Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Inga Balstad, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen,
Karin Lian og Einar Olav Skogholt, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, vil understreke at mangel på kvalifisert
personell er et av de største hinder for god kapasitetsutnyttelse
i norsk helsevesen. Det har i flere år vært stor mangel
på pleie- og omsorgsarbeidere både innen spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten. I Helsetilsynets tilsynsrapport fra 1999
forklarer 29 av 31 sykehus flaskehalsproblemene i intensivavdelingene med
mangel på sykepleiere. Bare i Oslo kommune er mangelen
på pleiepersonell innen eldreomsorgen økt med
600 årsverk, fra 1 000 til 1 600 ledige stillinger ved årsskiftet
2000/2001. Etter komiteens vurdering er
dette meget bekymringsfullt. Økningen i de eldste aldersgrupper
gjør situasjonen spesielt bekymringsfull.
Satsingen på kreftreformen, psykiatrireformen
og eldreomsorgen vil, etter komiteens mening, ikke kunne
lykkes uten økt tilgang på velkvalifisert personell.
Bare disse reformene forutsetter 21 600 nye helseårsverk
innen 2006. Store organisatoriske endringer av spesialisthelsetjenesten
vil ikke få ønsket effekt dersom mangel på personell
hindrer utvikling av tjenestetilbudet.
Komiteen vil minne om at Stortinget
tidligere har understreket behovet for iverksetting av nye tiltak
som kan øke tilgangen på helsepersonell. I forbindelse
med behandlingen av handlingsplanen for eldreomsorgen i juni 1997
uttalte en samlet sosialkomité følgende:
"Komiteen ber departementet prioritere arbeidet med å hente
tilbake disse betydelige helsepersonellressursene. Komiteen ser
det som langt viktigere å få disse fagfolkene
tilbake i helsevesenet, framfor kortsiktige tiltak som å importere
helsepersonell fra utlandet."
I sosialkomiteens innstilling til statsbudsjettet
for inneværende år heter det bl.a.:
"Komiteen vil understreke at forutsetningen for å få gjennomført
de vedtatte reformer og opptrappingsplaner innen helse- og omsorgstjenesten
er økt tilgang på helsepersonell. Komiteen har
merket seg at blant utfordringene er stabilitet i stillingene, stor
andel deltidsansatte og usikkerhet om framtidig rekruttering blant annet
på grunn av små ungdomskull."
Komiteen vil også minne
om at følgende ble vedtatt i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2001:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en ny handlingsplan
med ytterligere rekrutterings- og stabiliseringstiltak for sykepleiere
og annet helsepersonell samt tiltak for å fremme mer fleksibel
arbeidsdeling mellom personellgrupper. Handlingsplanen må også inneholde tiltak
for hvordan man får flere utdannede sykepleiere tilbake
til sykepleieryrket."
Stortinget har tidligere, bl.a. i forbindelse
med handlingsplanen for eldreomsorgen i 1997, lagt til grunn at det
finnes en arbeidskraftreserve blant sykepleiere på om lag
10 000 årsverk. Ca. halvparten av alle sykepleiere velger å arbeide
deltid. Mange forlater også sykepleieryrket. Det er ca.
18 500 utdannede sykepleiere som i dag ikke arbeider som sykepleiere. Komiteen viser
til at det er lite realistisk å regne alle disse som arbeidskraftreserve. Komiteen vil
påpeke at det i disse tallene også er medregnet
de som har tatt tilleggsutdanning på høyere nivå enn
høgskoleutdanning, og kvalifiserer til andre jobber både
innenfor og utenfor helsetjenesten. I denne gruppen "arbeidskraftreserve" er
også sykepleiere som jobber som lærere både
i videregående opplæring og i høgskolene.
Det er ønskelig at disse fortsetter i slike yrker. Komiteen viser
til at Statistisk sentralbyrå har registrert at sykepleiere
(med sykepleie som høyeste utdanning) som jobber utenfor helsetjenesten
i 1999, utgjorde 7 850 årsverk.
Komiteen vil understreke at det
fra 1997 og fram til i dag er iverksatt og prøvd en rekke
virkemidler for å redusere mangelen på helsepersonell,
herunder sykepleiere. Det er satset på etter- og videreutdanning
av ufaglærte og hjelpepleiere, rekruttering fra utlandet,
og det er åpnet for utleie av helsepersonell. Antall studieplasser
ved sykepleiehøgskolene er økt kraftig, og det er åpnet
for opptak til sykepleierhøgskolene på grunnlag
av realkompetanse for hjelpepleiere og andre uten formell studiekompetanse.
Etter komiteens mening er det
gledelig at en for studieåret 2001-2002 har registrert
en økning i søknadene til sykepleierhøgskolene.
