Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
reindriftsavtalen 2001/2002 og om dekning av kostnader
vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt, med forslag
om endrede bevilgninger over statsbudsjettet for 2001.
Reindriftsnæringen står overfor
store utfordringer. Noen av disse utfordringene, som reduksjon i
rovdyrtap og sikring av reindriftens arealer, går igjen
i de fleste reindriftsområdene, mens andre viser betydelige regionale
forskjeller. Med bakgrunn i dette, og Stortingets ønske
om en gjennomgang av situasjonen i reindriften, jf. Innst. S. nr.
216 (1999-2000), har proposisjonen fått et noe større
omfang enn de siste reindriftsavtaleproposisjonene.
Stortinget godkjente 1. juni 1993 Hovedavtale
for reindriften (St.prp. nr. 66 (1992-1993)) og ga Landbruksdepartementet
fullmakt til å forhandle med Norske Reindriftsamers Landsforbund
(NRL) om ettårige avtaler for reindriftsnæringen.
Den 19. desember 2000 innledet partene forhandlinger om reindriftsavtale
for 2001/2002, og kom til enighet om ny avtale 27. februar 2001.
Avtalen gjelder for perioden 1. juli 2001 - 30. juni 2002. Det ble
videre drøftet finansiering av tiltak mot radioaktiv forurensning
av reinkjøtt som er gjennomført i slaktesesongen
2000/2001, samt foreløpig finansiering for slaktesesongen
2001/2002.
Et hovedpunkt i kravet fra NRL var at det etableres et
verdiskapingsprogram for reindriften med en årlig ramme
på 10 mill. kroner. Videre gjentok NRL sitt tidligere krav
om kortsiktige tiltak for å løse den akutte økonomiske
krisen på grunn av stor produksjonssvikt i reindriften
i deler av Finnmark og Troms. Denne saken ble fremmet for Stortinget
i egen sak gjennom St.prp. nr. 52 (2000-2001) Om tiltak mot kugalskap,
tiltak overfor Q-meieriene og tiltak innenfor reindriftsnæringen,
jf. Innst. S. nr. 224 (2000-2001).
Reindriften bygger på to pilarer; næring
og kultur. Det er avgjørende for den kulturelle betydningen
reindriften har for det samiske folk at næringen bygger
på et selvstendig økonomisk grunnlag og at reindriften drives
slik at utøverne og den samiske befolkning kan være
stolte av næringen. Næringens betydning for samisk
kultur tilsier også at staten har et ansvar for at antallet
utøvere kan holdes på et forsvarlig nivå innenfor
det ressursgrunnlaget tåler. Siden beiteressursen er gitt,
må det settes rammer for den enkelte utøver. Rammene
for bruk av beiteressursene, antall rein pr. distrikt, og eventuelt
driftsenhet, forutsettes fastsatt av henholdsvis Reindriftsstyret
og områdestyrene. Andre momenter for å skape trygge
rammevilkår er fastsettelse og overholdelse av beitetider,
samt distriktsinndeling av fellesbeitene. Avtalens viktigste mål
blir derfor å stimulere til størst mulig verdiskaping
innenfor gitte rammer, tilpasse antall driftsenheter til ressursgrunnlaget
gjennom økonomiske virkemidler og bidra til inntektsfordeling.
Den inngåtte avtalen har en ordinær
ramme på 103 mill. kroner. I tillegg avsettes en disposisjonsbevilgning
på 3,5 mill. kroner til dekning av kostnader vedrørende
radioaktivitet. Innenfor rammen ble det avsatt 7 mill. kroner til
et eget Verdiskapingsprogram for reindriften over Reindriftens Utviklingsfond.
Videre er det avsatt 12 mill. kroner over Reindriftens Utviklingsfond
til innløsning av driftsenheter og andre strukturtiltak
i distrikter med behov for tiltak for tilpasning av antall driftsenheter
og reintall. Som vedlegg til proposisjonen følger reindriftsavtalen
for 2001/2002, sluttprotokollen til avtalen og en oversikt
over fordelingen av avtalemidlene. Som utrykt vedlegg til proposisjonen
følger Totalregnskap for reindriftsnæringen (av desember
2000) og Ressursregnskap for reindriftsnæringen (av januar
2001).
De mål og retningslinjer som ligger
til grunn for reindriftspolitikken er trukket opp i St.meld. nr.
