" er ikke et entydig begrep.
Det er et skjønnsmessig spørsmål basert
på fagkompetanse hvilket nivå som er nødvendig
for å få tilstrekkelig visshet om de faktiske
grunnforhold forut for anleggsstart. Det vil også være
et kostnadsspørsmål som må sees i forhold
til nytten av tilleggsinformasjon, hvor omfattende grunnundersøkelser
som skal foretas.
I dette tilfellet har det ikke vært
foretatt grunnboring. Det er derimot foretatt befaring med personell
som hadde erfaring fra områder med tilsvarende forhold. Disse
mente at de kunne anslå grunnforholdene med tilstrekkelig
sikkerhet uten å bore.
For å ha budsjettmessig dekning dersom
grunnforholdene ikke samsvarte med forutsetningene, ble kostnadsoverslaget økt
for disse parsellene i forhold til overslaget i hovedplanen. Meterprisen
lå på nivå med sammenlignbare anlegg
i Finnmark. En mente dermed at selve overslaget skulle holde seg
innenfor den forutsatte usikkerhetsmargin, jf. svar på spørsmål
2.
Spørsmål 11
Veidnesbrua var fra starten
av ikke prosjektert for å tåle værbelastningene.
Det ble under høringene vist til den såkalte "Mjøsbru-dommen".
Hva innebar denne dommen som fikk konsekvenser for Veidnes bro?
Svar:
Mjøsbrudommen har ikke direkte sammenheng
med denne saken, men den illustrerte at dette er en komplisert og
følsom fundamenteringsmetode.
Dette tilsier at en bør utvise forsiktighet
med å benytte metoden når det er usikkert mht.
de påkjenninger og laster som konstruksjoner vil bli utsatt
for.
Spørsmål 12
Hvorfor innså man
ikke behovet for å endre traseen for Honningsvågtunnelen
på et tidligere tidspunkt?
Svar:
Bakgrunnen for den endelige avgjørelse
om flytting av påhugget for Honningsvågtunnelen
var kravet om at det måtte bygges kulvert på 110
mtr. forbi oljeanlegget av sikkerhetshensyn. Det var først
når dette kravet ble fremsatt i forbindelse med den senere
planbehandling at en fikk grunnlag for å vurdere kostnaden
med kulvert opp mot forlengelse av tunnelen. Ut over den rene kostnadsmessige
sammenligningen kom det også inn ekstramomenter (rasproblemer)
som man hadde vært klar over tidligere, men som alene ikke
tilsa at påhugget burde flyttes. Dette medførte
at en etter en helhetsvurdering i mai 1995 besluttet å flytte
påhugget.
Spørsmål 13
Ifølge Riksrevisjonen
burde behovet for omprosjektering av Veidnes bro vært oppdaget
på et langt tidligere tidspunkt. Er departementet enig
i at dette var mulig?
Svar:
Departementet er enig i at behovet for omprosjektering
av Veidnes bru kunne vært oppdaget tidligere dersom en
hadde andre prosedyrer for teknisk godkjenning av bruprosjekter.
Vegdirektoratet har godkjenningsmyndighet for bruer. Prosedyren
er slik at gjennomgang av beregninger først blir foretatt
når detaljprosjekt foreligger. Siden de aller fleste planer
og beregninger som leveres blir godkjent er dette mest hensiktsmessig.
I forbindelse med Veidnes bru ble det derfor
gjennomført to omganger med detaljprosjektering med frittstående
søylegrupper før en hadde et endelig prosjekt.
Frittstående søylegrupper ville gitt den billigste konstruksjonen.
Ved gjennomgang av dette viste det seg at løsningen ikke
hadde tilstrekkelig sikkerhet. Det ble da besluttet å endre
konstruksjonen.
En eventuell endring av kvalitetssikringsprosedyren for å fange
opp slike tilfeller som oppsto i forbindelse med Veidnes bru, innebærer
at det blir foretatt en omfattende gjennomgang fra Vegdirektoratets
side tidligere i prosessen enn det man gjør i dag. Dette
anses ikke hensiktsmessig.
Spørsmål 14
Overslagene for Veidnes
bro var ikke formelt godkjent av Vegdirektoratet. Hva er forklaringen
på dette?
