Kostnadsrammen for Slottsprosjektet ble høsten 1995
fastsatt til 149 mill. kroner, en restbevilgning fra 1993 og 1994
på 17,7 mill. kroner, samt en overføring på 4,0
mill. kroner fra Statsbyggs generelle reserve for byggeprosjekter.
Totalt var 170,7 mill. kroner til disposisjon for prosjektet. For
rehabiliteringsarbeidene ved Parkveien 45 var den opprinnelige kostnadsrammen
på 17,0 mill. kroner. Det ble ikke utarbeidet noen samlet kostnadsramme
for rehabiliteringsarbeidene for Stiftsgården.
Rehabiliteringen av Slottet hadde pr. 1. september 1999
kostet 355,1 mill. kroner, noe som innebærer en kostnadsoverskridelse
på 184,4 mill. kroner. Statsbygg har blant annet forklart
dette med økte entreprisekostnader på 63,4 mill.
kroner, økte prosjekterings- og administrasjonskostnader
på 63,0 mill. kroner og kostnader på 37,0 mill.
kroner knyttet til økt omfang på prosjektet. I
tillegg viser Riksrevisjonens undersøkelse at arbeider
som er beregnet til 156,8 mill. kroner ble tatt ut av prosjektet.
Det totale økonomiske avviket for rehabiliteringen av Slottet
blir dermed 341,2 mill. kroner. Dette utgjør 200 pst. i
forhold til de 170,7 mill. kroner som opprinnelig var til disposisjon
for prosjektet. Ved rehabiliteringsarbeidene ved Parkveien 45 var overskridelsene
på 8,8 mill. kroner (52 pst.) i forhold til opprinnelig
kostnadsramme. På bakgrunn av mangler i kostnadsanslagene
og regnskapene for arbeidene ved Stiftsgården har det ikke
vært mulig å fastslå om det var kostnadsoverskridelser
i de delprosjektene som beskrives i ferdigmeldingen for disse rehabiliteringsarbeidene.
Kostnadsoverskridelsene skyldes i stor grad
at FIN, AAD og Statsbygg undervurderte usikkerheten i prosjektet
og organiserte prosjektet slik at det ble en stor grad av parallellitet
i programmering, prosjektering og bygging.
Kostnadsrammen på 149 mill. kroner
tok ikke i tilstrekkelig grad høyde for omfanget og kompleksiteten i
de arbeider som skulle utføres. Til tross for at Statsbygg
og FIN høsten 1995 var kjent med at det var betydelig usikkerhet
i prosjektet ble det ikke foretatt noen systematisk tilstandsanalyse
eller risikoanalyse ved utarbeidelsen av kostnadsrammen. Verken
entreprisekostnadene i forprosjektet eller Statsbyggs forslag til kostnadsramme
inneholdt avsetninger som skulle dekke den ekstraordinære
usikkerheten i prosjektet.
Det fantes ikke reserver i den kostnadsrammen
som FIN la fram for Stortinget i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 10 (1995-1996).
Statsbygg la 28. september 1995 fram forslag om å øke
kostnadsrammen for prosjektet med 50,2 mill. kroner. Dette inkluderte
ikke kostnader til prisstigning, belysningsarbeider eller reserve.
FIN foreslo 14. november 1995 å øke kostnadsrammen med
ytterligere 13,8 mill. kroner som bare dekket kostnadene til prisstigning
på 5,3 mill. kroner og belysningsarbeider på 8,5
mill. kroner. Det budsjetterte beløp ble ført
under post 46 på Statsbyggs budsjett som heller ikke er
med i beregningsgrunnlaget for bevilgningen til Statsbyggs felles
reservepost for byggeprosjekter.
FIN som oppdragsgivende departement fram til
1. januar 1997 var ansvarlig for planleggingen fram til og med forprosjektet
og dermed også ansvarlig for den fastsatte kostnadsrammen.
Undersøkelsen viser imidlertid vesentlige svakheter i Statsbyggs
faglige arbeid når det gjelder utarbeidelsen av forslaget
til kostnadsramme.
FINs beskrivelse av Statsbyggs ansvar og mandat
i brev til Statsbygg av 15. februar 1996 tok ikke hensyn til at
Slottet skulle fastlegge alle vesentlige premisser for rehabiliteringsarbeidene,
samt at Riksantikvaren hadde myndighet til å fastsette
premissene for ivaretakelse av de antikvariske aspektene ved rehabiliteringen.
FIN tok heller ikke hensyn til at det var behov for en samordning
og avklaring mellom rehabiliteringsprosjektet og inventarprosjektet,
selv om dette behovet var kjent.
På tross av både hyppigere
og mer omfattende rapportering enn normalt, fikk verken FIN eller
AAD tilstrekkelig informasjon om usikkerheten i prosjektet. Statsbygg
gav ikke på et tidlig nok tidspunkt informasjon om usikkerhetsmomenter
knyttet til fremdrift og økonomi. Statsbygg tallfestet
i stor grad konsekvensene av usikkerhetsmomentene først
etter hvert som prosjektet ble påført merkostnader
eller forsinkelser.
Ved gjennomføringen av prosjektet ble
det i mange tilfeller utarbeidet nye premisser etter at entreprisene var
kontrahert og byggearbeidene satt i gang, noe som medførte
at omfanget av merarbeid for enkelte entrepriser ble uvanlig stort.
