Sammendrag

I dokument vises det til at tilgangen på arbeidskraft er det største hinderet for fortsatt vekst i norsk økonomi. Samtidig viser tallene at det finnes en stor arbeidskraftsreserve i grupper som er under attføring, som har funksjonshemninger, som er sosialklienter og lignende.

Felles for mange av de vanskeligstilte gruppene på arbeidsmarkedet er at det kreves litt mer å få dem formidlet til arbeid enn for andre arbeidstakere.

Gruppen vanskeligstilte er sammensatt og mangeartet. Tiltakene som settes inn for å få dem i arbeid har ikke samme mangfoldet. Aetat sitter i dag på hoveddelen av virkemidlene, men viser ikke stor grad av kreativitet overfor de vanskeligst formidlingsbare. Forslagsstillerne mener derfor det trengs en holdningsendring for å få frem et mangfold av tiltak som kan få flere i arbeid både for samfunnets og den enkeltes skyld.

Et slikt mangfold av tiltak mener forslagsstillerne kun vil oppstå ved at det innføres former for konkurranse om å formidle vanskeligstilt arbeidskraft. En rekke enkelterfaringer tyder på at resultatene kan bli bedre hvis Aetats faktiske monopol på arbeidet med vanskeligstilte grupper utfordres gjennom konkurranse. Erfaringene som vil kunne trekkes vil gi impulser både til Aetats ordinære arbeid og danne grunnlag for eventuelle nyorganiseringer.

Forslagsstillerne vil peke på at det har vært fremsatt ønsker om å kunne drive slikt arbeid som har møtt negative holdninger fra Aetat.

Forslagsstillerne viser til at hovedutgangspunktet må være at de virkemidlene som Aetat i dag rår over og eventuelle individuelle rettigheter f.eks. attføringstiltak og lønnstilskudd kan følge med klientene til samarbeidspartneren. På lik linje med det som skjer i en rekke andre land bør en kunne etablere formidlingskontrakter med andre organisasjoner og private selskap.

På denne bakgrunn fremmes det i dokumentet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen etablere en prøveordning med konkurranse om arbeidsformidling av personer som krever ekstra tilrettelegging og oppfølging i arbeidsmarkedet etter den modell som skisseres i Dokument nr. 8:14 (2000-2001)."