Svar:
Overslaget for Veidnes bru kom fram etter en
lang prosess. Opprinnelig kostnadsoverslag (detaljplan 1991) på 50,0
mill. baserte seg på priser fra lignende bruer andre steder
ved utarbeidelse av overslag. Fundamenteringsløsningen
var 2-8 frittstående peler i vann, altså en betydelig
enklere fundamentering enn dagens løsning med senkekasser.
Løsningen er også enklere enn løsningen
i forprosjektene utarbeidet i 1992 og 1994.
Kostnadsoverslaget som ble utarbeidet i februar 1992
var basert på forprosjekter fra tre utvalgte konsulenter.
Dette kostnadsoverslaget var utarbeidet etter opprinnelig kostnadsoverslag
som var basert på opprinnelig detaljplan fra 1991.
Mht. Vegdirektoratets godkjenning av kostnadsoverslag
forelå dette som del av totaloverslaget som inngikk i St.prp.
nr. 47. Denne er derved godkjent av Vegdirektoratet på det
grunnlag som da forelå. Fundamenteringsløsningen
måtte i ettertid endres, jf. spørsmål
13.
Spørsmål 15
Hvorfor ble de parsellvise
byggeplaner datert opp til et år etter at arbeidene var
startet?
Svar:
Byggeplanene er datert på det tidspunkt
da de var ferdigstilt og i dette tilfellet pågikk byggeplanleggingen
parallelt med arbeidene i marken. Dette er ikke uvanlig praksis
ved byggeprosjekter generelt. Både i forbindelse med vegprosjekter
og andre byggeprosjekter er det svært vanlig at byggeplanprosessen
pågår parallelt med realisering av et prosjekt,
men selvsagt i forkant av selve delarbeidprosessene.
Spørsmål 16
Riksrevisjonen finner det
betenkelig at rutinene for utarbeidelse av byggeplaner ikke synes å ha
vært fulgt opp på arbeid i egen regi. Det fremgår
også av Riksrevisjonens rapport at regelverk og anbefalt
praksis ikke alltid følges i etaten. Hva er forklaringen
på dette og hvilke tiltak er i så måte
iverksatt?
Svar:
Det er korrekt at rutinene for utarbeidelse
av byggeplaner ikke var fulgt for alle arbeider i egenregi på Fatimaprosjektet.
For parsellen Kåfjord - Vestrepollen
var årsaken til dette at en kom i tidsnød. Vedtaket
om oppstart av anlegget og mål for ferdigstillelse var
satt slik at en måtte starte umiddelbart for å etablere
adkomst for påhugg for Nordkapptunnelen. Denne lå på kritisk linje.
For parsellen Veidnes - Afbaklia forelå ikke
byggeplaner før hhv. høsten 96 og høsten
97 for to delparseller. Dette var etter oppstart. Her hadde man
imidlertid en gjennomarbeidet reguleringsplan som etter prosjektledelsens
oppfatning ga godt nok grunnlag for å starte med sprengning
og masseflytting parallelt med at en gjennomførte byggeplanlegging.
For parsellen Kobbholla - Storbukt forelå det
byggeplan da arbeidet startet opp.
Vegvesenets praksis på dette prosjektet
har vært at en har satt inn byggeplanressurser først
på de strekninger hvor en benyttet entreprise. Dette har
hatt sammenheng med at egenregiarbeider har vært å betrakte
som regningsarbeid hvor byggherren gjør opp etter medgåtte kostnader.
Dette medfører at en ikke har det samme behov for mengdeenheter
som i forhold til en entreprise som vanligvis er en enhetspriskontrakt.
Dette er imidlertid endret nå da det også inngås
enhetsprisavtaler med egen produksjonsavdeling.
Spørsmål 17
Riksrevisjonen konstaterer
at informasjonen fra departementet til Stortinget har vært
unøyaktig på flere punkter. Hvorfor ble det presentert
unøyaktig prosjekt og kostnadsbeskrivelse for Stortinget?
Svar:
Departementets informasjon til Stortinget har
etter vår oppfatning vært så god som
mulig i forhold til den kunnskap man hadde på det tidspunkt
da den ble avgitt. Departementet har ikke vært kjent med
andre opplysninger som kunne gi grunnlag for noe annet. Opplysningene
har vært basert på informasjon fra Vegdirektoratet
som er vår faginstans på området.