28 (1991-1992), En bærekraftig reindrift, og Stortingets
behandling av denne, jf. Innst. S. nr. 167 (1991-1992). I innstillingen
konkretiseres "En bærekraftig reindrift" gjennom følgende
tre punkter (mål):
1. Økologisk
bærekraft
2. Økonomisk bærekraft
3. Kulturell bærekraft.
Økologisk bærekraft forutsetter
at det legges avgjørende vekt på å forvalte
beitegrunnlaget slik at beitebalansen sikres. Forhold knyttet til
bl.a. god dyrehelse og god avkastning gjennom tilstrekkelig beite
står her sentralt.
Økonomisk bærekraft forutsetter
at det stilles krav om produktivitet, inntjeningsevne, kostnadseffektivitet,
inntektsnivå og inntektsfordeling. Det stiller også krav
om et rimelig forhold mellom næringens ressursgrunnlag
og det antall mennesker som skal finne inntekts- og sysselsettingsmuligheter
i reindriften med de markeds- og inntektsmuligheter som er tilstede.
Reindriften har avgjørende betydning
for bevaring og utvikling av samisk bosetting, kultur og språk.
Kulturell bærekraft innebærer derfor at man må sikre
en stabil sysselsetting og inntekt i næringen, særlig
i det sør-samiske området med en spredt og tallmessig
liten samisk befolkning.
På bakgrunn av nasjonale forpliktelser
etter Grunnloven og folkerettens regler om urbefolkninger og minoriteter,
sees reindriftspolitikken i en generell same- og samfunnspolitisk
sammenheng. Reindriftspolitikken er derfor bygd på en næringspolitisk
produksjonsverdi og en samepolitisk kulturverdi. Landbruksdepartementet
er ansvarlig næringsdepartement for reindriftspolitikken,
mens Kommunal- og regionaldepartementet er ansvarlig for samepolitikken
generelt.
Den sentrale Reindriftsforvaltningen er lokalisert
til Alta og har det samlede forvaltningsansvar for reindriften i
landet. Reindriftsstyret som oppnevnes av Landbruksdepartementet
og Sametinget, skal være faglig rådgiver i forvaltningen
av reindriftsnæringen og i arbeidet med reinforskning og
veiledning. Landet er inndelt i seks reinbeiteområder: Øst-Finnmark,
Vest-Finnmark, Troms, Nordland, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag/Hedmark.
I Nord-Gudbrandsdal og Valdres er det fire ikke-samiske reindrifter,
tamreinlag, som utøver virksomheten på egne eller
leide areal. I hvert av de seks reinbeiteområdene er det
etablert lokale forvaltningskontor. Tamreinlagene sorterer under
forvaltningskontoret på Røros. For hvert reinbeiteområde
er det etablert områdestyrer som oppnevnes av de respektive
fylkesting og Sametinget. Hvert reinbeiteområde er videre
delt inn i reinbeitedistrikt med egne styrer. Beiteressursen forvaltes
som en kollektiv rett innen reinbeitedistriktene. Det er til sammen
83 reinbeitedistrikt innen det samiske reinbeiteområdet.
Under distriktsnivået er reindriften organisert i driftsenheter.
Landbruksdepartementet nedsatte høsten
1998 et utvalg med mandat å gjennomgå reindriftsloven
med sikte på å revidere bestemmelser som gjelder
styring og forvaltning av reindriften og regulering av interne forhold
i næringen. Utvalget overleverte sin innstilling til landbruksministeren
15. mars 2001.
Utvalget foreslår at dagens ordning
med driftsenhet skal opphøre og erstattes med siidaandel.
Det skal være en ansvarlig leder av siidaandelen.
Utvalget vil opprettholde ordningen med reinbeitedistrikt
og distriktsstyring. Distriktsstyret skal bare ha privatrettslige
oppgaver, og det er klarere angitt hva distriktsstyret kan bestemme,
slik at et mindretall i distriktet sikres bedre vern. En viktig
oppgave for distriktsstyret vil etter forslaget være å utarbeide
bruksregler, hvor særlige regler om beitebruk
og reintall forutsettes å stå sentralt. Fastsettelse
av øvre reintall forutsettes å skje med utgangspunkt
i siidaens areal.
Utvalget foreslår en forvaltningsmodell
basert på et nytt styre på fylkesnivå,
som langt på vei gis samme oppgaver som dagens områdestyre.
Fylkesreindriftsstyret skal ha representanter valgt av reineierne
selv, av Sametinget og fylkestinget. Reineierne skal være
i flertall i styret. Fylkesmannen vil fungere som sekretariat for
fylkesreindriftsstyret og vil også kunne bli tillagt avgjørelsesmyndighet
i enkeltsaker. En overføring av forvaltningen til fylkesmannen
vil medføre at alle ansatte plasseres hos vedkommende fylkesmann.
