21. Finansdepartementet

21.1 Nytt kap. 2 Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen

Post 1 Apanasje for H.K.H. Kronprinsen

Sammendrag

Under kap. 1 Det kongelige hus har Stortinget tidligere bevilget 27,5 mill. kroner til apanasjer for 2001. Hans Majestet Kongens og Hennes Majestet Dronningens apanasje utgjør 27,23 mill. kroner. Apanasje til Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen utgjør kr 150 000 og apanasjen til Hennes Kongelige Høyhet Prinsessen utgjør 120 000 kroner. Det foreslås at H.K.H. Kronprinsens apanasje økes fra den dagen han inngår ekteskap. Økningen i apanasjen foreslås videre bevilget under nytt kap. 2 Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen post 1 Apanasje. Økningen skal dekke lønnsutgifter ved opprettelse av eget sekretariat, andre driftsutgifter og engangsutgifter i forbindelse med oppretting av eget sekretariat, samt private og personlige utgifter. Økningen i apanasjen utgjør 2 100 000 kroner og dekker 4 måneder i 2001 samt engangsutgifter på 650 000 kroner ved etablering av eget sekretariat. Dette beløpet baseres bl.a. på antatte utgifter ved nåværende bolig i Ullevålsveien i Oslo.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under nytt kapittel 2.

21.2 Kap. 20 Statsministerens kontor

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås å øke post 1 med 6 mill. kroner for å etablere et nytt IT-system som tilfredsstiller sikkerhetskravene, samt merhusleie som følge av økte kontorarealer.

Komiteens merknader

Komiteen mener prosjekter som det omtalte IT-prosjektet bør behandles i ordinært budsjett og går inn for å redusere Regjeringens forslag med 3 mill. kroner.

Komiteen fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring :

Kap.

Post

Formål

Kroner

20

Statsministerens kontor (jf. kap. 3020):

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 000 000

fra kr 45 720 000 til kr 48 720 000"

21.3 Kap. 21 Statsrådet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås å øke post 1 med 4,5 mill. kroner til dekning av lønnsøkning til statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere. Økningen skal også dekke en ekstra stilling som statssekretær i Kommunal- og regionaldepartementet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner det merkverdig at det ikke er tatt høyde for noe så alminnelig som ordinære lønnsøkninger i Regjeringens forslag til statsbudsjett.

21.4 Kap. 1600 Finansdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås bevilget 1 mill. kroner til ulike informasjonstiltak rettet mot nye avgiftspliktige i forbindelse med innføring av merverdiavgiftsreformen 1. juli 2001, jf. omtale under kap. 1618 Skatteetaten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye post 1 med 1 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at disse medlemmer går mot merverdiavgiftsreformen fra 1. juli og viser til forslag under 21.15.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet bemerker at det dessverre vil være nødvendig med slik informasjon uavhengig av hvorvidt momsreformen reverseres eller ikke.

21.5 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Regjeringen vedtok å innføre importforbud mot kjøtt og melkeprodukter fra EU 14. mars 2001. Importforbudet ble opphevet 6. april 2001. For å sikre at importforbudet ble overholdt, igangsatte toll- og avgiftsetaten en rekke tiltak ved grenseovergangene, herunder betydelig økt tilstedeværelse og kontrollvirksomhet. Det foreslås at ekstrakostnadene til å håndheve importforbudet, beregnet til ca. 6 mill. kroner, kompenseres. Ekstrakostnadene er blant annet knyttet til ekstraordinær overtid og helgetillegg samt transport og destruksjon av kjøtt m.v.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye post 1 med 6 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen viser til at disse medlemmer gjentatte ganger har foreslått å legge ned båtregisteret, og å fjerne båtavgifter. Disse medlemmer viser til at halvårsbevilgning til registeret er om lag 6 mill. kroner, som disse medlemmer vil trekke tilbake. Disse medlemmer går derfor imot forslag om å øke kap. 1610 med 6 mill. kroner og viser for øvrig til forslag til kutt på kap. 4610 post 4, jf. avsnitt 23.1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil bemerke at det er påfallende at enhver aktivitet som avviker fra den daglige rutine tydeligvis ikke er hensyntatt i Regjeringens forslag til statsbudsjett.

