Posten dekker hoveddelen av departementets driftsutgifter
i form av lønn til ansatte, reiseutgifter, kjøp
av inventar og utstyr, husleie, arkiv-, IT-, og kontortjenester
samt faglige utredninger og konsulentarbeid. Statens forvaltningstjeneste vil
fra 1. juli 2001 overta vakthold og sikringstjenesten i Miljøverndepartementets
lokaler i Myntgata i Oslo. Departementet har tidligere benyttet
seg av et privat vaktholdsfirma og betalt utgiftene til dette fra
egen bevilgning. Endringen fører til at det må overføres
midler fra Miljøverndepartementet til Forvaltningstjenesten.
Miljøverndepartementet foreslår derfor å redusere
bevilgningen under kap. 1400 post 1 med 0,350 mill. kroner mot tilsvarende økning
i bevilgning under AAD.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1400 post 1.
Posten dekker utgifter til midlertidige stillinger
i tilknytning til faglige prosjekter. Posten dekker også departementets
kjøp av tjenester knyttet til faglige prosjekter, herunder
utrednings- og utviklingsarbeid, samt mindre administrative kostnader
forbundet med gjennomføringen av disse. Frykt og usikkerhet
knyttet til det å leve med store rovdyr er en ny konfliktdimensjon innenfor
rovdyrforvaltningen. Denne nye konfliktdimensjonen er sterkt fokusert
blant annet gjennom behandlingen av innstillingene S. nr. 110-113
(2000- 2001) om rovdyrforvaltningen i Stortinget i januar 2001.
Det vises også til St. meld. nr. 24 (2000-2001) Regjeringens
miljøpolitikk og rikets miljøtilstand, der regjeringen
varsler behov for betydelig økt satsing på tiltak
som reduserer usikkerheten for de som skal leve med store rovdyr
i sitt nærmiljø.
Miljøverndepartementet ønsker å kartlegge
og systematisere faktiske tilfeller av konfrontasjon mellom ulv og
mennesker i ulike verdensdeler. Prosjektet skal finne fram til årsakssammenhenger
blant annet som grunnlag for mer lokalt forankrede og kunnskapsbaserte
prosjekter som tar opp temaet fare og frykt knyttet til store rovdyr.
Prosjektet er todelt, med en biologisk og en samfunnsvitenskapelig
del der også historisk, næringsmessig og politisk
innvirkning blir belyst.
Miljøverndepartementet ønsker
videre å finansiere lokalt initierte prosjekter for å møte
utfordringer knyttet til rovvilt i områder som har hatt
tilhold av ulv de siste årene.
Dessuten har Miljøverndepartementet gjennom
allerede igangsatte prosjekter lagt et grunnlag for et bredt informasjonsarbeid
om store rovdyr i norsk fauna. Dette er prosjekter som kan bidra
til å gi en positiv effekt på lokalsamfunn som
skal leve med store rovdyr vil bli prioritert.
Med bakgrunn i behov for informasjonstiltak
knyttet til store rovdyr foreslås en økning i
bevilgningen på til sammen 1,5 mill. kroner under kap.
1422 post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til problemene
knyttet til store rovdyr. Flertallet vil foreslå ytterligere
styrking av tiltakene til de aktuelle kommunene.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1422 | | Biomangfold, friluftsliv
og kulturminner: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 3 000 000 |
| | fra kr 11 249 000 til kr
14 249 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1422 | | Biomangfold, friluftsliv
og kulturminner: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 1 500 000 |
| | fra kr 11 249 000 til kr
12 749 000" | |
Midlene under kap. 1425 post 65 skal dekke utgifter til
ivaretakelse av fallvilt i kommunene.
Regnskapet for Viltfondet viser at det ved utgangen av
2000 er opparbeidet en positiv fondsbalanse på om lag 15,0
mill. kroner. Det er dermed grunnlag for å ta ut en del
av dette i økte refusjoner til staten under kap. 4425 post
51 med tilsvarende økte utgifter under kap. 1425.
Ivaretakelse av fallvilt i 2001 vil i hovedsak
være et kommunalt ansvar, der både inntekter og
utgifter tilfaller kommunene. I 2001 vil Viltfondet refundere kommunenes
utgifter med ivaretakelse av fallvilt for 2000, der kommunene fremmer
refusjonskrav i 2001. Utgiftene refunderes over kap. 1425 post 65
Fallvilt. Denne posten er i budsjettet for 2001 budsjettert med
8 mill. kroner. Innsendte refusjonskrav viser en økning
fra foregående år, slik at det forventes at refusjonene
for 2000 vil bli nærmere 9,0 mill. kroner.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslås
det en økning i bevilgningen under kap. 1425 post 65 med
1,0 mill. kroner. Det foreslås en tilsvarende økning
av inntektene, gjennom økte refusjoner fra Viltfondet,
under kap. 4425 post 51.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 1425
post 65 med 1,0 mill. kroner.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 4425 post 51 til merknader under avsnitt 19.3.4.
Kap. 1425 post 70 dekker tilskudd til ulike
tiltak i regi av lag eller organisasjoner for å fremme
fiskeformål. Det kan dreie seg om kultiveringstiltak, tilrettelegging
for og stimulering til fritidsfiske, informasjon om fiskemuligheter,
organisering av fiskekortområder, FoU og forvaltningsrelaterte
utredningsprosjekter.
Regnskapet for Statens fiskefond viser at det
ved utgangen av 2000 er opparbeidet en positiv fondsbalanse på om
lag 6,4 mill. kroner. Det er dermed grunnlag for å ta ut
en del av dette i økte refusjoner til staten under kap.
4425 post 52 med tilsvarende økte utgifter under kap. 1425
post 70.
