Kulturdepartementets idrettsanleggsregister
viser at mange av de store kommunene ligger under landsgjennomsnittet
når det gjelder anlegg pr. innbygger. Anleggssituasjonen
er vanskeligst i de store byene, og i Oslo spesielt, der idrettslag
enkelte steder må avvise å ta imot flere barn
til organisert trening.
Tilgjengelig areal i byene setter klare begrensninger for
muligheten til å dekke behovet for fotballbaner gjennom
bygging av nye baner. Ombygging fra naturgressbaner til kunstgressbaner
vil imidlertid kunne avhjelpe denne situasjonen betraktelig. En
kunstgressbane benyttes store deler av året, mens en naturgressbane
kun kan benyttes ca. 200 timer i sommersesongen.
Idrettens organisasjoner er klar over de problemer som
eksisterer i storbyene. Idrettstinget vedtok derfor i mai 1999 å arbeide
for at midler til anleggsutbygging i Oslo, Bergen, Trondheim og
Stavanger skal gis fortrinn ved tildeling av midler til anleggsutbygging.
Som følge av dette har Oslo Idrettskrets, Oslo Fotballkrets og
Norges Fotballforbund gått sammen og dannet et selskap
som skal stå for utbyggingen av 28 kunstgressbaner over
en fireårsperiode.
Regjeringen mener det er viktig at den vanskelige anleggssituasjonen
for barne- og ungdomsidretten i Oslo bedres. Det er derfor nødvendig å gi
tilskudd til utbygging av kunstgressbaner i Oslo utover det som
er mulig gjennom midlene fra spilleoverskuddet til idrettsformål.
På denne bakgrunn foreslås
det en bevilgning i 2001 på 8,0 mill. kroner til utbygging
av kunstgressbaner i Oslo under kap. 320, ny post 62 Tilskudd til
idrettsanlegg i Oslo. Det legges opp til at utbetalingen av tilskuddet
skal skje etter nærmere avtale med ovennevnte utbyggingsselskap
og Oslo kommune.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 320 ny post 62. Komiteen viser
når det gjelder kap. 320 post 78 til merknader under avsnitt 10.2.
For 2001 er det under kap. 320 post 81 Kulturell
skolesekk, kan overføresbevilget
10,0 mill. kroner til den kulturelle skolesekken. Det har vært
overordnet viktig at disse midlene skal gå til konkrete
tiltak. Disse midlene fordeles med 8 mill. kroner til utviklingstiltak
i regi av åtte fylkeskommuner (Finnmark, Hedmark, Hordaland,
Møre og Romsdal, Oppland, Sør-Trøndelag,
Troms og Vestfold), mens 2 mill. kroner anvendes til sentrale tiltak
(idékonferanse, idékatalog og interaktivt knutepunkt
på Internett m.m).
I tillegg har Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
disponert 5 mill. kroner til kompetanseheving av lærere
i grunnskolen for å styrke det faglige samarbeidet mellom
skole- og kultursektoren. I tillegg til de tiltak det har vært
mulig å tilgodese innenfor den disponible bevilgningen,
foreligger en lang rekke konkrete prosjektplaner, forslag til pilotprosjekter
o.l. utarbeidet av enkeltinstitusjoner, frie grupper m.m. Dessuten
har flere sentrale institusjoner og tiltak – slik som Rikskonsertene,
Riksutstillingene, Danse- og teatersentrum, Norsk Scenekunstbruk
og Norsk Forfattersentrum - sterke ønsker om å anvende
sin kompetanse til å skape langt flere formidlingsproduksjoner
tilpasset barn og unge. For å legge til rette for utprøving
og gjennomføring av et betydelig antall konkrete formidlingsprosjekter
allerede høsten 2001 er det behov for å øke
bevilgningen til den kulturelle skolesekken med 7 mill. kroner.
Den allerede gitte bevilgningen til skolesekken
er i første rekke benyttet til å legge til rette
for økt etterspørsel etter kultur i skolen. Økning
i bevilgningen vil bli benyttet til å styrke tilbudet i
form av:
– produksjon
av skolekonserter til flere kommuner,
– vandreutstillinger for formidling
av billedkunst,
– fagdidaktiske opplegg for formidling
av kulturhistorie,
– levendegjøring av litteraturen
gjennom forfattere på turné,
– scenekunstproduksjoner til skolebruk.
