Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Helge Bjørnsen,
viser til brev datert 15. desember 2000 fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
ved arbeids- og administrasjonsminister Jørgen Kosmo. Brevet
er vedlagt innstillingen.
Flertallet er enig med forslagsstillerne
i at det er en stor arbeidskraftreserve blant den gruppen som forslagsstillerne
er opptatt av. Flertallet vil likevel understreke
at ikke alle uføretrygdede har restarbeidsevne, men at
de mange som ønsker arbeid i langt større grad
enn i dag må få den muligheten.
Flertallet viser til at arbeidsmarkedsmyndighetene
i dag har et bredt ansvarsområde der både formidlingsbistand,
arbeidsmarkedstiltak og forvaltning av stønader til livsopphold
inngår. Dette skal sikre at arbeidssøkerne opprettholder
et rimelig inntektsnivå mens de søker etter arbeid
eller deltar på arbeidsmarkedstiltak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er et bredt
spekter av tiltak som brukes for å få arbeidssøkere
i arbeid og at Aetat på et faglig grunnlag, politiske føringer
og tildelte budsjettrammer, nytter støtteordninger for å gjennomføre
ulike former for tiltaksaktivitet fra eksterne aktører
som skolevesenet, kommuner og private arbeidsgivere.
Disse medlemmer merker seg at
statsråden framholder at det allerede er et mangfold av
aktører som bidrar til å realisere arbeidsmarkedstiltak. Disse medlemmer vil
poengtere at den endringsprosess Aetat nå gjennomgår
nettopp har til hensikt å sikre et bredere og bedre tilbud
til personer som krever ekstra tilrettelegging og oppfølging,
blant annet gjennom økt samarbeid med eksterne samarbeidspartnere.
Disse medlemmer vil også understreke
at det fortsatt må være Aetat som har ansvaret
for at det utarbeides individuelle handlingsplaner og for koordinering
og oppfølging av tiltaksplasser.
Disse medlemmer mener Aetat fortsatt
må prioritere formidling av arbeidskraft høyt
og viser i den forbindelse til endringene i sysselsettingsloven
som trådte i kraft fra 1. juli 2000.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen la fram forslag om forenkling av organiseringen og regelverket
rundt arbeidsmarkedstiltakene den 19. januar 2001. 11 forskrifter
er foreslått erstattet av én felles forskrift.
Videre foreslås 20 arbeidsmarkedstiltak slått sammen
til fem tiltak. Forslaget skal gjøre arbeidsmarkedstiltakene
mer brukervennlige og enklere å administrere, samt frigjøre
ressurser til direkte oppfølging av brukerne.
Disse medlemmer mener med bakgrunn
i disse merknader og brevet fra statsråden at det på denne
bakgrunn ikke er nødvendig med noen nye prøveordninger på dette
området. Disse medlemmer vil foreslå at Dokument
nr. 8:14 (2000-2001) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og
Lodve Solholm og medlemmene fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, har som et viktig utgangspunkt for all
arbeidsmarkedspolitikk at det offentlige fokuset først
og fremst skal være å få flest mulig
av de som kan ha inntektsbringende arbeid ut i det ordinære
arbeidslivet. Å være i jobb og å kunne
leve helt eller delvis av egen inntekt, gir ofte en egen stolthet
og selvrespekt som bidrar til bedre fysisk og psykisk helse. Dette
var også basisen for at disse medlemmersluttet opp om innføringen av den
såkalte arbeidslinjen, med en målsetting om å få flere
over fra trygd til arbeid. Disse medlemmerkonstaterer at etter 8 år har
arbeidslinjen ikke gitt gode nok resultater, og at det derfor er
behov for å finne frem til nye virkemidler og mobilisere
alle gode krefter for å hjelpe flere inn i ordinært
arbeidsliv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Høyre og
Senterpartiet,mener det er behov
for å utprøve andre organisasjonsformer for dette
arbeidet for nettopp å mobilisere flere gode krefter. Ved
en rekke tilfeller har flertalletopplevd
at gode innspill til tiltak stoppes fordi det ikke finnes "hjemmel"
for tiltakene i Aetats virkemiddel-portefølje, eller at
de oppleves å utfordre Aetats monopol.
Kommuner rapporterer om problemer med samarbeidet
med Aetat i forbindelse med opplegg for å få f.eks.
sosialklienter, tidligere straffedømte etc. gjennom tiltaksprogram
og formidlet.
Etter flertalletserfaring er det ofte enkeltpersoner med
god kontaktflate til næringsliv lokalt som kan være
av uvurderlig hjelp til å få inngangsbilletter
til arbeidsliv for personer som har problemer med å få en fast
tilknytting til arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet og Høyremener
at reformen med liberalisering av utleie av arbeidskraft fra 1.
juni 2000 bør oppfattes som en positiv utfordring ved at
det gir flere aktører som kan trekkes med i arbeidet for å få sysselsatt
personer med ulike yrkeshemninger. Private formidlingsfirma og utleie
benyttes i en rekke andre land som samarbeidspartnere for å få yrkeshemmede
ut i arbeid. Dette gjøres etter ulike modeller. Enkelte
land kjøper formidlings- og opptreningstjenester hos andre
aktører enn den offentlige formidlingen, og firmaene får
hovedsakelig betalt for oppnådde resultater, og eventuelle
stønadsformer til arbeidsgiver følger med i pakken.
