Den næringsrettede ekstrainnsatsen
i distrikts- og regionalpolitikken er forankret både i
nasjonale næringspolitiske og distrikts- og regionalpolitiske
mål og skal understøtte nasjonale strategier og
innsatsområder på en effektiv måte. Den
overordnede målsettingen om å opprettholde hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret fordrer et lønnsomt og konkurransedyktig næringsliv
i alle deler av landet. Kompetanse og innovasjonsevne er de viktigste
framtidige konkurransefaktorene for utviklingen av et slikt næringsliv.
Samtidig med at det blir satset på kompetanseheving i
det etablerte distriktsnæringslivet, må det satses
mer bevisst på å fremme nyetableringer.
Forutsetningene for at det regionale næringslivet skal
utvikles, er sterkere regionale kompetanse- og innovasjonsmiljøer,
gjerne lokalisert sammen med universiteter og høgskoler.
Det er viktig å bygge opp og videreutvikle slike miljøer
og stimulere til samarbeid mellom disse og regionalt næringsliv,
andre kompetansemiljø og nasjonale og internasjonale nettverk.
Hensynet til både bosettingen og samfunnsøkonomien
gjør at det fortsatt er nødvendig med en ekstraordinær
innsats for å fremme næringsutvikling i distriktene.
Den næringsrettede ekstrainnsatsen
i distriktspolitikken blir rettet inn mot tre hovedområder:
– Økt
oppmerksomhet på kompetanse og innovasjon i det eksisterende
næringslivet. Strategier og rammer for bruk av virkemidlene
må ta mer hensyn til kompetanseutvikling og nyskapning.
– Det blir viktig å stimulere
til økt etablering av konkurransedyktige, framtidsrettede
og nyskapende virksomheter. I dette vil det ligge en særlig
utfordring i å stimulere til etableringer innenfor næringer
med høy verdiskapningsevne. Arbeidet for å få entreprenørskap
inn i utdanningssystemet på alle nivåer skal forsterkes.
– Det er viktig å styrke
samarbeidet mellom bedrifter og mellom bedrifter og kunnskapsinstitusjoner
ved at en utvikler gode regionale verdiskapingsmiljøer. Større
deler av dagens virkemiddelbruk vris fra støtte til enkeltbedrifter
til i større grad å styrke bedrifters utviklingsmiljøer.
Virkemidlene må rettes inn mot de områdene som
har forutsetninger for å lykkes. Virkemiddelapparatet må bli
mer oppsøkende og utviklingsorientert.
Komiteen meiner
meldinga peikar på viktige område for å auke
den nasjonale verdiskapinga. Det vil vere avgjerande korleis dei
næringspolitiske verkemidlane i brei forstand vert retta
inn mot dette arbeidet. Erfaringar frå andre land viser
at betydeleg tilrettelegging frå det offentlige, gjennom
satsing på fysisk infrastruktur, forsking og utvikling,
samt kapitaltilgang brukt på ein rett måte har
skapt store industrielle ringverknader.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Høgre,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil leggje vekt
på at dei lokale og regionale vilkåra for næringsutvikling
er svært forskjellige i ulike deler av landet. Det betyr
at mål, strategiar og tiltak for å skape utvikling
også må være forskjellige og tilpassa
dei aktuelle føresetnadene og utfordringane i den enkelte
region. Den overordna politikken for regional utvikling må ta
omsyn til disse forskjellane og tillate ein betydeleg fleksibilitet
i prioriteringar, arbeidsformer og tiltak. Samstundes må det
vere nokre overordna rammer for virkemiddelbruken som er felles for
alle, og som sikrar at det ikkje oppstår uheldig konkurranse
mellom regionar (nullsumspel) ved hjelp av offentlege virkemiddel,
eller vert skapt uheldig konkurransevriding mellom bedrifter i ulike
deler av landet.
Eit anna fleirtal,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er samd med Regjeringa i at
næringspolitikken framover må leggje vekt på eit
regionalt samspel mellom ulike aktørar. Gjennom å samle
regionale og nasjonale aktørar, og midlane og kompetansen
desse rår over på same arena, greier ein å auke
den regionale utviklingskrafta og grunnlaget for verdiskaping.