Forslaget innebærer en videreføring
av dagens Reindriftsstyre og Reindriftsforvaltningen i Alta. Reindriftsstyrets
representanter oppnevnes av reineierne selv, Sametinget og departementet.
Et flertall av medlemmene skal være reineiere. Reindriftsstyret
med Statens reindriftsforvaltning vil være klageorgan for avgjørelser
tatt av fylkesreindriftsstyret og fylkesmannen. Departementet vil
fortsatt være overordnet organ for reindriftsforvaltningen,
og vil fortsatt ha myndighet til å instruere Reindriftsstyret
i enkeltsaker, eventuelt selv treffe vedtak. Det foreslås
at Sametinget deltar i arbeidet med utarbeidelse av forskrifter
i henhold til reindriftsloven.
Utvalgets innstilling vil bli sendt på en
bred høring.
Reindriftsavtalen er, ved siden av reindriftsloven,
det viktigste operative redskap for å følge opp
målene og retningslinjene i reindriftspolitikken.
Fra inngåelsen av den første
reindriftsavtalen og fram til i dag er mange utfordringer løst
innenfor avtaleinstituttet. Samtidig har mange nye problemstillinger dukket
opp. For Finnmark er dagens hovedutfordring at lavbeiteressursene
har utviklet seg i negativ retning, og gjort rammebetingelsene for
næringen snevrere enn tidligere. Om dette skal kunne rettes
opp, kreves det forståelse for sammenhengene mellom de
tiltak som settes inn for å nå de fastsatte politiske
mål.
I forbindelse med reindriftsavtaleforhandlingene
for avtaleåret 2000/2001 ble avtalepartene enige
om å trekke de forhold som berører reintallsreguleringer,
ut av forhandlingene. Disse forhold ble forutsatt fulgt opp gjennom
reguleringer med hjemmel i reindriftsloven. Arbeidet med å bringe
reintallet i balanse med beitegrunnlaget har høyeste prioritet,
og er en oppfølging av vedtak III i Innst. S. nr. 216 (1999-2000)
som gjelder fastsetting av øvre reintall pr. distrikt.
Reindriftsstyret vil ha grunnlag for å fastsette rammevilkårene
for distriktene i Vest-Finnmark reinbeiteområde i løpet
av 2001 og for Øst-Finnmark i 2002. Områdestyret
vil følge opp ved å fastsette øvre reintall
pr. driftsenhet når øvre reintall pr. distrikt
er fastsatt.
Reindriftsforvaltningen samler hvert år
inn oppgaver over totalt antall slakt, vekter og priser. Disse data
danner grunnlaget for beregning av næringens avkastning. Bygging
av fellesgjerder i Vest-Finnmark og ressursovervåkning
gir til dels betydelige arbeidsinntekter for reindriftsutøverne.
Disse arbeidsinntektene er medregnet. Erstatninger regnes også som
inntekter til næringen. Driftsenhetenes totale kostnader
beregnes på grunnlag av et utvalg av skatteregnskap. Antall
regnskap utgjør nå 62 pst. av alle driftsenhetene.
Reindriftsnæringens kapital domineres av en stor hovedpost,
reinen. Statusverdi beregnes på grunnlag av totalt reintall
pr. 31. mars. Andre aktiva slik som statusverdi på driftsbygninger,
private reindriftsanlegg, maskinelle hjelpemidler og gjeld beregnes
på grunnlag av det samme utvalget som kostnadsundersøkelsen.
Sammendraget av reindriftens totalregnskap for perioden 1996-2000
er satt opp i tabellform i proposisjonen.
Det var en negativ endring i resultatmålene
fra 1998 til 1999. Vederlag for arbeid og egenkapital ble redusert
med 19 mill. kroner fra 84,3 mill. kroner i 1998 til 65,3 mill.
kroner i 1999. Dette gir et vederlag for arbeid og egenkapital pr. årsverk
på kr 67 211 og pr. driftsenhet på kr 110 426
i 1999. Endringene i resultatmålene fra 1998 til 1999 kan
i hovedsak forklares ut fra endringer i
I proposisjonen er vist variasjon i lønnsomhet
mellom de ulike reinbeiteområdene i 1999. Som tidligere år
er lønnsomheten best i de sydligste reinbeiteområdene.