Konkrete tiltak og prosjekter i de store byene,
herunder Oslo, vil bli særskilt prioritert.
På denne bakgrunn foreslås
det at bevilgningen i 2001 under kap. 320 post 81 Kulturell skolesekk,
kan overføres, økes med 7,0 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 320 post 81.
Komiteens medlem fra Venstre går
inn for å øke bevilgningene til den kulturelle
skolesekken med 5 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål: | |
| 81 | Kulturell skolesekk, kan overføres, forhøyes
med | 12 000 000 |
| | fra kr 10 000 000 til kr
22 000 000" | |
Det er behov for å opprette et senter
for internasjonal formidling av billedkunst. I tillegg til å formidle
billedkunst, skal senteret legge til rette for internasjonalt samarbeid
på billedkunstområdet bl.a. gjennom besøksutveksling,
gjesteatelier-programmer og stipendordninger, samt arbeide for norsk
deltakelse på kunstbiennaler og internasjonale billedkunstmønstringer.
Opprettelsen av et slikt senter vil bety en styrking av norsk deltagelse
i det internasjonale kunst- og kultursamarbeidet, og er et ledd
i en omstrukturering av det utenrikskulturelle virkemiddelapparatet.
Senteret skal bl.a. utføre oppgaver som i dag dekkes av
midler fra Utenriksdepartementet og Kulturdepartementet. Fra 2002
vil tilskuddet til Kunstnernes Informasjonskontor (KIK) bli overført
til det nye senteret.
Senteret foreslås opprettet høsten
2001. I 2001 er det behov for en bevilgning på 0,7 mill.
kroner til dette formålet under kap. 322 post 78 Ymse faste
tiltak. Kr 400 000 kan dekkes innenfor den allerede gitte bevilgningen
i 2001 under denne posten.
Det foreslås på denne bakgrunn
at bevilgningen i 2001 under kap. 322 post 78 Ymse faste tiltak, økes med
kr 300 000 til opprettelse av et senter for internasjonal formidling
av billedkunst, og at bevilgningen i 2001 under kap. 320 post 78
Ymse faste tiltak reduseres med tilsvarende.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti og representanten
Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om at kap.
320 post 78 reduseres med 300 000 kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål: | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes
med | 1 700 000 |
| | fra kr 19 875 000 til kr
21 575 000" | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag om at kap. 322
post 78 forhøyes med 300 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til merknader fra Familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen i Innst. S. nr. 46 (2000-2001)
om Kjelder til kunnskap og oppleving - Om arkiv, bibliotek og museum
i ei IKT-tid og om bygningsmessige rammevilkår på kulturområdet
og merknader i Budsjett-Innst. S. nr. 2 (2000-2001) om bevilgninger
på statsbudsjettet for rammeområdet 3 under Kulturdepartementet
vedkommende Sogn og Fjordane Kunstmuseum.
Disse medlemmer viser til at
Sogn og Fjordane Kunstmuseum er etablert fra 1. januar 2001, og
foreslår en startbevilgning på 1 mill. kroner
i 2001 bevilget på post 78. Årlig driftsstønad
må innarbeides i statsbudsjettet fra og med 2002.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
322 | | Billedkunst, kunsthåndverk
og offentlige rom | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes
med | 1 300 000 |
| | fra kr 35 634 000 til kr
36 934 000" | |
For 2001 er det under kap. 324 post 60 Scenekunst
i fylkeskommunene bevilget 2,8 mill. kroner til statens driftstilskudd
til Den Norske Kulturbåten AS, som står for driften
av Kulturbåten MS Innvik. Selskapet har i brev av 13. februar
d.å. til Kulturdepartementet opplyst at Sjøfartsdirektoratet har
utarbeidet nye krav til bruntvannsoppsamling og redningsutstyr for
Kulturbåten MS Innvik. Disse kravene medfører
så store utgifter til utbedringer av båten at
Den Norske Kulturbåten AS ikke ser seg i stand til å drive
båten videre. Kulturbåten MS Innvik vil derfor
bli tatt ut av drift i juni 2001. Som følge av dette vil
virksomheten bli lagt ned og alle planlagte arrangementer for resten
av 2001 falle bort.
