Gode velferdstilbud og levekår har økende
betydning for bosetting. Det er særlig kommunenes innsats som
har betydning for sentrale velferdstilbud, som boliger, skoler,
barnehager, primærhelsetjeneste, eldre- og sosialomsorg
og kultur- og fritidstilbud. Innsatsen for barns og unges oppvekstvilkår
er spesielt viktig i distriktspolitikken, fordi ønsker
om gode oppvekstvilkår for barn er en viktig årsak
til bosetting i distriktene. Regjeringens barnehagesatsing med mål
om full behovsdekning og lavere priser vil ha betydning for tilrettelegging
for bosetting av familier i etableringsfasen. Kultur- og fritidstilbud
er også sentrale for bostedvalg. Samarbeidet mellom offentlige
myndigheter og frivillige organisasjoner om tilbudene er viktig.
Satsingen på telemedisin åpner for at lokalsykehus
og primærleger kan gjøre flere vurderinger av
pasientenes behov enn tidligere, og dermed for bedre tilbud nærmere
hjemstedet.
Regjeringens økonomiske politikk skal
sikre en handlekraftig kommunesektor. For at kommunene skal greie å levere
et likeverdig tjenestetilbud til innbyggerne sine, er inntektssystemet
bygd opp slik at det skal korrigere for variasjoner i skatteinntekter
og i demografiske, geografiske og sosiale forhold. Kommunene vil
få større frihet til selv å bestemme
og velge løsninger tilpasset lokale forhold gjennom redusert
detaljstyring og økte frie inntekter. Utvikling av en næringsvennlig
kommunesektor vil bety mye for å forbedre rammebetingelsene
for næringsutvikling og bedrifters lokaliseringsvalg.
Komiteen meiner at
gode velferdstilbod og levekår er viktige for kor folk
buset seg. Komiteen vil understreke at det er viktig å gje
kommunane i distrikta økonomiske rammer som set dei stand
til å yte gode tenester til innbyggjarane sine. Lokalt
demokrati og nærleik til avgjerder er grunnleggjande for
at folk sjølve kan ta ansvar for utviklinga. Samarbeid
mellom kommunar og regionar kan vere naudsynt for å sikre tilgang
på spesialtenester og andre fellesoppgåver.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil advare mot en overdreven tro på at
offentlig sektor kan sikre sysselsetting og verdiskaping i distriktene.
Derimot er det viktig å ha en effektiv offentlig sektor
slik at innbyggere og næringsliv i distriktene får
kvalitativt gode offentlige tjenester. Et slankere og mer effektivt
byråkrati kan frigjøre ressurser til offentlige
kjerneoppgaver og legge til rette for redusert skatte- og avgiftsnivå,
samt frigjøre arbeidskraft.
Disse medlemmer mener det er
riktig å bygge ned eller slå sammen offentlige
kontorer og direktorater der det er naturlig. Det vil frigjøre
ressurser fra dobbeltarbeid og gjøre det lettere for brukerne å finne
frem ved at de kan forholde seg til færre offentlige kontorer.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti
og Senterpartiet vil peike på at kommunestrukturen,
med mange små einingar, er eit av dei sterkaste verkemidla
vi har til å sikre desentralisert produksjon og eit tilhøyrande
tenestetilbod.
Desse medlemene vil legge følgjande
prinsipp til grunn for offentleg tenesteyting:
– Prinsippet
om optimal desentralisering av makt og midlar vert lagt til grunn
for organiseringa av den offentlege verksemda. Det er viktig at
ein legg eit breiare samfunnsrekneskap til grunn enn rein bedriftsøkonomi.
– Størst mogleg nærleik
til brukaren er grunnleggjande. Alt arbeid retta mot brukarar skal
sakshandsamast og løyvast nærast muleg, enten
i kommunen eller i fylkeskommunen.
– Det skal arbeidast for optimal
forenkling av prosessar og organisasjonar i det offentlege rom.
– Primærkommunane sin
plass og rolle i forhold til regionalpolitikken, og regionalnivået
si rolle i den nasjonale politikken må definerast klart
i forhold til kvarandre. 1.linja er utgangspunktet for organiseringa
totalt sett. Det betyr at statsforvaltinga sentralt og regionalt
må nedbemannast.
– Krava til effektivitet og brukarorientering
må vere høge i alle forvaltingsnivå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, er uenig i at det
er kommunestrukturen som sikrer desentralisert produksjon og tilhørende
tjenestetilbud, men vil peke på befolkningsstrukturens
betydning for dette. Flertallet mener derfor det
er viktig å sikre en balansert befolkningsutvikling i alle
deler av landet og opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
statsforvaltningen må tilpasses den nye oppgavefordelingen
mellom stat, fylke og kommune, som det legges opp til i Oppgavemeldinga.
Komiteen vil understreke
at frivillige organisasjonar, kyrkjer, idrett og barne- og ungdomsarbeid
er viktige verdiar for lokalsamfunna. Gode vilkår for det
frivillige engasjementet er grunnleggjande for å kunne skape
livskraftige samfunn.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener kunst og kultur både
er rotfeste i lokalsamfunn og brobygger til resten av verden. Derfor
er kultur en livsnødvendighet i distriktspolitikken, som
gjør samfunnet rikere på opplevelser og tilbyr
mennesker økte muligheter til å utvikle egne skapende
evner. Derfor må det skapes gode rammevilkår både
for videreutvikling av kunstneriske tradisjoner og for nyskapende
utradisjonell kulturvirksomhet.
