Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
reindriftsavtalen 2000-2001 og om dekning av kostnader vedrørende
radioaktivitet i reinkjøtt, med forslag om endrede bevilgninger
over statsbudsjettet for 2000.
Inneværende reindriftsavtale har en
bevilgning på 80,0 mill. kroner over statsbudsjettets kap.
1151 Til gjennomføring av reindriftsavtalen.
Ved reindriftsforhandlingene for avtaleåret
1999-2000 inngikk partene en protokoll om tiltak for reduksjon av
reintallet i de reinbeitedistrikter i Finnmark hvor tilpasningsproblemene
er størst mellom reintallet og tilgjengelige beiteressurser.
Et hovedproblem i årets forhandlinger har vært
at Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) har gått bort
fra det som i fjorårets forhandlinger er avtalt om bruk
av lovbaserte tiltak for å oppnå balanse mellom
beiteressursene og reintallet i Finnmark. Regjeringen ser det som
nødvendig med en viss grad av oppslutning innen reindriften, Sametinget
og det samiske miljø for de tiltak som skal nyttes for å oppnå nødvendige
tilpasninger i reintallet. Avtalepartene ble derfor enige om å trekke
forhold som berører reintallsreguleringer med hjemmel i
reindriftsloven ut av forhandlingene. Dette arbeidet vil bli fulgt opp
etter de prosedyrer som reindriftsloven foreskriver.
Reindriftsavtalen for 2000-2001 vil ikke være
tilstrekkelig for en tilpasning av reintallet til beiteressursene
i Finnmark. Ressurssituasjonen gir i dag lav produktivitet med store
tap. På denne bakgrunn vil Staten prioritere forberedelsen
med å få fastsatt rammebetingelser for det enkelte
distrikt og driftsenhet i Finnmark.
Den inngåtte avtalen har en ordinær
ramme på 88,0 mill. kroner. I tillegg avsettes en disposisjonsbevilgning
på 4,5 mill. kroner til dekning av kostnader vedrørende
radioaktivitet.
I tillegg til selve avtalen er det avtalt oppfølging
på to punkter:
1. dekning av utgifter
til ressursovervåkning, og
2. finansiering av tiltak mot radioaktivitet
i reinkjøtt.
De mål og retningslinjer som ligger
til grunn for reindriftspolitikken er trukket opp av Regjeringen
i St.meld. nr. 28 (1991-1992) En bærekraftig reindrift, og
av Stortinget i Innst. S. nr. 167 (1991-1992). I innstillingen konkretiseres
"En bærekraftig reindrift" gjennom følgende tre
punkt (mål):
Økologisk bærekraft forutsetter
at det legges avgjørende vekt på å forvalte
beitegrunnlaget slik at beitebalansen sikres.
Økonomisk bærekraft forutsetter
at det stilles krav om produktivitet, inntjeningsevne, kostnadseffektivitet,
inntektsnivå og inntektsfordeling. Det stilles også krav
om at det er et rimelig forhold mellom næringens ressursgrunnlag
og det antall mennesker som skal finne inntekts- og sysselsettingsmuligheter
i reindriften med de markeds- og inntektsmuligheter som er til stede.
Kulturell bærekraft innebærer
at man må sikre en stabil sysselsetting og inntekt i næringen.
Målsettingen forutsetter at reindriftspolitikken
sees i en samepolitisk sammenheng. Reindriftspolitikken er derfor
bygd på to selvstendige grunnlag; en nærings-politisk
produksjonsverdi og en samepolitisk kulturverdi. Reindriftsavtalen
er - ved siden av reindrifts-loven, det viktigste operative redskap
for å følge opp målene og retningslinjene
i reindriftspolitikken.
Etter St.meld. nr. 28 (1991-1992) En bærekraftig reindrift,
har reintallstilpasning vært et tema i alle reindriftsoppgjør
og i Stortingets behandling av avtaleproposisjonen. Årets
reindriftsavtale har i større grad enn tidligere vektlagt
inntektsfordeling og produksjonsoptimalisering, og i mindre grad
tiltak for å tilpasse reintallet.
Beitepotensialet setter sammen med reintallet
og strukturen i vårflokkene grenser for den samlede produksjon
i reindriften.
Utfordringene knytter seg først og
fremst til arbeidet med å avbalansere reintallet til beitegrunnlaget
i Finnmark, øke verdiskapingen med grunnlag i kjøtt,
sikre beite- og arealgrunnlaget for næringen samt utvikle
tiltak for å redusere rovdyrtapene. I samtlige reinbeiteområder
sliter næringen med store rovdyrtap og med produksjonssvikt
som følge. For hele det samiske reinbeiteområdet
er det viktig å skape forståelse, tillit og erfaring
for at reindrift kan drives uten reelle næringskonflikter
med annen sedvanemessig bruk av områdene.