Dette er bl.a. et av hovedgrepene i Blair regjeringens
nye arbeidsmarkedspolitikk for yrkeshemmede i Storbritannia.
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon ønsket
i sin høringsuttalelse i forbindelse med liberaliseringen
av formidling og utleie at man tok i bruk de private vikar- og formidlingsbyråene
på en måte som gjorde deres tjenester mulig for
funksjonshemmede, f.eks. ved at lønnstilskudd eller individuelle
tilretteleggingsmidler etc. fulgte med også via de private
firmaene.
Dokument nr. 8:14 (2000-2001) innebærer
konkret at man etablerer et bredt prøveprosjektopplegg
som kan være ramme rundt er rekke slike tiltak med andre aktører
enn Aetat. Dokumentforslaget lister noen mulige prosjektområder
basert på de erfaringer forslagsstillerne har fått
gjennom innspill fra organisasjoner, forskere og enkeltpersoner
om hva de opplever som problemer med dagens organisering. Denne
opplistingen er helt sikkert ikke uttømmende for den kreativitet
som finnes. Prosjektet bør derfor være utformet som
en åpen utforming og ikke et lukket bestillingsopplegg.
Målgruppen bør være grupper som er under ulike
trygdeordninger, og også langtids sosialklienter og grupper
som har vært arbeidsledige lenge, eller som har høy
ledighetshyppighet, f.eks. enkelte innvandrer-/flyktninggrupper.
Disse medlemmer vil understreke
at støtte til livsopphold ikke er omfattet av de individuelle
virkemidler forslagsstillerne ønsker å overføre
til andre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyreer skuffet
over den passive holdning statsrådens brev til komiteen
viser, og mener at hvis dagens organisering er så god som
statsråden gir uttrykk for, burde både flere yrkeshemmede
vært i arbeid og man burde ikke hatt noe å frykte
ved å legge opp til et bredt prøveprosjekt. Det
ville vært en sjekk på om man har valgt den beste
løsningen ved dagens organisering.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet og Høyrevil
fremme forslaget om en forsøksordning etter skissen fra
Dokument nr. 8:14 (2000-2001):
"Stortinget ber Regjeringen etablere
en prøveordning med konkurranse om arbeidsformidling av
personer som krever ekstra tilrettelegging og oppfølging
i arbeidsmarkedet etter den modell som skisseres i Dokument nr.
8:14 (2000-2001).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til merknader i Budsjett-innst.
S. nr. 5 (2000-2001) der flertallet ber om en evaluering av tiltak
til personer med lese- og skrivevansker, både Aetats egne
tiltak og tiltak gitt av private tilbydere.
Flertallet vil påpeke
viktigheten av at Aetat er åpen for samarbeid og samhandling
med andre aktører og at det offentlige virkemiddelapparat
kan ha mye å lære av disse.
Komiteen vil påpeke
viktigheten av å få en gjennomgang av Aetats tiltaksarbeid
generelt, og at Aetat må få tilført tilstrekkelige
ressurser og kompetanse for å kunne bistå yrkeshemmede
på en bedre måte enn i dag.
Komiteen sin medlem frå Senterpartiet viser
til at ein av strategiane i Utjamningsmeldinga er "ei mjukare arbeidslinje". Denne
medlemen viser vidare til at det i den samanhang er sett
i gong forsøk med kommunalt ansvar for aktivisering av
langtids sosialhjelpsmottakarar og med eit meir langvarig lønstilskot. Denne
medlemen meiner det trengst utprøving av ytterlegare
fleksibilitet for å sikra at fleire får høve
til tilknytning til arbeidslivet. Denne medlemen er
såleis samd med forslagsstillarane sin intensjon om å nytta
fleire kreative krefter på ein betre måte enn
i dag. Denne medlemen viser til at forslaget er ope
i forma, og at det kan vera behov for ei nærare avklaring
av innhaldet og utforminga av forsøk med sikte på igangsetjing
andre halvår i år. Denne medlemen viser
til den gjennomgangen departementet har sett i gang når
det gjeld Aetat si verksemd. Denne medlemen vil be
Regjeringa i samband med den saka, leggja fram for Stortinget eit
forslag om forsøk som inneber ei meir fleksibel arbeidsformidling av
personar som treng ekstra tilretteleggjing og oppfylgjing organisert
på ein måte som gjer at ulike lokale aktørar
har høve til å delta.
Denne medlemen gjer
slikt framlegg:
"Stortinget ber Regjeringa i samband med gjennomgongen
av Aetat si verksemd om å leggja fram eit forslag om forsøk
som inneber ei meir fleksibel arbeidsformidling av personar som
treng ekstra til-retteleggjing og oppfylgjing organisert
på ein måte som gjer at ulike lokale aktørar
har høve til å delta."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet og Høyre støtter subsidiært
forslaget fra Senterpartiet.