Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi,
Karin Kjølmoen, Kjell Opseth og Rita Tveiten, fra Kristelig
Folkeparti, Randi Karlstrøm og Jon Lilletun, fra Høyre,
Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen
Morten Lund, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser
til den framlagte stortingsproposisjonen og har merket seg at omtalen
av næringens situasjon og utfordringene har fått
et større omfang enn i de siste reindriftsproposisjonene,
slik Stortinget har bedt om, jf. Innst. S. nr. 216 (1999-2000).
Flertallet er enig i at avtalens
viktigste mål er å stimulere til størst
mulig verdiskapning innenfor de gitte rammene, tilpasse antall driftsenheter
til ressursgrunnlaget gjennom de økonomiske virkemidlene
som blir gitt, og bidra til inntektsøkning.
Flertallet ser dette som viktig
for å opprettholde de overordnede målsetningene
om en økologisk, økonomisk og kulturell bærekraftig
reindrift.
Flertallet legger til grunn at
reindrifta som er en særegen samisk næring, livsform
og kulturbærer, må sikres, utvikles og styrkes.
Det er beiteressursene som er grunnlaget for
reindriftsnæringa. Flertallet anser økologisk
balanse som en forutsetning for næringas framtid. Dette
vil si at reintallet til enhver tid må være i
samsvar med tilgjengelige beiteressurser.
Flertallet mener at en næring
i økologisk ubalanse ikke har noen mulighet til å oppnå hverken økonomisk
eller kulturell bærekraft. Den sviktende økonomien
i store deler av næringa har svekket næringas kulturelle
bærekraft.
Flertallet mener derfor det er
av helt avgjørende betydning at det økonomiske
grunnlaget reetableres for å kunne bevare reindriftssamfunnet
og reindriftskulturen.
Komiteens flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet og representanten Terje Knudsen,
viser til at reindriftsavtalen er, ved siden av reindriftsloven,
det viktigste operative redskap for å følge opp
målene og retningslinjene i reindriftspolitikken. Mange
utfordringer er løst og nye problemstillinger er dukket
opp. Flertallet er enig i at for å løse
krisen, som enkelte deler av næringa har, kreves det forståelse
fra alle parter for sammenhengene mellom de tiltak som settes inn for å nå de
fastsatte mål.
Flertallet har også merket
seg at i forbindelse med reindriftsavtaleforhandlingene for avtaleåret 2000/2001
blir avtalepartene enige om å trekke de forhold som berører
reintallsreguleringer, ut av forhandlingene. Disse forhold blir
forutsatt fulgt opp gjennom reguleringer med hjemmel i reindriftsloven.
Flertallet er enig i at dette
er svært viktig å følge opp. Arbeidet
med å bringe reintallet i balanse med beitegrunnlaget har
høyeste prioritet også fra flertallets side.
De store utfordringene reindriftsnæringa
står overfor, fordrer en aktiv deltakelse fra næringa
selv slik at hensynet til reindriftens spesielle forhold blir best mulig
ivaretatt.
Flertallet støtter dette.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
representanten Terje Knudsen, viser til at en hovedårsak
til de store tapene er den alt for store rovviltbestanden. Fra NRL
ble det på høring i komiteen opplyst at 40 pst.
av årlig produksjon går til rovdyrmat. I tillegg
blir det tap som følge av uro i beiteflokkene, og økte
kostnader ved at det trengs mer intensiv gjeting. Dette flertallet vil understreke
at det nå må tas et krafttak for å redusere rovvilttapene
slik at denne type tap kan reduseres til et akseptabelt nivå.