Effekten av å koordinere ulike verkemidlar
og skape positive resultat gjennom forpliktande samarbeid er stor. Dette fleirtalet legg vekt på at
det er i det vanskelege spenningsfeltet mellom lokalt, regionalt
og nasjonalt nivå det er størst behov for vidareutvikling, og
at ein difor må styrke samarbeidet mellom dei ulike nasjonale
aktørane innanfor næringsutvikling. Det blir viktigare å finne
samarbeidsløysingar enn å sjå på grenselinjer
mellom aktørane, slik at merksemda rettast mot korleis
organa fungerer i forhold til sine målgrupper og brukarar.
Dette fleirtalet er
samd i at det i dei Regionale utviklingsprogramma (RUP) er etablert
ein arena for koordinering av bruken av regionale midlar for næringsutvikling,
basert på partnerskap mellom de viktigaste utviklingsaktørane
på regionalt nivå. Gjennom vidareutvikling bør
RUP kunne danne basis for ein meir heilskapleg, fleksibel og målretta
utviklingspolitikk basert på regionspesifikke utfordringar,
behov og prioriteringar.
RUP bør være eit program som
fokuserer på effektiv samhandling for utvikling av regionane
sine føresetnader for innovasjon og læring (lærande
regionar). Alle sektorar og myndigheitsorgan som spelar ei rolle
i utvikling og tilrettelegging av infrastrukturen for næringsutvikling
på regionalt nivå, bør inngå som
likeverdige partnerar i eit reelt partnerskap med ansvar for utforming
og gjennomføring av RUP.
Aktiv deltaking frå næringslivet
vil sikre at dei naturgitte vilkår for å utvikle
arbeidsplassar vert lagt til grunn i det vidare arbeidet. I tillegg
til fokus på styrking av næringslivet si utviklings-
og innovasjonsevne, meiner dette fleirtalet at
RUP bør gje meir generelle strategiske føringar
for bruken av dei etterspurnadstyrde bedriftsretta verkemidlane
som forvaltast regionalt. Desse bør vere slik at dei sikrar
fokus mot sentrale utfordringar i bedriftene, som kompetanse, innovasjon
og samarbeid, men likevel opne opp for finansiering av viktige prosjekt
i høve målsetjingane for verdiskaping og busetnad
som måtte falle utanfor hovudprioriteringane.
Medlemene i
komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner
at alle fylke skal utarbeide Regionale utviklingsprogram, og Strategiske
næringsplanar med eit 4-års perspektiv. Desse
vert vedtekne av fylkeskommunen sine politiske organ, og vil danne grunnlag
for forhandlingar med staten om utviklingsavtalar. Avtalane vil,
under gitte vilkår, utgjere ramma for den statlege ressursallokeringa
til næringsutvikling i fylket dei komande fire åra.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at disse partier ønsker å nedlegge
fylkeskommunen. I tiden fram til fylkeskommunen avvikles er det
ikke naturlig å gi fylkeskommunene et utvidet ansvar for
den regionale næringspolitikken.
Disse medlemmer har ingen tro
på at 4-årige regionale utviklingsprogram er et
egnet virkemiddel i fremtidsrettet vekstpolitikk for distrikts-Norge.
Mindre enn noen gang før lar næringspolitikk seg
langsiktig planlegge. Tilgang på naturressurser og arealer, samt
generelle gode rammevilkår vil derimot gi næringslivet
muligheter til å skape vekst i distriktene.
Disse medlemmer forutsetter at
SNDs distriktskontorer legger opp det regionale arbeidet utfra lokale forhold
og i samråd med de berørte kommunene. I fylker
med store avstander bør SNDs distriktskontorer samarbeide
med aktuelle kommuner slik at tjenestene som tilbys på distriktskontoret
i en viss utstrekning også kan tilbys lokalt.
Medlemene i
komiteen frå Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet ber
Regjeringa vurdere å innlemme fleire verkemidlar enn det
som i dag eksplisitt inngår i grunnlaget for dei regionale
utviklingsprogramma, til dømes midlar frå Norges
forskningsråd og Norges Eksportråd.
Desse medlemene ser
det som viktig at eit regionalt partnerskap samansett av dei viktigaste
utviklingsaktørane må utarbeide årlege
handlingsplanar for det næringsretta utviklingarbeidet.
Også desse skal vedtakast på politisk nivå og
gjerast retningsgjevande for alle deltakarane i partnarskapet. Planane
føreset å vere innanfor ramma av nasjonale politiske
føringar.