Disse medlemmer vil påpeke
at kunsten må gis langt viktigere plass i det offentlige
rom lokalt, regionalt og nasjonalt enn tilfelle er i dag. Kunst
og kultur må verdsettes i kraft av sin egenverdi. Den ikke-lønnsomme
kunsten må sikres med gode ordninger slik at kunst og kultur
ikke blir mer preget av kommersielle krav enn nyskapning og en livskraftig
utvikling.
Disse medlemmer vil legge vekt
på et mangfold av kulturuttrykk tilgjengelig for alle,
uansett alder, etnisk opprinnelse, sosial bakgrunn eller personlig økonomi.
Det å gi alle mennesker mulighet til delta i kunst og kulturuttrykkene
vil gi et viktig bidrag til utforming av et inspirerende samfunn
og livskvalitet. For å kunne tilby et bredt spekter av
kulturtilbud vil disse medlemmer poengtere at kunstnere
må få en økonomi til å leve
av slik at de kan få bo ute i distriktene for å sikre
at alle samfunnslag uavhengig av geografisk plassering får
en del av kulturtilbudet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
jobbe for å få øke de statlige bevilgningene
til kunst og kultur til minst 1 pst. av statsbudsjettet innen 2005.
I forlengelsen av dette vil det være nødvendig å bedre
arbeidsvilkårene for frivillige organisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at det er utviklet
mange varianter av "skolesekker" og "kultur-nister" rundt i landet.
Flere steder har det skjedd i regi av fylkeskommunen, som for eksempel
i Møre og Romsdal, Hedmark og Sør-Trøndelag. "Skolesekkene"/"kultur-nistene"
er utviklet ut fra lokale forhold, og med en bærende tanke
om betydningen av nettverk som består av mottakerapparat
ved kommuner og skoler, og produsenter av kunst og kultur på nasjonalt
og regionalt nivå. Gjennom dette arbeidet har en sikret
koordinerte og effektive turneer, flere kulturopplevelser og at
kulturkronene er blitt brukt på en effektivt måte.
Når en nå skal utvikle en "kulturell skolesekk"/"kultur-niste"
for hele landet, er det viktig at det skjer ut fra lokale forhold,
og at det bygges på de erfaringene og det arbeidet som
allerede er gjort. Disse medlemmer mener det må gis
tilskudd til kommuner og fylkeskommuner som vil utvikle sine egne
opplegg, og at dette vil kreve langt mer enn 15 mill. kroner årlig.
En slik investering vil være god distriktspolitikk og god
politikk for barn og unge.
Regjeringen har som mål å få et
godt tjenestetilbud i hele landet og en jevnere regional fordeling
av statlige arbeidsplasser, gjennom å føre en
aktiv lokaliseringspolitikk. Lokaliseringspolitikken er nært
knyttet opp til Regjeringens mål om å fornye offentlig
sektor. Fornyelsen er avgjørende for å vedlikeholde
og å få oppslutning om velferdsstaten, både
når det gjelder tilpasning til endrede forventninger og
tilgang på ressurser og arbeidskraft til nye behov i velferdssamfunnet.
Regjeringens program for fornyelse har derfor som mål å basere
organisering og tjenesteproduksjon på brukernes behov,
overføre ressurser fra administrasjon til tjenesteproduksjon
og fra sektorer med synkende behov til sektorer med økende
behov, og å effektivisere ressursbruken og øke
handlingsrommet på alle nivåer.
Omstruktureringer berører statlige
virksomheter over hele landet. Regjeringen legger derfor stor vekt
på en aktiv lokaliseringspolitikk som en vesentlig del
av fornyelsespolitikken, med utgangspunkt i følgende mål
og strategier:
– God tilgang
på statlige tjenester over hele landet. Mål om
offentlige servicekontor i alle kommuner. Når behov for
fysisk tilgjengelighet er viktig for oppgaveutførelsen
til statlige virksomheter, vil det veie tungt for lokaliseringsvalg.
– Spredning av statlige virksomheter,
oppgaver og funksjoner.
– Avbøtende omstillingstiltak
i kommuner som i betydelig grad får redusert arbeidsplasstilbud
ved summen av flere endringer.