21.6 Kap. 1618 Skatteetaten

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Informasjonsarbeid i forbindelse med merverdiavgiftsreformen

Det foreslås bevilget 1 mill. kroner til ulike informasjonstiltak rettet mot nye avgiftspliktige i forbindelse med merverdiavgiftsreformen 1. juli 2001, jf. omtale under kap. 1600 Finansdepartementet.

Statlige økonomitjenester - reduserte kostnader til lønnskjøringer fra eksterne leverandører
Sammendrag

Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (1999-2000) vedtok Stortinget at direkte kostnader til lønnskjøring hos eksterne leverandører skulle faktureres skatteetatens kunder fra 1. januar 2000. Utgiftene forbundet med denne ordningen skulle føres på kapittel 1618 post 1, mens inntektene skulle føres på kapittel 4618 post 6. På grunn av at enkelte kunder har dekket lønnskjøringer på annen måte, er inntektsgrunnlaget noe lavere enn tidligere forutsatt. Inntektskravet på kapittel 4618 post 6 foreslås derfor redusert med 2,7 mill. kroner, jf. omtale under kap. 4618. Kostnadene er tilsvarende redusert, og bevilgningen på kapittel 1618 post 1 foreslås redusert med 2,7 mill. kroner. Samlet foreslås post 1 Driftsutgifter redusert med 1,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 1618 med netto 1,7 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre går imot merverdiavgiftsreformen fra 1. juli og viser til forslag under pkt. 21.15.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet bemerker at det dessverre vil være nødvendig med slik informasjon uavhengig av hvorvidt momsreformen reverseres eller ikke.

21.7 Kap. 4618 Skatteetaten

Post 6 Økonomitjenester

Sammendrag

Jamfør omtale under kap. 1618 Skatteetaten. Inntektsgrunnlaget er noe lavere enn tidligere forutsatt, og inntektskravet på kapittel 4618 post 6 foreslås derfor redusert med 2,7 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

21.8 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Aktiviteten knyttet til eksternt finansierte oppdrag ser ut til å bli høyere enn budsjettert. På bakgrunn av dette foreslås det å øke bevilgningen under kap. 1620 post 21 med 15 mill. kroner til 106 mill. kroner. Utgiftsøkningen dekkes inn ved tilsvarende økning i inntektene, jf. kap. 4620 post 2.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 1620 post 21 og kap. 4620 post 2.

21.9 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå

Post 2 Spesialoppdrag

Sammendrag

Det foreslås å oppjustere inntektene fra eksternt finansierte oppdrag med 15 mill. kroner til 106 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1620 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

21.10 Kap. 1635 Oppgjør av skattefordelingstvist m.v.

21.10.1 Innledning

Sammendrag

Dette kapitlet gjelder en skattesak for Norsk Hydro ASA og Norsk Hydro Produksjon AS. Saken går helt tilbake til 1966 og omfatter inntektsårene 1966-1992. Den omhandler tvister mellom ca. 50 kommuner, tvister mellom staten og de to selskapene om fordeling av inntektsgrunnlagene for skatt mellom kommuner og sokkelen, samt andre likningsmessige forhold i kommuner og på sokkelen. Saken er av ekstraordinær karakter, og er så omfattende og kompleks at det er lagt opp til et samlet og forenklet oppgjør overfor selskapene og de berørte kommunene og fylkeskommunene.

21.10.2 Post 60 (ny) Betaling til kommuner med beløp til gode

Sammendrag

I år 2000 ble det under kap. 1635 post 60 og 70 bevilget midler til et forenklet oppgjør av en skattesak for Norsk Hydro ASA og Norsk Hydro Produksjon AS for inntektsårene 1966-1992, jf. omtalen i St.prp. nr. 1 (1999-2000) og St.prp. nr. 1 (2000-2001). I kommuner hvor Hydroselskapene er skyldig skatt påtok staten seg ved det forenklede oppgjøret å utbetale til kommunene og fylkeskommunene deres andel av skatten. Det ble under post 60 bevilget 25,3 mill. kroner til dette formålet i år 2000. En oversikt over den enkelte kommunes og fylkeskommunes tilgodebeløp er gitt i St.prp. nr. 1 (1999-2000), s. 73.