Desse medlemene meiner
at slike planar må gjerast mindre detaljerte og meir fleksible
enn i dag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener planene bør
bli klarere på flere områder, som for eksempel ansvar
for gjennomføring, finansiering og fremdrift.
Komiteen viser
til at mange av framtidas arbeidsplassar ikkje er skapt enno. Regionale
utdannings- og forskingsmiljø i god dialog med lokalt næringsliv
er motorar som trengst for å intensivere utvikling av nye næringar,
og vidareutvikling av det eksisterande næringsliv.
Komiteen vil peike på at
målet om forskingsmidlar på linje med andre OECD-land
må innfriast i komande periode. Dei regionale
høgskulane og forskingsinstitutta må styrkast,
og konkurrere på lik linje med dei store nasjonale institutta
ang. oppdrag.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Framstegspartiet
og Senterpartiet, viser til at forsking til ein viss grad
vert prega av kva miljø arbeidet vert gjort i. Også difor
er det rett å fordele noko av midlane til ulike delar av
landet.
Komiteen ser det som
viktig å styrke dei regionale kompetansemiljøa
som eit ledd i oppbygging av regionale innovasjonsmiljø.
Kunnskapsparkane knytta til dei regionale høgskulane er
viktige instrument for den utviklinga meldinga legg opp til. Sentrumsregjeringa sette
i verk ei satsing på næringshagar. Erfaringane
frå dette arbeidet er at det har ført til betydeleg
nyskaping og etablering av arbeidsplassar.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeiderpartiet, Kristeleg Folkeparti
og Senterpartietvil gje SIVA handlingsrom
til å vere pådrivar i dette arbeidet, i tett dialog
med forskings- og utdanningsinstitusjonar over heile landet.
Eit anna fleirtal,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, meiner det må leggjast
til rette for at SIVA kan ta avgjerd i god dialog og samarbeid med
bedrifter og politisk miljø i distrikta. Dei økonomiske
rammene til SIVA må sikre tilstrekkeleg egenkapital og
låneramme for alle aktivitetsområda.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet understreker at det bare er privat
sektor som kan bidra til varig vekst. Offentlig sektor skal ikke
være bærebjelken i Distrikts-Norge, men være
tilrettelegger og tilbyder av visse tjenester.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Fremskrittspartiet mener at distriktene
må fremstå som attraktiv for investeringer og
utvikling av nye ideer og virksomheter. Verdiene næringslivet
skaper, er grunnlaget for distriktenes velstand. Den økonomiske
politikken må derfor innrettes på å gi
næringslivet økonomisk handlefrihet og forutsigbare
rammebetingelser.
Disse medlemmer mener at næringslivet
må få bruke mer tid på produktiv virksomhet
og slippe å bruke tid og krefter på å tilpasse
seg et uoversiktlig og komplisert offentlig regelverk. Det må ryddes
opp i skjemaveldet og forskriftsjungelen. Antall regler og skjemaer
som belaster småbedriftene, må reduseres. Dette
vil ikke minst komme bedriftene i distriktene til gode.
Politikkens oppgave er ikke å peke
ut markedets vinnere, men å legge til rette for verdiskaping
ved å fjerne hindringer for vekst og nyskaping.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at selektiv næringsstøtte
til bedrifter og bransjer bør derfor nedtrappes til fordel
for bedre rammebetingelser for all næringsvirksomhet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader om fiskeri under 5.2.2.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil vise til at Regjeringen Stoltenberg
i sitt budsjettforslag for 2001 fremmet en rekke distriktsfiendtlige
forslag. Dessverre vedtok Arbeiderpartiet og sentrumspartiene i
budsjettforliket for 2001 forslag som rammer næringslivet
i distriktene sterkt. Innstramningene i avskrivningsreglene er et eksempel.
Et annet er økningen i el-avgiften som rammer næringslivet
i Distrikts-Norge.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti
og Senterpartiet vil særleg understreka at budsjettforliket
innebar forbetringar for næringslivet og forbrukarane på meir
enn 18 mrd. kroner.
