Arbeidet som gjøres i SIAMO vil på flere punkter direkte være med på å sikre at formidlingen av arbeidssøkere vil følge de vedtatte kvalitetssikringsrutiner og retningslinjer. Dette vil i hovedsak skje gjennom følgende systemer/leveranser;
Hovedleveranse 1 (HL 1) av Arena settes i produksjon
18. desember 2000, og vil inneholde funksjonalitet for:
– registrering/kompetansekartlegging
av arbeidssøker
– oppfølging av arbeidssøker
– registrering av arbeidsgiver
og oppdrag
– oppfølging av oppdrag
– kopling/matching
HL 1 vil på en rekke områder
kunne forebygge feil- og/eller overregistrering av formidlinger.
Med rammeverket til Computas (leverandøren
av Arena) vil forutsetningene for nåværende kvalitetssikringsrutiner
endre seg. Dagens rutiner er manuelle og inneholder et stort antall
kontrollpunkter. Totalsystemet tilbyr kun begrenset IT-støtte
i forhold til oppfølging av kvalitetssikringsrutinene.
I Arena er kvalitetssikringsrutinene bygget
inn i systemløsningen. Systemet er bygget opp
med ferdig definerte arbeidsprosesser og oppgavetrinn, som sikrer en
enhetlig saksbehandling i tråd med den til enhver tid gjeldende
rutiner og retningslinjer. Arena ivaretar selv hva som er obligatoriske
trinn i en arbeidsprosess og i hvilken rekkefølge de ulike
oppgavene skal løses. Det er ikke mulig å avslutte
en oppgave uten å ha utført alle obligatoriske
trinn. Som en ekstra sikring vil Arena gi saksbehandleren støttetekster
som inneholder retningslinjer knyttet til arbeidsprosesser og/eller
trinn, samt videre lenker til Aetat sitt intranett hvor en bl.a.
vil kunne finne utfyllende retningslinjer av større omfang. Aetat
sitt intranett vil, i betydelig større grad enn tilfellet
i dag, framstå som integrert del av Arena. I dag finnes
det ingen slik integrasjon mellom Totalsystemet og intranettet.
Med Arena vil alle saksbehandlere ved Aetat
lokal få en oppgaveliste ("innkurv"; en del av rammeverket
som Computas sin løsning bygger på) som gir oversikt
over:
– Nye oppgaver
(kan legges inn av saksbehandleren selv, oversendes fra andre saksbehandlere,
eller tildeles fra leder)
– Påbegynte saker som
ikke er avsluttet
Oppgavelisten er også et ledelsesverktøy.
Hver enkelt leder har mulighet til å gå gjennom
oppgavelisten til sine medarbeidere for å sikre en systematisk oppfølging/styring/fordeling
av nye/pågående oppgaver. Oppgavelisten
vil i HL 1 dekke oppgaver mot arbeidssøkere og arbeidsgivere.
Følgende funksjonalitet vil konkret
inngå i HL 1 og vil understøtte bedre registrering
og oppfølging av formidlingsarbeidet:
Automatiske kontroller: Arena
gir saksbehandler støtte til å gjennomføre
de nødvendige operasjoner i hver enkelt sak. Enten det
er registrering av stilling eller kompetansekartlegging av en arbeidssøker,
vil det i systemet være bygget inn krav til hvilke trinn
som både må og kan gjennomføres. En saksbehandler
kommer ikke videre i tjenesten/oppgaven før obligatoriske trinn
er utført.
Styrt saksgang: Arena
gir støtte for arbeidsflyt der alle saker har en ansvarlig
saksbehandler. Denne skal sørge for at saken avsluttes
eller videresendes til annen saksbehandler for ytterligere arbeid/avslutning.
Fordeling av saker: Ledere
vil med Arena få et verktøy som sikrer oversikt
over pågående saker. Dermed vil lederne ha en
mulighet for systematisk oppfølging og styring av arbeidsfordeling
mellom saksbehandlere, både innenfor et kontor og mellom
kontorer.
Dokumentasjon av arbeidsprosesser: Den
enkelte saksbehandler får tilgang til støttetekster
knyttet til de ulike prosesser og trinn som skal utføres.
I støtteteksten vil det finnes lenker til Aetat sitt intranett
hvor det er lagt ut lover og regler, detaljerte retningslinjer,
definisjoner, fag- og metodedokumenter og evt. annen dokumentasjon.
Logging av hendelser: I
Arena legges det opp til en systematisk logging av hendelser i den
enkelte arbeidssøkers aktivitetsliste og personlogg, herunder
oversikter over bla. planlagte formidlingsaktiviteter, igangsatt eller
gjennomført i forhold til en arbeidssøker.