Reinbeiteområdene med høyest vederlag til arbeid
og egenkapital har likevel ikke spesielt godt resultat, sett i forhold
til andre yrkesgrupper. Vederlag til arbeid og egenkapital samlet
for de sørlige reinbeiteområdene var på henholdsvis
kr 275 961 pr. driftsenhet og kr 205 165 pr. årsverk. For
de nordlige reinbeiteområdene viser tilsvarende beregninger
kr 47 396 pr. driftsenhet og kr 26 840 pr. årsverk. Vest-Finnmark, Karasjok
og Nord-Trøndelag hadde negativ endring i resultatmålene
fra 1998 til 1999. For de øvrige områdene var
endringene positive.
Det totale økonomiske resultat for
næringen samlet sett må fortsatt karakteriseres
som svakt. Det er store forskjeller i produksjonstilpasning og effektivitet
i næringen. Den økonomiske og sosiale situasjonen
for reineierne i store deler av de sentrale reindriftsområdene
i Finnmark er fortsatt meget vanskelig. Totalregnskapet viser at
de økonomiske resultatene er svært dårlige.
Det er få alternative inntekts- og syssel-settingsmuligheter,
noe som forverrer situasjonen i regionen og skaper risiko for ny
overetablering i næringen. Situasjonen krever at omleggingene
som er iverksatt i næringen, fortsetter gjennom de økonomiske
virkemidlene som skal bidra til høyt slakteuttak, tidligere
gjennomføring av slaktingen og satsing på utviklings-
og investeringstiltak. Dette er etter departementets mening helt
nødvendig for å sikre en bærekraftig
utvikling i reindriftsnæringen. Gjennomsnittlige totale
inntekter pr. driftsenhet i Sør-Trøndelag/Hedmark
reinbeiteområde var hele 4 ganger høyere enn i
Vest-Finnmark reinbeiteområde. Det er både inntekter
pr. rein i vårflokk og antall rein i vårflokk
pr. driftsenhet som forklarer denne forskjellen.
Det var også betydelig variasjon i
gjennomsnittlige totale tilskudd pr. driftsenhet mellom reinbeiteområdene.
For reinbeiteområdene Karasjok, Vest-Finnmark og Troms
skyldes det lave tilskuddsnivået i stor grad at det var
kun henholdsvis 66, 43 og 65 pst. av driftsenhetene som søkte
som fikk innvilget tilskudd i disse områdene. De viktigste årsakene
til avslag var at driftsenhetene ikke oppnådde
slaktekravet (produktivitetskrav/vektgrensekrav) (48 pst.)
og/eller hadde under 800 kg dokumentert slakteuttak (28
pst.). Andre årsaker som mer enn 600 rein eller fastsatt øvre
grense, ikke lovlig reindrift, m.m. utgjorde en liten andel (7 pst.).
Totale kostnader pr. rein varierte imidlertid
mye mellom områdene, og det er en klar sammenheng mellom gjennomsnittlig
antall rein i driftsenheten og kostnader pr. rein. Vederlag til
arbeid og egenkapital pr. driftsenhet viser en dramatisk forskjell
mellom områdene. Mens vederlaget var på i underkant
av kr 400 000 i Sør-Trøndelag/Hedmark,
så var det om lag 1/10 av dette i Karasjok og
Vest-Finnmark. Variasjonen skyldtes både forskjell i antall
rein pr. driftsenhet og inntjening pr. rein. En forbedring i de
områder med lavest lønnsomhet betinger først
og fremst en forbedring i inntjening pr. rein, men også økt
gjennomsnittlig antall rein. Økning i antall rein pr. driftsenhet
forutsetter en betydelig reduksjon i antall driftsenheter.
Inntekter utenfor reindriften utgjør
mer enn halvparten av totale inntekter pr. driftsenhet, og varierer
fra 105 000 for Sør-Trøndelag/Hedmark
til 196 000 for Polmak/Varanger. For Karasjok og Vest-Finnmark
er inntekt utenfor reindriften en vesentlig betingelse for å kunne
forbli i næringen. Det er i all hovedsak kvinner som står
for inntekten utenfor næringen.
Det totale slaktekvantumet har holdt seg relativt
stabilt på rundt 2 000 tonn for driftsårene 1991/1992
til 1995/1996. Fra driftsåret 1995/1996
til driftsåret 1997/1998 var det en reduksjon
på 790 tonn. Siden 1997/1998 har det vært
en svak økning. Finnmark har hatt den største
reduksjonen i slaktekvantumet. Reduksjonen skyldes store tap i forbindelse
med den vanskelige vinteren 1996/1997, økte tap
til rovdyr og redusert produktivitet.