Det foreslås en økning i bevilgningen
under kap. 1425 post 70 med 2,5 mill. kroner. Midlene vil bli nyttet
til tiltak for å sikre og utvikle lokale bestander av laks,
sjøørret, sjørøye og innlandsfisk.
Det foreslås en tilsvarende økning
av inntektene under kap. 4425 post 52, gjennom økte refusjoner
fra Statens fiskefond.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye både
kap. 1425 post 70 og kap. 4425 post 52 med 2,5 mill. kroner.
Midlene på kap. 1425 post 71 skal gå til
viltformål-tiltak av regional karakter som fordeles av
fylkesmennene. Regnskapet for Viltfondet viser at det ved utgangen
av 2000 er opparbeidet en positiv fondsbalanse på om lag
15,0 mill. kroner. Det er dermed grunnlag for å ta ut en
del av dette i økte refusjoner til staten under kap. 4425
med tilsvarende økte utgifter under kap. 1425.
I forbindelse med de vedtatte endringene i Viltloven, jf.
Ot.prp. nr. 37 (1999-2000) og behandlingen av denne, jf. Besl. O.
nr. 92 (1999-2000) og den budsjettmessige oppfølgingen
av dette, jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001) for Miljøverndepartementet,
er ordningen med erstatninger for skader voldt av hjortevilt opphevet
fra og med 2001. Imidlertid var det ikke mulig å behandle alle
søknader fra berørte brukere i 2000 i løpet
av skadeåret. Direktoratet for naturforvaltning har derfor
lagt til grunn at søknader som ble sendt innen fristen
på 1. desember i skadeåret 2000 skulle behandles.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslås
det en økning i bevilgningen under kap. 1425 post 71 med
2,0 mill. kroner. Det foreslås en tilsvarende økning
av inntektene under kap. 4425 post 51 Viltfondet, gjennom økte refusjoner
fra Viltfondet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 1425
post 71 med 2 mill. kroner.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 4425 post 51 til merknader under avsnitt 19.3.4.
Komiteen viser til
avsnitt 19.3.1 og 19.3.3 og slutter seg til Regjeringens forslag
om å forhøye kap. 4425 post 51 med i alt 3 mill.
kroner.
Posten dekker lønns- og driftsutgifter
til Statens naturoppsyn. Posten dekker videre utgifter til ulike
råd og utvalg, utgifter til IT- og sambandsutstyr, feltutstyr m.m.
Posten skal også dekke arbeid med skadedokumentasjon i
forbindelse med rovdyrskader på bufe og tamrein og utgifter
til statlig jegerkorps.
Den gjennomførte fellingen av ulv i Østerdalen
vinteren 2001 medførte økte kostnader for Statens naturoppsyn på om
lag 3,0 mill. kroner. Beløpet inkluderer ved siden av den
fellingsmessige utførelsen også andre tiltak iverksatt
rundt fellingsopplegget, bl.a. informasjonsopplegg. Ved utarbeidelsen
av statsbudsjettet for 2001 var det ikke innarbeidet dekning av kostnader
til denne type felling i budsjettet for Statens naturoppsyn. Dersom
ikke den ekstraordinære ulvefellingen i Østerdalen
skal gå på bekostning av andre høyt prioriterte
tiltak i regi av Statens naturoppsyn, er det nødvendig å styrke
bevilgningen under kap. 1426 post 1.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslås
det en økning i bevilgningen under kap. 1426 post 1 med
3,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Post 1 dekker lønn til ansatte og driftsutgifter
i Direktoratet for naturforvaltning, foruten husleie, reiser, samt
FoU-prosjekter og utredninger i forbindelse med de faglige oppgaver
som er tillagt direktoratet.
Omfanget av infeksjoner med lakseparasitten
Gyrodactylus salaris i norske vassdrag gjør det nødvendig med
en målrettet og planmessig innsats for å utrydde parasitten
og forebygge smitte. Innsatsen, som bygger på forslag til
handlingsplan fra Direktoratet for naturforvaltning og Statens dyrehelsetilsyn,
skal økes og innebærer at et bredt og variert
sett av virkemidler kombineres i behandlingsopplegg som er tilpasset
det enkelte vassdrag. Denne innsatsen skal være så effektiv
og miljøvennlig som mulig. Erfaringer og faglige råd
tilsier at utryddelse av Gyrodactylus salaris fortsatt må baseres
på effektiv bruk av rotenon, men regjeringen vil styrke
innsatsen for å utvikle alternative og mer miljøvennlige
metoder vesentlig. Det tas videre sikte på mer omfattende
bruk av fiskesperrer i infiserte vassdrag. Arbeidet med smitteforebyggende
og smittebegrensende tiltak skal intensiveres. I tillegg skal kultiveringsvirksomheten
i infiserte vassdrag opphøre.
Regjeringen ønsker å videreføre
den aktive bekjempelsesstrategien og styrke mulighetene for en vellykket og
miljøvennlig bekjempelse av Gyrodactylus salaris som et
ledd i sin politikk for å bevare og styrke norske bestander
av villaks. Denne strategien skal gjennomføres ved å kombinere
effektiv bruk av kjemikalier med andre smittebegrensende og smitteforebyggende
tiltak. Gjentatt bruk av rotenon vil imidlertid føre til
at økosystemene trenger lengre tid til restitusjon, og
det kan øke faren for opphopning av kjemikalier i sedimenter. Behandlinger
av vassdrag skal derfor gjennomføres på en forurensningsmessig
mest mulig forsvarlig måte, slik at økosystemene
restitueres i løpet av rimelig tid og med minst mulig fare
for opphopning av kjemikalier i sedimentene. Det har lenge vært
et ønske å finne effektive og miljøvennlige
alternativer til rotenon for behandling av Gyrodactylus-infiserte
vassdrag.