I forbindelse med kvalitetssikring av grunnlagene for disse beregninger gjorde Hydroselskapene Skattedirektoratet oppmerksom på forhold som tilsier en endring for en del kommuners vedkommende. Korrigeringen medfører en reduksjon i kommunenes og fylkeskommunenes krav på skatt fra Hydroselskapene. På denne bakgrunn ble Stortinget, i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 38 (2000-2001) Ny saldering av statsbudsjettet medregnet folketrygden 2000, ved brev av 12. desember 2000 fra finansministeren gjort oppmerksom på at utbetalingen til kommunene og fylkeskommunene trolig ikke ville kunne skje før i 2001, fordi Skattedirektoratet ikke ville få ferdigstilt nye beregninger før årsskiftet, se Innst. S. nr. 98 (2000-2001) s. 14 flg. Det ble samtidig gjort oppmerksom på en forestående forliksavtale som innebærer at Norsk Hydro Produksjon AS innrømmes fradrag for forsikringspremie med 100 mill. kroner. Dette medfører endringer i Hydros favør for årene 1989 til 1992 og ytterligere korrigeringer av kommunenes og fylkeskommunenes krav på skatt fra Hydro.

De nye beregningene ble ikke ferdigstilt før årsskiftet, og oppgjøret med kommunene ble derfor ikke foretatt i 2000. Det er for inneværende år ikke bevilget midler til oppgjør av saken. Skattedirektoratet har nå ferdigstilt de nye beregningene. Kommunenes samlede tilgodebeløp fra Hydro som følge av korrigeringer og forliket er redusert med 14,8 mill. kroner, fra 25,3 mill. kroner til 10,5 mill. kroner.

Det er uheldig at tallgrunnlaget som lå til grunn for bevilgningen ikke var korrekt, og Regjeringen har etter en samlet vurdering funnet å ville fremme forslag om at kommunene gis oppgjør i samsvar med bevilgningen under kap. 1635 post 60 for 2000. Kommunene har i utgangspunktet krav på skatt fra Hydroselskapene. Ved bevilgningen i statsbudsjettet for 2000, hvor den enkelte kommunes tilgodebeløp fremkommer, påtok staten seg som følge av den forenklede løsning å forestå oppgjøret med kommunene. Regjeringens forslag og Stortingets behandling av et forenklet oppgjør av saken har medført at enkelte kommuner har budsjettert med tilgodebeløpet i egne budsjetter for 2000. At oppgjøret ikke fant sted har skapt vanskeligheter for enkelte kommuner. Videre mener Regjeringen at det må legges vekt på å få avsluttet saken som har versert i rettsapparatet og hos ligningsmyndighetene i til sammen 35 år.

For én kommune vil korrigeringene innebære at den nå har et mindre tilgodebeløp, mens den tidligere var skyldig et mindre beløp. Det foreslås at denne kommunen gis dekning på linje med de øvrige kommuner. Beløpet er så lavt at det ikke er nødvendig med en økning av budsjettrammen. Det foreslås på denne bakgrunn at det på statsbudsjettet 2001 under kap. 1635 Oppgjør av skattefordelingstvist post 60 Betaling til kommuner bevilges 25,3 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til omtalen i proposisjonen og til Regjeringens forslag om å bevilge 25,3 mill. kroner under kap. 1635 ny post 60.

21.10.3 Post 70 (ny) Tilbakebetaling av skatt, overslagsbevilgning

Sammendrag

Korrigeringene i tallgrunnlagene som omtalt under post 60, medfører at Hydroselskapene har krav på ytterligere tilbakebetaling av for mye innbetalt skatt på 182 mill. kroner. Forliket innebærer i tillegg en økning på 23,2 mill. kroner slik at samlet tilgodebeløp blir 205,2 mill. kroner. Dette beløpet kommer i tillegg til beløpet som ble utbetalt Hydroselskapene i år 2000.