Inngrep og forstyrrende aktiviteter har akselerert
i omfang de siste tiårene. Dette har ført til
varig reduksjon av arealer som reindriften har hatt til rådighet
og til økte forstyrrelser for reinflokkene. Oppstykking
av beiteområdene, som vanskelig lar seg forene med reinens
behov for sammenhengende "friområder" og trekkleier er
trolig en av de alvorligste truslene mot reindriftens arealgrunnlag.
For å beskrive produktiviteten i reindriften
relateres produksjonen enten til rein i vårflokk (antall
rein ved driftsårets begynnelse) eller til brutto beiteareal.
Både Troms, Sør-Trøndelag og Hedmark
har hatt produktivitetsøkning siste driftsår.
Dersom et distrikt har hatt større nedgang i reintallet
enn uttaket av slaktedyr, vil distriktet få en negativ
totalproduksjon. I driftsåret 1998-1999 var dette tilfelle
for et par distrikt i Nordland med spesielt store rovdyrtap.
For store deler av høst-, vår-
og vinterbeitene i Finnmark er ressurskrisen nå et faktum.
Høgste reintall for reinbeitedistriktene i Finnmark ble
fastsatt til 160 500. Fra høgste reintall ble fastsatt
og fram til i dag er det distrikt som har overskredet "reintallskvoten"
sin med opptil 100 pst. uten at noe er gjort, fordi spørsmålet
er uavklart om hvordan reduksjonen skal fordeles mellom driftsenhetene
innen det enkelte distrikt. Etter reindriftslovens § 2
kan områdestyret fastsette høgste antall rein
pr. driftsenhet etter godkjenning av Reindriftsstyret. Slik regulering
er gjennomført på driftsenhetsnivå i
noen distrikt innen områdene sør for Finnmark,
og den har her vist seg å gi forutsigbare og stabile rammebetingelser
for næringen og trygghet for utøverne.
NRL er sterkt imot offentlig innblanding i spørsmålet
om reintallsregulering og fastsetting av reintallskvoter for driftsenhetene
i Finnmark. Sametinget har i alle tidligere sammenhenger framholdt
nødvendigheten av at det offentlige går inn og
foretar slik regulering på driftsenhetsnivå, men
framholder nå at fastsetting av et øvre reintall
for driftsenhetene ikke må gjøres før etter
at nye øvre reintall er fastsatt for di-striktene.
Det er fortsatt store skjevheter i inntektsfordelingen internt
i næringen. Lønnsomheten er best i reindriftsområdene
lengst sør i landet.
Det er videre store forskjeller i produksjonstilpasning
og effektivitet i næringen. Den økonomiske og sosiale
situasjon for reineiere i store deler av de sentrale reindriftsområdene
i Finnmark er fortsatt meget vanskelig. Totalregnskapet viser at
de økonomiske resultatene er svært dårlige.
Det er få alternative inntekts- og sysselsettingsmuligheter,
noe som forverrer situasjonen i regionen og skaper risiko for ny
overetablering i næringen. Situasjonen krever at omleggingene
som er iverksatt i næringen fortsetter gjennom de økonomiske
virkemidlene som skal bidra til høyt slakteuttak, tidligere
gjennomføring av slaktingen og satsing på utviklings-
og investeringstiltak. Dette er helt nødvendig for å sikre
en bærekraftig utvikling i reindriftsnæringen.
I likhet med de fem siste år er det
også i driftsåret 1999/2000 importert
reinslakt og levende rein for slakting for å dekke etterspørselen
samt unngå negative konsekvenser av at reinkjøttet
blir borte fra markedet i en lengre periode av året. Tilgangen
på reinkjøtt har vært god i forhold til
etterspørselen og resultert i at prisnoteringene har ligget
under målpris.
Den reindriftsavtalen som nå er framforhandlet
vil tre i kraft 1. juli 2000 og gjelde fram til 30. juni 2001. De
bevilgningsendringer som avtalen medfører foreslås
innarbeidet med halvt utslag i statsbudsjettet for 2000.
Målprisen på reinkjøtt
ble videreført med 54,50 kroner pr. kg for slaktesesongen
1999-2000. Avtalepartene skal innen 20. august 2000 fastsette målpris
for reinkjøtt for slaktesesongen 2000-2001.
