For å ivareta statens interesser bør
det opprettes et rent statlig investeringsselskap underlagt Nærings-
og handelsdepartementet. Dette investeringsselskapet får i
oppdrag å skyte inn midler i flere investeringsfond, hvor
de private har minimum 51 pst. av aksjekapitalen, og deretter være
representert i de respektive styrene. Det statlige investeringsselskapet
får i oppdrag å forvalte bevilgningen på 2,45
mrd. kroner etter retningslinjer fra departementet. Retningslinjene
vil inneholde krav om avkastning på statens kapital, utbytte
og nærmere spesifikasjon av formålet med bevilgningen (investeringsfase,
bransje). Investeringsselskapets bidrag i styrearbeidet i de enkelte
fondene vil hovedsakelig være knyttet til nettverk inn
mot FoU-miljøer. Det legges opp til fleksibilitet når
det gjelder fondenes investeringsfaser, bransjefokus, størrelse
og selskapsstruktur.
Private investorer ønsker å være
aktive eiere som bidrar med kompetanse og nettverk. De ønsker
derfor ikke å skyte inn midler i ett stort investeringsselskap. Den
mest begrensende faktoren i egenkapitalmarkedene synes ikke å være
prosjekt- eller kapitaltilgang, men tilgangen på gode forvaltermiljøer.
En bør derfor bygge på eksisterende forvaltermiljøer.
Investorene legger til grunn at en investering i et halvprivat fond må ha
noe unikt ved seg som de rene private alternativene ikke har. Det å få innpass
(nettverk) i offentlige FoU-miljøer nevnes som vesentlig,
samt styrke til å gå inn i større og
flere prosjekter, og synlighet i markedet. Uten vesentlige innslag
av institusjonelle investorer er det lite trolig at en greier å få inn
den ønskede private kapitalen.
Av de regionale investormiljøene er
det først og fremst de største byene som har klargjort
at den private delen av kapitalen vil komme på plass. Det
er også her forvaltningsmiljøene innenfor venturesegmentet
finnes. Gjennom å spisse investeringsfondene inn mot bransjer
eller klynger vil det bygges opp verdifull, felles kompetanse i
et miljø av eiere, forvaltere, FoU-miljøer og
bedrifter. Det vil være et mål for Regjeringen
at det etableres investeringsfond innenfor områder hvor Norge
allerede står sterkt, hvor det er et potensial for å bli
sterkere og på områder som i framtida kan være med
på å fylle verdiskapingsutfordringen.
Aktuelle områder for etablering av
investeringsfond er:
– Teknologi/IKT
– Marin
– Bioteknologi
– Energi
– Miljø
– Maritim
– Helse/medisin
Statens avkastningskrav til investeringsselskapet
bør være det samme som en privat aktør
ville stilt. De privates avkastningskrav vil variere med risikoen
i de enkelte fondene. Dette betyr at det er vanskelig å fastsette
et eksplisitt avkastningskrav før investeringsselskapets
midler er investert.
Når det gjelder utbytte til staten
bør det samme utgangspunktet legges til grunn. Venturebransjen
er kjennetegnet ved at eierne ikke tar ut midler av fondene i form
av utbytte eller på annen måte, før ved avvikling
av fondene. Behovet for å tilføre selskapet ytterligere
kapital vil bli vurdert etter noen års drift. Det legges
derfor opp til en organisering som gjør det mulig å utvide
kapitalen på et senere tidspunkt.
Det bør åpnes for at investeringsselskapet
kan ta lavere eierandeler enn 49 pst., når dette er ønskelig
fra de privates side. Staten bør imidlertid ikke gå under N eierandel.
Det bør tilstrebes å etablere fond med en kapitalbase
i størrelsesorden 500 mill. kroner eller større.
Investeringsfondene vil i hovedsak operere i
venturemarkedet, hvor også SND Invest AS har deler av sin aktivitet.
Etter Regjeringens vurdering er det behov for å utvikle
venturemarkedet med hensyn til kvalitet på forvaltermiljøer,
langsiktig tenkning og volum. Dette taler for at staten en tid framover
benytter flere instrumenter.
For staten innebærer etableringen og
driften av det statlige investeringsselskapet kostnader. Disse vil
bli dekket av selskapet.