Tilskuddet til Den Norske Kulturbåten
AS for 2. halvår 2001 på kr 1 400 000 er ikke
utbetalt. Kulturdepartementet vil avvente utbetaling av resttilskudd
til det er avklart om Kulturbåten MS Innvik blir solgt
og det foreligger oversikt over eventuelle udekkede kontraktsmessige
forpliktelser. Eventuelle gjenstående midler etter at kontraktsmessige
forpliktelser er dekket, foreslås disponert til andre kulturformål.
Komiteen tar dette
til etterretning.
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2000-2001) uttaler
familie-, kultur- og administrasjonskomiteen følgende:
"Komiteen er kjent med at endringer i pensjonsutgiftene
fra 1. januar 2001 som skyldes fjerning av det såkalte
"knekkpunktet" ved 8 G samt omlegging av etterlattepensjonen medfører
at kulturinstitusjoner som opera og teater får betydelige
ekstrautgifter i kommende budsjettår. Endringen innebærer
både en engangsutgift som i følge brev fra Norsk
Teater- og Orkesterforening til sammen utgjør 11 mill.
kroner for foreningens medlemmer. I tillegg kommer en økning
i den årlige pensjonspremien på 0,35 til 0,5 prosentpoeng.
Komiteen
kan ikke se at det i budsjettets rammetilskudd er tatt høyde
for at staten skal gi kompensasjon for denne økningen,
men viser til at det i budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og
sentrumspartiene ble gitt ekstra overføringer til kommunesektoren begrunnet
i de samme reformene.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, ber Regjeringen vurdere en kompensasjonsordning
for økningen i pensjonskostnadene."
Mange av Kulturdepartementets faste tilskuddsmottakere
får økte pensjonsutgifter. Dette gjelder både operaen,
teatre, orkestre og museer som har tjenestepensjonsordninger i bl.a.
Kommunal Landspensjonskasse. De økte pensjonsutgiftene
utgjør om lag 15 mill. kroner i 2001.
Dersom merutgiftene ikke blir kompensert, vil
de aktuelle tilskuddsmottakernes kulturaktiviteter måtte reduseres.
Dette vil gi publikum et dårligere kulturtilbud. På denne
bakgrunn foreslås det at Kulturdepartementets budsjettramme
for 2001 økes med 15 mill. kroner fordelt på kapitler
og poster slik:
kap. 322 post 72 Knutepunktinstitusjoner
økes med kr 263 000
kap. 323 post 70 Nasjonale institusjoner
økes med kr 1 714 000
kap. 323 post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner
økes med kr 1 010 000
kap. 324 post 70 Nasjonale institusjoner
økes med kr 6 264 000
kap. 324 post 71 Region-/landsdelsinstitusjoner
økes med kr 1 952 000
kap. 328 post 60 Tilskuddsordning for museer
økes med kr 1 864 000
kap. 328 post 70 Nasjonale institusjoner
økes med kr 1 783 000
kap. 328 post 72 Knutepunktinstitusjoner
økes med kr 150 000.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 322 post 72, kap. 323 post 71,
kap. 324 post 70, kap. 328 post 70 og post 72.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet slutter seg til
Regjeringens forslag under kap. 323 post 70.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og representanten Steinar Bastesen er kjent med at Bergen
Filharmoniske Orkester har en vanskelig økonomisk situasjon
som har medført at orkesteret har måttet skjære
ned på besetningen.
Disse medlemmer forutsetter at
dette blir rettet opp i forbindelse med budsjettet for 2002, slik
at Bergen Filharmoniske Orkester kan framstå som et nasjonalt
orkester i tråd med Stortingets vedtak.
Disse medlemmer er bekymret over
at Regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets klare mål
om å opprettholde to fulltallige nasjonale symfoniorkestre. Disse
medlemmer ber om at de nasjonale kulturinstitusjonene likebehandles
ved senere budsjettbehandlinger.
For å avhjelpe orkesterets situasjon
i inneværende år, foreslår disse
medlemmer å øke bevilgningen på kap.