Departementet har ikke selvstendig kompetanse
til å kontrollere eller kvalitetssikre den informasjon
som mottas fra Vegdirektoratet med hensyn til rent tekniske forhold
og kostnader i denne sammenheng. Dette ville etter departementets
oppfatning vært en uhensiktsmessig ordning. Departementet
vil imidlertid påpeke at den nye ordningen med ekstern
kvalitetssikring av alle kostnadsoverslag over 500 mill. kr (jf.
omtale i Gul bok for 2000) vil gi departementet et bedre grunnlag
for vurdering av kostnadsoverslag for framtidige prosjekter.
Spørsmål 18
Riksrevisjonen reiser kritikk
ved flere forhold i fremlegget og prosessen av dette prosjektet.
Hvilke tiltak er iverksatt for å øke kvaliteten
på de svakheter som er avdekket?
Svar:
Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet
har tatt situasjonen mht. kostnadsoverskridelser meget alvorlig
og arbeider med å bedre kostnadsoverslagene. Internt i
Vegdirektoratet er det utviklet bedre systemer for å kvalitetssikre
kostnadsoverslagene før prosjektene tas opp til bevilgning.
Vegdirektoratet har også drevet mye opplæring
på ny kalkulasjonsmetode, men denne satsingen vil ikke
komme til nytte før om noen år. Nye prosjektstyringsverktøy
skal bidra til bedre oversikt over utbyggingsprosjektene, slik at
korrigerende tiltak kan settes i verk på et tidligere stadium. Det
arbeides også med en klargjøring og forbedring
av rutinene ved gjennomføring av våre prosjekter.
Retningslinjer vil være ferdig i løpet av 2000.
I Gul bok for 2000 er ytterligere tiltak for
bedring av kostnadsstyringen omtalt. Jf. også svar på spørsmål
17. Disse tiltak vil gjelde generelt for berørte departementers
arbeid med styring av store prosjekter.
Spørsmål 19
Foreligger det korrespondanse
om Fatima-prosjektet i forbindelse med de ulike behandlingene som
ble lagt frem for Stortinget?
Svar:
Etter Stortingets vedtak i forbindelse med St.prp.
nr. 47 (1992-93), jf. Innst. S. nr. 177 (1992-93), er prosjektet
omtalt i samtlige budsjettproposisjoner fra og med St.prp. nr. 1
(1993-94). I tillegg er prosjektet omtalt i St.prp. nr. 64 (1997-98) Om ein del løyvingar m.v. for 1998
på Samferdselsdepartementets område.
Vegdirektoratet utarbeider hvert år
forslag til riksvegbudsjett. Dette oversendes Samferdselsdepartementet
som grunnlag for departementets utarbeidelse av de årlige
budsjettproposisjonene. Vegdirektoratets forslag bygger på budsjettforslag
fra vegkontorene. I denne forbindelse foreligger det korrespondanse
om prosjektet. I tillegg foreligger det korrespondanse i forbindelse
med St.prp. nr. 64 (1997-98).
Fatimaprosjektet inngår i de større
prosjektene som Vegdirektoratet følger opp spesielt mht
kostnadsutvikling og fremdrift, jf. St.prp. nr. 64 (1997-98). Følgelig foreligger
det også korrespondanse i forbindelse med vegkontorets
tertial- og årsrapportering til Vegdirektoratet.
Ut over dette har en i forbindelse med Fatimaprosjetet
en omfattende korrespondanse mellom departementet, Vegdirektoratet
og vegkontoret selv om denne ikke er knyttet direkte opp mot den
enkelte stortingsbehandling. Denne korrespondansen har vært
tilgjengelig for Riksrevisjonen og er i stor grad benyttet som grunnlag for
Riksrevisjonens rapport.
Spørsmål 20
Hvilke regler for framlegg
av saker til Stortinget var gjeldende da St.prp. nr. 47 ble framlagt?
Svar:
Mht. regler for kostnadsoverslag og krav til
plan-grunnlag henvises til svar på spørsmål
nr. 2 og 3.