Etter samelovens § 1-3 skal Sametingets årsmelding oversendes
Regjeringen. Årsmeldingen fremlegges for Stortinget hvert år.
Meldingen er et styringsdokument for Regjeringen og Stortinget ved
behandling og drøfting av samiske spørsmål.
Sametinget har levert sin årsmelding
for 1999 til departementet. Årsmeldingen er en redegjørelse
for det politiske arbeidet i Sametinget, for Sametingets forvaltningsoppgaver,
og for økonomiske og administrative utfordringer.
Regjeringen har som mål å legge
fram en mer prinsipiell drøfting av norsk samepolitikk
hvert fjerde år. Dette skjedde sist i St.meld. nr. 41 (1996-1997)
og i tilleggsmelding St.meld. nr. 18 (1997-1998). Regjeringen tar
sikte på å legge fram neste prinsippmelding våren
2001.
I stortingsmeldingen er Sametingets årsmelding
lagt inn som et nytt kapittel 2 .
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen
og Lodve Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, har mottatt St.meld.
nr. 7 (2000-2001) Sametingets årsmelding og Regjeringens
kommentar til denne. Komiteen vil i hovedsak forholde
seg til Regjeringens kommentarer. Komiteen har merket seg
at Regjeringen har som mål å legge fram en prinsipiell
drøfting av norsk samepolitikk. Dette skjedde sist i St.meld.
nr. 41 (1996-1997) og i tilleggsmelding St.meld. nr. 18 (1997-1998). Komiteen har
merket seg at Regjeringen tar sikte på å legge
fram neste prinsippmelding våren 2001, og forutsetter at
de langsiktige politiske retningslinjer fra regjering og Storting
vil bli gitt i forbindelse med behandling av denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den prinsipielle oppfatning at Sametinget bør nedlegges.
Disse medlemmer mener det er
galt at en bestemt utvalgt etnisk folkegruppe, samene, skal ha et eget
folkevalgt organ, Sametinget, ved siden av Storting, fylkesting
og kommunestyre. Så lenge kriteriene for valgbarhet og
valgdeltakelse til sametingsvalg utelukkende er basert på at
man tilhører en bestemt etnisk folkegruppe, den samiske,
kan dette ikke på noen måte anses som en akseptabel
begrunnelse for å opprettholde Sametinget etter disse
medlemmers syn.
Disse medlemmer avviser bestemt
at demokratiske rettigheter i det norske samfunn skal være begrenset
av etnisk opprinnelse slik tilfelle er ved sametingsvalget. Ved
sametingsvalget må man være etnisk same for å bli
oppført i samemanntallet og dermed valgbar eller stemmeberettiget.
At etnisk tilhørighet er ekskluderende eller inkluderende
for tildeling av demokratiske rettigheter for norske statsborgere
er uakseptabelt for disse medlemmer. Eksklusive demokratiske
rettigheter til utvalgte folkegrupper som er basert på etnisk
tilhørighet bør Storting og regjering være
svært varsom med å gi aksept for. Selv om krav om
særrettigheter kan fremsettes som tilsynelatende legitime
krav fra grupper som kjemper for sin egen kultur, sitt språk
eller krever spesielle rettigheter ellers, så bør
slike krav allikevel avvises av hensyn til prinsippet om mest mulig
likebehandling av alle landets statsborgere. Likebehandling bør
finne sted på alle områder i det norske samfunnet,
også innenfor det demokratiske valgsystemet. Det er derfor
uheldig at etnisk tilhørighet er et avgjørende
kriterium for tildeling av en grunnleggende demokratisk rettighet
som valgbarhet og valgdeltakelse til sametingsvalget. Er man ettergivende
for krav om ulike særrettigheter til utvalgte befolkningsgrupper
vil dette over tid resultere i økt fare for motsetninger
og konflikter mellom folkegrupper i Norge.
Disse medlemmer er bekymret over
at sentrale norske myndigheter bidrar til nettopp slik negativ utvikling
i Finnmark.