I St.prp. nr. 38 (2000-2001) Ny saldering av statsbudsjettet medregnet folketrygden 2000 ble det redegjort for og foreslått at staten skulle påta seg å dekke Hydroselskapenes krav på renter fra landvirksomheten, jf. Innst. S. nr. 98 (2000-2001). I år 2000 ble det som et foreløpig oppgjør utbetalt 102 mill. kroner til Hydroselskapene for renter av for mye betalt skatt av landvirksomheten. De nye korrigeringene og økningen i Hydroselskapenes tilgodebeløp vil øke rentekravet. Det er noe usikkerhet knyttet til anslaget, og beløpet kan bli endret som følge av en nærmere gjennomgang. Det er imidlertid behov for å kunne foreta en utbetaling i år på 95,5 mill. kroner.

I år 2000 ble det utbetalt 51 mill. kroner til Hydroselskapene i renter av for mye betalt skatt til staten fra sokkelvirksomheten. Dette beløpet ble dekket på ordinær måte ved belastning av kap. 5507 Skatt og avgift på utvinning av petroleum, jf. St.prp. nr. 38 (2000-2001). Korrigeringen medfører at selskapenes krav på renter fra sokkelvirksomheten øker med 191,4 mill. kroner. Beløpet belastes kap. 5507 Skatt og avgift på utvinning av petroleum uten bevilgning.

I St.prp. nr. 38 (2000-2001) ble det også foreslått bevilging på 3,5 mill. kroner til dekning av utgifter til eksterne sakkyndige (advokat og revisor) på vegne av Tinn og Notodden kommuner i forbindelse med likningsbehandlingen av saken. Forutsetning for dekning av utgiftene var at de to kommunene trakk søksmålene mot de øvrige kommunene om gyldigheten av likningsvedtakene som ligger til grunn for oppgjøret. Som følge av at oppgjøret med kommunene ikke ble gjennomført, ble bevilgningen ikke benyttet. Regjeringen mener fortsatt ut fra en helhetsvurdering av det er rimelig at utgiftene dekkes av staten på vilkår av at søksmålene mot de øvrige kommuner trekkes.

På denne bakgrunn foreslås det at det samlet på statsbudsjettet for 2001 under kap. 1635 Oppgjør av skattefordelingstvist post 70 Tilbakebetaling av skatt bevilges 304,2 mill. kroner (hovedstol 205,2 mill. kroner, renter fra landvirksomheten 95,5 mill. kroner og utgifter til eksterne sakkyndige 3,5 mill. kroner). Posten foreslås gitt stikkordet overslagsbevilgning. Bevilgningen til Hydroselskapene innebærer at staten dekker ansvaret kommuner og fylkeskommuner har for å tilbakebetale for mye innbetalt skatt. Dette ansvaret er økt fra 157,2 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000), til 271,8 mill. kroner. På linje med forslaget i St.prp. nr. 1 (1999-2000) foreslås det at statens tilbakebetalingskrav mot kommunene frafalles, jf. forslag til vedtak. Det samme gjelder renter som staten dekker på vegne av kommuner og fylkeskommuner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge 304,2 mill. kroner under kap. 1635 ny post 70 som overslagsbevilgning. Komiteen slutter seg også til forslag om at statens tilbakebetalingskrav mot kommunene frafalles, jf. forslag XXVII under kap. 25 Komiteens tilråding.

21.11 Kap. 5350 Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond

Post 50 Overføringer

Sammendrag

Statens Banksikringsfond solgte seg ut av DnB våren 2001. Salget omfattet 104 mill. aksjer til kr 41,50 pr. aksje. Den realiserte aksjeprisen var noe høyere enn forutsatt. Det foreslås derfor at kap. 5350 post 50 økes med 31,2 mill. kroner til 4 316 mill. kroner. Salgsomkostninger ved salget av aksjene vil komme til fratrekk, men denne størrelsen er foreløpig usikker.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

21.12 Kap. 5352 Tilbakeføring av midler fra Statens Bankinvesteringsfond

Post 90 Salg av aksjer (ny)

Sammendrag

Statens Bankinvesteringsfond solgte seg ut av Kreditkassen i år 2000. Salget omfattet 191 mill. aksjer til kr 49 pr. aksje. Til fratrekk fra brutto salgsinntekt kommer aksjenes kostpris og salgskostnader. Det er hittil ikke budsjettert med inntekter på denne posten i 2001. Det foreslås på denne bakgrunn at kap. 5352 post 90 bevilges med 7 749,967 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under ny post 90.

