1. Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag til endring av regelverket for jobbskapingsmidler over statsbudsjettets kap. 1591 post 73, i tråd med intensjonen i dette forslaget."

Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne til at både under behandlingen av budsjettet for 1999 og for 2001 var flertallet i kommunalkomiteen helt entydig klare på at tiltak av typen Revita Drammen, skulle ivaretas og gis støtte. Revita Drammen er et brukerstyrt sjølhjelpsprosjekt for ufrivillig yrkespassive. Slike tiltak er et viktig supplement til offentlige arbeidsmarkedstiltak og andre jobbskapings- og etablerersentre. Statistikk fra Revita Drammen viser at de lykkes i stor grad i sin virksomhet, både med å hjelpe folk til å etablere bedrift og skape sin egen arbeidsplass, og i å få folk tilbake i arbeid eller utdanning.

Økende uføretrygding, arbeidsledighet og utstøting har store menneskelige, sosiale og økonomiske konsekvenser både for enkeltmennesker og samfunn, og det er et tverrpolitisk ønske at arbeidet med å redusere disse problemene må gis prioritet.

Skal dette lykkes må offentlig innsats koordineres og ulike etater må ikke bare samarbeide internt, men også med næringsliv og frivillige organisasjoner som Revita. Forvaltningen må arbeide etter felles mål og bidra til at innbyggerne oppnår meningsfylt virksomhet til beste for samfunnet.

Brukerens behov bør være styrende, slik at tiltakene er tilpasset dem og ikke omvendt. Revita Drammen er et godt eksempel på at en slik brukerstyring gir resultater.

I dokumentet gjengis skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Karin Andersen til arbeids- og administrasjonsministeren datert 19. mars 2001, og svaret av 29. mars 2001.

Det spørres bl.a. om hva statsråden vil gjøre for å sikre at Revita Drammen ikke må nedlegge sin virksomhet.

I dokumentet vises det til at Regjeringens begrunnelse for å nekte tilskudd til Revita Drammen ligger i en henvisning til regelverk og ikke i en konkret vurdering av om dette tilbudet oppfyller Regjeringens og Stortingets målsettinger med å redusere uføretrygding og arbeidsledighet. Det tverrsektorielle arbeidet som trengs for å oppnå målene har ingen plass i statsrådens svar og reflekterer ikke bredden i tiltak og innfallsvinkler som er nødvendig. Regelverket rundt jobbskapingsprosjektene kan i mange tilfeller være hensiktsmessig og riktig, men har ikke tilstrekkelig rom for å opprettholde og øke mangfoldet.

Forslagsstillerne mener derfor at i første omgang bør reglene for jobbskapingsprosjektene endres. Brukerne må tas med når dette nye regelverket skal utformes.

På lengre sikt kan det være grunn for Regjeringen til å se på om tilskudd til denne type tiltak kan gis over annen post eller i en annen form, slik at sektortenking kan brytes og målfokuset blir større.

Det vises også til at det er behov for uavhengig evaluering av ulike tiltak gitt både av offentlige og private tilbydere av ulike tiltak overfor gruppen arbeidsledige og uføretrygdede.

Det settes derfor fram forslag om at Regjeringen så raskt som mulig legger fram forslag om regelendring for jobbskapingsmidlene slik at tiltak av typen Revita Drammen kan bestå, og det forutsettes at Regjeringen inntil så er skjedd sørger for at virksomheten ikke legges ned som en følge av rigorøs regelstyring.