På grunnlag av en rapport om alternative
metoder for bekjempelse av Gyrodactylus salaris utarbeidet av VESO Trondheim
på oppdrag fra Direktoratet for naturforvaltning er det
satt opp en liste over ulike stoffer som bør vurderes for
videre utprøvning, herunder metallioner, halamid og ozon.
Det må i tilknytning til dette arbeidet gjennomføres
forskning på parasitten bl.a. for å klarlegge
effektiv dose for aktuelle stoffer. Arbeidet på dette feltet
vil bli gitt økt prioritet fremover.
Fiskesperrer som effektivt hindrer oppvandring
av laks gjennom flere år kan være en alternativ
behandlingsmetode dersom sperrene hindrer reproduksjonen av vertsfisk
i vassdraget. Det er likevel grunn til å tro at fiskesperrer
i det alt vesentlige vil utgjøre et supplement til rotenonbehandling
ved å redusere lengden på den elvestrekning som
må behandles med kjemiske midler. Sperrer vil således
også bidra til å ivareta forurensningsmessige
hensyn i bekjempelsesarbeidet. Bruk av fiskesperrer har hittil hatt
et relativt beskjedent omfang, men Direktoratet for naturforvaltning har
nå fått gjennomført en utredning om bruk
av fiskesperrer i større vassdrag. Utredningen sannsynliggjør
at sperrer som stanser all oppvandring av fisk i store vassdrag over
lang tid kan bygges uten å komme i konflikt med hensynene
til bl.a. flomsikring og allmenne interesser for øvrig.
En rekke av de tiltak som det her er redegjort
for vil kreve framskaffelse av ny kunnskap. Det er for inneværende år
satt av midler til igangsetting av et eget ti-årig forskningsprogram
på villaks over Miljøverndepartementets budsjett,
og det legges opp til at forskning knyttet til bekjempelse av Gyrodactylus
salaris vil bli styrket og koordinert innenfor rammene av dette
programmet.
Regjeringen ønsker å styrke
bekjempelsen av Gyrodactylus salaris gjennom en målrettet
innsats på de feltene som er beskrevet over, i første
omgang over en periode på 5 år. Innsatsen i denne
perioden vil bli fulgt opp i de berørte departementers årlige
budsjettproposisjoner. Som ledd i dette arbeidet foreslås
det en økning i bevilgningen på til sammen 3,0
mill. kroner under kap. 1427 post 1.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteen viser for øvrig
til bevilgningsforslag under kap. 1427 post 1 nedenfor.
Regjeringen bestemte i april 2001 at EUs rammedirektiv
for vann skal iverksettes. Iverksettingen av direktivet vil bli
krevende , og forutsetter bl.a. en del forsøksprosjekter
i utvalgte områder. I lys av dette er det behov for å styrke
Direktoratet for naturforvaltning sitt driftsbudsjett for 2001.
Med bakgrunn i arbeidet med EUs vanndirektiv
foreslås en økning i bevilgningen under kap. 1427
post 1 med 0,5 mill. kroner.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteen viser for øvrig
til bevilgningsforslag til kap. 1427 post 1 nedenfor.
I tråd med St.prp. nr. 1 (2000-2001)
har Miljøverndepartementet i samarbeid med aktuelle organisasjoner utarbeidet
en prøveordning der staten tilbyr seg å leie jaktrett
innenfor revirområder for familiegrupper av ulv. Siktemålet
med prøveordningen er å redusere konflikter i
forhold til jaktrettshavere som blir berørt økonomisk
i forbindelse med forvaltningen av ulv. Innenfor prøveordningen
vil det også være aktuelt at staten gjennom framleie
bidrar til utvikling av jaktformer som er forenlige med en naturlig
forekomst av ulv i visse områder. Dette kan føre
til at ordningen også vil generere leieinntekter til staten.
Departementet tar sommeren 2001 sikte på å prøve
ut ordningen blant et representativt utvalg av jaktrettshavere.
I første omgang er det aktuelt å utvikle en slik
prøveordning i forhold til elgjakt. Også andre
jaktbare arter kan imidlertid være aktuelle. En utprøving
bør videreføres gjennom 2-3 år med sikte
på en grundig gjennomgang av erfaringer knyttet til ordningen
i forbindelse med ny stortingsmelding om rovviltpolitikken i løpet
av 2003.
Med bakgrunn i prøveordning med jaktleie
foreslås det en økning i bevilgningen på 0,5
mill. kroner under kap. 1427 post 1.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteen viser for øvrig
til bevilgningsforslag til kap. 1427 post 1 nedenfor.
Det er behov for å øke utgiftene
under kap. 1427 post 1 med 1,0 mill. kroner for å dekke
nødvendige utgifter til det pågående
prosjektet om tilstandsovervåking og resultatkontroll i
jordbrukets kulturlandskap. Prosjektet skal gi en oversikt over
utviklingstendenser i jordbrukets kulturlandskap og blant annet
gi grunnlag for bedre resultatrapportering til Stortinget og forvaltningen.
Totalrammen for prosjektet er på 6,1 mill kroner for prosjektåret
2000/01.
Med bakgrunn i prosjekt om jordbrukets kulturlandskap
foreslås det at bevilgningen under kap. 1427 post 1 økes
med 1,0 mill. kroner.
Komiteen viser til
forslag om bevilgning under kap. 1427 post 1 nedenfor.
Med bakgrunn i ovennevnte saker foreslås
en økning i bevilgningen på til sammen 5,0 mill.
kroner under kap. 1427 post 1. Av dette foreslås det 1,5
mill. kroner i inndekning gjennom reduksjon av bevilgningen under
kap.1427 post 60 Kommunal naturforvaltning. Innsparingen under kap.