– Aktiv oppfølging av
reviderte retningslinjer for statlig lokaliseringspolitikk. Nye
statlige oppgaver skal normalt lokaliseres utenfor Oslo-området.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Høgre,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ser positivt
på Regjeringa sitt engasjement for spreiing av statlig
verksemd.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peike på at
sentrumsregjeringa i 1998 sette ned ei interdepartemental embetsmannsgruppe
leia av AAD, for å gå gjennom og vurdere potensialet
for utflytting av statlege arbeidsplassar. Rapporten "Desentralisering
og IKT", som enno ikkje er følgd opp, omtalar berre statlege
arbeidsoppgåver, ikkje heile verksemder. Den konkluderer
med at 1 000-1 500 årsverk kan flyttast frå departement
og direktorat. Desse medlemene viser til at embetsmannsgruppa
blant anna foreslår å opprette ein incentivpott på 50
mill. kroner, for å stimulere økonomisk til desentralisering
av arbeidsoppgåver. Til saman utgjer departementa og direktorata
pr. 1999 13 457 tilsette, av desse er om lag 900 lokalisert utanfor
Oslo. Talet på statstenestemenn pr. 100 innbyggjar utgjer
i Oslo/Akershus 5,6 og i til dømes Hedmark/Oppland
2,2. I 1998 var 33 pst. av alle statstenestemenn tilsett i Oslo/Akershus,
mens talet for til dømes Sør- og Nord-Trøndelag
er 8 pst.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil understreke
at hele prosessen med å effektivisere og fornye offentlig
sektor medfører at man må se på plassering,
samlokalisering og flytting av offentlige arbeidsplasser. I den
forbindelse finne disse medlemmer det naturlig at
man utreder en plan for utlokalisering av eksisterende og nye statlige
virksomheter fra Oslo-området. Ny teknologi gjøre
det enklere å kommunisere selv om man ikke er fysisk samme
stedet. Utgangspunktet for eventuell flytting/relokalisering
av aktivitet i statlig regi må likevel basere seg på at
ressurser både økonomisk og menneskelig tilsier
at ny lokalisering gir bedre tjenester og møter fornyelsesprogrammets ønsker
om å frigjøre arbeidskraft fra administrasjon
til tjenesteyting. På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer at det legges frem en plan for utlokalisering
av eksisterende og nye statlige virksomheter fra Oslo.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser det som positivt
at Regjeringa vil vidareføre arbeidet med utlokalisering
av statleg verksemd. I tillegg til å leggje nye statlege
arbeidsplassar til utanom Oslo, må Regjeringa også ta
fatt i rapporten frå embetsmannsgruppa og utarbeide ein
plan for utflytting av statlege arbeidsplassar. Det kan vere mogleg å legge
ny verksemd til Oslo dersom dette blir kompensert med utflytting
av eksisterande statleg verksemd i minst same omfang. Vidare må det
setjast eit tak på tal statlege tilsette i Oslo, slik at
ein ikkje kan omgå dette prinsippet ved å utvide
eksisterande verksemd heller enn å opprette ny.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Høgre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti gjer
følgjande framlegg:
"Stortinget ber Regjeringa leggje
fram ein plan for utlokalisering av eksisterande og nye statlege
verksemder frå Oslo."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
peke på at Regjeringen i meldinga har understreket at rapporten
"Desentralisering og IKT" vil inngå i materialet som legges
til grunn for Regjeringens arbeid med statlig lokalisering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Regjeringen
har fått følgende viktige utflyttingsvedtak: Kystdirektoratet
til Ålesund, domstolsforvaltningen til Trondheim, Kystverkets
produksjonsenhet til Kabelvåg og Luftfartsverkets treningssenter
til Tjeldsund. Det er også satt i gang et arbeid med å slå sammen
Produkt- og Elektrisitetstilsynet og Direktoratet for brann- og
eksplosjonsvern med samlokalisering i Tønsberg. Disse
medlemmene vil peke på at disse vedtakene i sum
fører til at om lag 200 offentlige arbeidsplasser vil bli
flyttet ut av Oslo i løpet av kort tid. Disse medlemmer vil
peke på at også eksisterende statlige arbeidsplasser
må inngå i vurderingen av hva som kan flyttes
ut. Regjeringen har i denne forbindelse satt i gang et systematisk
arbeid for å vurdere hvilke arbeidsoppgaver/funksjoner
som kan desentraliseres fra sentralforvaltningen, under ledelse
av KRD.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil peike på at offentlege
arbeidsplassar er svært viktige for sysselsetjing og arbeidsliv
i distrikta, spesielt for kvinner.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner det er
grunn til uro over at Regjeringa sitt arbeid med modernisering av
offentleg sektor kan føre til sentralisering av mange statlege arbeidsplassar
internt i regionane.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i St.prp.
nr. 84 (2000-2001) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet
folketrygden 2001, står følgende:
"Fornyelsen i offentlig sektor vil medføre
til dels betydelige strukturendringer, ikke minst for statlige virksomheter.
I kommuner eller områder der det også er nedbemanning
og omstilling i privat sektor, er utfordringene ekstra store. Summen
av disse endringene kan slå meget uheldig ut ikke bare
for den enkelte kommune, men for hele regionen. (…) Det
foreligger i dag ingen tilfredsstillende undersøkelser
som angir omfanget av slike sumvirkninger som her omtales."
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fastlegge
rutiner som sikrer at konsekvensene for distriktspolitikken blir utredet
som en del av beslutningsgrunnlaget når Stortinget skal
avgjøre om politikken på viktige samfunnsområder
skal legges om."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at Regjeringen
i Revidert nasjonalbudsjett redegjør for at Kommunal- og
regionaldepartementet nå vil sette i gang en utredning
for å få bedre oversikt over omfanget av sumvirkningene
for de strukturendringer som skjer i offentlig sektor, og vil kunne
gi omstillingsstatus til slike områder slik det bl.a. er
gjort for Vardø. I Revidert nasjonalbudsjett er det foreslått
en tilleggsbevilgning for å få gjennomført
en så grundig analyse som mulig og for å sette
i gang omstillingstiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
norske byer bør styrkes gjennom å øke folketallet
og omfanget av servicefunksjoner. I et slikt perspektiv er det galt å føre
en politikk som tapper byene for arbeidsplasser ved å
flytte ut statlige oppgaver til distriktene.
