Det vises til komiteens brev av 8. februar og
til tidligere korrespondanse om saken.
Aetat Arbeidsdirektoratet rapporterte i brev
av 5. februar til Arbeids- og administrasjonsdepartementet at en
nå hadde gjennomført de tiltak som var planlagt fra
direktoratets side for å rydde opp i det juks med formidlingstall
som ble avdekket av Veritas sin rapport, jamfør departementets
brev til komiteen av 10. november 2000 (kopi vedlagt). Jeg ønsker
nå å gi redegjørelse for de tiltak som
er gjennomført og en samlet vurdering av resultatene:
Rutiner og praksis for registrering av formidlinger ved
samtlige 129 Aetat lokal er gjennomgått på grunnlag
av en egen instruks fra Arbeidsdirektøren. Formålet
med gjennomgangen har vært å sikre at alle medarbeidere
forstår og praktiserer gjeldende retningslinjer for registrering
av formidlinger.
Fylkesarbeidssjefene har gjennomgått
gjeldende retningslinjer med sine distriktsarbeidssjefer. Disse
har så samlet medarbeiderne ved sitt kontor og gjennomført en
tilsvarende gjennomgang. Hver distriktsarbeidssjef har bekreftet
skriftlig til fylkesarbeidssjefen at retningslinjene er gjennomgått,
forstått og blir praktisert. Fylkesarbeidssjefene har gitt
en tilsvarende skriftlig bekreftelse til Arbeidsdirektøren.
På bakgrunn av oppdrag fra Aetat Arbeidsdirektoratet
har selskapet Agenda utredning og utvikling gjennomført
en bred gjennomgang av registreringspraksis innenfor formidlingsområdet.
Rapporten må sees som en oppfølging av Veritas
sin rapport. Rapporten fra Agenda følger vedlagt.
Undersøkelsen fra Agenda er basert
på formidlinger gjennomført i perioden 20.11.00 – 05.12.00.
I denne perioden ble det registrert 961 formidlinger. Av disse har
Agenda gjennomgått et tilfeldig utvalg på 500
formidlinger.
Undersøkelsen er delt i tre. I de to
første delundersøkelsene har Agenda søkt å verifisere
de registrerte formidlingene gjennom telefonintervju med arbeidssøker eller
arbeidsgiver. Etter denne gjennomgangen gjensto et antall registreringer
(111) som ikke kunne verifiseres entydig gjennom slik kontakt. Disse
ble fulgt opp i intervju med de aktuelle formidlerne i Aetat lokal. Etter
en samlet gjennomgang konkluderer Agenda med at 93 prosent av formidlingene
er gjennomført fullt ut i tråd med gjeldende definisjon.
Tre prosent er usikre i forhold til gjeldende formidlingsdefinisjon, mens
bare fire prosent er feilregistreringer. Det er ikke avdekket noe
tilfelle av tilsiktet feilregistrering.
Agenda konkluderer med at de gjennomgående
har et positivt inntrykk av det arbeidet som er utført
på formidlingsområdet i den aktuelle perioden
og at aktuelle saksbehandlere har ønsket å bidra
til oppklaring av grunnlaget for foretatte registreringer. Formidlerne beskrives
som åpne, kunnskapsrike og godt informert om gjeldende
definisjoner og rutiner. I de tilfellene der det foreligger avvik
innrømmes personlige feil, eller det gis plausible forklaringer
på at gjeldende definisjon ikke gir entydig svar på hva
som er en korrekt formidling.
Gitt kompleksiteten innenfor dette området,
og det faktum at registreringene ikke er knyttet opp mot økonomiske
transaksjoner, anser Aetat Arbeidsdirektoratet resultatet som tilfredsstillende.
Registreringer av formidlinger er inne i et godt spor. Direktoratet
har videre orientert om at etatens internrevisjon på et senere
tidspunkt vil foreta en begrenset gjennomgang basert på en
lignende analyse som den Agenda har benyttet.