1427 post 60 er mulig da en del tidligere gitte tilsagn under Aksjon
Vannmiljø ikke kommer til utbetaling.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 1427
post 1 med i alt 5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere post 60 med 1,5
mill. kroner.
Posten dekker utgifter til erstatning av eiers
og rettighetshaveres økonomiske tap ved barskogvern etter naturvernloven,
jf. erstatningsreglene i loven. Posten skal også dekke
kjøpe av barskogområder som er vernet etter naturvernloven,
samt utgifter som staten som grunneier har i forbindelse med forvaltningen
av innkjøpte eiendommer.
Ved behandlingen av St. meld. nr. 40 (1994-95)
Opptrapping av barskogvernet fram mot år 2000, la Stortinget vekt
på at makeskifte skulle være et alternativ til ordinær
erstatning i forbindelse med gjennomføringen av barskogvernet.
Vernemyndigheten ble bedt om å legge stor vekt på å skaffe
egnede makeskiftearealer, enten ved kjøp, gjennom konsesjonsvilkår,
bruk av forkjøpsrett eller ved at Statsskog SF og Opplysningsvesenets
Fond stilte eiendommer til rådighet.
Erfaringene har vist at egnede makeskiftearealer
kan være vanskelig å skaffe til veie. Dette skyldes
i hovedsak liten omsetning av skogbrukseiendommer. I tillegg er
det for flere områder innledet forhandlinger om kjøp av
makeskiftearealer som ikke førte fram fordi en ikke kom
til enighet om pris. Selv om staten her kan betale høyere
pris enn ved konsesjonspliktige eiendomsoverdragelser, er det fra
statens side likevel lagt vekt på at pris skal stå i
rimelig forhold til eiendommens faktiske verdi. Generelt har det
vært vanskelig å få tak i egnede makeskiftearealer
i områder med aktivt skogbruk. Samtidig er det nettopp
i slike områder at næringskonflikter knyttet til
vern er størst og ønsket om makeskifte sterkest.
Mulighetene for å få tak i
egnede områder reduseres dersom vernemyndighetene venter
til etter at vernevedtak er fattet før en starter med erverv
av aktuelle områder. Berørte skogeiere forventer
at vernemyndighetene engasjerer seg når aktuelle eiendommer
kommer på salg, selv om vernevedtak ennå ikke
er fattet. Slik sett er det viktig å følge opp
alle aktuelle områder som legges ut for salg, noe som imidlertid
er meget ressurskrevende. Verneprosessen vil medføre at
en del av de foreslåtte områdene ikke blir vernet.
I slike tilfeller vil et tidlig oppkjøp av makeskiftearealer
bety at staten har kjøpt eiendommer som ikke kan benyttes
i makeskifte.
Makeskifte er et erstatningstilbud til grunneier
i stedet for pengeerstatning. Dette innebærer at grunneier
i løpet av makeskifteprosessen kan trekke sitt ønske
om makeskifte, og kreve erstatning i stedet. Det er flere eksempler
på at det over lang tid er nedlagt betydelig ressurser
i å få fram realistiske tilbud om makeskifte og at
grunneier likevel i sluttfasen foretrekker pengeerstatning.
At staten ved Direktoratet for naturforvaltning i
en periode blir sittende som grunneier, representerer både kostnader
og en rekke andre problemstillinger som følger av forvaltningsansvaret
for eiendommene. Dette kan for eksempel være kostnader
knyttet til lovpålagt sikring av brønner/dammer
og bygninger på eiendommene, samt andre grunneierforpliktelser
knyttet til for eksempel administrasjon av jakt- og fiskerettigheter, medfinansiering
av skogsveier etc. Slike oppgaver medfører betydelig administrasjon
og samlet sett større kostnader enn inntekter.
Samlet sett har arbeidet med makeskifte ikke
gitt de resultater som en har håpet på. Til tross
for at omfattende arbeid og betydelige kostnader er nedlagt er kun ett
makeskifte gjennomført hittil. I alt 14 eiendommer er innkjøpt
av Direktoratet for naturforvaltning med formål makeskifte.
Mangelen på gjennomførte makeskifter bidrar til
at ordningen ikke har virket konfliktdempende i den grad som var
forutsatt. Det vil være mer rasjonelt, både for
skogeiere og for myndighetene, at grunneiere som får skog
båndlagt ved vern og som ønsker alternative skogarealer,
selv agerer i markedet for å kjøpe skogeiendommer
som de anser som næringsmessig attraktive. Makeskifteordningen
foreslås derfor avviklet som virkemiddel ved gjennomføring
av barskogvernet. Det forutsettes likevel at arealer innkjøpt
til makeskifteformål ikke avhendes før det er klart
at de ikke kan benyttes til makeskifte. Dette vil også kreve
at det fortsatt settes av ressurser i Direktoratet for naturforvaltning
og på regionalt nivå.
Gjennomføringen av verneplanene for
barskog skal sluttføres med siste vernevedtak for delplan
Midt Norge og delplan Øst Norge i hhv. 2001 og 2002. Delplan
Vest Norge ble vedtatt i 1999 og delplan Nord Norge ble vedtatt
i 2000.
Det har vist seg at gjennomføringen
av verneplanene for barskog har hatt høyere kostnader enn
opprinnelig antatt, jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001) for Miljøverndepartementet.
Erfaringene fra gjennomførte og utbetalte erstatningsoppgjør
som vedrører vedtatt vern i 1999 og 2000, viser at det
kan bli behov for å justere kostnadsanslagene for disse
delplanene. Dette vil kunne få konsekvenser for både
behovet for tilsagnsfullmakt og bevilgning på post 33 for
2001. Det foreligger p.t. ikke godt nok erfaringsmateriale til å foreslå begrunnede endringer.
Det er imidlertid nødvendig allerede
nå å øke tilsagnsfullmakten for
2001 knyttet til gjennomføring og avslutning av 4 makeskiftesaker
som er besluttet gjennomført før ordningen avvikles,
jf. ovennevnte redegjørelse. Det var ikke mulig å innarbeide
anslag for utgifter til anskaffelse av disse makeskifteobjektene ved
utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2001. Kjøp av disse
områdene med sikte på makeskifte vil måtte
dekkes av tilgjengelig bevilgning på post 33. Dette medfører
behov for å øke tilsagnsfullmakten for 2001 tilsvarende,
for at annet planlagt vern for 2001 ikke skal utsettes.