Disse medlemmer mener det må være
praktiske, økonomiske eller effektivitetsøkende
fordeler som skal ligge til grunn for eventuell utflytting av statlige
arbeidsplasser.Disse medlemmer kan ikke godta at statlige arbeidsplasser
flyttes ut av rene distriktspolitiske årsaker dersom ikke
det finnes andre klare fordeler med en slik desentralisering av
denne type arbeidsplasser.Disse medlemmer vil hevde det er helt feil å fremstille
sentralisering som om det utelukkende er et problem for landet.
Sentralisering er derimot effektiviserende for mange samfunnsfunksjoner
og er dessuten en naturlig utvikling som er et resultat av individets
rett til fritt å velge hvor man vil arbeide og bosette
seg i landet.
Disse medlemmer er trette av
det ensidige fremstillingen fra enkelte partier om at enhver sentralisering
er negativt og et onde som må bekjempes.
Disse medlemmer tar derfor sterkt
avstand fra den rådende oppfatning der det konsekvent
hevdes at det aller beste er at folk blir boende ute på landsbygda eller
flytter dit.
Disse medlemmer vil derfor fremheve
det positive ved sentraliseringstrenden og føre en aktiv
politikk for å tilrettelegge for økt vekst og
kvalitet i de strøk der folk flytter til.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil peke på at det
viktigste grepet for å sette SND i stand til å ivareta
sine oppgaver, er å gi tilstrekkelig rammer til tilskudd
og risikolån. Det er også grunn til å peke
på viktigheten av at som skal fatte beslutninger må kjenne den
virkeligheten som beslutningene angår. Det kan bety at
virksomheten som har ansvar for distriktspolitikk bør lokaliseres
der oppdraget er. En desentralisering av SNDs hovedkontor må derfor
utredes. I tillegg bør det utredes en ungdomsdivisjon i
SND, lokalisert til Nord-Norge eller til Innlandet. Å lage
en skikkelig ungdomssatsing i SND vil være et viktig signal
om at det er mulig for ungdom å etablere seg og å skape
seg en moderne, spennende arbeidsplass i distrikts-Norge.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til eksempler på virksomhet som kunne lokaliseres
utenfor Oslo. Statens strålevern kunne flyttes til for
eksempel Kirkenes og sivilforsvarsdirektoratet til Alta.
Dette medlem vil påpeke
at det er påkrevet å sørge for å opprette
en offentlig kapasitetssentral slik at pasienter som ønsker
benytte seg av fritt sykehusvalg får nødvendige
gratis opplysninger om ledig kapasitet.
Dette medlem mener informasjonsenheten
må lokaliseres utenfor Oslo og de større byene. Dette medlem viser
til merknader og forslag under behandlingen av sykehusreformen.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, legg til grunn at auka regionalt
ansvar for viktige utviklingsoppgåver vil medføre
ei slankare statsforvalting. Dette er også i tråd
med intensjonane i "modernisering av offentleg sektor". Det er etter fleirtalet si
oppfatning slik at det vil liggje betydelege effektiviseringsgevinstar
i å samordne og samlokalisere dei ulike støttefunksjonane
som er bygd opp i dei enkelte departement og direktorat.
Eit anna fleirtal,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Høgre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at utvikling og drift
av internettportalen for all offentleg informasjon, "Norge.no",
er lokalisert til Leikanger i Sogn og Fjordane med godt resultat. Erfaringar
viser at dette har vore kostnadseffektivt av fleire årsaker,
ikkje minst er stabil arbeidskraft og lågare sjukefråver
viktige argument for ei desentralisering av statlege oppgåver.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Kristeleg Folkeparti, Høgre,
Framstegspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ber
Regjeringa kome attende med forslag til korleis ein kan forenkle
og effektivisere statsforvaltinga.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til Regjeringens handlingsplan for fornyelse av offentlig sektor.
Kommunikasjoner og grunnleggende infrastrukturtjenester
er sentralt for den regionale utviklingen. Det er ikke minst av
betydning for å utnytte potensialet som ligger i nye næringer
og markeder. Det er viktig å få til en utvidelse
og styrking av større sammenhengende arbeidsmarkeds-, bo-
og serviceregioner ved infrastrukturutbygging og samordning mellom
ulike transportløsninger. I mer perifere områder
er stabile transporttilbud med tilstrekkelig kapasitet for næringslivet
av stor betydning.
Når det gjelder utbygging av bredbånd,
er målet i Regjeringens handlingsplan at en skal ha gode
markedstilbud om tilknytning til bredbåndsnett til alle grunn-
og videregående skoler, folkebibliotek, sykehus og kommuneadministrasjoner
innen utløpet av 2002 og tilknytning til bredbåndsnett
for alle norske husstander innen utløpet av 2004.
Tilbudene om høyere utdanning i regionene
er viktig som grunnlag for kunnskaps- og kompetanseutviklingen i
arbeidsmarkedet, og for lokale utdanningsmuligheter. Både
statlige og fylkeskommunale utdanningsinstitusjoner må tilpasse
utdanningstilbudene til behov i det regionale arbeidsmarkedet, herunder
utvikling av desentrale studietilbud. Kompetansereformen skal bl.a.
bidra til å gi voksne muligheter for grunnutdanning og
etter- og videreutdanning uten å måtte reise langt
fra hjemstedet, mens kompetanseutviklingsprogrammet tar sikte på å utnytte
muligheten som ligger i arbeidsplassen som læringsarena.