323 post 70 med 2 250 000 kroner ut over Regjeringens forslag, øremerket
Bergen Filharmoniske Orkester.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
323 | | Musikkformål (jf.
kap. 3323): | |
| 70 | Nasjonale institusjoner,
forhøyes med | 3 964 000 |
| | fra kr 133 332 000 til
kr 137 296 000" | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti og representanten
Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag under kap.
324 post 71.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen peker på at
Hordaland Teater har en spesiell stilling som nynorskteater med
produksjoner for barn og unge. Teateret har de siste årene
hatt flere nyskrevne stykker for barn og ungdom. Teateret har gjennom
flere år hatt mange produksjoner til tross for svært
knappe rammer, men teateret kan ikke lenger opprettholde drifta
på et tilfredsstillende nivå dersom det ikke tilføres
mer midler. Disse medlemmer viser videre til at turnévirksomheten
vil bli dyrere på grunn av at Kulturbåten A/S
har solgt "Innvik".
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
324 | | Teater- og operaformål
(jf. kap. 3324): | |
| 71 | Region-/landsdelsinstitusjoner,
forhøyes med | 2 152 000 |
| | fra kr 167 764 000 til
kr 169 916 000" | |
Standpunkttabell, avsnitt
10.4
Kap. | Post | Betegnelse | Regj.
forslag mill.
kroner | AP | KrF,
Sp | H | FrP | SV | V | Representanten
Bastesen |
328 | 60 | Museum og andre kulturvernformål | | | | | | | | |
| 1 | Pensjonsforpliktelser | +1,864 | +1,864 | +1,864 | +1,864 | +1,864 | +1,864 | +1,864 | +1,864 |
| 2 | Jugendsenteret | | +3,000 | +3,000 | +3,000 | 0 | +3,000 | +3,000 | +3,000 |
| 3 | Kvinnemuseet, Kongsv. | | +0,250 | +0,250 | | 0 | +0,250 | +0,250 | 0,250 |
| 4 | Teknisk industrielle kulturminner.
ABM | | 0 | 0 | 0 | 0 | +2,000 | 0 | |
| 5 | Industrimuseeum | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | +3,000 | +3,000 |
| 6 | Redningsselskapsmuseum | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | +5,000 | +5,000 |
| 7 | Fyr- og fiskerimuseum | | | | | | | | +2,000 |
| | Sum | +1,864 | +5,114 | +5,114 | +4,864 | +1,864 | 7,114 | 13,114 | 15,114 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ønsker å bidra
til å fremme arbeidet med Jugend-senteret i Ålesund,
og foreslår at det bevilges 3 mill. kroner til dette formålet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og representanten Steinar Bastesen,
viser til behovet for å styrke Kvinnemuseet på Kongsvinger,
og foreslår at det bevilges 250 000 kroner til dette formålet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål
(jf. kap. 3328): | |
| 60 | Tilskuddsordning for museer,
forhøyes med | 5 114 000 |
| | fra kr 142 329 000 til
kr 147 443 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål
(jf. kap. 3328): | |
| 60 | Tilskuddsordning for museer,
forhøyes med | 4 864 000 |
| | fra kr 142 329 000 til
kr 147 193 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål
(jf. kap. 3328): | |
| 60 | Tilskuddsordning for museer,
forhøyes med | 1 864 000 |
| | fra kr 142 329 000 til
kr 144 193 000" | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti viser til at ABM-meldinga og Innst. S. nr.
46 (2000-2001) har skapt forventninger om et ekstra løft
i museumssektoren. Dette medlem mener at situasjonen for
spesielt de teknisk- industrielle kulturminnene og friluftsmuseene
er alvorlig.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål
(jf. kap. 3328): | |
| 60 | Tilskuddsordning for museer,
forhøyes med | 7 114 000 |
| | fra kr 142 329 000 til
kr 149 443 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre
og representanten Steinar Bastesen går inn for å øke bevilgningene
til Industrimuseene med 3 mill. kroner og 5 mill. kroner til Redningsselskapsmuseum.
Disse medlemmer viser dessuten
til merknad foran om Jugendsenteret i Ålesund og Kvinnemuseet
på Kongsvinger.