Komiteen viser til
merknader i Budsjett-innst. S. I (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Høyre vil påpeke at deler av Distrikts-Norge
lider under mangelen på arbeidskraft. Arbeidskraftmangelen
fører til at distrikter som sliter med å holde
oppe folketallet ikke klarer å utvikle næringer
og bedrifter som kan snu den negative utviklingen. Sjømatproduksjon
er et eksempel på en næring med stort vekstpotensial
i distriktene som ikke får utnyttet sitt potensial på grunn
av mangelen på arbeidskraft. Også reiselivet lider
under mangelen på arbeidskraft og dette bidrar til å undergrave
den årelange satsingen på reiseliv som en viktig
vekstnæring i distriktene.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener derfor
det er en alvorlig svekkelse av norsk økonomi at stortingsflertallet
ikke fulgte opp Høyres forslag i Dokument nr. 8:4 (2000-2001)
- bedre tilgangen på arbeidskraft.
Komiteen viser til
behandlingen av Dokument nr. 8:4 (2000-2001), jf. Innst. S. nr.
78 (2000-2001) og Ot.prp. nr. 96 (2000-2001), jf. Innst. O. nr.
128 (2000-2001).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at i SNDs årsrapporter fra de siste åra
blir det slått fast at styret ofte har avslått eller
måttet utsette gode prosjekter både i distriktene og
ellers i landet, fordi rammene er for knappe. Dette er prosjekt
med stor risiko og stort potensiale, men som SND ikke er i stand
til å yte toppfinansiering til. Mange av disse prosjektene
blir av den grunn ikke realisert. Hovedbegrensningen ligger i rammene
og gir ikke SND nok handlingsrom til å møte de
utfordringene som er knyttet til fraflytting fra distriktene. Disse mulighetene
må tas i brukt. Verken Norge eller distriktene har råd
til å la være å realisere gode prosjekt. Dette
medlem vil derfor under behandlingen av St.meld. nr. 36
(2000 2001) om SND foreslå at rammene for tilskudd og risikolån
må økes.
Landbruks- og fiskerinæringene er viktige
for bosetting og sysselsetting i distriktene. Næringene
står overfor store utfordringer i å utnytte det
potensialet som ligger i naturressursene og de naturgitte forholdene.
I videreutvikling av verdikjedene i landbruks- og fiskerinæringen
er det derfor viktig at en legger vekt på å utnytte
regionale fortrinn for å øke lønnsomheten
i næringene. I denne sammenhengen er støtte til å utvikle
og styrke regionale verdiskapingsmiljøer av stor betydning
for en positiv utvikling i kyst- og landbruksområdene i
ulike deler av landet. Den generelle sysselsettingspolitikken står
fortsatt overfor store utfordringer i forbindelse med å sikre
kvalifiserte arbeidssøkere til et stadig mer kompetansekrevende næringsliv.
Lokale tilpasninger i arbeidsmarkedspolitikken er derfor en viktig
utfordring.
Komiteen vil peike
på at fiskeri- og havbruksnæringa har stort vekstpotensiale
for framtida.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Regjeringa meiner
landbruks- og fiskerinæringane er viktige for distrikta. Fleirtalet vil hevde
at landbruket framleis er bærebjelken i mange kommunar,
både kva angår busetnad og næringsliv.
Fleirtalet vil peike
på at undersøkingar viser stor oppslutning om
norsk landbruk i befolkninga, dei fleste vil oppretthalde dagens
nivå. Etter dyretragediane i Europa er òg forståinga
av trygg mat styrka. Fleirtalet ser eit variert norsk
landbruk som viktig for å sikre forbrukarane tilgang til
rein mat.
Fleirtalet vil understreke behovet
for tilrettelegging for lokalt sal av nisjeprodukt, slik at verdikjedene i
større grad kan utnytta lokale fortrinn.
Fleirtalet vil peike
på betydninga av næringskombinasjonar i utviklings-
og omstillingsprosessar i distrikta. Gjennom å stimulere
til og legge til rette for moderne kombinasjonar kan inntektsgrunnlaget
og etableringsmuligheitene styrkast, spesielt i område
der primærnæringane står sterkt. Erfaringar
frå KRD og Landbruksdepartementet sitt prosjekt i Troms
(Malangen) viser muligheitene som ligg i å stimulere til
nye næringskombinasjonar i distrikta.
Fleirtalet vil vise til målsetjingane
i St.meld. nr. 19 (1999-2000) Om norsk landbruk og matproduksjon, der
utnytting av utmarksressursane er peika på som viktig for å betre
inntektsgrunnlaget i næringa. Dersom ein slik strategi
skal lukkast må inntektspotensialet og betalingsviljen
som finst i høve desse tenestene kunne utnyttast.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti meiner det difor
er viktig at ein ikkje får ei ytterlegare svekking av service
og infrastruktur i utkantkommunane, då landbruket, hage-
og skogbruket, næringlivet elles og anna verksemd er gjensidig avhengige
av kvarandre.