Produktiviteten har vært noenlunde
stabil for de fleste områder gjennom de siste 5 årene.
For Kautokeino er imidlertid produktiviteten dramatisk redusert i
løpet av denne perioden, både pr. livrein og særlig
pr. arealenhet. Karasjok ligger stabilt lavt, mens Nord-Trøndelag,
Sør-Trøndelag/Hedmark og i særdeleshet tamreinlagene
ligger stabilt høyt. Årsaken til forskjellene
mellom områdene ligger i ulike strategier med hensyn på flokkstruktur,
slakteuttak, driftsform, tap av dyr på beite, beitebruk
og beitebelegg. Tap av rein har økt betydelig i løpet
av de siste 5-6 årene. Rovdyrtapenes andel av de totale
tapene har vært økende de siste årene
og er i dag den viktigste tapsposten. Det viktigste tiltaket for å redusere
rovvilttap er reduksjon av antall rovdyr i reinbeiteområdene.
Et tamreinfaglig utvalg skal revitaliseres for å skape
et felles forum for å drøfte problemer og tiltak
knyttet til reindrift og rovviltforvaltning. Direktoratet for naturforvaltning
(DN) utformer, sammen med Reindriftsforvaltninga i Alta (RFA), en
ramme for dette samarbeidet og innkaller til et første
møte i nær kontakt med Norske Reindriftsamers Landsforbund
(NRL). Disse aktørene vil være faste deltakere
i samarbeidsforumet.
Antall familieenheter/driftsenheter
i samisk reindrift er 562 enheter. Antall personer tilknyttet reindriftsnæringen økte
fra 1 646 i 1950 til 2 813 i 1999, som er en økning på 70
pst. I 1990 hadde 32,2 pst. driftsenheter under 200 rein, 53,9 pst.
med mellom 200 og 600 rein, og 13,8 pst. med over 600 rein. Tilsvarende
tall for 1999 var hhv. 42,5 pst., 52,3 pst. og 5,2 pst.
Man finner store forskjeller i dyretetthet mellom områdene
- fra 0,4 rein/km2 i Troms og
Nordland til 3 rein/km2 i Vest-Finnmark.
Den høge dyretettheten i Vest-Finnmark på 3 rein/km2 uttrykker stor mistilpasning til beitegrunnlaget.
Dyretettheten i Øst-Finnmark er til sammenligning 1,7 rein/km2 - tilnærmet lik den i Sør-Trøndelag/Hedmark.
Inngrep og forstyrrelser innenfor reinbeiteområdene har
akselerert de siste tiårene. Dette har ført til
varig reduksjon av arealer som reindriften har til rådighet,
og til økte forstyrrelser for reinflokkene. Oppstykking
av beiteområdene lar seg vanskelig forene med reinens behov
for sammenhengende "friområder" og trekkleier. En slik
fragmentering av reinbeiteland har vært, og er trolig en
av de alvorligste truslene mot reindriftens arealgrunnlag. På grunnlag
av de nevnte forhold er det viktig å sikre reindriftens
arealer. Den 23. oktober 1998 ble Planlovutvalget oppnevnt for å se
på behovet for revisjon av planleggingsbestemmelsene i
plan- og bygningsloven og tilgrensende lover og forskrifter. Et viktig
siktemål med arbeidet er å fremme forslag til regelendringer
slik at det blir lettere å ivareta viktige samfunnsinteresser.
Etter initiativ fra landbruksministeren og kommunal- og regionalministeren
vil Planlovutvalget bli utvidet med en representant fra reindriften. En
slik representasjon medfører at næringen selv
kan ta aktivt del i arbeid som vil være av vesentlig betydning
for utøvelsen av reindriften i framtiden, og med det bidra
til å sikre bevaring og utvikling av samisk kultur.
En grunnleggende forutsetning for en økologisk bærekraftig
reindriftsnæring er at beiteressursene ikke utnyttes i
større grad enn det bæreevnen tillater. Dette er
spesielt viktig for lav som er flerårige vekster, og som
ved utbeiting vil ha behov for lang tid, 8-10 år, for å nå optimal
produksjon igjen. Slaktevekter på rein i Karasjok og Vest-Finnmark
er betydelig lavere enn i øvrige reinbeiteområder.
Dette tyder på mistilpasning mellom antall dyr og beitegrunnlaget.