Det er imidlertid bekymringsfullt at økningen ene og alene
skyldes at mange søker opptak på grunnlag av realkompetanse. Blant
søkere med ordinær studiekompetanse er det fortsatt
nedgang i søkning til sykepleiestudiet. Det er etter komiteens mening
bekymringsfullt på lang sikt.
ECON-rapporten 49/1999 "Kostnader ved
sykepleiermangelen-2" viser at norske helseinstitusjoner hvert år
bruker 775 mill. kroner på kortsiktige tiltak som innleie,
rekruttering fra utlandet og overtid for å løse bemanningskrisen.
Dette er midler som komiteen mener burde kunne benyttes
på en bedre måte ved å sikre permanente
arbeidsforhold basert på faste tilsettinger av eget utdannet
helse- og omsorgspersonell.
Komiteen vil også uttrykke
stor bekymring over svikten i antall søkere til helse-
og sosialfaglinjene ved de videregående skolene. I 1994
var det 14 500 søkere til 8 300 grunnkursplasser. Det var
kamp om plassene, elevene var godt motivert og kvalifisert. I 2000
var det 6 200 søkere. Målt i andelen av 16-åringer
var det 60 pst. flere søkere i 1994 sammenlignet med søkertallet
i 2000. Ekstra bekymringsfullt blir dette når det også fremkommer
at mange av disse elevene ikke er motivert for å gå inn
i pleie- og omsorgsyrket.
Komiteen har merket seg at det
ifølge Statistisk sentralbyrås beregninger i 1999
vil være behov for mellom 10 000 og 12 000 nye hjelpepleiere/omsorgsarbeidere
fram til 2010.
Komiteen vil understreke at ikke
minst eldrereformen og behovene for pleie- og omsorgspersonell i
forbindelse med en økende andel eldre i befolkningen gjør
det absolutt nødvendig å satse sterkere på motivasjon
og rekruttering for å få flere inn i disse yrkene.
Komiteen mener at det må bli
en høyere verdsetting av dette arbeidet bl.a. gjennom bedrede
faglige utviklingsmuligheter. Utdanningsmessig må også helse-
og sosialarbeidere ha mulighet til etter- og videreutdanning som
er nasjonalt og faglig forankret. Dette vil gi de som søker
grunnutdanningen, større muligheter til en faglig og økonomisk
karrierestige. Videre mener komiteen at det må settes
sterkere fokus på arbeidsvilkår og miljø slik
at bl.a. belastningsskader i større grad kan unngås
ved anskaffelse av flere og bedre tekniske hjelpemidler.
Komiteen mener også at
det må tilrettelegges bedre for at ufaglært arbeidskraft
innen pleie- og omsorgssektoren kan få et tilbud om faglig
utdanning som gir heving av kompetanse og lønnsvilkår.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Høyre, viser til at et enstemmig storting 14.
desember 2000 vedtok følgende:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide en ny handlingsplan
med ytterligere rekrutterings- og stabiliseringstiltak for sykepleiere
og annet helsepersonell samt tiltak for å fremme mer fleksibel
arbeidsdeling mellom personellgrupper. Handlingsplanen må også inneholde tiltak
for hvordan man får flere utdannede sykepleiere tilbake
til sykepleieryrket.
Stortinget ber Regjeringen foreta
en snarlig evaluering av erfaringene med overføring av
videreutdanninger i somatisk sykepleie til høgskolesystemet."
Flertallet understreker at det
innen helse- og omsorgssektoren er flest ubesatte stillinger for
sykepleiere. Det er grunn til å anta at det både
er potensiale for å rekruttere flere sykepleiere til pasientrettet
arbeid og i tillegg avlaste allerede ansatte sykepleiere for bl.a. administrative
oppgaver ved bruk av andre personellgrupper.
Flertallet legger til grunn at
selv om antall årsverk bare i omsorgstjenesten er økt
med om lag 9 000 hittil i handlingsplanperioden for eldresatsingen,
er det behov for ytterligere tiltak utover de som er gjennomført
og planlagt i henhold til "Rett person på rett plass". Regjeringen
ble bedt om å utarbeide tiltak som direkte bidrar til å styrke
rekruttering av helsepersonell, og i tillegg indirekte reduserer
sykepleiermangelen ved å satse på mer fleksible
løsninger for arbeidsdeling mellom personellgrupper. Flertallet vil
påpeke at det er behov for å øke rekrutteringen
av de personellgrupper det er mangel på, ved en mer fleksibel
og effektiv bruk av fagpersonell. Flertallet mener
at tilrettelegging for faglig utvikling, godt arbeidsmiljø og
dyktige ledere vil bidra til mer attraktive arbeidsplasser og større
stabilitet i arbeidsstokken. Flertallet legger til
grunn at en ny handlingsplan med ytterligere rekrutterings- og stabiliseringstiltak
og en fornyet og styrket oppfølging av handlingsplanen
"Rett person på rett plass" vil gi ytterligere positiv
virkning på helsepersonellsituasjonen.