I tillegg til gjennomgangen på formidlingsområdet
er det gjennomført en undersøkelse av registreringspraksis
og statistikkproduksjon innenfor fire andre områder: Antall
helt ledige arbeidssøkere, antall deltakere i arbeidsmarkedstiltak
(praksisplass), antall dagpengesøknader behandlet innen
21 dager, andel yrkeshemmede arbeidssøkere i aktive tiltak.
Undersøkelsen er gjennomført av selskapet Econ
Senter for økonomisk analyse som har gjennomgått
til sammen 3 300 saker innenfor disse områdene. Rapporten
følger vedlagt.
For den mest sentrale statistikken, antall helt
ledige arbeidssøkere, er det bare funnet ubetydelige avvik mellom
registeropplysningene og den enkeltes faktiske arbeidsmarkedsstatus.
Dette gjelder også saksbehandlingstiden for søknader
om dagpenger. For andel yrkeshemmede i tiltak og personer i arbeidsmarkedstiltaket
praksisplass overvurderer statistikken antall personer i tiltakene.
Dette har særlig sammenheng med svakheter i rutinene for
avregistrering av tiltaksdeltakere som avbryter tiltaket.
De ulike delundersøkelsene er nærmere
kommentert nedenfor:
Oppdatering av arbeidssøkerstatus for
helt arbeidsledige er basert på at de arbeidsledige regelmessig
må sende meldekort for å stå registrert.
Econ finner at om lag tre prosent av de ledige i statistikken faktisk
ikke var helt arbeidsledige på det aktuelle tidspunktet.
Dette fordi enkelte arbeidsledige teller med i statistikken noen
dager mer enn de skulle. Forklaringen på dette ligger i
en kombinasjon av tregheter i postgangen, sen innsending av meldekort
og at det i enkelte tilfeller kan oppstå forsinkelser i
behandlingen av meldekortene.
I henhold til Aetat Arbeidsdirektoratet kan
bruk av elektronisk meldekort - som etter planen skal tas i bruk senere
i år - redusere problemet med sen postgang. Dette forutsetter
selvsagt at en stor andel av arbeidssøkerne etter hvert
vil benytte denne meldeformen.
Econ har funnet enkelte avvik på denne
indikatoren, men disse har ikke påvirket rapportert måloppnåelse om
andel av søknader som har vært ferdig behandlet innen
21 dager etter at fullstendig søknad foreligger. Econ finner
at det i enkelte tilfeller (14 prosent av sakene) er vanskelig å avgjøre
med sikkerhet hvilken dato en gitt søknad faktisk ble mottatt.
Svært ofte skyldes dette at Aetat lokal starter saksbehandlingen
selv om mottatt søknad ikke er fullstendig. Dette blir
gjort av hensyn til søkeren. Econ mener rutinene for mottak og
registrering av dagpengesøknader bør vurderes
for å få en bedre kvalitet på indikatoren.
Her avdekker Econ overregistreringer. Hovedgrunnen
til dette er at deltakere som avbryter/slutter i tiltaket
ikke blir raskt nok tatt ut av statistikken. Rapporten viser mangelfull
oppfølging av eksisterende rutiner for avregistrering av
tiltaksdeltakerne.
Aetat Arbeidsdirektoratet understreker at denne
formen for feilregistrering ikke medfører feilutbetaling
av økonomiske stønader. Dette fordi utbetaling
av kursstønad skjer etterskuddsvis og er basert på fremmøtelister
som må være attestert av tiltaksarrangør
og tiltaksdeltaker. Econ har ikke avdekket feil ved utbetalinger
av kursstønad til deltakere.
Praksisplass-tiltaket er rettet mot ungdom under
20 år. En betydelig andel av deltakerne er ungdom som av ulike
grunner ikke ønsker å benytte retten til videregående
utdanning. Det er stor gjennomstrømming i tiltaket, slik
at problemer med avregistrering av deltakere som bryter ut av tiltaket
før planlagt sluttdato gir relativt store utslag i statistikken.
