Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen
Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe,
fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra
Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kristin Halvorsen, viser til at formålet med Riksrevisjonens
undersøkelse har vært å vurdere politi-
og lensmannsetatens måloppnåelse i forhold til
Stortingets vedtak og forutsetninger, og å undersøke
i hvilken grad det foreligger et potensial for effektivisering i
etaten. Undersøkelsen er avgrenset til å vurdere
om politi- og lensmannsetaten når de målene som
er satt for kriminalitetsbekjempelse, spesielt i forhold til oppklaringsprosent
og saksbehandlingstid.
Komiteen vil understreke viktigheten
av å gi høy prioritet til arbeidet med effektiviseringen
av politi- og lensmannsetaten. Etaten synes å ha god kjennskap
til på hvilke områder det foreligger svakheter
og muligheter for forbedringer.
Komiteen vil understreke i likhet
med Riksrevisjonens vurdering at det bør utarbeides en
forpliktende oppfølgingsplan med tiltak for å utnytte
dagens ressurser på en bedre måte og redusere
saksbehandlingstiden i straffesaker. Dette gjelder både
i forhold til straffesaksbehandlingen, kompetanse, organisering,
ledelse og styring av etaten. Det er viktig at innsatsen til politi- og
lensmannsetaten i større grad blir satt inn på de
høyest prioriterte områdene, og at ressursene
rettes inn mot etatens primæroppgave, kriminalitetsbekjempelse.
Komiteen viser til at det foreligger
et effektiviseringspotensial i politi- og lensmannsetaten som må utnyttes
bedre, noe som Riksrevisjonens beregninger av teknisk effektivitet
viser. I beregningene er anslått at det kan være
mulig å øke antall oppklarte forbrytelser og forseelser
med rundt 30 prosent, gitt dagens ressursmessige rammer for politiet.
Komiteen vil understreke at selv
om beregningene ikke viser det reelle effektiviseringsnivået,
synes forbedringsmulighetene betydelige.
Komiteen viser til at undersøkelsen
er varierende og at det er til dels svak måloppnåelse
på flere områder i forhold til både sentrale
og lokale resultatmål.
Komiteen vil videre påpeke
at den økte ressursinnsatsen til politi- og lensmannsetaten
synes dermed ikke i tilstrekkelig grad å ha bidratt til
bedre resultatoppnåelse for oppklaringsprosent
og saksbehandlingstid generelt.
Komiteen mener at den gjennomsnittlige
saksbehandlingstiden for straffesaker er lang, rundt 200 dager for
oppklarte forbrytelser. I 30 av 54 politidistrikter har saksbehandlingstiden økt
fra 1997 til 1998, noe komiteen synes er urovekkende.
Komiteen ser med bekymring på at
de sakene Riksrevisjonen har undersøkt har blitt liggende
i perioder uten at det synes å skje noen spesiell etterforskning.
Videre at i en av fire saker gikk det mer enn 30 dager før
avhørsfasen startet.
Komiteen er enig med Riksrevisjonens
påpeking av at undersøkelsen viser at manglende
påtalekapasitet får konsekvenser for straffesaksbehandlingen
og gir en høyere saksbehandlingstid. I de sakene Riksrevisjonen har
undersøkt, går halvparten av saksbehandlingstiden til
påtalefasen.
Restansene (antall ikke-rettskraftige saker
eldre enn 12 måneder) har økt med over 12 prosent
på landsbasis, og det tar ofte lang tid å påtaleavgjøre
sakene og gjøre dem rettskraftige.
Komiteen er bekymret over at
den gjennomsnittlige oppklaringsprosenten for forbrytelser på landsbasis
bare har økt fra 32 prosent i 1996 til 36 prosent i 1998,
selv om undersøkelsen imidlertid viser at det er stor
variasjon både i nivå og utvikling mellom distriktene
og mellom kriminalitetstyper.
Komiteen er også sterkt
bekymret for at oppklaringsprosenten for vold og vinning har gått
ned i perioden, som viser at over 70 prosent av sakene Riksrevisjonen
har undersøkt, som gjaldt anmeldelser av grovt tyveri i
villa, ble ikke oppklart.
Komiteen konstaterer og er enig
i Justisdepartementets svar til Riksrevisjonen, at politi- og lensmannsetaten
har et ikke ubetydelig forbedringspotensial når det gjelder
straffesaksbehandlingen. Dette gjelder særlig saksbehandlingstid
og kvalitet.
Komiteen er tilfreds med at det
er iverksatt et betydelig arbeid for å effektivisere straffesakskjeden.
Komiteen mener at Riksrevisjonens
undersøkelse også viser at det er viktig å unngå at
politi- og lensmannsetaten stadig blir pålagt nye oppgaver.
Den klare understrekningen av at ressursene i større grad
må rettes inn mot etatens primæroppgave, kriminalitetsbekjempelsen,
må ha som konsekvens at politiet ikke samtidig får
nye oppgaver av perifer betydning for løsningen av primæroppgavene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Riksrevisjonens undersøkelse
også viser at det er viktig å unngå at
politi- og lensmannsetaten stadig blir pålagt nye oppgaver.
Den klare understrekningen av at ressursene i større grad må rettes
inn mot etatens primæroppgave, kriminalitetsbekjempelsen,
må ha som konsekvens at politiet ikke samtidig får
nye oppgaver av perifer betydning for løsningen av primæroppgavene.
Dessverre har stortingsflertallet bidratt til å pålegge
politiet slik oppgaver ved gjentatte anledninger.
Disse medlemmer viser til TV-programmet Rikets
Tilstand 8. november 2000 hvor Riksadvokaten gikk kraftig ut mot
den nylig vedtatt endringen av promillegrensen for føring
av motorvogn i alkoholpåvirket tilstand til 0,2 promille,
og kvadratmeterbegrensningen i åpningstidsloven. Han advarte
på det sterkest mot slike regler som vil undergrave folks
respekt for lovverket. Disse medlemmer finner ikke
grunn til å lage en lang detaljert liste, men vil peke
på andre eksempler som røykeloven, opprettelse
av båtregister og nye alkoholgrenser for føring
av båt i alkoholpåvirket tilstand. I tillegg blir
betydelige politiressurser bundet i oppgaver som andre kunne foreta,
f.eks transport av innsatte og uttransportering av avviste asylsøkere.