Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Kristelig
Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt
S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende,
Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Fremskrittspartiet, Siv
Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Senterpartiet, Odd
Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Arvid Falch,
viser til at forslaget er oversendt Finansdepartementet til uttalelse.
Departementets svarbrev 3. mai 2001 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til begrunnelse og forslag i Dokument nr. 8:86
(2000-2001) om å fjerne beskatningen av utgifter til behandling
av sykdom, og slutter seg til dette.
Flertallet viser også til
finansministerens brev av 3. mai 2001, men kan ikke se at det fremkommer
noen nye opplysninger i dette svaret. Flertallet merker seg
at finansministeren fortsetter å avvise forslaget, under
henvisning til ulike prinsipielle betraktninger, men uten fokus
på det grunnleggende spørsmål: å sørge
for raskest mulig behandling for de som trenger det.
Flertallet mener, som forslagsstillerne,
at en i dette spørsmålet må ha fokus
på det overordnete mål om raskest mulig behandling
for de som trenger dette. Det hjelper de behandlingstrengende lite
at det ifølge Arbeiderpartiet er prinsipielt riktig at
de står i helsekø, når det finnes alternativer
som raskt kan få dem friske og tilbake i arbeid.
Flertallet mener derfor det er
et riktig supplement til det offentlige helsetilbudet at det gis
fritak for inntektsskatt og arbeidsgiveravgift ved arbeidsgivers betaling
for behandling. Flertallet mener det prinsipielt
er betenkelig at det offentlige ikke bare skal spare utgiftene til
behandling i disse tilfellene, men i tillegg tjene på beskatning
av behandlingen.
Flertallet viser også til
at det i en undersøkelse fra Sintef Unimed går
frem at 20 pst. av det totale sykefravær sannsynligvis
kunne unngås, dersom ventetiden i helsekøer ble
eliminert. Dermed vil tiltak som trekker i denne retning ha betydelige
positive effekter for samfunnet i form av redusert sykefravær.
Flertallet mener derfor det er
riktig å gi skattefritak ved arbeidsgivers betaling for
behandling, som et ledd i en bred tiltakspakke for å bedre
helsetilbudet til befolkningen og få ned sykefraværet.
Flertallet kan ikke slutte seg
til finansministerens betraktning om at en slik ordning vil gi et
provenytap som vil føre til økte skatter og avgifter
på andre måter. Flertallet mener
at tiltaket samlet sett vil gi besparelser for det offentlige, og
at det på ingen måte kan være snakk om
at det vil oppstå behov for økte skatter på andre
områder. Hvis forslaget skal få de effekter som
finansministeren advarer mot, så må dette skyldes at
forslaget vil føre til raskere behandling enn det offentlige
helsetilbudet i dag er i stand til å gi. Hvis ikke vil
det ikke være noen grunn for arbeidsgiver til å bekoste
behandlingen. Dermed er det klart at det offentlige vil spare utgifter
til sykelønn, i tillegg til å spare utgiftene
til selve behandlingen. Det er dermed åpenbart at det offentlige
samlet sett vil spare på den foreslåtte ordningen,
til tross for at det isolert sett vil bli et skattemessig inntektstap.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig legge frem forslag slik at arbeidsgivers utgifter til behandling
ved sykdom fritas for arbeidsgiveravgift og inntektsbeskatning."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til svar fra finansministeren
datert 3. mai 2001, og svar fra daværende finansminister
Restad i spørretimen 3. desember 1999 og svar på interpellasjon
3. februar 2000, vedlagt denne innstillingen.
Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne om
at det er en prioritert oppgave å sørge for at
mennesker får behandling raskt, og at det er nødvendig å bruke
et sett av virkemidler for å sørge for dette. Disse
medlemmer viser til at å få ned ventelistene ved
sykehusene er en prioritert oppgave fra et samlet Storting.
Disse medlemmer vil imidlertid
understreke at å innføre skattefritak for arbeidsgivers
dekning til behandling av sykdom slik forslagsstillerne foreslår, vil
være å skape en forskjellsbehandling som er uakseptabel
og vil bryte med sentrale skattepolitiske og helsepolitiske målsettinger.