21.13 Kap. 5491 Avskriving på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

Post 30 Avskrivninger

Sammendrag

Avskrivninger fra Luftfartsverkets (og andre forvaltningsbedrifters) driftsbudsjett inntektsføres på denne posten. Foreslått revisjon av Luftfartsverkets og Statens kartverks driftsbudsjett påvirker post 30 med 24,1 mill. kroner, jf. sammenheng med kap. 2450 post 24, underpost 24.6 Avskrivninger og kap. 2465 post 24 underpost 24.3 Avskrivninger. I tillegg foreslås avskrivningene under Statens kartverk økt med 3,9 mill. kroner. Posten foreslås dermed redusert med 20,2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 5491 post 30 med 20,182 mill. kroner.

21.14 Kap. 5691 Avkastning på bevilget kapital i Statens Bankinvesteringsfond

Post 80 Avkastning på bevilget kapital

Sammendrag

Det foreslås at post 80 økes med 220,193 mill. kroner til 1 437,469 mill. kroner. Økningen skyldes økt utbytte.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

21.15 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten skal dekke tilleggsbevilgninger som blir gitt i løpet av budsjettåret, herunder tilleggsbevilgninger i forbindelse med inntektsoppgjør. Bevilgningen ble i saldert budsjett fastsatt til 8 261,4 mill. kroner.

Det var i saldert budsjett avsatt en reserve på 210 mill. kroner for å kompensere statlige etater for økte driftsutgifter som følge av innføring av merverdiavgift på tjenester fra 1. juli 2001. Forslag til fordeling på departement fremmes i denne proposisjonen, jf. avsnitt 1.3. Bevilgningen på kapittel 2309 blir isolert sett redusert med 210 mill. kroner som følge av at reserven for merverdiavgiftskompensasjon tas ut av kapittel 2309.

Regjeringen fikk i forbindelse med salderingen av budsjettet fullmakt til å utarbeide et opplegg for å spare inn 75 mill. kroner under de statlige innkjøpsordningene i 2001. Videre fikk regjeringen fullmakt til å foreta en endelig fordeling av beløpet på kapitler og poster. Innsparingen ble foreløpig tatt ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter, med 75 mill. kroner. Beløpet er nå fordelt på kapitler og poster. Det tilbakeføres dermed 75 mill. kroner til kap. 2309.

Posten foreslås nå i tillegg redusert med 2 421,5 mill. kroner for å dekke tilleggsbevilgninger fremmet tidligere i vår og i denne proposisjonen, jf. nærmere omtale i kap. 1.3.

I St.prp. nr. 84 (2000-2001) forutsettes at bevilgningsendringer fremmet fram til og med 11. mai i hovedsak dekkes ved å redusere budsjettets reserve for tilleggsbevilgninger i løpet av budsjettåret. Ved avstemningen av budsjettet i St.prp. nr. 84 (2000-2001) la Finansdepartementet til grunn at bevilgningene til investeringer i Luftfartsverket skulle økes med 50 mill. kroner. Det korrekte er imidlertid at bevilgningen foreslås redusert. I tillegg medfører de to bevilgningsforslagene som fremmes i St.prp. nr. 94 (2000-2001) (kap. 197 post 70 og kap. 1542 post 70) en reduksjon i utgiftene på til sammen 2,5 mill. kroner. Samlet sett tilsier dette at behovet for inndekning gjennom reduserte reserver for tilleggsbevilgninger er 102,5 mill. kroner lavere enn foreslått i St.prp. nr. 84 (2000-2001). Bevilgningen under kap. 2309 foreslås på denne bakgrunn økt tilsvarende. Regjeringen fremmet 18. mai proposisjoner i forbindelse med trygdedrøftingene, lønnsoppgjøret for statsansatte og reguleringen av godtgjørelsene for vernepliktige. Økte bevilgninger i forbindelse med disse inntektsoppgjørene vil bli dekket ved nedsettelse av bevilgningen på kap. 2309 ved nysalderingen av 2001-budsjettet i høst.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 21.15