Komiteens medlemmer fra Venstre fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål
(jf. kap. 3328): | |
| 60 | Tilskuddsordning for museer,
forhøyes med | 13 114 000 |
| | fra kr 142 329 000 til
kr 155 443 000" | |
Komiteens medlem representanten
Bastesen viser til kultursektoren har vært lavt
prioritert i mange år. Dette medlem viser
også til at historien til kyst- og skipsfartsnæringene
ikke er tildelt ressurser som står i forhold til deres
nasjonale betydning. Dette medlem viser til sine
merknader vedrørende Fiskeindustrimuseet i Budsjett-innst.
S. I (2000-2001) og Innst. S. nr. 236 (1998-1999), og konstaterer
at tilfredsstillende finansiering til Fiskeindustrimuseet ennå ikke er
kommet på plass.
Dette medlem viser til Stortingets
behandling av ABM-meldingen der behovet for bevilgninger til fyr- og
fiskerimuseum ble understreket, dette medlem mener
derfor at bevilgningene til disse formålene må økes.
Dette medlem vil øke
bevilgningene til disse museene med 2 mill. kroner. Til sammen med
forslagene som fremmes sammen med sentrumspartiene ønsker dette
medlem å øke bevilgningene over kap. 328
post 60 med kr 15 114 000. Dette medlem vil samtidig
understreke nødvendigheten av at de respektive departement
avsetter midler i sine budsjett til dokumentasjon av egen etats
historie.
Dette medlem viser for øvrig
til merknader foran.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål
(jf. kap. 3328): | |
| 60 | Tilskuddsordning for museer,
forhøyes med | 15 114 000 |
| | fra kr 142 329 000 til
kr 157 433 000" | |
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
1 (2000-2001) sluttet Stortinget seg til Regjeringens forslag til
fornyelse og modernisering av filmsektoren. For nærmere
omtale av Regjeringens forslag vises det til St.prp. nr. 1 (2000-2001),
der det bl.a. ble opplyst at Kulturdepartementet ville komme tilbake
med forslag om avvikling av det statlige engasjementet i Norsk Film AS og
etableringen av Norsk filmfond m.v. i revidert budsjett for 2001.
Forslaget om å avvikle det statlige
engasjementet i Norsk Film AS innebærer at nåværende
Norsk Film AS deles ved at selskapet fisjoneres i to separate selskap,
filmproduksjonsselskapet Norsk Film AS og infrastrukturselskapet
Filmparken AS.
Det nye filmproduksjonsselskapet Norsk Film
AS vil omfatte prosjekter under utvikling og navnet Norsk Film.
I tråd med forslaget i St.prp. nr.
1 (2000-2001) legges det til grunn at staten i framtiden ikke selv
skal produsere film. Det legges derfor opp til at statens aksjer i
det nye filmproduksjonsselskapet Norsk Film AS selges.
Det er et statlig ansvar å sørge
for at viktige kulturpolitiske hensyn blir ivaretatt og at filmverk
er tilgjengelige for ikke-kommersiell utnyttelse. Dette er sikret gjennom
en avtale om overdragelse av de ikke-kommersielle rettighetene til
film-katalogen (bevaring og restaurering av fysiske kopier, tilgjengeliggjøring
av filmer og materiale for studier og forskning, og visninger i
Cinematek, filmklubber og skoler) til Norsk filminstitutt.
Infrastrukturselskapet Filmparken AS vil bestå av nåværende
Norsk Film AS’ faste eiendommer, filmstudio og produksjonsutstyr.
Inntil videre vil selskapet beholde de kommersielle rettighetene
til filmkatalogen. Katalogen overdras på et senere tidspunkt
til en institusjon som på forsvarlig vis, med vekt på de
kulturpolitiske sider, kan forvalte de kommersielle rettighetene
til denne viktige filmarven.
I tråd med forslaget i St.prp. nr.
1 (2000- 2001) legges det opp til at det statlige eierskapet i infrastrukturselskapet
Filmparken AS opprettholdes.
På denne bakgrunn foreslås
det at nåværende Norsk Film AS deles som omtalt
ovenfor og at statens aksjer i det nye filmproduksjonsselskapet
Norsk Film AS selges, jf. forslag til vedtak VI.