Forventet kjøpesum inkl. omkostninger
for de 4 ovennevnte områdene er usikre og kan vise seg å bli endret
avhengig av utfallet av kjøpsforhandlingene.
Med bakgrunn i ovennevnte foreslås
det å øke tilsagnsfullmakten på kap.
1427 post 33 med til sammen 6,0 mill. kroner for 2001, dvs. en økning
fra 173,844 mill. kroner til 182,844 mill. kroner.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om økt tilsagnsfullmakt, jf. forslag XXIII under
kap. 25 Komiteens tilråding.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
går imot forslaget om å avvikle makeskifteordningen
som virkemiddel ved gjennomføring av barskogvern. Flertallet mener
makeskifte er et konfliktløsende tiltak som i mange tilfeller
er et bedre alternativ for alle berørte parter enn ekspropriasjon.
Siden erstatningen ved makeskifte står i direkte forhold
til det arealet som er avgitt, sikrer man også en mer fullgod
erstatning enn ved ordinære ekspropriasjonsvederlag, som
sjelden tar hensyn til verdiskapingspotensialet på eiendommen. Makeskifte
gjør det dermed mulig å gjennomføre offentlige
inngrep relativt smertefritt, og kan i enkelte tilfeller også legge
grunnlag for en mer rasjonell eiendomsstruktur. Flertallet mener
man må avvente ytterligere erfaringer med makeskifte i
forbindelse med barskogvern for man evaluerer ordningen, og viser
til at Stortinget nylig har behandlet Ot.prp. nr. 76 (2000-2001)
der Jordskifteverket gis muligheter til å spille en mer
aktiv rolle for å legge til rette for makeskifter.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Stortingets behandling av St.meld. nr. 24 (2000-2001)
Rikets miljøtilstand, om barskogvern og behovet for å styrke dette.
Situasjonen i dag er slik at Norge har vedtatt å verne
mindre enn sine naboland Finland og Sverige, noe som kan bidra til å svekke
vår anseelse internasjonalt og i markedet for tømmerprodukter.
Dette medlem ønsker
derfor å styrke denne posten med 2 mill. kroner, og fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1427 | | Direktoratet for naturforvaltning
(jf. kap. 4427): | |
| 33 | Statlige erverv, barskogvern, kan overføres, forhøyes med | 2 000 000 |
| | fra kr 30 489 000 til kr
32 489 000 | |
Bevilgningen under posten skal dekke tilskudd
til biloppsamlingsfirmaer for å sikre forsvarlig og miljøvennlig
innsamling og behandling av bilvrak.
Bevilgningen på posten for 2001 er
basert på et anslag om at ca. 90 000 biler blir innlevert
til vraking. Imidlertid er det nå grunn til å forvente
at antall vrak vil bli høyere. Det vises til at budsjettet
for 2000 var basert på at 90 000 biler ble levert til vraking,
mens årsregnskapet viste at hele 103 000 biler var samlet
inn.
Miljøverndepartementet forventer at
det vil bli innlevert 10 000 flere vrak til biloppsamlingssystemet i 2001
enn forutsatt. Dette får økonomiske konsekvenser
for budsjetteringen av posten.
Bevilgningen på posten foreslås
derfor økt med 3,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til omtalen ovenfor om at Miljøverndepartementet forventer
at det vil bli innlevert 10 000 flere bilvrak enn tidligere lagt
til grunn. Tilskuddet pr. bilvrak er 1 500 kroner.
Bevilgningen på posten foreslås
derfor økt med 15,12 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
På posten er det i 2001 bevilget 60,0
mill. kroner for å stimulere til økt innlevering
av spillolje for godkjent behandling gjennom å refundere
avgift på salg av smøreolje.
I fjor ble refusjonssatsene satt ned og grunnlaget
for refusjon ble utvidet. Det var antatt at endringen i utbetalingsgrunnlaget
ville føre til at mer spillolje ble samlet inn. Tallene
for 2000 viser imidlertid en svak nedgang i totalmengden av ikke
refusjons berettiget olje. Hvis en derimot også inkluderer
oljeholdig vann i totalregnskapet over spilloljeinnsamling, har
det vært en økning i innsamlet mengde fra 1999
til 2000. Nye prognoser tilsier en utbetaling på 50,0 mill.
kroner.
Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen på posten med 10,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Posten dekker driftsutgifter til den statlige
beredskapen mot akutt forurensning. I tillegg til lønns-
og reiseutgifter i tilknytning til beredskapen skal posten dekke leie-
og vedlikeholdsutgifter for depoter, øvelser og beredskapsavtaler,
samt vedlikehold av beredskapsutstyr.
Statens oljevernberedskap er innrettet mot større
tilfeller av akutt forurensning fra skip og ukjent kilde. Statens
forurensningstilsyn (SFT) har nylig fremlagt en miljørisiko-
og beredskapsanalyse av statens oljevernberedskap. Analysen viser
et behov for en styrking av oljevernberedskapen langs hele kysten.
SFT har ovenfor Miljøverndepartementet foreslått
bl.a. innkjøp av mer oljevernutstyr samt økt hyppighet
av øvelser og opplæring av personell. På bakgrunn
av analysen og havariene av "Green Ålesund" og "John R"
ser Miljøverndepartementet behov for at det settes i gang enkelte
strakstiltak allerede i år for å styrke den statlige oljevernberedskapen
før neste vinter.