Desse medlemene meiner at den
positive haldninga til norsk landbruk står i kontrast til
dei økonomiske realitetane. Eit auka fokus på matvaresikkerheit og økologi
er òg nødvendig. Desse medlemene ser
det som avgjerande for ei positiv utvikling i distrikta at ein lukkast
i å sikre det økonomiske grunnlaget for matvareproduksjon,
og bremse strukturrasjonaliseringa. Landbruket, inklusive hagebruket,
er ei næring som krev langsiktigheit og må sikrast
forutsigbare rammevilkår.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Høgre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at framlegga i Friluftsmeldinga, St.meld. nr. 39 (2000-2001)
om maksimalprisar på jakt og fiske og at det ikkje skal
innførast noko form for kompensasjon til grunneigar når
det foregår kommersiell utnyting av utmarksressursane,
er i motstrid til den vedtekne St.meld. nr. 19 (1999-2000) og vil
redusere mulegheitene til å skape ny næring og arbeidsplassar.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
det må utredes hvordan grunneier kan tilstås vederlag
fra staten som kompensasjon for reduserte muligheter til å bruke
utmarksressursene i næringsøyemed.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at oppdrett av fisk og skalldyr er ein av dei aller viktigaste
næringane å satse på når olje-
og gassutvinninga gradvis får mindre betydning. Det er
viktig å leggje til rette for havbruk og dermed også sikre
utsette kystsamfunn nødvendige ringverknader, t.d. servicefunksjonar.
Oppdrettslova gir staten ei klar plikt til å utvikle
havbruk som ei distriktsnæring. Dette er vesentleg for å kunne
dra nytte av fordelane ved å drive oppdrett i distrikta.
Dessutan bør det nå leggjast vekt på eit
tett samarbeid mellom oppdrettsnæringa og fiskerinæringa. Viktige
tiltak i denne samanhang vil vere samarbeid om kystsoneplanlegging,
teknologisk utvikling, produktutvikling og marknads- og eksportarbeid.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at ei framtidsretta,
lønsam og miljøvenleg fiskeri- og oppdrettsnæring
må vere basert på kunnskap, styring gjennom eit
fornuftig lovverk, lokalt eigarskap og utnytting av dei fortrinn
som kyst-Norge har frå naturen si side.
Dette fleirtalet viser til at
Stortinget tidlegare har vedteke at det ikkje skal vere auksjon
på oppdrettskonsesjonar. Dette fleirtalet viser
til Innst. O. nr. 123 (2000-2001) der Stortinget også endrar
lovverket frå fri omsetjing av oppdrettskonsesjonar slik
at det er mogleg for personar utan mykje kapital å sikre
seg desse. Konsesjonar til undervisning og forskning skal det ikkje
takast vederlag for. Dette fleirtalet meiner dette
er avgjerande for å sikre sysselsetting og busetjing i
kystsamfunna.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egne forslag fremmet direkte i Stortinget under behandlingen
av Innst. O. nr. 123 (2000 2001).
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det er fleirtal
i Stortinget for å opprette eit halvstatleg investeringsselskap.
Korleis dette investeringsselskapet skal organiserast ligg til handsaming
i næringskomiteen. Eit mål med å bruke
statleg risiko- og investeringskapital må vera at gode
idear og resultat av norsk forsking i større grad medverkar
til verdiskaping og etablering av arbeidsplassar i hele landet,
også i distrikts-Noreg.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Kristeleg Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at næringskomiteen i Budsjett-innst. S. nr. 8
(2000-2001) særleg framhevar at investeringsselskapet må sjåast
i samanhang med moglegheitene innan biomarin sektor, og potensialet
for å utnytta heile verdikjeda frå havbruk og
mat til legemiddel og farmasi.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at norsk landbruk skal gi forbrukerne
kvalitetsprodukter til konkurransedyktige priser, utnytte nye markedsmuligheter
og bevare kulturlandskapet. Eiendomsretten og råderetten
i landbruket må vernes. Bonden, og ikke myndighetene, er best
skikket til å bestemme hvordan driften på det enkelte
bruk bør innrettes. Høyre og Fremskrittspartiet vil
liberalisere reglene for omsetning av landbrukseiendommer.