Flertallet viser til at avtalen
legger opp til at antall rein og antall driftsenheter må reduseres
og at andre strukturtiltak for å styrke næringa
må ha en høyere prioritet enn tidligere. Flertallet støtter
dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener det er viktig at de midlene
som avtalen stiller til disposisjon til tilleggsnæringer
i reindrifta, prioriterer nyskaping og næringsutvikling
i de reinbeitedistriktene som har lavest antall dyr pr. enhet og
der distriktet er blitt enig om et øvre reintall.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet og representanten
Terje Knudsen, viser til at tap av rein har økt de siste årene,
noe som er en betydelig trussel for næringas eksistensgrunnlag. Flertallet er
enig i at reduksjon av tapene er nødvendig for næringas
framtid. Flertallet støtter avtalen i at
det fortsatt er behov for en tett oppfølging.
Flertallet har merket seg at
Regjeringa har satt i gang et verdiskapingsprogram for reindrifta. Flertallet mener
dette kan føre til en positiv økonomisk og økologisk
utvikling i næringa. Flertallet ser viktigheten
i å kunne ivareta alle produkter av reinen og for å få dette
til, er slakteristrukturen viktig. Flertallet mener
en slik fokusering og markedsføring av både reinkjøtt
og bruk av biprodukter ikke bare vil kunne øke inntjeninga,
men også få mer oppmerksomhet rundt antall rein
i forhold til de naturgitte forhold. Flertallet mener
at for å lykkes med verdiskapingsprogrammet, må en
også sette fokus på kompetanseheving. Flertallet ser
verdiskapingsprogrammet som et viktig verktøy som vil kunne
føre til optimisme i reindrifta.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre mener det er helt
avgjørende for framtidig lønnsomhet i reindriftsnæringen
at utøverne kan få inntekter fra annet enn leveranser
av slaktedyr til slakterier. Disse medlemmer vil
peke på betydningen av å etablere småslakterier
slik at fraktkostnadene reduseres, og biprodukter som horn, skinn
og annet kan bli igjen lokalt som grunnlag for videreforedling.
Slik lokal slakting vil også gi bedre mulighet for å slakte
på den beste tiden samt å selge kjøttet
på lokale markeder som gir reineierne en langt bedre pris. Disse
medlemmer har stor tro på at reetablering av tradisjonelle reinslakterier
kan bidra sterkt til både økte inntekter og bedre
kjøttkvalitet enn dagens slakting med trailertransport
av dyrene til slakteriet. Disse medlemmer antar at
det innenfor gjeldende hygieneregelverk er plass for fjellslakting
av rein, og at slikt kjøtt kan markedsføres som
et tradisjonsprodukt under den nye merkeordningen som skal etableres
iht. Ot.prp. nr. 85 (2000-2001) - jf. Innst. O. nr. 117 (2000-2001)
som nå behandles i Stortinget. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
om det innenfor det nye regelverket for merkeordningen for norsk
mat bør legges til rette for salg av fjellslakta rein til
lokalt marked og som nisjeprodukt."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil videre peke på at
markedet for reinkjøtt har blitt forstyrret ved import
av billig reinkjøtt i perioder med velfylte lager av norsk
reinkjøtt. Disse medlemmer vil understreke
myndighetenes ansvar for at slikt ikke skjer.
Disse medlemmer mener tilleggsnæringer
i reindrifta som turisme og produksjon av tradisjonelle produkter
basert på råstoff fra reinen, bør regnes
med i totalregnskapet for næringen. Disse virksomhetene
er verdiskaping relatert til reindrifta som i dag bidrar til å opprettholde
kultur og tradisjoner og som også gir et vesentlig økonomisk
bidrag til familiene i reindrifta. Verdiskapingsprogrammet for reindrifta
vil på den måten også komme til uttrykk
i regnskapene i reindriftsnæringen og kunne måle
resultater av verdiskapingsprogrammet over tid.
Komiteens flertall,
alle unntatt Høyre, Fremskrittspartiet og representanten
Terje Knudsen, har registrert at rettigheter i reindrifta i dag
er nært knyttet til driftsenhet, men også at svært
få kvinner har egne driftsenheter. Kvinners stilling har
tradisjonelt vært sterk i det samiske samfunn. Men reindriftskvinners posisjon
har imidlertid gradvis blitt svekket, blant annet som følge
av overgangen fra naturalhusholdning til pengeøkonomi.