Den delen av driftstilskuddet til Norsk Film
AS under kap. 334 post 73 som ikke blir benyttet i 2001, som følge
av at selskapets filmproduksjonsdel selges, forutsettes benyttet
til filmproduksjon under kap. 334 post 71. De budsjettmessige konsekvensene
av avviklingen av statens eierskap i det nye filmproduksjonsselskapet
Norsk Film AS kan imidlertid først fastsettes etter at
salget av aksjene er gjennomført i annet halvår 2001.
Det foreslås derfor at udisponert bevilgning under kap.
334 post 73 kan nyttes til filmproduksjon under kap. 334 post 71,
jf. forslag til vedtak VIII.
I tråd med forslagene i St.prp. nr.
1 (2000-2001), ber Kulturdepartementet videre om fullmakt til å:
– opprette
Norsk filmfond pr. 1. juli 2001,
– opprette Norsk filmutvikling
pr. 1. januar 2002,
– avvikle Audiovisuelt produksjonsfond
pr. 30. juni 2001 og overføre fondets midler til nytt fond, Norsk
filmfond,
– avvikle Statens studiesenter
for film pr. 31. desember 2001 og overføre studiesenterets
budsjettmidler og personale til en ny statlig virksomhet, Norsk filmutvikling.
I St.prp. nr. 1 (2000-2001) ble det også foreslått å gjennomføre
endringer i billettstøtteordningen. Departementet er kommet
til at endringer i denne ordningen bør vurderes i forbindelse
med omlegging av de øvrige tilskuddsordningene på filmområdet.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag til fullmakt til salg av aksjer, jf.
forslag VI, forslag til tilføyelse av stikkord, jf. forslag
VIII og forslag til fullmakt til å avvikle og opprette
virksomheter, jf. forslag VII. Det vises til Komiteens tilråding
under kap. 25.
I Innst. O. nr. 21 (2000-2001) bad justiskomiteen
om at Stortinget i løpet av våren 2001 i egnet
form skulle få en redegjørelse for de problemstillinger
som knytter seg til forholdet mellom offentlighetsprinsippet og reglene
om journalføring. I Odelstinget 24. november 2000 uttalte
justisministeren at dette var et arbeid hun i samarbeid med kulturministeren
ville sørge for ble igangsatt. De generelle bestemmelser
om journalføring inngår i forskriften til arkivloven,
som forvaltes av Kulturdepartementet.
Saken ble også berørt i Innst.
S. nr. 46 (2000-2001) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen.
Kulturdepartementet ble der bedt om å se nærmere
på forholdet mellom arkivlovens forskrift om journalføring og
offentlighetslovens intensjoner.
Det framgår av stortingsmeldingen om
offentlighetsprinsippet, som Regjeringen Bondevik la fram 30. april 1998,
at utkast til bestemmelser om journalføring i forskriften
til arkivloven ble utarbeidet parallelt med meldingen, jf. St.meld.
nr. 32 (1997-1998) Om offentlighetsprinsippet i forvaltningen. Det
heter at man på grunn av journalføringsspørsmålene
hadde funnet det hensiktsmessig å se det avsluttende arbeidet
med forskriftsutkastet i sammenheng med vurderingene i meldingen,
og at Regjeringen, dvs. Bondevik-regjeringen, i arbeidet med arkivforskriftens
regler om journalføring hadde lagt stor vekt på de
hensynene som ligger bak offentlighetsprinsippet. Meldingen ble
behandlet i Stortinget i november 1998. Forskriften til arkivloven ble
etter avsluttet høringsrunde fastsatt ved kgl.res. i desember
samme år og trådte i kraft fra 1. januar 1999.
Arkivforskriftens bestemmelser om journalføring knytter
direkte an til offentlighetslovens begrep "forvaltningens saksdokumenter".
Alle slike dokumenter som kommer inn til eller sendes ut fra et
forvaltningsorgan, f.eks. et departement eller en kommune, skal registreres
i journalen så sant de er gjenstand for saksbehandling
og har verdi som dokumentasjon. Dette innebærer at det
gjennom arkivforskriften er instituert en omfattende journalføringsplikt
både i statlig og kommunal forvaltning. Tidligere fantes
ingen regelfestet journalføringsplikt for kommunal sektor,
mens man i statsforvaltningen hadde en arkivinstruks som ifølge St.meld.
nr. 32 (1997-1998) "knapt [kunne] sies å utgjøre
noen fyllestgjørende og gjennomtenkt regulering av journalføringspliktens
omfang".