Begge disse tiltakene er av stor betydning for kompetanseutvikling
i hele landet.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreka
at ei positiv utvikling i heile landet er avhengig av at private
bedrifter, ungdom og etablerarar er trygge på langsiktigheit
i rammevilkåra slik at dei torer investere i distrikta.
Grunnleggjande infrastruktur som godt vegnett, posttenester, elektroniske
tenester, straumforsyning, rimelege ferjer og fornuftige flypriser
er viktige for alle lokalsamfunn.
Komiteen vil vise
til at i forbindelse med gjennomgangen av dagens ordning med geografisk
differensiert arbeidsgiveravgift, vil det bli lagt spesielt vekt på å belyse
avstandskostnader i næringslivet i distriktene. Komiteen vil
peke på at gjennomgangen ikke blir ferdig før
sent på høsten 2001, etter at statsbudsjettet
er fremlagt. Komiteen vil at denne gjennomgangen
blir lagt frem for Stortinget på egnet måte.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti ønskjar også eit meir
forpliktande engasjement for å styrke ordningar som kan
sikre lik porto, like drivstoffprisar osv. uavhengig av bustad,
gjennom styringa av dei statlege tenestetilboda og gjennom eit differensiert
avgiftssystem.
Medlemene i komiteen frå Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
statsforetak og statleg næringsverksemd er unnateke frå retningslinene
for ein statleg lokaliseringspolitikk. Desse medlemene meiner
at også desse verksemdene må omfattast og at Regjeringa
såleis må syta for at vedtektene for verksemdene
blir endra i samsvar med det.
Ved omgjering av statlege forvaltningsorgan
eller forvaltningsbedrifter til statsføretak eller særlovsselskap
reduserer ein muligheitene til å ivareta regionalpolitiske
omsyn, og komiteen etterlyser ei meir offensiv regionalpolitisk
haldning til dette problemet.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til at det i svar frå departementet
vert vist til ein rapport frå Statskonsult, Notat 2000:2
"Mellom politikk og marked." Av denne går det fram at departementa
så langt har vore veldig varsame med å praktisere
dei høve til eigarstyring som det formelt er høve
til. Desse medlemene meiner "Fristilling" gir klart
dårlegare vilkår for politisk styring. Dei fristilte
selskapa er likevel i varierande grad utsette for konkurranse i
ein marknad, jf. Statskog, Statkraft og Statnett. Desse medlemene meiner
det er behov for å sjå på ei slik problemstilling
i forhold til distrikts- og regionalpolitiske mål.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Kristeleg Folkeparti, Høgre, Framstegspartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,vil
peika på korleis informasjons- og kommunikasjonsteknologien
(IKT) endrar føresetnadane for regionalpolitikken. Dei
nye teknologiane skapar auka skilnader i samfunnet i tilhøvet
mellom sentrum og periferi, både når det gjeld
kompetanse og økonomisk. Men dei nye teknologiane inneheld
også eit stort potensial for desentraliserande løysingar.
Det krev innsikt i både korleis dei nye teknologiane fungerer
og kva for nye høve som vert skapt.
Fleirtalet viser til at IKT-revolusjonen
har gjort det mogeleg å oppnå ein kraftig auke
i produktiviteten gjennom heilt nye og meir desentraliserte organisasjonsformer.
Dette kan også føra til at dei tilsette kjem meir
ut i direkte tenesteyting eller produksjon.
IKT-revolusjonen har imidlertid også ført
til at kunnskap har auka som faktor i produksjonsprosessen. Tilgongen
på relevant kompetanse er blitt ein kritisk faktor i alle
delar av samfunnet.
Fleirtallet meiner det er viktig
at styresmaktene aktivt nyttar den nye teknologien til å skapa
nye og meir desentraliserte løysingar. Døme på slike
løysingar er nettbasert undervisning, effektivt samarbeid
mellom kommunar gjennom samdrift i nettverk og desentralisering
av offentlege funksjonar.
Nettbaserte undervisningsløysingar
eller fleksible læringsformer omfattar både undervisning
gjennom elektroniske klasserom og web-basert undervisning.
Fleirtallet viser til at den
godt utbygde teknologiske infrastrukturen gjer det mogeleg for dei
fleste, både kommunar, bedrifter og organisasjonar, å få tilgong
på nettbaserte undervisningsløysingar. Dette inneber
eit auka høve til å gje eit rimelegare undervisningstilbod
til alle. Det vil imidlertid også setje større krav
til utdanningsinstitusjonane om å tilby gode tenester i
ein marknad, både på pris og kvalitet. Dette vil
kunne føre til fornying av den delen av offentleg sektor
som har ansvaret for utdanning.
Komiteen vil peika
på Vadsø som eit døme på korleis
kommunane kan organisera eit tilbod om utdanning gjennom nettbaserte
løysingar. Vadsø kommune driv gjennom sitt elektroniske
klasserom fullverdig høgskuleundervisning for førskulelærarar,
lærarar og økonomar. I tillegg er det etter- og
vidareutdanningsstudiar for ca. 60 elevar.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Kristeleg Folkeparti, Høgre, Framstegspartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vidare peika
på at det i dag vert ført ein politikk som motverkar
at utkantkommunar kan velja slike løysingar som det Vadsø har
gjort. Vadsø har i hovudsak finansiert meirkostnadene sine fordi
dei offentlege tilskota føreset at studentane er der skulen
er. Konsekvensen av dette kan verta at nettbaserte løysingar
i fyrste rekke vert gjennomført der dette er kommersielt
lønsamt, og då kan distriktskommunane lett falla
utanfor.
