Jeg viser til Næringskomitéens
brev av 12. desember 2000.
Ved den revisjon av reindriftsloven som fant
sted i 1996 fikk vi i § 2 første ledd tredje punktum
følgende bestemmelse:
"De utmarksstrekninger (jfr. § 11) som inngår
i reinbeiteområdene, er å anse som lovlig reindriftsareal med
slike særlige rettigheter og plikter som nevnt i første
punktum, med mindre annet følger av særlige rettsforhold."
Bakgrunnen for denne lovendringen var den uklarhet som
forelå når det gjaldt reindriftens rettssituasjon
og det tiltakende omfang av rettskonflikter på dette området.
Norges nasjonale og internasjonale forpliktelser i forhold til den
samiske befolkning var viktige elementer i de vurderinger som den
gang ble foretatt.
Næringskomitéens flertall
sa blant annet dette i de generelle merknadene i Innst. O. nr. 8
(1995-96) (side 9):
"Fleirtalet vil peike på dei forpliktingane
norske styresmakter har andsynes samane som folkegruppe gjennom § 110
a i Grunnlova og ratifisering av ILO-konvensjon nr. 169 om urbefolkninger
og stammefolk i sjølvstendige statar og FN-konvensjonen
om sivile og politiske rettar."
Av det som framkom fra flertallets side i forhold
til endringen i § 2 vil vi særlig peke på følgende
(side 11):
"Fleirtallet meiner det er viktig å slå fast
at det er ein generell reindriftsrett i fjell og utmark innanfor
gjeldande forvaltningsgrenser, om det ikkje ligg føre særleg
rettsgrunnlag for det motsette.
Fleirtallet vil peike
på at målsettinga med lova ikkje er å etablere
reindriftsrett der det i dag ikkje er slike rettar. Målsettinga
er derimot å gje klårt uttrykk for kva som er
den allmenne føresetnaden som ein byggjer på om
tilhøvet mellom dei gjeldande forvaltningsgrensene og rettsgrensene.
Verknaden av ei slik lovendring vil ikkje vere at det vert etablert
rett der den ikkje var før, men derimot at det vert innført
ein regel for tvilsrisiko for avgjerd i spørsmålet
der det oppstår tvist."
Som kjent ble saken behandlet to ganger av Odelsting
og Lagting. Etter Landbruksdepartementets syn innebar ikke andre
gangs behandling i Stortinget noen realitetsmessige endringer i
forhold til bestemmelsen i § 2 første ledd.
For øvrig sa statsråd Gunhild Øyangen
det slik da saken på nytt ble behandlet i Odelstinget:
"Jeg vil understreke at siktemålet fra Regjeringens side
er å klargjøre og sikre grunnlaget for den reindrift som
faktisk foregår i dag. Hensikten er å slå fast
at innenfor forvaltningsgrensene for de samiske reinbeiteområdene
skal det alminnelige utgangspunkt være at dagens utøvelse
av reindrift er rettmessig. Dette vil være avklarende både
forvaltningsmessig og strafferettslig."
Når det gjelder konfliktråd
(meklingsråd i reinbeiteområde), er det etter
mitt syn litt tidlig å trekke konklusjoner med hensyn til
erfaringene her. Ved de saker som til nå har vært
behandlet i rettsapparatet har, etter det vi har oversikt over,
stevning fra grunneierinteressene foreligget før retningslinjene
for meklingsråd ble gitt høsten 1997. Vi er imidlertid
kjent med at en beitekonflikt i Sør-Trøndelag
nå er under behandling i meklingsråd. For øvrig
har meklingsråd med positivt utfall vært brukt
i et tilfelle i Troms selv om vi her hadde med en noen annen problemstilling å gjøre
enn den som foreligger i sør-områdene.
På bakrunn av de omfattende kostnader
saksanlegg fra grunneierinteressene har ført/kan
føre med seg for reineierne, ble reindriftsavtalepartene
under reindriftsavtaleforhandlingene for avtaleåret 1999-2000
enige om at midler avsatt over reindriftsavtalen til Reindriftens
utviklingsfond også skulle kunne nyttes til dekning av
sakskostnader i slike tvister. Eventuell økonomisk bistand
forutsettes gitt etter søknad og en konkret vurdering av
styret for Reindriftens utviklingsfond i det enkelte tilfellet.
I den utstrekning slike søknader innvilges, skjer dette
innenfor reindriftsavtalens ordinære ramme. Det er ikke
på annen måte avsatt midler over statsbudsjettet
til dekning av denne type utgifter. De midler som nyttes over reindriftsavtalen
til saksomkostninger kunne dermed alternativt blitt brukt til inntektsfremmende
tiltak i reindriftsnæringen.
Når det gjelder Utmarkskommisjonen
for Nordland og Troms, heter det i § 1 i lov av 7. juni
1985 nr. 51:
"Det opprettes en dømmende kommisjon (utmarkskommisjonen)
for å ordne rettsforholdene mellom staten og andre vedrørende
høyfjellsområder og andre utmarksområder
i Nordland og Troms fylker. Som staten regnes i denne lov også andre
som forvalter eiendom på statens vegne."
Og i § 2:
"Kommisjonen har myndighet til ved dom med bindende
virkning for alle vedkommende: 1) å fastslå om staten er
eier av grunnarealer eller ikke,
2) å fastsette grenser mellom
statens grunnarealer og tilstøtende grunnarealer,
3) å fastslå om bruksretter,
herunder allmenningsretter, er til eller ikke på statens
grunnarealer, og i tilfelle hvem som har bruksrett."
Formålet med etableringen av kommisjonen
var å ordne rettsforholdene mellom staten og andre. Utmarkskommisjonen
har ikke kompetanse til å behandle spørsmål
om reindriftsrettens utstrekning i forhold til private interesser.
Vi kan således ikke se at henvisningen til Utmarkskommisjonens
virksomhet har relevans i forhold til den problemstilling som her
er tatt opp fra forslagsstillernes side.
Ellers kan vi, når det gjelder saksomkostningsreglene
i denne loven, vise til punkt 3.10 i Ot.prp. nr. 59 (1984-85). Blant
annet sies det her:
"Mot rimeligheten av at staten uten videre skal bære omkostningene,
kan innvendes at det da etableres andre omkostningsregler for saker
som behandles i Nordland og Troms enn for tilsvarende saker som behandles
andre steder i landet. Departementet vil imidlertid peke på at
hele ordningen med en utmarkskommisjon representer en spesialordning
som er etablert på grunnlag av de særlige behov
som gjør seg gjeldende i de to nevnte fylker."
Ut fra ovenstående er etter Landbruksdepartementets oppfatning
situasjonen innenfor grensene for de samiske reinbeiteområdene
den at utøvelse av reindrift er lovlig med mindre det foreligger
særlig rettsgrunnlag som tilsier noe annet, for eksempel
en rettskraftig dom. Etter Landbruksdepartementets syn vil en utgiftsdekning
fra statens side overfor grunneierinteressene, som foreslått
i Dokument nr. 8:26 (2000-2001), motvirke det som var lovgivers
intensjon med ovennevnte endring i § 2 i reindriftsloven
og prinsipielt sett være svært betenkelig.
En eventuell parallell til ordningen over reindriftsavtalen
ville være at det ble etablert en tilsvarende ordning med
mulig dekning av grunneieres utgifter innenfor jordbruksavtalens
ramme eller på annen måte finne kollektive dekninger
som fordeles på alle grunneiere. Det har ikke blitt foreslått
slike ordninger av partene i jordbruksoppgjøret.