I dokument vises det til at tilgangen på arbeidskraft er
det største hinderet for fortsatt vekst i norsk økonomi.
Samtidig viser tallene at det finnes en stor arbeidskraftsreserve
i grupper som er under attføring, som har funksjonshemninger,
som er sosialklienter og lignende.
Felles for mange av de vanskeligstilte gruppene
på arbeidsmarkedet er at det kreves litt mer å få dem
formidlet til arbeid enn for andre arbeidstakere.
Gruppen vanskeligstilte er sammensatt og mangeartet.
Tiltakene som settes inn for å få dem i arbeid
har ikke samme mangfoldet. Aetat sitter i dag på hoveddelen
av virkemidlene, men viser ikke stor grad av kreativitet overfor
de vanskeligst formidlingsbare. Forslagsstillerne mener derfor det
trengs en holdningsendring for å få frem et mangfold
av tiltak som kan få flere i arbeid både for samfunnets
og den enkeltes skyld.
Et slikt mangfold av tiltak mener forslagsstillerne kun
vil oppstå ved at det innføres former for konkurranse
om å formidle vanskeligstilt arbeidskraft. En rekke enkelterfaringer
tyder på at resultatene kan bli bedre hvis Aetats faktiske
monopol på arbeidet med vanskeligstilte grupper utfordres
gjennom konkurranse. Erfaringene som vil kunne trekkes vil gi impulser
både til Aetats ordinære arbeid og danne grunnlag for
eventuelle nyorganiseringer.
Forslagsstillerne vil peke på at det
har vært fremsatt ønsker om å kunne drive
slikt arbeid som har møtt negative holdninger fra Aetat.
Forslagsstillerne viser til at hovedutgangspunktet
må være at de virkemidlene som Aetat i dag rår
over og eventuelle individuelle rettigheter f.eks. attføringstiltak
og lønnstilskudd kan følge med klientene til samarbeidspartneren.
På lik linje med det som skjer i en rekke andre land bør
en kunne etablere formidlingskontrakter med andre organisasjoner
og private selskap.
På denne bakgrunn fremmes det i dokumentet
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere
en prøveordning med konkurranse om arbeidsformidling av
personer som krever ekstra tilrettelegging og oppfølging
i arbeidsmarkedet etter den modell som skisseres i Dokument nr.
8:14 (2000-2001)."