Fleirtaletvil
be Kommunal- og regionaldepartementet, i samråd med andre
departement, gå gjennom denne problemstillinga og seinast
i budsjettet for år 2002 gjera greie for korleis kommunane
kan stimulerast til å ta i bruk web-basert undervisning.
Fleirtaletvil
peika på at den nye teknologien kan nyttast til å organisera
samdriftsløysingar i nettverk - i motsetnad til den tradisjonelle
effektiviseringsløysinga som har vore å søkja
stordriftsføremoner gjennom kommunesamanslåingar.
Ein kan oppnå gode resultat ved at
kommunar i ein region utnyttar informasjonsteknologien til å organisera
ei arbeidsfordeling mellom kommunane - t.d. innan byggjehandsaming,
helsesaker og utdanning. Sakshandsamarane kan kommunisera over nettet
og dette kan også gjerast utan at ein treng å flytta
på dei tilsette. Fleirtaletser
det som viktig at departementet arbeider vidare med korleis den
nye teknologien kan nyttast til å skapa slike nettverksløysingar. Fleirtalet vil
i denne samanheng også peika på at dei tilsette
må få høve til å oppnå den
kompetansen som er naudsynt for å løysa nye oppgåver.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Høgre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti sluttar
seg til målsettingar om ei desentralisering av offentlege
funksjonar til distrikta. Ei slik desentralisering vil imidlertid
berre kunne lukkast dersom den er knytta til utdanning og kompetanseutvikling.
Fleirtalet i komiteen, medlemmene
frå Kristeleg Folkeparti, Høgre, Framstegspartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, meiner at nettverksteknologien
også gjer det mogeleg for ein offentleg institusjon å driva virtuelt.
Men dette føreset at dei tilsette har den kompetansen som
trengst. Desentralisering må difor gå hand i hand
med kompetanseutvikling.
Fleirtalet fremjar følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa i budsjettet
for år 2002 gjere greie for korleis kommunane kan stimulerast
til å ta i bruk web-basert undervisning, m.a. elektroniske klasserom."
Komiteen ser på utbygging
av breiband i heile landet som eit viktig mål for å setje
distrikta i stand til å ta del i den teknologiske utviklinga
og utvikling av nye tenester. Breiband er og eit viktig grunnlag
for arbeidsplassar i distrikta.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Framstegspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merkar seg at Regjeringa legg til grunn at ein skal ha gode marknadstilbod
om tilknyting til breiband. Ein har merka seg at tilbydarane i marknaden
ikkje legg opp til at heile landet skal få dette tilbodet
i tråd med Regjeringa sin framdriftsplan. Dessutan har
regjeringa inga målsetning for når alle små-
og mellomstore bedrifter i landet skal ha tilgang på breiband.
Område med mindre folkesetnad må vente
lenger enn dei som bur i byar og tettstader. Prisen ein må betale
er differensiert, slik at ei bedrift i distrikta må betale
høvesvis meir enn i by-nære strok.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti ser det som viktig at alle deler
av landet kan få tilbod om breibandtilknyting til lik pris
og til same tid.
Desse medlemene viser til dei
planar som er lagt til grunn for utbygging av breiband, og at deler
av landet ikkje er innanfor desse planane.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti gjer følgjande
framlegg:
"Stortinget ber Regjeringa opprette
ein post på KRD sitt budsjett for utbygging av breibandnett
i dei områda av landet der marknaden i seg sjølv
ikkje er sterk nok til å etterspørre breiband."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til Regjeringens handlingsplan for bredbånd med følgende
ambisiøse målsetting:
"Regjeringen vil bidra til å styrke konkurransen,
og bidra til at det offentlige styrker sin etterspørsel
det dette kan gjøres. Dette skal medvirke til:
gode
markedstilbud om tilknytning til bredbåndsnett til alle
grunn- og videregående skoler, folkebibliotek, sykehus
og kommuneadministrasjoner innen utløpet av 2002
gode
markedstilbud om tilknytning til bredbåndsnett for alle
norske husstander innen utløpet av 2004."
Disse medlemmer vil vise til
at det i Regjeringens handlingsplan for bredbånd legges
opp til "å vurdere om det er behov for særskilte
tiltak for områder eller grupper der det ikke er kommersielt
grunnlag for utbygging". Disse medlemmer forutsetter
at det blir satt i gang tiltak for å kartlegge situasjonen
i markedet. Regjeringen bør komme tilbake med en vurdering
av budsjettspørsmålet i forbindelse med statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil vise til at utviklingen av infrastruktur
for bredbåndskommunikasjon er avgjørende for at
Norge skal utvikle seg til en ledende IKT-nasjon. Statens oppgave
er i første rekke å sikre konkurranse og forutsigbare
rammebetingelser for utbyggere og operatører.