For avtaleperioden 2000-2001 foreslås
bevilgningen til Reindriftens Utviklingsfond (RUF) satt til 38,7
mill. kroner. Dette vil gi rom for økt satsning på utvikling
og investeringer i næringen. Fra RUF avsettes 5,0 mill. kroner
til forskning og veiledning i 2000.
Tilskuddsordningene innebærer et betydelig
ressursbehov og det foreslås avsatt 5,0 mill. kroner over
RUF til ressursforvaltning.
Ordningen med innløsing av driftsenheter
videre-føres, men utvides til også å gjelde
driftsenheter fra enkelte sommerbeitedistrikt med høst-,
vår- og vinterbeiting. Tidligpensjonsordning for reindriften
foreslås videreført. Det samme gjelder midler
for å støtte opp under kombinasjonsnæringer
hvor reindrift inngår som en komponent.
Avsetningen til konfliktforebyggende tiltak
er lagt inn med 1,5 mill. kroner. Ordningen er et sentralt virkemiddel
for å løse næringskonflikter mellom jordbruk og
reindrift. Det vil videre bli opprettet en ordning med utbetaling
av ekstraordinær støtte til tiltak for enkelte driftsenheter
i Troms, Nordland og Sør-Trøndelag/Hedmark.
Kompensasjonsordningen gjelder for fire driftsår.
Tilskuddet til organisasjonsarbeid økes
til 4,8 mill. kroner. Bevilgningen til folketrygdordningen foreslås opprettholdt
med 1,2 mill. kroner, for kommende avtaleperiode, og bevilgningen
til sykepengeordningen foreslås videreført uendret.
Avsetningen til distriktstilskudd settes til
8 mill. kroner. Det avsettes videre 21 mill. kroner til ordningen med
produksjonstilskudd. Satsen for tilskuddet videreføres
med 50 000 kroner pr. driftsenhet. Det er opprettet egen stilling
for en kvinne- og familiekonsulent ved Reindriftsforvaltningen,
og ektefelletillegget er økt fra 25 000 kroner til 50 000
kroner. Til ordningen med tidligslaktetilskudd i Finnmark avsettes
2 mill. kroner for kommende avtaleperiode. Tidligslaktetilskuddet
for rein i Finnmark fjernes for perioden 10. oktober - 31. desember.
Satsen for flatt driftstilskudd for driftsenheter i Troms
og Nordland videreføres med 80 000 kroner pr. driftsenhet.
Vedlegg 3 i proposisjonen viser fordelingen
av avtalens ramme, og fordeling av midlene innenfor post 75 for
avtaleperioden 1. juli 2000 til 30. juni 2001.
Statens dekning av kostnader som følge
av radioaktivt nedfall etter Tsjernobylulykken har som prinsipielt utgangspunkt
det vedtak som Regjeringen fattet om økonomisk skadesløshet
31. juli 1986.
Den endelige dekningen av disse kostnadene har vært
gjort etterskuddsvis, men det har de siste årene vært
gitt en disposisjonsbevilgning for å gi en foreløpig
dekning av kostnadene ved gjennomføringen av tiltakene,
inntil den endelige finansieringen kan avklares.
Prognosen for slaktesesongen 1999-2000 viser
et behov på om lag 4 mill. kroner til dekning av kostnader vedrørende
radioaktivitet.
Departementet vil, i tråd med tidligere
praksis, foreslå at det avsettes en disposisjonsbevilgning
på 4,5 mill. kroner for å finansiere iverksetting
av en tiltakspakke for slaktesesongen 2000-2001.
Endringene i avtalen innebærer et økt
behov for midler på statsbudsjettet for 2000 med 4 mill.
kroner. Avtalen innebærer en økning av post 51
Tilskudd til Reindriftens Utviklingsfond, post 72 Tilskudd til organisasjonsarbeid
og post 75 Kostnadssenkende og direkte tilskudd. Det fremmes forslag
til vedtak om endringer i statsbudsjettet for 2000 i samsvar med dette.
Videre foreslås en disposisjonsbevilgning på 4,5 mill.
kroner til dekning av tiltak mot radioaktivitet. I tillegg foreslås
det at Landbruksdepartementets andel på 3,4 mill. kroner
i forbindelse med tiltak for enkelte samiske driftsenheter i Troms,
Nordland, Sør-Trøndelag og Hedmark dekkes inn
med en engangsbevilgning på post 51. Fordelingen av reindriftsavtalens
ramme, utenom engangsbevilgningen, på de ulike poster for 2001
vil bli innarbeidet ved den ordinære framlegging av statsbudsjettet
for 2001 (St.prp. nr. 1 (2000-2001)).