Mer konkret om aktivitetslisten: Gjennom
ulike prosesser, og trinn i arbeidsprosesser, vil aktiviteter for arbeidssøker
bli lagt inn i en aktivitetsliste. I denne vil også datoen
for gjennomføringen blir logget, samt ansvarlig saksbehandler
for gjennomføringen. Fra dette bildet vil det kunne hentes
opplysninger om ulike aktiviteter arbeidssøker har gjennomført
som egenaktiviteter eller i samhandling med Aetat. Resultater og mulige årsaker
til resultater vil også kunne fremgå av aktivitetslisten.
Formidlingsoversikt for person: I
Arena vil det bli utviklet et skjermbilde som viser ulike aktiviteter
for arbeidssøkere under begrepet formidling, dvs. ulike knytninger
mellom person og stilling, herunder den til enhver tid gjeldende
formidlingsdefinisjon/ formidlingsdefinisjoner. Her vil
man finne aktuelle tilvisninger, samt status og resultat. I tillegg
vil det i egen tabell finnes resultat av følgende trinn
i arbeidsprosesser:
Et av trinnene i arbeidsprosessen "Kompetansekartlegging
og jobbsøk for arbeidssøker" er søk etter
stilling. Dette vil gi saksbehandler forslag om stillinger som kan
være aktuelle for arbeidssøker. Søket
mot stillingsdatabasen er basert på at en saksbehandler
har utarbeidet jobbsøkprofil for arbeidssøker,
jf. funksjonalitet i Arena. Systemet vil komme opp med et forslag til
jobber som arbeidssøker selv kan søke og systemet vil
logge hvilke stillinger arbeidssøker har fått
utdelt og/eller blitt bedt om å søke
av saksbehandler ved Aetat lokal. Resultatet av arbeidssøkers
jobbsøking vil ikke bli registrert automatisk.
Dersom saksbehandler gjennom systemet finner arbeidssøkere
som etter match kommer opp som aktuelle og knyttes til stilling
gjennom rekrutteringsliste eller kandidatliste for stilling, vil
dette kunne resultere i en tilvisning for kandidatene. For kandidatene
som oversendes arbeidsgiver, vil tilvisningen automatisk bli registrert.
Resultatet av tilvisningen vil ikke bli registrert automatisk.
Arena vil inneholde funksjonalitet som synliggjør knytning
mellom person og stilling for ulike typer oppdrag som inngår
i de kommersielle tjenestene.
Gjeldende definisjon(er) av formidling eller
rekrutteringsbistand vil avgjøre hvordan ulike tilvisninger skal
følges opp og registreres.
I forbindelse med innføringen av Arena
vil samtlige ansatte i produksjonsleddet på Aetat lokal
gjennomføre fire dager med styrt opplæring. I
tillegg skal de ansatte på egen hånd benytte et
EDB-basert læreprogram. Dette læreprogrammet illustrerer
hvordan registreringsprosessene for både arbeidssøker
og stilling skal foregå.
Opplæringen som alle ansatte gjennomfører
er sterkt styrt fra sentralt hold. Alle instruktører gjennomfører samme
opplæring og skal deretter gi opplæring til tildelte
kontorer i samme standardiserte kursopplegg.
Det legges dermed i opplæringen vekt
på å gi alle ansatte lik opplæring og
informasjon om hvordan bruken av Arena skal være. Utarbeidelse
av kursopplegget/opplæringen er forankret hos
systemeier (Aetat Marked) og de aktuelle fagkontorer i Aetat Arbeidsdirektoratet.
Etter avsluttet opplæring vil kontoret
for Organisasjonsutvikling videreutvikle og endre opplæringsopplegget
i veiledning og metodikk (fagkursene) slik at den ordinære
fagopplæringen også støtter opp under
de gjeldende retningslinjer ved bruk av Arena.
Datavarehuset skal levere arbeidsmarkedsstatistikk basert
på data registrert i Arena. Kvaliteten på statistikkdataene
som gjøres tilgjengelig fra datavarehuset kan selvsagt
ikke bli bedre enn kvaliteten på kildedataene (først
og fremst Arena). Likevel gjør vi følgende tiltak
som kan bidra til å sikre at datakvaliteten, og dermed
også oppfølgingsmulighetene, blir best mulig:
– Det vil
bli utviklet egne rapporter for å løfte opp eventuelle
avvik i forhold til kriteria definert av ledelsen. Tilgang til disse
rapportene kan gis til utvalgte personer for fast oppfølging
eller på ad-hoc basis.
– Systematisk sammenligning av
tall mot forrige måned, samme måned forrige år
osv. med klar markering av avvik som er større enn normalt.
– Utnevne person(er) med eierskap
til dataene på forretningssiden. Disse vil være
ansvarlig for å følge opp avvik og gjennomføre
nødvendige tiltak i kildesystemet (Arena).
Nytt plan- og styringssystem vil bidra til en
større klarhet vedrørende hva som er riktige måltall
på de forskjellige resultatindikatorene. Slik situasjonen
er i dag registreres det tall manuelt i mange forskjellige regneark.
Mange registreringer medfører fare for registreringsfeil.
Plan- og styringssystemet vil sikre at entydige måltall
finnes og at dette er tilgjengelig for alle Aetat fylke.