Andel simler med lav vekt er høyere i Karasjok og Vest-Finnmark enn
i de øvrige områder. Dette har stor betydning
på produktiviteten, da det i studier er vist at det er
sammenheng mellom kalveproduksjonen og simlenes vekt, både
i form av antall fødsler pr. 100 simler og overlevelse
av kalven de første ukene. Reindriftsforvaltningen og NORUT
informasjonsteknologi har i samarbeid vist at beitebelegget, antall
dyr pr. arealenhet, er den viktigste forklaringsfaktoren for reinens vekst-
og vektutvikling gjennom barmarksperioden. Der reinen oppnår
normal vektutvikling gjennom sommeren og normal kondisjon om høsten,
er også reintallet i balanse med sommerbeiteressursene.
Dyrets vekst er ikke en egnet metode for å overvåke
reintallstilpasning i forhold til lavbeitene. Reinen vil kunne innta
tilnærmet lik mengde lavmasse helt til lavbeitene er nærmest
borte, og først da vil dette kunne vises i form av økt
dødelighet, lav fruktbarhet og stort tidligtap av kalv.
Lavbeitenes tilstand må derfor vurderes ut fra direkte
registreringer på lavdekket. NORUT informasjonsteknologi
har på denne måten vist at stående biomasse
av lav er dramatisk redusert i Finnmark fra 1973 til 2000.
I likhet med de foregående årene
er det i driftsåret 2000/2001 importert reinslakt
og levende rein for slakting fra Finland og Sverige. Hovedhensikten
med importen har vært å dekke etterspørselen
i det norske markedet, samt unngå de negative konsekvenser
som vil følge av at reinkjøttet blir borte fra
markedet i en lengre periode av året.
Reindriften står overfor store utfordringer.
Rovdyrtap og arealinngrep går igjen i de fleste områder,
men det er også betydelige regionale forskjeller. I Finnmark har
mangel på klare rammebetingelser mht. reintall og beiteområde
resultert i en kritisk ressurssituasjon, særlig i Vest-Finnmark.
Hovedutfordringen blir derfor å få disse rammebetingelsene
på plass. For Troms er hovedutfordringen et stort underskudd
på vinterbeiter, store rovdyrtap og svak økonomi.
For Nordland og Nord-Trøndelag er hovedutfordringene rovdyrtap
og arealvern. I Sør-Trøndelag/Hedmark
er hovedutfordringen konflikter om den samiske retten til reindrift på privat
grunn innenfor reinbeitedistriktene.
Den sviktende økonomien i deler av
næringen er svært alvorlig. Dette bidrar til å svekke
næringens kulturelle bærekraft blant annet ved
at reindriftsfamilier er helt avhengig av å hente mesteparten
av familiens inntekter utenfor næringen. Det er derfor
av avgjørende betydning at det økonomiske grunnlaget
reetableres. Det lave gjennomsnittlige antall rein pr. driftsenhet
i enkelte områder, særlig i Karasjok og Troms,
og det økende antall driftsenheter med lite rein (<200)
gjør det vanskelig å oppnå akseptabelt
gjennomsnittlig vederlag til arbeid og egenkapital pr.
driftsenhet selv med en produksjon pr. rein som i de aller beste
områder. Høyt antall rein i forhold til beiteressursene
i enkelte områder synes ikke å skyldes høyt
antall rein pr. enhet, men altfor mange enheter. I disse områdene vil
det ut fra dette ikke være tilrådelig at en fortsatt reintallsreduksjon
skal skje gjennom redusert antall rein pr. driftsenhet. Dette vil
svekke det økonomiske grunnlaget ytterligere. Reduksjon
må skje ved hjelp av reduksjon i antall driftsenheter.
Innløsning av driftsenheter og andre strukturtiltak for å styrke
næringen vil derfor ha en høyere prioritet enn
tidligere.
Kvinnenes deltakelse i reindriften har stor
kulturell og sosial betydning, og bør styrkes. I forbindelse
med ansettelse av kvinne- og familiekonsulent i reindriftsnæringen
ble det bevilget hhv. kr 900 000 og 1 mill. kroner for henholdsvis
1999 og 2000 til kvinnerettede tiltak. Avtalepartene er enige om
at denne satsingen videreføres gjennom øremerking
av 1 mill. kroner over Reindriftens Utviklingsfond. Midlene forutsettes
brukt til tiltak som ikke kan finansieres via eksisterende støtteordninger.