I områder der det ikke er grunnlag
for kommersiell utbygging av bredbåndstjenester bør
myndighetene stimulere til utbyggingen. Det kan skje ved at kommuner, skoler,
bibliotek og offentlige institusjoner etterspør bredbåndsnett
og slik sikrer utbredelse.
Kommunene vil være en sentral aktør
i utbygging av bredbånd, både som etterspørrer
og tilrettelegger. Det er viktig at kommunene tar initiativ for å øke
bevisstheten om viktigheten av bredbånd lokalt og stimulere til
utbygging.
Komiteen vil peike
på den store verdiskapinga som skjer i distrikta. Store
kvantum skal transporterast frå produksjonsstad til marknaden. Komiteen er samde
i næringslivet sitt krav om betre infrastruktur som føresetnad
for å vidareutvikle foredling av råstoff til marknaden,
ikkje minst innanfor skogbruk, fiskeri og havbruk.
Komiteen vil også peike
på det store potensialet for distrikta som ligg innan reiselivsnæringa.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
vise til St.meld. nr. 37 (1999-2000) - Nasjonal transportplan, som
nylig ble behandlet i Stortinget. Disse medlemmer vil
peke på at det her legges opp til et betydelig løft
i transportsektoren de neste ti årene i forhold til hva
som har vært tilfellet de seneste år.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Framstegspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner
at på grunn av manglande prioritering har vi i dag store uløyste
investerings- og vedlikehaldsoppgåver innan samferdslesektoren. Desse
medlemene ser eit behov for å ruste opp vegnettet
i mange distriktskommuner. Desse medlemene viser
til oversikten over statlege investeringar fylkesvis på s.
37 i meldinga og vil understreke behovet for ein strategi for vriding
slik at investeringane meir kjem heile landet til gode.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti, meiner at for næringslivet
i distrikta utgjer avstandskostnader negative konkurransefaktorar. Desse
medlemene vil peike på at riksvegferjene er ein
del av det ordinære riksvegnettet, og på sikt
må desse bli gratis i Norge, slik det i dag er i våre
naboland.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Fremskrittspartiet vil understreke at
disse partiers samferdselspolitiske målsetting er at alle
deler av landet skal ha en moderne infrastruktur. Innen geografiske
områder der det ikke er kommersielt grunnlag for moderne
transporttjenester, er det en offentlig oppgave å bidra
til at tjenestene likevel etableres.
Disse medlemmer vil understreke
den avgjørende betydningen en godt utbygget infrastruktur innen
samferdselssektoren har for sysselsetting og bosetting i distriktene.
Med lange avstander og spredt bosetting er Norge som nasjon avhengig
av et godt transporttilbud. Det må videre være
en hovedoppgave å legge de transportpolitiske forutsetningene
slik til rette at det eksisterende næringsliv fortsatt
skal finne det mulig å drive sin virksomhet i eller ut
fra Norge, også å stimulere til nyetableringer
i Norge. I en internasjonal sammenligning av lokaliseringsfaktorer
kommer Norge relativt dårlig ut, med lave investeringer
i samferdsel i forhold til BNP.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at et svært høyt
avgiftsnivå på transport svekker næringslivets
konkurranseevne ytterligere.
Komiteen mener at
et godt transporttilbud også er en forutsetning for å skape
fungerende arbeidsmarkedsregioner. Mange distriktsregioner sliter
med å få nok arbeidskraft og å få kompetent
arbeidskraft. Et godt transporttilbud øker mobiliteten
til arbeidstakerne og styrker verdiskapningen og bosettingen i distriktene.
Større mobilitet gjøre det også enklere
for begge i et parforhold å finne interessante jobber i
alle deler av landet, særlig viktig er det at dette kan
gjøre det enklere å få kvinner til å bosette
seg i distriktene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil peke på at transporten rammes
av et avgiftsnivå som ligger høyere enn gjennomsnittet
i de land vi konkurrerer med. Det fører til at norske bedrifter
har høyere logistikkostnader enn de land vi konkurrerer
med. Derfor foreslo Høyre og Fremskrittspartiet i statsbudsjettet å gå lenger
i reduksjonen av drivstoffavgiftene enn det Regjeringen la opp til.
Et annet avgiftsproblem som rammer distriktene
er de høye avgiften på flytrafikk. På grunn
av de lange avstandene spiller luftfarten en helt avgjørende
betydning for distriktene. Det høye avgiftsnivået
undergraver blant annet Luftfartsverkets muligheter til å vedlikeholde,
oppgradere og bygge ut flyplasser. Bedres ikke Luftfartsverkets økonomi
vil en del flyplasser på sikt være truet av nedleggelse.
Høyre og Fremskrittspartiet var imot innføringen
av passasjeravgiften som er en ren fiskalavgift og har foreslått
at den skal fjernes, men har ikke oppnådd flertall for
det. Høyre og Fremskrittspartiet vil arbeide videre for å fjerne
passasjeravgiften.
Disse medlemmer har merket seg
at det sjelden mangler verbal støtte når det gjelder å satse
på utbygging av transporttilbudet i distrikts-Norge. Derimot mangler
det vilje fra stortingsflertallet til å prioritere disse
tiltakene i de årlige budsjettproposisjonene. Dårlig
standard på infrastrukturen, lange avstander til viktige
markeder og høye transportavgifter gir næringslivet
i distriktene transportkostnader som truer sysselsettingen og bosettingen
i disse områdene.