Dette medførte at flere entrepriser og prosjekteringsarbeidene,
etter reforhandling, ble honorert etter medgått tid. Endringene
i premissene bidro til en omstendelig beslutningsprosess med mye "dobbelt"
prosjektering, og var en viktig årsak til at de endelige
prosjekterings- og administrasjonskostnadene ble 63,0 mill. kroner
(190 pst.) høyere enn opprinnelig forutsatt. Totalt kan økte
kostnader på 142,8 mill. kroner tilskrives økte
utbetalinger til prosjekteringen og til syv entrepriser som ble
avregnet etter medgått tid.
Fordi det ble utarbeidet nye premisser for rehabiliteringen
av Slottet gjennom store deler av prosjektet bidro dette til å undergrave
forprosjektet som referanseramme for rehabiliteringsarbeidene. Det
ble heller ikke sørget for tilstrekkelig avstand i tid
mellom programmering, prosjektering og byggearbeid før
arbeidet med Kongeboligen ble stanset høsten 1998.
Statsbygg gjorde i 1996 ved flere anledninger
FIN oppmerksom på at nye premisser og parallell programmering,
prosjektering og bygging bidro til å svekke etatens styringsmuligheter
i prosjektet. I statusrapport nr. 4 gav Statsbygg bl.a. uttrykk
for at styringsfunksjonen ikke var tilstrekkelig til å videreføre
prosjektet innenfor de økonomiske rammer som var gitt og
den eksisterende prosjektorganisering. På dette tidspunkt rapporterte
Statsbygg om en overskridelse på 23 mill. kroner.
De ovennevnte forhold medførte en midlertidig
stans i arbeidene. Det ble 18. desember 1996 inngått en avtale
mellom Det Kongelige Slott og Statsbygg om videre gjennomføring
av rehabiliteringen. Avtalen innebar at kostnadsrammen på 149
mill. kroner fortsatt skulle være styrende for prosjektet,
samtidig som det fortsatt skulle utarbeides nye premisser parallelt
med byggearbeidene. Statsbygg hevdet i brev til FIN av 12. desember
1996 at deres forutsetninger ikke i tilstrekkelig grad var reflektert
i FINs utkast til avtale, da utkastet ifølge Statsbygg
medførte en adskillelse av ansvar og myndighet som ikke
samsvarte med Statsbyggs administrative bestemmelser. Statsbygg
uttrykte videre bekymring for økonomistyringen i prosjektet. FIN
tok ikke hensyn til Statsbyggs faglige vurderinger ved utformingen
av avtale. Før funksjonen som oppdragsgivende departement
ble overført til AAD ved årsskiftet 1996/97,
burde FIN ha påsett at oppgaven med å utarbeide
ny kostnadsramme var påbegynt, og at prosjektet var underlagt
tilfredsstillende styring.
Da AAD overtok ansvaret som oppdragsgivende departement
1. januar 1997, var departementet informert om Statsbyggs innvendinger
mot avtalen. Statsbygg uttrykte 6. desember 1996 til AAD at Statsbygg oppfattet
det som at ansvaret og myndigheten i prosjektet var adskilt, og
at Statsbygg i praksis hadde det hele og fulle økonomiansvaret
uten å ha tilsvarende beslutningsmyndighet. Kopi av Statsbyggs
ovennevnte brev til FIN av 12. desember 1996 ble også oversendt
til departementet. Statsbyggs tolkning av avtalen av 18. desember
1996 var kjent for AAD allerede på avtaletidspunktet og
ikke først sommeren 1998, slik departementet hevdet i brev
til Statsbygg av 16. juli 1998. AAD må derfor ta ansvaret
for at de uavklarte forholdene som fulgte av avtalen vedvarte helt fram
til de gjenstående arbeidene ved Slottet ble overført
til Slottsforvaltningen 1. september 1999. AAD burde som oppdragsgivende
departement iverksatt tiltak for å sikre at de reviderte
kostnadsrammene fra høsten 1997 og våren 1998
ble mer realistiske.
Som en følge av disse forhold oppstod
det et uklart skille mellom oppdragsgivende departements ansvar for
planleggingen og Statsbyggs faglige ansvar for byggearbeidene.
Kostnadsoverskridelsene på til sammen
8,8 mill. kroner (52 pst.) på arbeidene ved Parkveien 45
kan bl.a. tilskrives utvidelser i prosjektet, økte administrasjonskostnader
og at Statsbygg undervurderte prosjektets kompleksitet, kvalitetskrav,
antikvariske krav og prisstigning, samt at det oppstod kostnader
ved forsinkelser. Det ble ikke foretatt noen helhetlig tilstandsanalyse
og ikke tatt tilstrekkelig hensyn til den særskilte usikkerheten
i prosjektet.
Når det gjelder rehabiliteringen av
Stiftsgården er det knyttet usikkerhet til hvor store beløp
som totalt er brukt til investeringer og vedlikehold på Stiftsgården
i perioden 1991-1997. På bakgrunn av regnskapsoversikter
er disse utgiftene beregnet til ca. 15,5 mill. kroner. Statsbygg
Midt-Norge hadde ikke tilstrekkelig oversikt vedrørende
arbeidene ved Stiftsgården, og det var derfor vanskelig
for Statsbygg å fremskaffe en del av den dokumentasjonen
Riksrevisjonen etterspurte.