I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
fremme forslag til endring av regelverket for jobbskapingsmidler
over statsbudsjettets kap. 1591 post 73, i tråd med intensjonen
i dette forslaget."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at både under behandlingen av budsjettet for 1999 og for
2001 var flertallet i kommunalkomiteen helt entydig klare på at
tiltak av typen Revita Drammen, skulle ivaretas og gis støtte.
Revita Drammen er et brukerstyrt sjølhjelpsprosjekt for
ufrivillig yrkespassive. Slike tiltak er et viktig supplement til
offentlige arbeidsmarkedstiltak og andre jobbskapings- og etablerersentre. Statistikk
fra Revita Drammen viser at de lykkes i stor grad i sin virksomhet,
både med å hjelpe folk til å etablere
bedrift og skape sin egen arbeidsplass, og i å få folk
tilbake i arbeid eller utdanning.
Økende uføretrygding, arbeidsledighet
og utstøting har store menneskelige, sosiale og økonomiske
konsekvenser både for enkeltmennesker og samfunn, og det er
et tverrpolitisk ønske at arbeidet med å redusere disse
problemene må gis prioritet.
Skal dette lykkes må offentlig innsats
koordineres og ulike etater må ikke bare samarbeide internt,
men også med næringsliv og frivillige organisasjoner
som Revita. Forvaltningen må arbeide etter felles mål
og bidra til at innbyggerne oppnår meningsfylt virksomhet
til beste for samfunnet.
Brukerens behov bør være styrende,
slik at tiltakene er tilpasset dem og ikke omvendt. Revita Drammen
er et godt eksempel på at en slik brukerstyring gir resultater.
I dokumentet gjengis skriftlig spørsmål
fra stortingsrepresentant Karin Andersen til arbeids- og administrasjonsministeren
datert 19. mars 2001, og svaret av 29. mars 2001.
Det spørres bl.a. om hva statsråden
vil gjøre for å sikre at Revita Drammen ikke må nedlegge
sin virksomhet.
I dokumentet vises det til at Regjeringens begrunnelse
for å nekte tilskudd til Revita Drammen ligger i en henvisning
til regelverk og ikke i en konkret vurdering av om dette tilbudet
oppfyller Regjeringens og Stortingets målsettinger med å redusere
uføretrygding og arbeidsledighet. Det tverrsektorielle
arbeidet som trengs for å oppnå målene
har ingen plass i statsrådens svar og reflekterer ikke
bredden i tiltak og innfallsvinkler som er nødvendig. Regelverket
rundt jobbskapingsprosjektene kan i mange tilfeller være
hensiktsmessig og riktig, men har ikke tilstrekkelig rom for å opprettholde
og øke mangfoldet.
Forslagsstillerne mener derfor at i første
omgang bør reglene for jobbskapingsprosjektene endres.
Brukerne må tas med når dette nye regelverket
skal utformes.
På lengre sikt kan det være
grunn for Regjeringen til å se på om tilskudd
til denne type tiltak kan gis over annen post eller i en annen form,
slik at sektortenking kan brytes og målfokuset blir større.
Det vises også til at det er behov
for uavhengig evaluering av ulike tiltak gitt både av offentlige
og private tilbydere av ulike tiltak overfor gruppen arbeidsledige og
uføretrygdede.
Det settes derfor fram forslag om at Regjeringen
så raskt som mulig legger fram forslag om regelendring for
jobbskapingsmidlene slik at tiltak av typen Revita Drammen kan bestå,
og det forutsettes at Regjeringen inntil så er skjedd sørger
for at virksomheten ikke legges ned som en følge av rigorøs
regelstyring.