Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg,
fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Lodve Solholm, fra Senterpartiet,
Magnhild Meltveit Kleppa, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin
Andersen, viser til forslaget og begrunnelsen for det. Flertallet viser
til svar på skriftlig spørsmål nr. 288
(2000-2001) der statsråden begrunner sin holdning kun med
regelhenvisninger.
Flertallet vil vise til at forslagsstillerne
har som mål med sitt forslag å gi tilstrekkelig
rom for målrettede og brukertilpassede opplegg for personer
som av ulike grunner ikke er i arbeid og som ønsker å komme ut
av sin yrkespassive situasjon. Forslagsstillerne mener at regelverket
og holdningene i forvaltningen ikke er hensiktsmessige i forhold
til målsetningen om at flere uføre og arbeidsledige
skal komme i arbeid. Det er nødvendig med regelverk knyttet
til slike tilskudd, men det er også nødvendig å ha
tilstrekkelig fleksibilitet i regelverk og en positiv holdning til
mangfold og kreativitet i forvaltningen, slik at målsettingen om å få folk
tilbake i arbeid og aktivitet blir det viktigste, ikke at tiltaket
passer inn i regelverket.
Flertallet kan ikke se at statsråden
har en god nok forståelse av behovet for mer samarbeid
på tvers av sektorer når det gjelder tilbud til
personer som står utenfor arbeidsmarkedet. Tiltak overfor
denne målgruppen kan være annerledes enn i tiltak
under A-etat eller i de tradisjonelle jobbskapingssentrene. De kan
ha en bredere innfallsvinkel, forholde seg til mennesker, ikke bare
til forretningsideer, og ha hatt rom for andre yrkesmål
enn næringsutvikling. Det kan gis tilbud til brukergrupper
som er bredere enn et etablerersenter.
Flertallet vil vise til at statsråd
Kosmo har tatt til orde for fornyelse av offentlig forvaltning og
skulle få slutt på sektortankegang og regelstyring. Økende
uføretrygding, arbeidsledighet og utstøting har
store menneskelige, sosiale og økonomiske konsekvenser
både for enkeltmennesker og samfunn, og det er et tverrpolitisk ønske
at arbeidet med å redusere disse problemene må gis
prioritet.
Skal dette lykkes må offentlig innsats
koordineres bedre enn i dag og ulike etater må ikke bare
samarbeide internt, men også med næringsliv og
frivillige organisasjoner. Forvaltningen må arbeide etter
felles mål og bidra til at innbyggerne oppnår
meningsfylt virksomhet til beste for samfunnet.
Flertallet hevder at brukerens
behov bør være styrende og at tiltakene tilpasses
dem og ikke omvendt. Det innebærer at brukerne av slike
tjenester bør delta i utformingen av de samme tjenestene.
Det kan ikke være riktig at en byråkratisk forvaltning
skal motarbeide tiltak som er annerledes enn de tradisjonelle så lenge
målsettingene nås med akseptabel ressursbruk. Det
er behov for å få en åpnere forvaltning
som er mer interessert i å hjelpe mennesker enn i å sortere
dem.
Flertallet viser til brev med
vedlegg til kommunalkomiteen fra Revita Drammen av 22. mai 2001,
der det framgår hvordan Revita Drammen har gitt dokumentasjon
slik Aetat har bedt om. I vedleggene er det også gitt dokumentasjon
for at tiltaket har fungert godt og gitt resultater. For ca. 1 mill.
kroner pr. år har samfunnet fått tilbake mye i
form av arbeidsplasser, arbeidskraft og bedre livskvalitet for mange.
Korrespondansen viser at tiltaket har måttet føre
en kamp mot byråkrati og motvilje og at begrunnelsen for å gi avslag
stadig har skiftet ettersom nye krav er oppfylt. Det er også grunn
til å merke seg at det er nektet innsyn i utregning av
hvor mange av tiltaksdeltakerne som står tilmeldt arbeidsformidlingen.
Kravet om at 50 pst. av deltakerne skal være tilmeldt Aetat
kan derfor ikke kontrolleres. Flertallet vil bemerke
at det ikke ville være i tråd med det politiske
flertallets ønsker dersom tiltak blir lagt ned på grunn
av at bare 49 pst. av deltakerne er registrert i Aetat.
Flertallet vil påpeke
at tiltak både i Aetat og oppdrag utført av andre
tiltakstilbydere må evalueres og kvalitetssikres.
Flertallet vil påpeke
at på tross av at det i flere år har vært
flertall i Stortinget for en mykere og mer brukerrettet politikk
på dette området, har ikke statsråden fulgt
dette opp. Statsråden har selv påpekt at dersom flertallet ønsker
endring, må det tas opp som forslag i Stortinget.
På denne bakgrunn fremmer derfor flertallet følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
forskriftene for kap. 1591 post 73 slik at jobbskapingsprosjekter
skal bidra til etablering av egen virksomhet og bedre sysselsettingsmuligheter
for arbeidsledige og yrkeshemmede."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, viser til brev fra statsråd Jørgen
Kosmo som følger som vedlegg til denne innstillingen.
Disse medlemmer presiserer at
behandlingen av søknader om tilskudd til jobbskapingsprosjekter
er delegert til Aetat fylke. Aetat Arbeidsdirektoratet er klageinstans.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet er således ikke
inne i den konkrete søknadsbehandlingen, verken når
det gjelder Revita Drammen eller andre søkere. Departementet
fastsetter regelverket for tiltak.