Hovedregelen i skattelovgivningen er at alle typer inntekt skal
beskattes, det gjelder uavhengig av i hvilken form inntekten er
mottatt, som lønn, naturalia, dekning av privatutgifter
eller annen økonomisk støtte. Ved å innføre
skattefritak ved behandling av sykdom vil i praksis en arbeidstaker motta økonomisk
støtte som andre arbeidstakere med samme sykdom ikke vil
motta. Dette vil etter disse medlemmers mening føre
til en uakseptabel skattemessig forskjellsbehandling. Hvis vedkommende
som ikke får støtte fra sin arbeidsgiver velger å bli
behandlet på en privat klinikk, må vedkommende
betale dette selv med allerede beskattede midler. Det er videre grunn
til at det vil være den ansattes posisjon på arbeidsplassen
som vil være avgjørende hvem som vil bli tilgodesett
ved skattefritak.
Disse medlemmer vil videre anføre
at det vil være betenkelig at det er arbeidsgiveren, og
ikke helsevesenet som skal prioritere hvem som skal få behandling.
Det må være helsefaglige grunner til prioriteringer
i helsevesenet, og ikke hvem som av arbeidsgivere vurderes attraktiv,
som skal få behandling.
Disse medlemmer vil videre understreke
at det er et mål med et godt offentlig helsetilbud til
hele befolkningen. Ved å etablere skattefritak for behandling
i det private helsevesen, vil det skapes et større marked
til private klinikker som ikke er ønskelig. Dette kan undergrave
det offentliges behandlingstilbud, og prinsippet om likeverdighet
til behandling. Det er grunn til å understreke at det i
dag mangler kvalifisert arbeidskraft innen det offentlige helsevesen,
og at å åpne for skattefritak for sykdomsbehandling
vil medføre økt etterspørsel ved de private
klinikkene.
Disse medlemmer vil videre vise
til at en slik ordning vil virke sterkt diskriminerende på alle
de som ikke er i arbeidsmarkedet, og som dermed ikke har en arbeidsgiver.
Dette gjelder for eksempel kronisk syke, arbeidsledige, studenter,
hjemmearbeidende, barn og ungdom og pensjonister.
Disse medlemmer vil også understreke
at provenytapet ved å etablere en slik ordning vil måtte
dekkes inn ved andre skatter og avgifter.
Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn at forslaget avvises.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det kan være gode grunner isolert sett til å støtte forslaget
om skattefritak der arbeidsgiver kjøper helsetjenester
som får arbeidstaker raskere tilbake i arbeid. Både
for den enkelte og for bedriftene vil det kunne være gevinster å hente
på å gi skattefritak for privatfinansierte operasjoner.
Dette medlem mener at forslaget,
på tross av disse fordelene, reiser en rekke prinsipielle
problemstillinger. Det kan medføre at ikke alle arbeidstakere får
tilbud om helsebehandling, noe som kan ha som konsekvens at arbeidstakere
ved samme bedrift blir forskjellsbehandlet. Dette medlem mener
også det er betenkelig at prioriteringen av hvem som har
størst behov for rask behandling i større grad
vil bli tatt av arbeidsgivere, og ikke først og fremst
på medisinsk grunnlag. Dette kan åpne for en utvikling
i retning av et sorteringssamfunn.
Dette medlem mener de etiske
problemstillingene forslaget reiser, er større enn fordelene
som kan oppnås. Dette medlem vil på bakgrunn
av dette ikke gi skattefritak for behandling betalt av arbeidsgiver.
Dette medlem viser til den offentlige
ordningen der midler overføres fra trygdeetaten til helsesektoren for å prioritere
arbeidstakere i sykemelding som står i kø for
behandling. Dette medlem mener Regjeringen bør
vurdere å utvide ordningen med kjøp av private
behandlingsplasser.
Den offentlige ordningen med kjøp av
behandling for arbeidstakere som er sykemeldt, er basert på et samarbeid
mellom Rikstrygdeverket og det offentlige helsevesenet, som vurderer
sykdommens lengde og alvorlighetsgrad. Denne ordningen har ikke
tilsvarende slagside som skattefritak av utgifter til behandling
vil ha, fordi det ikke er den enkelte arbeidsgivers økonomi,
eller arbeidstakerens prioritering mellom arbeidstakere, som avgjør
hvem som får behandling ved kjøp av helsetjenester
gjennom folketrygden.
Stortingets behandling av Dokument nr. 8:36
(2000-2001) Sykehusbehandling i utland på gitte vilkår
kan disponeres til sykehusbehandling i Norge og Dokument nr. 8:45
(2000-2001) Om å bevilge 1 100 mill. kroner til utnyttelse
av ledig behandlingskapasitet ved offentlige og private sykehus
i Norge, viser til at det er ledig kapasitet i sykehussektoren til å behandle
flere. Dette medlem ber Regjeringen utnytte den ledige kapasiteten
på de områder der ventetiden på behandling
er lengst, og på de sykdommer som krever raskest behandling.