Under årets forhandlinger ble partene
enig om å sette av 7,0 mill. kroner til et verdiskapingsprogram
for reindriften. Satsingsområder er en gjennomgang av regelverk
som kan være til hinder for økt verdiskaping, mobilisering
av nettverk, veiledning, motivering og kompetanseheving. Forvaltningen
av programmet legges til SND. SND vil legge dette til SND Troms.
Det legges til grunn at verdiskapingsprogrammets regler for støttenivå,
egenandel, m.v. fastsettes i forskrifter som avklares med avtalepartene.
Utfordringen blir å gjennomføre systematisk arbeid
i distriktene for å optimalisere den biologiske produksjonen
basert på lokale forutsetninger, tradisjonell kunnskap,
behov og ønsker. Organisering internt i distriktene anses å være
en nøkkelfaktor. Programmet må også legge
til rette for at større volum av reinprodukter av høy
kvalitet når markeder med høy betalingsvillighet.
Enkelte kommuner ser det ikke som sin oppgave å ivareta
reindriften som utøves innenfor kommunens grenser. Det
er derfor viktig å få bevisstgjort planleggernes
ansvar på alle nivåer vedrørende den
plikt også disse har, etter Grunnloven § 110 a
og folkerettens regler om urbefolkning og minoriteter, for å ivareta samiske
interesser. Videre er det et særlig behov for å ivareta
reindriftens særverdiområder. Det er viktig å få synliggjort
disse arealene på et tidlig stadium i planleggingsprosessen
og få et strengere vern som sikrer disse arealene mot nedbygging
og fragmentering.
Det har i flere år pågått
konflikter med grunneierne om retten til reindrift på privat
grunn i Sør-Trøndelag/Hedmark reinbeiteområde.
Regjeringen ser det som viktig å skape forståelse
og erfaring for at reindrift kan utøves uten konflikter
med annen tradisjonell næringsvirksomhet. Ordningen med
konfliktforebyggende tiltak er et sentralt virkemiddel for å løse
næringskonflikter mellom jordbruk og reindrift. Det er
avgjørende for reindriftens framtid i dette området
at beitearealene ivaretas og sikres mot skadelige og ødeleggende
arealinngrep.
De bevilgningsendringer som avtalen medfører
foreslås innarbeidet med halvt utslag i statsbudsjettet
for 2001. Partene skal innen 20. august 2001 fastsette målpris
for reinkjøtt i slaktesesongen 2001/2002. Det
ble for avtaleperioden 2000/2001 gitt en ordinær
bevilgning til Reindriftens Utviklingsfond (RUF) på 33,7 mill.
kroner etter at midler til ressursovervåking ble overført
til kapittel 1147 post 1 fra 1. januar 2001. For avtaleperioden
2001/2002 foreslås en bevilgning på 49,7
mill. kroner. Denne økningen skyldes avsetning til verdiskapingsprogram
for reindriften (7,0 mill. kroner), til kvinnerettede tiltak (1,0
mill. kroner) og økt avsetning til innløsning
av driftsenheter og andre strukturtiltak i distrikter med behov
for tiltak for tilpasning av antall driftsenheter og reintall (8,0
mill. kroner). Fra Reindriftens Utviklingsfond er partene videre enige
om å avsette 5,0 mill. kroner til forskning og veiledning
i 2001.
Tidligpensjonsordningen for reindriften videreføres. Ordningen
skal stimulere til tidligere generasjonsoverganger samt til en tilpasning
av reintallet og strukturen i næringen. Det avsettes ikke
særskilte bevilgninger til ordningen, og kostnadene i avtaleåret
2001/2002 forutsettes dekket over RUF.
Det har de senere år vært
bevilget midler fra RUF til Samisk Utviklingsfond (SUF) for å støtte
opp under kombinasjonsnæringer hvor reindrift inngår
som en komponent. Det avsettes også i år 2,0 mill.
kroner til dette formålet. Ordningen skal gjelde for hele
det samiske reindriftsområdet.
Avsetningen til konfliktforebyggende tiltak
er lagt inn med 1,5 mill. kroner.
De store utfordringer reindriftsnæringen
står overfor fordrer en aktiv deltagelse fra næringen
selv, og da spesielt i forhold til arbeidet med Verdiskapingsprogrammet
for reindriften. Organisasjonstilskuddet til NRL foreslås økt
med 0,5 mill. fra 4,8 til 5,3 mill. kroner.