Praksisplasstiltaket ble derfor bevisst plukket ut for å bli
med i undersøkelsen
For å bedre kvaliteten på statistikken
vil direktoratet:
– Innskjerpe
rutinene for saksbehandlingen.
– Vurdere å endre IT-systemet
slik at statuskoden i datasystemet blir endret automatisk når
en deltaker blir avregistrert i tiltaksregnskapet. Dersom det er behov
for mer omfattende endringer må det eventuelt sees i sammenheng
med innføring av nye saksbehandlingssystemer.
– Iverksette egnede interne vurderinger
og gjennomganger for de øvrige arbeidsmarkedstiltakene
med sikte på å sikre gode registreringsrutiner,
og da særlig med sikte på å sikre mer
automatiserte oppdateringsrutiner i IT-systemet.
Econ finner en overregistrering på syv
prosent. Dette innebærer at andel yrkeshemmede på tiltak
i den aktuelle perioden skulle vært 76 prosent, ikke 80
prosent som det fremkom i statistikken. Også her er hovedgrunnen
til overregistrering et visst etterslep i avregistreringen av personer
som slutter i tiltak før avtalt dato.
Bruk av meldekort overfor yrkeshemmede slik
som for arbeidsløse, vil bidra til å sikre kvaliteten
på dette punktet. Fra årsskiftet 2001/2002
kan slike meldekort for yrkeshemmede som mottar attføringspenger
bli innført. Dette vil i henhold til Aetat Arbeidsdirektoratet
gi en betydelig forbedring av statistikken for denne gruppen.
For å vurdere årsaker til
at avvikene som ble avdekket i Veritas sin rapport ikke ble fanget
opp av de etablerte revisjons- og kontrollsystemene i etaten, har internrevisjonen
i Aetat på oppdrag fra Arbeidsdirektøren gjennomgått
kvalitetssystemet og andre styrende dokumenter av betydning. Rapporten
fra internrevisjonen følger vedlagt.
I rapporten konkluderes det med at den manglende avdekking
av avvik fra interne kontroll- og revisjonssystemer, synes å skyldes
utformingen av kvalitetssikringsrutinene og innretningen
på kontrollaktivitetene. De sider ved rutinene som omhandler øko-nomiske
ytelser har vært fokusert på som "risikoområder"
i større grad enn rutinene som omhandler generering
av data i forhold til bl.a. statistikkproduksjon.
Det fremgår av rapporten at en under
planlegging av revisjonsvirksomheten, hvor internrevisjonen i samarbeid
med linjen har vurdert revisjonsområder ut fra vesentlighet
og risiko, ikke identifiserte registrering av formidlinger som et
risikoområde. Revisjonene har derfor ikke omfattet denne
delen av virksomheten.
Jeg er meget tilfreds med den grundige og hurtige gjennomføringen
av de ulike tiltak som ble iverksatt av Aetat for å rydde
opp i det avdekkede jukset med formidlingstall høsten 2000.
Jeg har merket meg særlig at det ikke
er funnet eksempler på bevisst juks for å "pynte
på" resultatoppnåelsen, og at saksbehandlere i
Aetat har utvist åpenhet overfor kontrollørene.
Gjennomgangen bekrefter at regelverket og rutinene er
kompliserte. Det er etter min vurdering behov for en gjennomgang
av fastlagte rutiner for å vurdere forenklinger. Det er
også behov for at Aetat arbeider videre med forståelsen
for korrekt registrering. Dette er forhold som jeg vil følge
opp ovenfor etaten.
Jeg har også bedt Aetat Arbeidsdirektoratet
om å utarbeide en skriftlig redegjørelse for etatens
samlede revisjons- og kontrollinnsats. I den grad denne avdekker
forhold som Stortinget bør være kjent med, vil Stortinget
bli orientert på egnet måte.
I forbindelse med arbeidet for å videreutvikle
departementets styring av Aetat (jamfør departementets
brev av 10. november 2000) vil det bli foretatt en særskilt gjennomgang
av dagens mål- og resultatindikatorer.