Disse medlemmer viser til at
tilskudd til jobbskapingsprosjekter tas av midler til
arbeidsmarkedstiltak. Det er derfor riktig at det stilles krav om
at en viss andel av deltakerne er arbeidssøkere som Aetat
skal bistå. Kravet i dag er at 50 pst. må være
registrert enten som arbeidsledig eller yrkeshemmet for at det skal
ytes tilskudd. Disse medlemmer er enig i at dette
ikke er et urimelig krav, og at det ikke er ønskelig å sette kravet
lavere når arbeidsmarkedsmidlene skal komme arbeidsledige
til gode.
Disse medlemmer viser også til
at jobbskapingsprosjektene skal bidra til etablering av egen virksomhet,
og at forskriftene er generelt formulert slik at innholdet i prosjektene åpner
for råd, veiledning og opplæring.
Disse medlemmer viser til at
Dokument nr. 8:108 (2000-2001) konkret er knyttet til Revita Drammen,
og at det i dokumentet vises til oppnådde resultater i
dette prosjektet. En slik dokumentasjon av resultater har ikke disse
medlemmer og viser til at Aetat ikke har fått fremlagt
dokumentasjon når dette er blitt etterspurt. Dette ble
gjort ved brev av 6. mars 2001 der det ble bedt om hvem av deltakerne
som har etablert egen virksomhet. Denne oversikten har de ikke mottatt. Aetat
Buskerud opplyser at det er meget vanskelig for dem å verifisere
resultatene når de ikke får en slik oversikt.
Det vises også til at Aetat Buskerud har vurdert prosjektet
til å være mye videre enn de formål som jobbskapingsmidlene
er ment å dekke.
Disse medlemmer viser også til
at Revita Drammen har fått avslag på tilskudd
fra andre instanser. Kommunene Øvre og Nedre Eiker og Drammen,
samt SND Buskerud har nå gått sammen med Revita
Kongsberg for etablering av et senter i Drammen.
Bakgrunnen for dette er at en for å komme
fram til en lokalt forankret, varig løsning på etablererveiledning
i Buskerud, har opprettet en styringsgruppe bestående av
medlemmer fra 5 kommuner, Buskerud fylkeskommune og SND. På dette
tidspunktet var ikke Aetat inne i samarbeidet. Styringsgruppen innhentet
anbud på veiledningstjenesten, og det ble sendt ut forespørsel
til 8 kandidater/miljøer som ble ansett for å være
kompetente til å utføre denne tjenesten. 4 av
disse leverte inn anbud, bl.a. Revita Drammen, og en enstemmig styringsgruppe
var av den oppfatning at Revita Kongsberg hadde det faglig beste
tilbudet i forhold til en næringsmessig vinkling av etablererveiledningen. Disse medlemmer har
tillit til at dette er nøye faglig vurdert og disse
medlemmer har ingen forutsetning for å overprøve
disse avgjørelsene. Disse medlemmer viser
til at Revita Drammen har klaget på utfallet av saken,
habilitetsproblemer, forskjellsbehandling og manglende dokumentinnsyn.
Anbudsdokumentene inneholder forretningsmessige forhold og er derfor
av Drammen kommune unntatt offentlighet. Klage på avslag
om dokumentinnsyn er behandlet av Fylkesmannen i Buskerud, som ikke
har hatt innsigelser til denne fremgangsmåten.
Disse medlemmer viser til at
statsråden har tatt saken opp med Aetat Buskerud/Aetat
lokalt der de blir bedt om å gi råd og veiledning
om hvordan virksomheten kan innrettes slik at den tilfredsstiller
reglene for tilskudd.
Disse medlemmer er enige med
forslagsstillerne i at en må være åpen
for nytenkning i å få arbeidsledige i virksomhet,
enten det er som arbeidstakere eller som drivere av egen virksomhet.
Det må imidlertid ikke være slik at det ikke stilles
krav til slike prosjekt som vi her har til behandling. Krav til
kvalitet og resultat i bruken av offentlige midler må etter disse medlemmers
mening heller strammes inn enn slakkes.
Disse medlemmer viser til Dokument
nr. 8:108 (2000-2001) der det heter at:
"Hele Regjeringens begrunnelse for å nekte
tilskudd ligger i en henvisning til regelverk og ikke i en konkret vurdering
om at den oppfyller Regjeringens og Stortingets målsettinger
med å redusere uføretrygding og arbeidsledighet.
Disse medlemmer avviser
dette da vi må ha tillit til at de lokale vurderingene
er gjort nettopp for i størst mulig grad å ivareta
de som av en eller annen grunn ikke er yrkesaktive, og at midlene
brukes på en mest mulig effektiv måte.
Disse medlemmer kan derfor ikke
bifalle forslaget framsatt i Dokument nr. 8:108 (2000-2001).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:108 (2000-2001) -
forslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen, Erna Solberg, Ivar Østberg,
Lodve Solholm og Magnhild Meltveit Kleppa om nødvendige
regelverksendringer for å sikre mangfold og brukervennlighet
i tiltak for arbeidsledige, uføretrygdede og andre ufrivillig
yrkespassive - bifalles ikke."