Disse medlemmer er skuffet over
den neglisjeringen av transport og infrastruktur i denne meldingen. Spørsmålet
er beskjedent omtalt og føyer seg inn i rekken av Arbeiderpartiets
nedprioritering av samferdselssektoren, noe som også kom
til uttrykk ved behandlingen av Nasjonal transportplan.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at ved behandlingen av Nasjonal transportplan foreslo Høyre
en betydelig økning i bevilgningen til samferdselsformål.
Høyre foreslo blant annet å øke bevilgningen
til riksveginvesteringer med 7 mrd. kroner og med 750 mill. kroner
til kystforvaltning i perioden 2002-2011. Dette er nødvendig
for å redusere etterslepet og å oppnå den
nødvendige kvalitetshevingen på infrastrukturen.
Dessverre sluttet ikke stortingsflertallet opp om disse nødvendige
påplusningene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke
at samferdselspolitikken må være ulik i distriktene
og i sentrale strøk. Viktige distriktspolitiske mål
vil være at ulempene ved lange avstander blir redusert.
Det blir viktig å prioritere særlig rassikring,
vinteråpne veger og tilstrekkelig akseltrykk for å tåle
for eksempel tømmertransport.
Disse medlemmer mener det må opprettes
et utjamningsfond for drivstoffpriser.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at Sosialistisk Venstreparti går inn for å fjerne årsavgiften
på bil i distriktene. En større del av godstransporten
må over på skip eller jernbane. Dette krever en
drastisk omlegging av samferdselspolitikken og økt kjøp
av jernbanemateriell, vedlikehold og opprustning av skinnegang og
terminaler. Godstransport med jernbanen må bli avgiftsfri.
Dette medlem vil påpeke
at reduksjonen i bensinavgiften ikke har ført til billigere
bensin, men kun til tap av inntekt på 2,5 mrd. kroner til
staten. Dette er penger som heller burde vært brukt til
satsing på kollektivtrafikk.
Dette medlem mener det er nødvendig å øke støtten
til kollektivtrafikk, slik at den når opp i mot femti prosent
av driftskostnadene og øke statlige kjøp av tjenester
for persontransport på jernbanen.
Dette krever en drastisk omlegging av samferdselspolitikken.
Rammebetingelsene for jernbane må endres gjennom fjerning
av kjørevegsavgift, investeringsavgift for jernbanemateriell,
endret momssystem gjennom innføring av 0-moms med fradragsrett,
investeringer i skinnegang og terminaler og et bedre vedlikehold.
Overgang fra vei til bane krever investeringer i jernbanemateriell
for kombinerte transporter.
Dette medlem fastslår
at deler av landet er svært flyavhengig, også for
intern kommunikasjon i fylke og landsdel, på grunn av store
avstander og manglende alternative transportformer. Disse delene
av landet har de høgeste prisene. Ved utlysing av neste
anbud for det regionale rutenettet har Sosialistisk Venstreparti
foreslått å redusere billettprisene med 30 pst.,
samt bedt om en vurdering av muligheten for å legge stamrutenettet i
Nord-Norge og mellom Nord-Norge og Sør-Norge ut for offentlig
kjøp. Den mulige monopolsituasjon i luftfarten for et selskap
gjør dette enda mer aktuelt.
De siste ti årene er det gjort mye
i distriktene for å styrke og utvikle attraktive tettsteder
som oppleves som levende, funksjonelle og trivelige. Slike tettsteder er
viktig for å opprettholde bosettingsmønsteret.
For å fortsette den positive utviklingen vil Regjeringen
fortsatt legge til rette for en samordnet innsats for utvikling av
tettsteder, der ulike virkemidler og aktører blir sett
i sammenheng, både sentralt, regionalt og lokalt.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ser på arbeidet med
utvikling av attraktive og funksjonelle tettstader som viktig for å byggje
gode lokalsamfunn. Satsinga på tettstadutvikling i regi
av KRD har vist gode resultat og må utviklast vidare. I dette
arbeidet har fylkeskommunen vore sentral aktør i samordning
og rettleiing til kommunane. Samspelet mellom lokale, regionale
og sentrale styresmakter vert sentralt også i vidareføring
av tettstadprogrammet.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
merket seg at kommunene og tetttstedene til tider beskyldes for å være
fantasiløse og like. For å skape større mangfold
og trivsel er det viktig å gi mer frihet og ansvar til
medlemmene av lokalsamfunent og kommunale myndigheter. Det må åpnes
for flere forskjeller i veivalg og mer fornyelser i kommuner og
tettsteder.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Dokument nr. 8:118 (2000-2001) fra stortingsrepresentantene
Olav Gunnar Ballo og Inge Myrvoll om en forsøksordning
med minipol på offentlige servicekontorer. En slik ordning
vil i likhet med Vinmonopolet, representere den mest kontrollerte form
for omsetning av alkohol som finnes.
Dette medlem viser til at mange
lokalsamfunn har svært stor avstand til nærmeste
vinmonopolutsalg. For innbyggerne i disse områder er det
en ulempe å ha vanskelig tilgang på lovlige alkoholvarer.
En enklere tilgang til lovlige alkoholvarer er således
både et alkoholpolitisk og distriktspolitisk tiltak.
Komiteen viser til
sosialkomiteens behandling av Dokument nr. 8:11 (2000-2001).