Stortingsmeldingen viste ellers til at det var
varierende praksis i ulike statlige forvaltningsorganer når
det gjaldt journalføring av intern korrespondanse innenfor et
organ, dvs. en del av det materiale som kan samles i begrepet organinterne
dokumenter. Behovet for slik journalføring og de tilhørende
kostnader vil variere sterkt fra organ til organ. I tråd
med dette fastsetter arkivforskriften at slike dokumenter kan registreres
i journalen i den utstrekning dette framstår som hensiktsmessig
for det enkelte organ. Forskriften har i tillegg en egen bestemmelse
om plikt til å journalføre alle organinterne dokumenter
i kommunene som offentlighetsloven ikke gir hjemmel for å unnta
fra offentlighet.
Dersom et organinternt dokument registreres,
enten i den alminnelige journalen eller i egen journal, vil journalinnførslene
i utgangspunktet være offentlige. Arkivforskriften § 2-7
gir hjemmel for å nøytralisere, utelate eller
overstryke visse opplysninger som skal eller kan unntas fra offentlighet.
Som det framgår av offentlighetsmeldingen, må det
i så fall vurderes om det er et reelt og saklig behov for
på denne måten å unnta visse opplysninger
om dokumentet fra offentlighet.
Begrepet organinterne dokumenter tilsvarer i
hovedsak det som må betegnes som forvaltningens rent interne
arbeidsmateriale. Det omfatter slikt som kladder, interne meldinger,
beskjeder, rapporter o.l., konsepter, håndnotater, arbeidsnotater,
budsjettnotater og andre notater og dokumenter som produseres og
eventuelt utveksles internt i et organ, men ikke sendes ut av organet,
altså skriftlig materiale som oppstår som ledd i
de enkelte forvaltningsorganers interne prosesser.
Slike dokumenter kan unntas fra offentlighet
etter offentlighetsloven § 5 første ledd i kraft
av å være utarbeidet av organet selv for dets
egne interne saksforberedelse. I St.meld. nr. 32 (1997-1998) ga
regjeringen Bondevik uttrykk for at den fant reglene om unntak for organinterne
dokumenter gjennomgående godt begrunnet, jf. nærmere
om begrunnelsen i meldingen s. 61 pkt. 5.4.4.5. Stortinget hadde
ingen merknader til dette, jf. Innst. S. nr. 21 (1998-1999).
Kulturdepartementet mener det er god overensstemmelse
mellom regjeringen Bondeviks vurdering av offentlighetslovens bestemmelser
om unntak for organinterne dokumenter og utformingen av arkivforskriftens
journalføringsbestemmelser om slike dokumenter. Departementet
er derfor enig i journalføringsreglene slik disse er utformet
i arkivforskriften som regjeringen Bondevik fastsatte i 1998.
Det er departementets oppfatning at arkivforskriften, slik
den ble fastsatt i 1998, gir uttrykk for en vel avveid balanse mellom
offentlighetshensyn og hensynet til en effektiv bruk av forvaltningens
ressurser. For organinterne dokumenter er det departementets vurdering
at de hensyn som ligger bak unntaksadgangen i offentlighetsloven,
normalt vil være til stede også i praksis. Det vil
derfor i begrenset grad være aktuelt å praktisere meroffentlighet
for organinterne dokumenter. Samtidig ville en plikt til å journalføre
slike dokumenter føre til en ikke ubetydelig økning
i antallet registreringer i journalene og dermed bidra til å binde
opp en større del av forvaltningens ressurser til administrasjon.
I tillegg til å omfatte svært
forskjellig og ulikeartet materiale er det også en så flytende
overgang fra de mest uformelle skriftstykker til de mer gjennomarbeide
dokumenter at det ville være vanskelig i en forskrift å forsøke å trekke
hensiktsmessige grenser mellom ulike typer av organinterne dokumenter.
Det må videre tas i betraktning at mengden og arten av
slike dokumenter og de interne kommunikasjonsveier vil variere sterkt
mellom de mange små og store organer i stat og kommune
som omfattes av arkivforskriften.
Komiteen tar dette
til orientering.