Flertallet viser til at spørsmålet
om likestilling av tredelt turnus og helkontinuerlig skiftarbeid
er behandlet i Stortinget i 1997, jf. Innst. S. nr. 133 (1996-1997) og
i 1998, jf. Innst. S. nr. 71 (1997-1998). Forslagene i 1997 ble
avvist av Stortinget, og forslaget i 1998 ble vedlagt protokollen
med begrunnelse i at daværende kommunalminister hadde igangsatt
utredningsarbeid for å kartlegge de økonomiske
konsekvensene av en slik likestilling av skift og turnus, og at
Bondevikregjeringen varslet at den eventuelt ville komme tilbake
til Stortinget etter en høringsrunde.
Flertallet vil fortsatt vektlegge
at dette er en sak som det er opp til partene i arbeidslivet å bli
enige om gjennom tariffoppgjørene.
Flertallet viser til at Regjeringens
arbeid med rekruttering fortsetter i tråd med Stortingets
vedtak i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2000-20001), og fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:112 (2000-2001) -
forslag fra representantene Valgerd Svarstad Haugland, Åse
Gunhild Woie Duesund og Are Næss om tiltak for å få utdannet helsepersonell
tilbake til sine yrker - vedlegges protokollen."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke
at mangelen på sykepleiere og omsorgspersonell generelt
er like akutt, og problemene i norsk helsevesen like store. Disse
medlemmer kan ikke se at handlingsplanen for rekruttering
av helsepersonell 1998-2001 har hatt den ønskede effekt
når det gjelder tilgangen på sykepleiere, og er
enig med forslagsstillerne i at det trengs nye, konkrete tiltak
som virker etter intensjonen.
Deltidsarbeidende sykepleiere og hjelpepleiere utgjør
en vesentlig del av arbeidskraftreserven. For å rekruttere
og beholde sykepleiere og hjelpepleiere må det, etter disse
medlemmers mening, iverksettes tiltak som gjør
at for eksempel flere velger disse yrkene som heltidsvirke. I en
medlemsundersøkelse Norsk Gallup gjennomførte
for Norsk Sykepleierforbund i november 2000 svarte ca. 70 pst. av
de deltidsansatte medlemmene at de ville jobbe mer dersom årslønnen
ble økt med 50 000 kroner. Det alene vil gi tilgang på 3
200 flere årsverk, dersom disse arbeider én dag
mer pr. uke.
Disse medlemmer tør
peke på at en merkbar oppgradering av lønns- og
arbeidsforholdene må være et vesentlig bidrag
for å stoppe flukten fra yrket og gjøre det mer
attraktivt for de som har forlatt yrket, å komme tilbake.
Det er etter disse medlemmers mening
viktig å sørge for at vedtatte helsereformer blir
gjennomført på en måte som kommer pasientene
til gode. De virkemidler som er forsøkt for å stabilisere
og rekruttere sykepleiere, har ikke hatt den forventede effekt.
Derfor mener disse medlemmer nå at det må iverksettes tiltak
som ikke er forsøkt tidligere for å sikre personelltilgangen
innen helse- og omsorgssektoren. Det vil være nødvendig
med både kortsiktige og langsiktige virkemidler, der lønn
må være et sentralt element for å sikre økt
bemanning. En likestilling av tredelt turnusarbeid og helkontinuerlig
skiftarbeid er også viktig for å bedre arbeidsforholdene
slik at flere velger å arbeide heltid.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen, med utgangspunkt i handlingsplanen for helsepersonell
1998-2001, raskt å fremme forslag til konkrete tiltak som
kan få utdannet helsepersonell tilbake til sine yrker,
og som kan få deltidsarbeidende hjelpepleiere og sykepleiere
til å arbeide mer. Stortinget ber i denne sammenheng om
at Regjeringen utarbeider en lønnspakke til pleie- og omsorgspersonell
på linje med det som tidligere er gjort for andre yrkesgrupper
innen offentlig sektor hvor det har vært store rekrutteringsproblemer.
2. Stortinget ber Regjeringen utarbeide
en ny handlingsplan for rekruttering av helsepersonell 2002-2005
der det legges vekt på konkrete tiltak for å rekruttere
sykepleiere og annet pleie- og omsorgspersonell og stabilisere bemanningssituasjonen.
I denne sammenheng ber Stortinget om at det fremmes forslag om endringer
i arbeidsmiljøloven slik at tredelt turnusarbeid likestilles
med helkontinuerlig skiftarbeid."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at i den nye modellen med statlig ansvar for spesialisthelsetjenesten
og fristilte sykehus får helseforetakene arbeidsgiveransvaret.
Sykehusene vil da i større grad kunne bruke lønn
og andre personalpolitiske virkemidler for å rekruttere
helsepersonell ut fra lokale vurderinger ved det enkelte sykehus.