Disse medlemmer vil vise til
at konkurranse innen foredlings- og omsetningsleddene er viktig
for å oppnå lavere priser, økt mangfold
og kvalitet. Økt konkurranse om råstoffet er også til
gunst for produsentene. Høyre og Fremskrittspartiet vil
derfor sikre uavhengige produsenter konkurransedyktige rammebetin-gelser
og gjøre konkurranselovgivningen gjeldende for omsetningsleddet.
De årlige jordbruksforhandlingene bør avvikles.
Jordbruket er tillagt et betydelig ansvar for
bosetting, biologisk mangfold og bevaring av kulturlandskapet. Disse
medlemmer mener at det offentlige bør betale for
disse offentlige godene, mens inntektene fra den løpende
matproduksjonen må komme fra markedet. Høyre og
Fremskrittspartiet vil derfor at de offentlige tilskuddene til jordbruket
legges om til forskjellige former for arealstøtte. Tilskuddsordningene
bør endres slik at innsats og initiativ belønnes
enten gårdsbruket er stort eller lite.
Disse medlemmer mener at landbrukspolitikken
må utformes slik at den samlede støtten til landbruket
kan reduseres. For å sikre forbrukerne lave matvarepriser
mener Høyre og Fremskrittspartiet at importvernet og markedsreguleringen
bør nedtrappes.
Disse medlemmer vil understreke
at for norsk landbruk bør produksjon av trygg og ren mat
betraktes og utnyttes som et konkurransefortrinn. Det bør
være et system for merking av matvarer hvor forbrukerne informeres
om hvor varen er produsert og hvilke tilsetningsstoffer den inneholder.
Disse medlemmer vil vise til
at utmarksressursene representerer et betydelig verdiskapingspotensial for
mange grunneiere. Høyre og Fremskrittspartiet vil trygge
grunneiernes rettigheter til jakt og fiske, mineralforekomster og
skogressurser. For å styrke økonomien i skogbruket
vil Høyre og Fremskrittspartiet selge statens produktive
skogeiendommer. Skogbruket må være en selvhjulpen
næring med konkurransedyktige rammebetingelser.
Disse medlemmer legger til grunn
at fiskeripolitikken skal baseres på en bærekraftig
fiskeriforvaltning der hensynet til både fiskeribestandene
og næringsutøverne ivaretas. En lønnsom
fiskerinæring er et viktig grunnlag for verdiskaping og
sysselsetting langs kysten. For å øke lønnsomheten
vil Høyre og Fremskrittspartiet arbeide for færre
reguleringer, mer markedstilpassede produkter og bedre internasjonal markedsadgang.
Disse medlemmer mener flest mulig
bør ha anledning til å satse på fiskeryrket
og bli eier eller medeier av eget fartøy. Det vil bidra
til at inntektene fra fiskerinæringen reinvesteres i kystsamfunnene.
I de kommende forhandlingene i Verdens Handelsorganisasjon
vil Høyre og Fremskrittspartiet prioritere en friere verdenshandel
med fiskeprodukter.
Disse medlemmer mener at enhetskvoter
eller andre sammenslåingsordninger bør innføres
for alle regulerte fiskerier. Slike ordninger vil gjøre
det mulig å slå sammen kvoterettighetene og fiskekvotene
med færre fiskefartøyer. På denne måten
gis det mulighet for en fortløpende kapasitetstilpassing.
Høyre og Fremskrittspartiet vil understreke de miljømessige gevinstene
en kapasitetstilpassing kan gi. Av hensyn til forutsigbarheten i
næringen er det viktig at kriteriene for fordelingen av
kvoter mellom de enkelte fartøygruppene ligger fast. Dagens
stivbeinte kvote- og rettighetssystem gjør det ofte vanskelig
for unge fiskere å starte for seg selv. Høyre
og Fremskrittspartiet ønsker å sette av rekrutteringskvoter
slik at unge mennesker får mulighet til å etablere
seg.
Disse medlemmer mener at for å sikre
mangfold og en dynamisk utvikling av fiskerinæringen er det
viktig at eierskapet til den norske fiskeflåten er spredt.
For stor eierkonsentrasjon kan bli en trussel mot den frie konkurransen
om råstoffet. Høyre og Fremskrittspartiet mener
deltakerloven må liberaliseres slik at det i større
grad blir anledning for andre enn fiskere å investere i
fiskeflåten. Dette vil styrke fiskeindustriens muligheter
til å eie fiskefartøy, samtidig som fiskerne i
større grad får anledning til å innhente ekstern
kapital.