Bevilgningen på posten foreslås
derfor økt med 2,0 mill. kroner for å kunne sette
i verk ekstra tiltak rettet mot øvelser og opplæringsaktiviteter
for den statlige beredskapsstyrken, med spesiell fokus på Nord-Norge. Hensikten
med øvelsene er å få trent og samkjørt
det interkommunale og det statlige beredskapsapparatet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret for den forurensning gamle skipsvrak medfører
med hensyn til fare for oljesøl og lekkasje. Dette er forhold
som må løses ved at oljen samles inn og vrak fjernes
uten unødvendig opphold. Forsinkelser vil medføre
ytterligere og unødvendig forurensing av kysten.
Disse medlemmer mener at for å få fart
på denne presserende oppryddingen, vil vi avsette ytterligere
20 mill. kroner til dette arbeidet.
Disse medlemmer viser bl.a. til
spørsmål i spørretimen 25. april 2001
fra representanten Kenneth Svendsen, vedrørende oljelekkasjene
på Narvik havn fra "Erich Giese" og til skriftlig spørsmål
nr. 7, 1998, samt skriftlig spørsmål nr. 355,
2000 fra representanten Øyvind Korsberg vedrørende
skipene "Boiki" og "Murmansk".
Disse spørsmålene tar for
seg fare for oljeforurensing fra havarerte skip og visuell forsøpling
av skipsvrak. Svarene fra de ulike miljøvernministrene
viser at det stadig utredes hva som skal eventuelt gjøres,
men at det er svært liten vilje fra statlig hold til å gjøre
noe med disse problemene. Disse medlemmer er imidlertid
kjent med at man i disse dager er i gang med fjerning av "Boiki"
som forliste i 1988. Dette viser at det i mange tilfeller tar altfor
lang tid fra et fartøy forliser til det blir fjernet.
Disse medlemmer viser til at
det er mange skipsvrak langs kysten, og at det bare i de tre nordligste fylkene
er registrert over 500 vrak.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1443 | | Statens beredskapsansvar
mot akutt forurensning: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 22 000 000 |
| | fra kr 30 806 000 til kr
52 806 000" | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader til kap. 1441 post 39 i kap 23, der dette
medlem går inn for økte bevilgninger til
opprydding i skipsvrak og PCB-forurensning langs kysten.
På posten er det budsjettert med inntekter
fra salg av aksjer i Norsas A/S.
Statens eierandel på 52 pst. av aksjene i
selskapet Norsk kompetansesenter for avfall og gjenvinning (Norsas)
ble avtalt solgt til private interesser den 29. september 2000.
Etter Stortingets samtykke til overdragelsen gjennom behandlingen
av St.prp. nr. 1 (2000-2001), ble statens andel av salgssummen,
2,549 mill. kroner overført til Miljøverndepartementets konto
den 5. januar 2001.
En ber om at bevilgningen under kap. 4442 post
90 økes med 2,549 mill. kroner for inntektsføring
av salg av aksjer.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Statens miljøfond ble etablert i 1998
som en låneordning med formål å sikre
finansiering av prosjekter som bidrar til å redusere utslipp
av klimagasser og andre miljøskadelige utslipp. Det er
gitt tilsagn for hele post 90 sin opprinnelige utlånsramme på 250,0
mill. kroner.
Tilsagnsfullmakten på posten for 2001
ble beregnet i september 2000, og forslag til denne ble lagt fram
for Stortinget i St.prp. nr. 1 (2000-2001) i oktober.
I november viste det seg at postens bevilgning
for 2000 var satt for høyt, og bevilgningen ble foreslått
satt ned med 15,0 mill. kroner i forbindelse med ny salderingen,
jf. St.prp. nr. 22 (2000-2001). Ut fra dette var det et behov for å sette
opp tilsagnsfullmakten for 2001 med 15. mill. kroner. Ved avslutningen
av statsregnskapet for 2000 hadde imidlertid posten et merforbruk på 9,8
mill. kroner, jf. Miljøverndepartementets forklaringer
til statsregnskapet for 2000. Dette reduserte behovet for å sette
opp tilsagnsfullmakten i 2001 tilsvarende. Vi ber derfor om at tilsagnsfullmakten
for 2001 økes med 5,256 mill. kroner fra 69 900 000 kroner
til 75 156 000 kroner.
Komiteen slutter
seg til Regjeringens forslag, jf. forslag XXIII nr. 2 under kap
25 Komiteens tilråding.
I St.meld. nr. 24 (2000-2001) om Regjeringens
miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand, har
Regjeringen varslet at den vil styrke innsatsen for å løse
miljøutfordringene i de største byene, med særlig
fokus på bolig- og næringsutvikling, samferdsel
og arealforvaltning innenfor rammen av en bærekraftig byutvikling.
Som oppfølging av fornyelsesprogrammet, er det satt igang et
samarbeid mellom flere departementer, næringslivsaktører
og utvalgte byer for å stimulere til bedre langsiktige
areal- og transportløsninger og mer miljøvennlig
handling lokalt.
Å forbedre bymiljøet er et
langsiktig arbeid. Regjeringen ser det imidlertid som viktig raskt å kunne
gjennomføre tiltak som bygger opp under den langsiktige strategien.
Innsatsen i 2001 vil bli rettet mot tiltak i Groruddalen som ledd
i Regjeringens innsats med å forbedre miljøet i
denne delen av hovedstaden fram til 100-årsjubiléet
for Norges frigjøring i 2005. Staten vil stimulere organisasjoner
og næringsliv til å medvirke i dette arbeidet.