Bevilgningen til folketrygdordningen foreslås
opprettholdt med 1,2 mill. kroner. Ordningen innebærer
at den enkelte reineier skal betale en avgift til Folketrygden som
tilsvarer avgiften for lønnsmottakere (7,8 pst.). Forskjellen
mellom denne avgiften og avgiften for private næringsdrivende
(10,7 pst.) blir da finansiert over reindriftsavtalen. Bevilgningen
til sykepengeordningen foreslås videreført uendret.
For avtaleperioden 2001/2002 foreslås
bevilgningen til kostnadssenkende og direkte tilskudd økt
med 3,5 mill. kroner til 46,2 mill. kroner. Bevilgningen er beregnet å dekke
kostnadene ved ordningene som vil gjelde i slaktesesongen 2001/2002.
Avsetningen til distriktstilskudd opprettholdes med 8 mill. kroner.
Det avsettes 23,6 mill. kroner til ordningen med produksjonstilskudd,
som er en økning på 2,6 mill. kroner. Satsen videreføres
med kr 50 000 pr. driftsenhet. Ektefelletilskuddet på kr
50 000 pr. driftsenhet videreføres. Økningen skyldes
lettelser i kravene som gjør at flere får tilskudd.
Det generelle kravet for å oppnå tilskudd er at
driftsenheten har under 600 rein i vårflokk, oppfyller
et minstekrav til dokumentert produksjon (uttak) på 1 200
kg, og oppfyller fastsatt produktivitetskrav (kg dokumentert uttak
pr. rein i vårflokk). De vektbaserte slaktekravene tas
ut av virkemiddelsystemet. På grunn av særskilt
vanskelig situasjon for driftsenhetene i enkelte reinbeiteområder
sløyfes produktivitetskravet for disse områdene
samtidig som minstekravet til dokumentert produksjon reduseres til
800 kg for driftsenheter med under 400 rein. Disse tiltakene avgrenses
til å gjelde for sesongen 2001/2002. Avsetning
til kalveslaktetilskuddet opprettholdes, det samme gjelder ordningen
med tidligslaktetilskudd i Finnmark. For å ta hensyn til
de mange spesielle forhold for reindriften i Troms og Nordland,
videreføres ordningen med det flate tilskuddet på 80
000 kroner pr. driftsenhet i disse områdene. Det avsettes
5,6 mill. kroner til ordningen for kommende avtaleperiode, en økning
på 0,6 mill. kroner.
Statens dekning av kostnader som følge
av radioaktivt nedfall etter Tsjernobyl-ulykken har som utgangspunkt
det vedtak som Regjeringen fattet om økonomisk skadesløshet
31. juli 1986. Prognosen for slaktesesongen 2000/2001 viser
et behov på om lag 4,0 mill. kroner til dekning av kostnader
vedrørende radioaktivitet. I forbindelse med forhandlingene
i 1992 ble det nedsatt en arbeidsgruppe for å se på budsjettstyring og
virkning av ulike virkemidler for å redusere tiltakskostnadene.
Gruppen anbefalte at en fortsatt anvender tidligslakting som hovedvirkemiddel,
men begrenser dette til slakting av kalv. Vomtabletter og fôring
bør anvendes når tidligslakting ikke er tilstrekkelig
for å unngå kassering av kjøttet. Konklusjonene
fra arbeidsgruppen har vært lagt til grunn i forbindelse
med tiltakspakkene for de fem siste slaktesesongene, og vil også være
retningsgivende for tiltakene i kommende slaktesesong. Departementet
foreslår en bevilgning på 3,5 mill. kroner.
I samsvar med St.prp. nr. 1 (2000-2001) har
Stortinget vedtatt bevilgninger over kap. 1151 Til gjennomføring
av reindriftsavtalen med i alt 83,0 mill. kroner. Bevilgningene
til de ulike tiltak på reindriftsavtalen foreslås
innarbeidet med halv virkning i statsbudsjettet for 2001. Endringene
i avtalen innebærer et økt behov for midler på statsbudsjettet
for 2001 med 10 mill. kroner. Avtalen innebærer en økning
av post 51 Tilskudd til Reindriftens Utviklingsfond, post 72 Tilskudd
til organisasjonsarbeid og post 75 Kostnadssenkende og direkte tilskudd.
I proposisjonen fremmes forslag til vedtak om endringer i statsbudsjettet
for 2001 i samsvar med dette. Videre foreslås en disposisjonsbevilgning
på 3,5 mill. kroner til dekning av tiltak mot radioaktivitet.
Fordelingen av reindriftsavtalens ramme på de ulike poster
for 2002 vil bli innarbeidet ved den ordinære framlegging
av statsbudsjettet for 2002.