Disse medlemmer ønsker
en friere førstehåndsomsetning av fangsten mellom
kjøper og selger. Det vil sikre at råstoffet kan
selges dit det gir størst lønnsomhet. Utviklingen
av fiskeindustrien er avhengig av en stabil tilgang på råvarer
for å tilfredsstille eksportmarkedenes stadig strengere
krav til forsyningssikkerhet og høyt bearbeidede produkter.
Det må derfor være mulig å inngå langsiktige
leveringsavtaler mellom kjøper og selger uten at disse
kan settes til side av salgslagene. Fiskere med svak lokal markedsstilling
må fortsatt sikres mot manglende konkurranse på mottaks-siden.
Disse medlemmer vil vise til
at et stortingsflertall, bestående av Arbeiderpartiet og
sentrumspartiene, i Innst. O. nr. 123 (2000-2001) har påført
oppdrettsnæringen betingelser som medfører alvorlige
hindringer for en næring med stort utviklingspotensiale
langs kysten.
Arbeiderpartiet og sentrumspartiene har blitt
enige om at det skal innkreves avgift ved tildeling av nye oppdrettskonsesjoner.
Oppdretterne må nå forberede seg på at
Arbeiderpartiet og sentrumspartiene har plukket ut norsk oppdrettsnæring
som landets neste skatte- og avgiftsoffer. Listen over nye skatter,
avgifter og reguleringer sentrumspartiene og Arbeiderpartiet er blitt
enige om er lang:
– Vederlag
på 5 mill. kroner ved tildeling av nye konsesjoner
– Nytildelte konsesjoner kan ikke
overdras i løpet av de ti første årene
– Det skal fremlegges forslag
om en arealavgift eller produksjonsavgift på oppdrett
– Det skal utredes en egen avgift
på videresalg av konsesjoner
– Antall nye konsesjoner begrenses
til 35
Sentrumspartiene, som tidligere har signalisert
motstand mot vederlagsordningen, har dermed gjort knefall for Arbeiderpartiet.
Samtidig strammes den tvangstrøya av reguleringer stortingsflertallet
har lagt oppdrettsnæringen i, ytterligere inn. Konsekvensen
er at konkurransevnen til næringen svekkes og at norske oppdrettere
vil se større muligheter utenfor landets grenser. Fra nå av
må mange tiltakslystne langs norskekysten som ønsker å komme
i gang med oppdrett av laks og ørret, belage seg på å betale
en høy inngangsbillett til den norske statskassen. Arbeiderpartiet
og sentrumspartiene svekker også mulighetene til å utvikle
sterke eier- og kompetansemiljøer innenlands. I praksis
legger flertallet opp til at den fremtidige veksten i havbruksnæringen
skal skje i utlandet.
Dette er en utvikling disse medlemmer beklager.
Disse partier vil heller avregulere norsk oppdrettsnæring.
Dagens konsesjonsordning bør erstattes med en godkjenningsordning,
der man slipper til dersom de miljø-, kunnskaps- og arealmessige
forutsetninger er på plass.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at det er behov for mer politisk styring over de
viktige naturressursene slik som energiforsyning, olje og gass og
fisk. Både distriktspolitiske og miljøpolitiske
hensyn må få større vekt.
Dette medlem vil påpeke
at fiskeressursene er hovedgrunnlaget for arbeid og bosetting langs
store deler av kysten i Norge. En stadig voksende havfiskeflåte
er i ferd med å tømme verdenshavene for fisk og fører
til utarming av de økonomiske og sosiale vilkårene
for kystbefolkningen. Det må innføres en bærekraftig
forvaltning av fiskeressursene basert på forskernes
anbefalinger.
Dette medlem mener at fiskeriallmenningen
må holdes åpen ved at det innføres fritt
fiske for båter under 15 m som fisker med passive redskaper,
og gå imot innføring av omsettelige kvoter/enhetskvoter. Økningen
i større kystfartøy må dekkes inn ved
overføring av kvoter fra fabrikktrålerflåten.
Fabikktrålerflåten må reduseres og leveringsplikten
må overholdes. Fiskeressursene må forvaltes på en
slik måte at mer av fangsten kommer på land i
Nord-Norge.