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner*)

AP

KrF og Sp

V

H

FrP

SV

Repre­sentanten Bastesen

2309

1

1. Inndekning ymse formål

-2 319

-2 319

-2 319

-2 319

-2 319

-2 319

- 2 319

- 2 319

2. Eff. av off. innkjøp.

0

0

0

-50

0

0

0

0

3. Bedre oppfølging av uføre

0

0

0

-50

0

0

0

0

4. Ikke mva-kompensasjon

0

0

0

0

-743

-743

-743,0

-743

5. Kutt

-250

-250

-250

-250

-250

-250

-250

6. Innsparing

-50

-50

-50

0

0

0

0

7. Anbud Statens vegvesen

-100

Sum

-2 319

-2 619

-2 619

-2 819

-3 312

-3 312

-3 312

-3 312

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

*) St.prp. nr. 84 og St.prp. nr. 94 (2000-2001)

Komiteen viser til brev fra finansministeren 7. juni der det går fram at det er mulig å redusere kap. 2309 post 1 med inntil 250 mill. kroner. Komiteen vil på denne bakgrunnen gå inn for å redusere ymse med 250 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, foreslår også en generell innsparing under departementenes utgiftsrammer på 50 mill. kroner. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere ymse­posten med 50 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 50 mill. kroner til ymseposten kap. 2309.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"Stortinget samtykker i at det spares inn 50 mill. kroner på departementenes utgiftsrammer. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med ny saldering av 2001-budsjettet i høst. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter, med 50 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 50 mill. kroner til kap. 2309."

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, fremmer følgende forlag til endring i bevilgning under kap. 2309 post 1:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter (jf. kap. 5309):

1

Driftsutgifter, nedsettes med

2 619 010 000

fra kr 8 126 353 000 til kr 5 507 343 000

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen viser til at disse medlemmer ikke ønsker å gjennomføre utvidelsen av merverdiavgiften fra 1. juli. Dette innebærer at det med disse medlemmers forslag ikke er behov for å kompensere offentlig forvaltning for denne utvidelsen, som samlet sett beløper seg til 743 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem går inn for å utsette innføringen av merverdiavgiftsreformen til 1. januar 2002. Dette innebærer at det ikke er behov for å kompensere offentlig sektor.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter (jf. kap. 5309):

1

Driftsutgifter, nedsettes med

3 312 010 000

fra kr 8 126 353 000 til kr 4 814 343 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen fremmer følgende forslag:

"Regjeringen får fullmakt til å fordele reduksjonen under kap 2309 Tilfeldige utgifter post 1 driftsutgifter med 743 mill. kroner, som følge av bortfall av behovet for kompensasjon for innføring av merverdiavgift på tjenester, jf. Finansdepartementets brev 23. mai 2001."

Komiteens medlem fra Venstre går inn for å redusere bevilgningen under ymse utgifter med 300 mill. kroner. Dette medlem foreslår videre en innsparing på 50 mill. kroner gjennom effektivisering av offentlige innkjøp. Dette medlem foreslår også en innsparing på 50 mill. kroner ved bedre oppfølging av uførepensjon som praktiseres på samme måte. Dette medlem går videre inn for å økt bruk av anbud i Statens vegvesen og forslår bevilgningen redusert med 100 mill. kr Disse endringene posteres først på ymse og fordeles deretter på de ulike institusjonene.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring :

Kap.

Post

Formål

Kroner

2309

Tilfeldige utgifter (jf. kap. 5309):

1

Driftsutgifter, nedsettes med

2 819 010 000

fra kr 8 126 353 000 til kr 5 307 343 000"