Dokument nr. 8:68 (1999-2000) Forslag fra stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum og May Britt Vihovde om strakstiltak for bygging av billige boliger for unge i etableringsfasen.

Jeg viser til brev av 19. mai om ovenstående og spesielt Kommunalkomiteens ønske om departementets vurdering av to hovedpunkter forslaget:

  • – Utarbeiding av en nasjonal strategi for bygging av minimum 20 000 billige boliger for ungdom de kommende ti årene

  • – Forslag om å skille ut en egen avdeling av Husbanken for Oslo.

Generelt vil jeg si meg enig i mange av de problemstillinger som forslagsstillerne har tatt opp. Umiddelbart etter jeg ble utnevnt til Kommunal- og regionalminister tok jeg tak i spørsmålet om rimelige boliger for ungdom. 21. juni arrangerte departementet et samråd med representanter for ungdomsorganisasjoner, kommuner, utbyggere, boligsamvirket, Husbanken, mfl for å få fram gode ideer og initiativ til rimelige boliger for ungdom. Samrådet ble godt mottatt av deltakerne og det kom fram en rekke gode forslag.

Med bakgrunn i dette og andre synspunkter og erfaringer, ikke minst fra Husbanken, la jeg under tittelen Solidarisk boligpolitikk 5. juli fram en liste over 17 tiltak som jeg som statsråd ville gå inn for å få gjennomført, dels i sammenheng med budsjettforslaget for 2001 og dels innenfor rammen av behandlingen av tidligere stortingsdokumenter og regjeringens ansvar for gjennomføringen av boligpolitikk. Jeg la også sterk vekt på kommunenes tradisjonelle ansvar for en aktiv lokal boligpolitikk og ga dette utrykk i form av 15 punkter. Vedlagt følger et sett eksemplarer til orientering for Kommunalkomiteens medlemmer. Som det framgår er det en rekke felles punkter i min tiltaksliste og i dok 8:68.

En rekke av punktene i tiltakslisten er det arbeidet videre med bla i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2001 er en rekke av forslagene konkretisert. Det gjelder ikke minst forslaget til utlånsramme for Husbanken som foreslås økt med i alt 2 mrd kroner til i alt 13 mrd kr. Dette vil gi rom for betydelige økninger for lån til nybygg for ungdom og andre og sterk økning i antallet av etableringslån og kjøpslån. Husbankens karakter av en bank for første gangs boligetablering vil derved bli ytterligere styrket.

Videre foreslår regjeringen at aktivitetsnivået for boligtilskuddet økes med 152 mill kr. Dette vil gi rom for tilsagn om tilskudd til 750-1000 flere boliger i 2001 enn i de senere år. Samlet tilsagnsramme for boligtilskudd vil være 641 mill kr som nettopp tar sikte på å stimulere til økt innsats for rimelige boliger for ungdom. Det er derfor skapt rom for tilskudd til opp mot 2000 rimelige boliger for ungdom i år 2001. For senere år bør dette trappes ytterligere opp i tråd med ønsker Stortinget tidligere har uttalt. Her ligger det en utfordring til først og fremst kommunene om å få fram gode og rimelige prosjekter, gjerne i samarbeid med boligsamvirket eller andre organisasjoner og bedrifter.

I tråd med opplegget i St. melding nr. 49 (1997-98) og Stortingets behandling av denne legger jeg stor vekt på at innsatsen bygger på gode handlingsplaner i kommunene. Her er for øvrig Husbanken godt i gang med oppfølging overfor kommunene. Det er således i listen over tiltak i og utenfor budsjettforslaget lagt et godt og realistisk opplegg for økt innsats for ungdomsboliger.

Jeg vil i denne sammenheng også nevne at det under Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementets budsjett er lagt fram forslag om en økning av tilskuddsrammen som innebærer en ytterligere økning i antall nye studentboliger, fra 816 i inneværende år til ca 1000 i 2001.

Samlet vil jeg hevde at regjeringen med sitt budsjettopplegg for 2001 har lagt opp en nasjonal strategi for bygging av rimelige ungdomsboliger som vil gi flere rimelige ungdomsboliger enn det som er skissert i dok. 8:68. Regjeringens ambisjon er derfor at vi bør kunne komme opp på et nivå klart over 2000 rimelige boliger for ungdom pr år. Fastlegging av dette til et bestemt antall boliger over ti år slik som i forslag 8:68 til stortingsrepresentantene Dørum og Vihovde, tror jeg er lite hensiktsmessig da staten etter den vedtatte rollefordeling i boligpolitikken har ansvaret for å legge de finansielle rammene, mens det er opp til kommunene og private utbyggere å forestå planlegging, bygging, drift og eierskap for slike boliger. De faktiske tall for det enkelte år bør fortsatt fastlegges i de årlige budsjetter og må ses i lys av tilgangen på aktuelle prosjekter fra kommuner og andre.

Jeg håper i denne sammenheng at Kommunalkomiteen vil kunne slutte seg til det opplegg som er lagt i budsjettforslaget for neste år, og at jeg, så snart Stortinget har avsluttet budsjettbehandlingen, kan gå ut til kommunene med melding om de tilgjengelige ressurser og oppfordring til aktiv bruk av disse.

Til spørsmålet om en egen avdeling for Husbanken for Oslo, som får frihet og virkemidler tilpasset den spesielle situasjonen på boligmarkedet i hovedstaden, har jeg følgende merknader:

  • – Jeg er enig i at boligsituasjonen i Oslo-området krever spesiell oppmerksomhet og dette framkom også under samrådet i juni og er et sentralt punkt på min liste over forslag til tiltak. Jeg har i tillegg hatt et eget, nyttig møte med byråden for byutvikling i Oslo hvor det arbeides videre med en del utvalgte spørsmål.

  • – Husbanken har en sentral rolle i å følge opp boligbygging m.v. i Oslo med aktuelle virkemidler. Vi går således inn for at Husbanken i Oslo-området kan stå friere i sine kostnadsvurderinger og at låne- og tilskuddsutmåling blir tilpasset deretter slik at kravene til egenkapital blir overkommelig. Jeg kan opplyse at det er opprettet en egen seksjon innenfor Husbankens avdelingskontor for Østlandet som har til oppgave å forestå et nært samarbeid med kommunene og utbyggere i denne regionen. Det tas i tillegg sikte på å oppnevne et eget avdelingsstyre for Husbankens virksomhet for Østlandet. En separat avdeling av Husbanken for bare Oslo og med eget regelverk vurderer jeg som lite hensiktsmessig. De hensyn som det pekes på i forslaget er vel ivaretatt av Husbanken i dag og med de regelverksendringer som jeg allerede har tatt initiativ til. Jeg kan forsikre komiteen om at regjeringen til enhver tid vil påse at Husbanken er hensiktsmessig organisert i forhold til de prioriterte oppgaver.