Dette medlem vil arbeide for å skille
fiskerettighetene fra båten. Dersom båten selges
ut av regionen/fylket mister båtens eier fiskerettighetene,
som retildeles nye fiskere i regionen/fylket. Det må innføres
fylkesvis/regional kvotefordeling, hvor det politiske organ
har hånd om tildelingen av fiskerettighetene innenfor sin
region/fylke og lånerammen i SND-systemet for
finansiering av fornyelse i kystfiskeflåten må utvides.
Dette medlem vil påpeke
at nyskaping, variasjon, miljøvennlighet og utvikling av
en høy markedskompetanse i fiskeri- og havbruksnæringa
er avhengig av økt forskningsvirksomhet ved universiteter,
høgskoler og i andre fagmiljøer.
Dette medlem vil påpeke
at havbruk er en viktig distriktsnæring som kan gi flere
arbeidsplasser, fordi både forskning, produksjon, foredling
og salg kan foregå lokalt. Oppdrettsnæringa vil
legge beslag på viktige områder langs kysten,
områder som gjennom generasjoner har vært brukt
til fiske, frilufts- og rekreasjonsaktiviteter. Det er derfor naturlig
at det innføres en arealavgift på retten til å bruke
en lokalitet i kommunen, og at denne skal tilfalle kommunen.
Dette medlem vil påpeke
at konsesjonstildeling må fungere som et virkemiddel for å styrke
miljøhensyn, bosetting og næringsutvikling i distriktene,
blant annet ved at de tildeles ut fra dokumentasjon på næringskonsept
som for eksempel slakting, pakking og videreforedling lokalt. Konsesjoner
må ikke bli omsettelige på det åpne markedet
eller auksjoneres bort og de må gå tilbake til
staten ved opphør eller satt tidsfrist.
Dette medlem vil påpeke
at landbrukspolitikken er vesentlig både for distriktsbosettingen
og for å skaffe forbrukerne trygg mat. Norsk landbruk kan
ikke konkurrere på volum og pris, men på kvalitet
og trygg mat. Dette medlem vil fremme en landbrukspolitikk
som sikrer slike målsettinger og som får flere arbeidsplasser,
belønner økologi, god miljøforvaltning av
jord og landskap for pengene. Kombinasjonsbrukerne må være
ryggraden i bruksstrukturen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til
at ordningen med servicekontor må utbygges og statlige
etater pålegges å gå inn i slike samarbeid.
Disse medlemmer vil vise til
at det i store deler av landet og spesielt i Hedmark og Oppland,
er et stort potensial i økt bruk av bioenergi som er fornybar
og miljøvennlig energi. Den store biomasseressursen er av
uvurderlig verdi for hele landet og nødvendig for at vi
kan bedre vår klima- og energipolitikk. Ved å ta
den i bruk slipper vi både forurensende gasskraftverk og forurensende
import. Lokal energidekning frigjør energi og reduserer
problemene med effektknapphet.
Disse medlemmer vil vise til
at innlandsområder med store skog- og bioressurser ikke
på samme måte som kystområdene tar del
i den rivende utviklingen som foregår innenfor havbruk,
fiske, olje og gass. Satsing på bioenergi vil gi disse
områdene mulighet til å ligge i front når
det gjelder utvikling av framtidsrettet miljøvennlig energi,
samtidig som det vil gi mange arbeidsplasser lokalt.
Disse medlemmer vil vise til
Dokument nr. 8:103 (2000 2001) fra stortingsrepresentantene Hallgeir
H. Langeland og Karin Andersen om økt satsing på bioenergi
og om å utarbeide en nasjonal plan for utbygging av infrastruktur
til vannbåren varme. I Innst. S. nr. 263 (2000-2001) støtter
et flertall forslaget om en nasjonal plan og det er derfor tatt
viktige skritt for å realisere god miljø- og distriktspolitikk.
Både av hensyn til miljøet og av hensyn til distriktene
er det viktig at ambisjonen i arbeidet økes. Norsk Bioenergiforening
bekrefter at en satsing på biomasse, spillvarme og varmepumper
kan gi 10 nye og miljøvennlige TWH hvis forholdene blir
lagt til rette for det og den politiske viljen er til stede. Disse
medlemmer mener derfor det er behov for å få satt
flere konkrete prosjekter ut i livet.
Disse medlemmer foreslår
derfor følgende:
"Stortinget ber Regjeringen innen
utgangen av 2001 å sørge for at det blir igangsatt
minst 10 prosjekter for å øke bruken av bioenergi
og vannbåren varme."