Kvinner er dermed utelukket fra å ha en sentral betydning
for de økonomiske og næringsmessige rammebetingelsene
i næringa.
Flertallet er klar over at det
skilles mellom lovgivningen og avtaleverket, men mener at det er
viktig at kvinner får styrket sin rettslige stilling i
næringa. Flertallet er glad for at avtalepartene
er enige om å satse videre på de kvinneretta tiltakene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener det bør settes fokus
på behovet den tradisjonelle reindrifta har for arbeidskraft
i arbeidskrevende sesonger. Den tradisjonelle driftsmåten
med flyttinger til kysten som beitevandring må videreføres.
Tradisjonell flytting er en dyrevennlig og naturlig flyttemåte
som presenterer reindriftsnæringen positivt. Flytting er også et
ettertraktet opplevelsesprodukt som ved enkel tilrettelegging kan
bli attraktive turistprodukter. Dersom tradisjonell flytting skal
videreføres, må det legges til rette for at næringa
har arbeidskraft nok til å gjennomføre slike operasjoner
i framtiden. Flyttingen om våren er også en fin
måte for hele reindriftsfamilien å arbeide sammen
på fjellet og er i dag en viktig læringsarena
for barn og unge som er tilknyttet reindrifta. Vårflyttingen
er også en tid reinen er sårbar og trenger mye
omsorg og vern i forbindelse med kalving. Virkemidlene i reindrifta
bør utformes slik at det støtter opp den tradisjonelle
og dyrevennlige måten å drive flytting på.
Virkemidlene bør også støtte arbeidskraft
i arbeidsoperasjonene slik at det bidrar til å beholde
miljøvennlige tradisjoner.
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at man ikke er kommet nærmere en situasjon med bedre tilpasning
mellom reintall og beitesituasjon. Dette gjelder særlig
i Vest-Finnmark og Karasjok-området. Disse medlemmer mener
samtidig det er behov for lovbaserte tiltak for å oppnå et
varig redusert reintall. Sentralt her vil være at den nye
distriktsmeldingen snart kommer på plass. Samtidiger disse medlemmer meget
skeptiske til at avtalepartene for årets avtale har valgt å ta
ut forhold som regulerer reintallsreguleringen av avtalen. Disse
medlemmermener at reindriftsavtalen
må brukes som et aktivt instrument, nettopp med sikte på å skape
en bedre tilpasning mellom reintall og beitegrunnlag. Derfor må reintallsregulering
for ettertiden bli en sentral del av avtalen.
Disse medlemmerkonstaterer
videre med bekymring at vederlag for arbeide og kapital er gått betydelig
ned i flere områder. Nedgangen er for enkelte områder
dramatisk og tyder på at den offentlige reindriftspolitikk
på flere viktige områder ikke har lyktes.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
fremover må ha som siktemål at en større
andel av avtalen må benyttes til innløsning av
driftsenheter - særlig i områder hvor reintettheten
er høy, beitegrunnlaget svakt og hvor den økonomiske
lønnsomhet er svak. I en slik politikk må det
arbeides mer aktivt enn tidligere for å ta ut de dyr som
ikke har oppnådd en tilfredsstillende vekt.
Disse medlemmer mener det i langt
større grad må satses på produktutvikling,
markedsføring og salg av reinprodukter. En slik satsing
vil kunne bidra til økt verdiskapning i et marked hvor
reinkjøtt og øvrige reinprodukter har et stort
potensiale. I dette arbeidet er det viktig at private aktører
i næringen med nettverk og erfaring trekkes inn i arbeidet.