Dette gjelder bl. a. oppryddingstiltak og utvikling av gode møtesteder
for befolkning, kultur og næringsliv.
Miljøverndepartementet foreslår
at det under kap. 1463 opprettes en ny post 75 med en bevilgning
på 1,0 mill kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen under
kap. 1463 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 1463 post 1 og ny post 75.
Statens kartverk og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
har forhandlet om en samarbeidsavtale som sikrer mer optimal drift
av etatenes fartøyer. Som følge av samarbeidet
vil Kartverkets fartøy M/S Sjømåleren kunne
tas ut av drift fra 1. juli 2001 og selges. Kartverket vil isteden
kunne utnytte FFIs båt M/S H.U. Sverdrup som
er velegnet for Kartverkets behov.
Idet salgsprosessen ikke er påbegynt
settes salgsinntekt for M/S Sjømåleren lik
bokført verdi pr. 1. juli 2001 på 3,918 mill.
kroner. Dette foreslås inntektsført på kap.
5465 ny post 1
Det foreslås at inntektene fra salget
brukes til en økning i innsatsen for produksjon av elektroniske
sjøkart. Forslaget er et ledd i arbeidet med å følge
opp vedtak om opptrapping og fullføring av elektronisk sjøkartlegging
langs norskekysten innen 2006. Dette vil styrke selve oppmålingsarbeidet
som er en særlig innsatskrevende prosess.
Det foreslås derfor at bevilgningen
under kap. 1465 post 21 økes med 3,918 mill. kroner mot
en tilsvarende bevilgning over kap. 5465 nyopprettet post 1. kap. 2465.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 5465 ny post 1.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til merknad
under avsnitt 19.2 i kap. 1422 post 1 og foreslår inndekning
av 1,5 mill. kroner under kap. 1465 post 21.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1465 | | Statens kjøp av
tjenester i Statens kartverk | |
| 21 | Betaling for statsoppdraget, forhøyes med
| 2 418 000 |
| | fra kr 345 690 000 til
kr 348 108 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens forslag under kap. 1465 post 21.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1465 | | Statens kjøp av
tjenester i Statens kartverk: | |
| 21 | Betaling for statsoppdraget, forhøyes med
| 3 918 000 |
| | fra kr 345 690 000 til
kr 349 608 000" | |
M/S Sjømåleren er
aktivert som anleggskapital i Kartverkets kapitalregnskap og vil
stå bokført med 3,918 mill. kroner på salgstidspunktet.
Det må derfor foretas en ekstraordinær avskriving
over kap. 2465 post 24 underpost 3 Avskrivninger. Beløpet
motsvares av en inntektsføring i statens forretningsdrift under kap.
5491 post 30 Avskrivninger. Endringen medfører at overskuddskravet
på driftsresultatet til Statens kartverk under kap. 2465
post 24 reduseres med 3,918 mill. kroner fra et overskudd på 4,0
mill. kroner til et overskudd på 82 000 kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens
forslag under kap. 2465 post 24.
Komiteens medlem representanten Steinar
Bastesen viser til at M/S Sjømåleren
ble kjøpt først i 1990-tallet for omlag 21 mill.
kroner og senere er påkostet nesten 30 mill. kroner. M/S
Sjømåleren har derfor kosten staten v/Kartverket
omlag 50 mill. kroner i investeringer og påkostninger.
Dette medlem mener at det er
uansvarlig av myndighetene å selge et høyst funksjonelt
fartøy som det er stort behov for, til en anslått
pris som er langt under det som må kunne forventes å oppnås
ved et eventuelt salg.
Dette medlem viser også til
at den senere tids debatt vedrørende kystovervåking
og sikkerheten langs kysten, har vist for allmennheten av det bokstavelig
talt er store hvite flekker på sjøkartene. Dette medlem mener
derfor at der skulle være behov for minst to målefartøyer. Dette
medlem stiller seg tvilende til at målsettingen
som Regjeringen har lagt opp til om å fullføre
kartleggingen innen 2006, kan oppnås innen denne fristen. Dette
medlem er kjent med at den som i sin tid solgte M/S
Sjømåleren til Kartverket nå er sterkt
inne i bildet som kjøper.
Dette medlem er også tvilende
til om M/S H. U. Sverdrup, som ikke er spesialbygd for
måling, kan fungere like godt som den spesialbygde M/S
Sjømåleren. Når man i tillegg vet at
M/S H. U. Sverdrup også skal betjene FFIs behov,
er løsningen som departementet foreslår lite gunstig
for de sjøfarende og deres sikkerhet.
Dette medlem mener det kan være
behov både for M/S H. U. Sverdrup og M/S
Sjømåleren. Dette medlem mener
det er åpenbart at det må leies inn eksterne ressurser
om man selger M/S Sjømåleren. Dette
medlem må derfor stille spørsmål
om M/S Sjømåleren er tenkt innleid i
denne forbindelsen. Dette medlem går derfor
imot salg av M/S Sjømåleren.
På denne bakgrunnen går dette
medlem imot Regjeringens bevilgningsforslag over kap. 2465
post 24.
Betaling for statsoppdraget over kap. 1465 post
21 er både en inntekt og en utgift på underposter
under kap. 2465 post 24. Miljøverndepartementet foreslår
derfor å endre disse to underpostene i tråd med
de ovenfor foreslåtte endringene på statsoppdraget.
Videre ble kap. 1465 post 21 i forbindelse med Stortingets behandling av
statsbudsjettet for 2001 økt med 20,0 mill. kroner uten
at driftsposten ble endret tilsvarende, jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Departementet foreslår en tilsvarende teknisk endring for
også å fange opp dette vedtaket.
Som følge av inntekten fra salg av
M/S Sjømåleren og styrkingen av bevilgningen
over kap. 1465 post 21 i Stortinget, foreslås derfor at
kap. 2465 post 24 underpost 1 Driftsinntekter reduseres med 23,918
mill. kroner og at underpost 2 Driftsutgifter økes tilsvarende.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 2465 post 24 underpost 1 og
underpost 2.
Miljøverndepartementet viser til omtale
av utviklingen i prosjektet for miljøtiltak ved nikkelverkene
på Kola i de årlige budsjettproposisjonene siden
1991. Saken ble også drøftet i Stortinget 11.
mai 2000 på grunnlag av en interpellasjon. I Innst. S.
nr. 9 (2000-2001) fra Stortingets energi- og miljøkomite
sier komiteen seg enig i at tilsagnsfullmakten på inntil
270 mill. kroner til modernisering av nikkelverket i Petsjenga opprettholdes
i påvente av at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med en egen proposisjon under forutsetning om positivt styrevedtak
i Den nordiske Investeringsbanken (NIB) og en tilfredsstillende
miljø-vurdering av prosjektet.
Styret i NIB vedtok 1. mars 2001 å yte
et lån til Norilsk Nikel på inntil 30 mill. USD
som bidrag til å finansiere modernisering av nikkelverket
i Petsjenga. Statens forurensningstilsyn (SFT) uttaler i brev til
Miljøverndepartementet 26. april 2001 at de foreliggende planer
for modernisering av Petsjenganikel-kombinatet gir mulighet for å redusere
utslipp med minst 90 pst. svoveldioksyd (SO2)
og minst 90 pst. tungmetaller til luft, gitt visse vilkår.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere for saken. Regjeringen
mener derfor at Stortingets to hovedforutsetninger for å utløse
tilskuddsfullmakten nå er til stede.
Regjeringen mener at Stortingets to hovedforutsetninger
for vedtaket om tilsagnsfullmakten nå er oppfylt. Regjeringen
tilrår derfor at Stortinget utløser deler av tilsagnsfullmakten
på 270 mill. kroner ved å gi førstegangsbevilgning
til prosjektet i 2001. Regjeringen vil i senere budsjettproposisjoner
komme tilbake med forslag til bevilgning til prosjektet i tråd
med den skisserte fremdriften og investeringsplanen.
Tilskuddet vil ikke bli utbetalt før
Norge får en tilfredsstillende avtale med Russland som
sikrer at den norske bevilgningen kommer mest mulig uavkortet frem
til mottaker, samt at alle avtalene knyttet til forvaltningen av
tilskuddet er undertegnet. Regjeringen foreslår en bevilgning
for 2001 på 43,2 mill. kroner i tilskudd under kap. 1470
post 73 og en økning av bevilgningen på kap. 1470
post 1 på 1,0 mill. kroner til å dekke utgiftene
ved forvaltning av tilskuddet i 2001. Stikkordet "kan nyttes under"
foreslås knyttet til post 73 slik at eventuelle merutgifter
ved forvaltningen av tilskuddet dekkes ved overskridelse av post
1 mot tilsvarende innsparinger under post 73. Som en følge
av at det foreslås bevilget til sammen 44,2 mill. kroner
til nikkelverkene på Kola under kap. 1470 post 1 og 73, foreslås
det at tilsagnsfullmakten reduseres med 44,2 mill. kroner fra 270,0
mill. kroner til 225,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 1470 post 1 og ny post 73.
Komiteen slutter seg også til
Regjeringens forslag til tilsagnsfullmakt, jf. forslag XXIII nr.
3 og til forslag om tilføyelse av stikkord, jf. forslag
XXIV, under kap. 25 Komiteens tilråding.
I statsbudsjettet for 2000 ble kap. 1470 post
71 økt to ganger, både i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett med kr 300 000 og i forbindelse med ny saldering med
kr 800 000.
Ved gjennomgang viser det seg at denne posten
også i år har for liten bevilgning til å dekke
opp de bundne utbetalingene fordi posten ikke er justert for valutaøkninger.
Det fremmes derfor forslag om økning av posten på 0,8
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Kap. 17 i Svalbardbudsjettet har tittelen "Refusjon
til Norsk Polarinstitutt". Disse pengene skal inntektsføres under
Polarinstituttets kap. 4471 post 4.
For 2001 er det ikke samsvar mellom beløpene
på disse to postene. Det fremmes derfor forslag om at inntektskravet
på kap. 4471 post 4 justeres ned med 0,779 mill. kroner
og tilsvarende på kap. 1471 post 1 på utgiftssiden.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 4471 post 4 og kap. 1471 post
1.
For å redusere tap og konflikter i
forhold til tamreindrift og sauehold har regjeringen signalisert
endringer i jerveforvaltningen fra 2001 (jf. St. meld. nr. 24 (2000-2001)
Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand).
I behandlingen av Innst. S. nr. 112 (2000-2001) har Stortinget gitt
Regjeringen fullmakt til å gjennomføre avvikling
av kjerneområdet for jerv i Sør-Norge dersom dette
ut fra en samlet vurdering viser seg nødvendig for å nå de
fastsatte mål. Regjeringen igangsatte høsten 2000
en evaluering av jerveforvaltningen. Evalueringen vil bli avsluttet
sommeren 2001. Det har også vært gjennomført
en evaluering av forsøksordningen med regionale rovviltnemnder
for jerv og gaupe som ble iverksatt fra 1997/98.
Departementet vil komme tilbake med en mer detaljert
tilbakemelding om resultatene av disse evalueringene til Stortinget i
forbindelse med framleggelsen av stortingsmeldingen om Regjeringens
miljøpolitikk og rikets miljøtilstand høsten
2001.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for tiltak i 2001 og for ny forvaltningsmodell for jerv i Sør-Norge.
Komiteen tar omtalen
i proposisjonen av forvaltning av jerv til orientering.