Disse medlemmer mener at en omorganisering av
Reindriftsforvaltningen bør stå sentralt i utviklingen av
reindriften. En slik omorganisering må bringe reindriftens
interesser bedre frem i forhold til naturforvaltning. I så måte
har komiteen merket seg Reindriftslovutvalgets forslag om å legge
Reindriftsforvaltningen til fylkesmennene. I tilknytning til omorganiseringen
av Reindriftsforvaltningen vil disse medlemmer be om
at departementet vurderer en mer sentral plassering av reindriftssaker
internt i departementet.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Øystein
Hedstrøm, og representanten Terje Knudsen er grunnleggende
uenige i den politikken som føres overfor reindriftsnæringen
og viser til at det økonomiske resultat for næringen
samlet sett fortsatt må betegnes som meget svakt. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng peke på Fremskrittspartiets konsekvente
kritikk av systemet med støtte til distrikter og kulturelle
formål i form av næringsavtaler og har programfestet
en avvikling av disse. Disse medlemmer mener rammevilkårene
i reindriftsnæringen ikke skal skille seg vesentlig ut
fra det som er vanlig i andre næringer. Den bør
fungere friest mulig uten skadelige reguleringer, som kan hindre
næringens utviklingsmuligheter i en mer konkurranseutsatt
fremtid. Ved å basere virksomheten på forretningsmessige
prinsipper, og dermed signalisere at dagens driftsmønster
må endres, kan det oppnås et varig skifte og en
tilfredsstillende tilpasning til markedet.
Disse medlemmer konstaterer at
mangeårige og varierte statlige virkemidler ikke har gitt
nødvendige resultater fordi antallet yrkesutøvere
og rein fortsatt er for høyt i forhold til beitegrunnlaget,
spesielt i reinbeitedistrikter i Finnmark. De ekstremt vanskelige
beiteforholdene ble ytterligere forverret på grunn av store mengder
snø og ising gjennom vintrene 1997/1998 og 1999/2000. Disse
medlemmer viser til at akutte beitekriser i tillegg til
en generell underernæring øker risikoen for rovdyrtap
og sykdom med dødelig utgang. Disse medlemmer mener
at heller ikke avtalen for kommende periode inneholder bidrag som
kan løse de reelle problemene i næringen. Tiltak
som blir forberedt og fremmet etter reindriftsavtalen eller reindriftslovens bestemmelser
vil ikke være virkningsfulle nok slik at det gis resultater
med løsninger av miljømessige, driftsmessige eller
dyrevernmessige problemer. Disse medlemmer vil hevde
at nye, planøkonomisk styrte tiltak neppe vil være
særlig mer virkningsfulle enn de tilskudds- og reguleringsordninger
som har vært forsøkt tidligere.
Disse medlemmer mener det haster
med å få etablert nye løsninger, ikke
minst av hensyn til å få redusert det høye
antallet dyretragedier som finner sted. En politikkomlegging med
overgang til et markedsstyrt system, vil sikre en nødvendig
flokkreduksjon i forhold til tilgjengelige beiteressurser. En overgang
fra statsstyrte tiltak til et marked med reelle priser vil prioriteres
av disse medlemmer fordi det kan gi en positiv effekt
inntektsmessig og være mindre konfliktfylt enn tvangstiltak.
Markedet vil gi svaret på hvor mange driftsenheter, utøvere
og rein det finnes plass til og som kan sikre et forsvarlig økonomisk utbytte
for reindriftsfamilien. Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 167 (1991-1992)
Om fremtidig reindriftspolitikk, Innst. O. nr. 8 (1995-1996) Om
endringer i reindriftsloven, jordskifteloven og viltloven og Innst.
S. nr. 145 (1997-1998) om norsk samepolitikk.
Disse medlemmer viser til at
det fortsatt avsettes betydelige beløp fordi rein som inneholder
mer enn 3 000 Bq/kg skal omfattes av tiltak som reduserer radioaktiviteten. Disse
medlemmer vil i den sammenheng vise til forskningsmiljøer
som mener det ikke finnes faglig grunnlag for å bruke betydelige
beløp på ovennevnte tiltak. Disse medlemmer vil
motsette seg de foreslåtte bevilgninger på kap.
1151 som følge av reindriftsavtalen.