I 1993 startet departementet et forsøk
med rapportering fra fylkesmannsembetene om bruk av delegert myndighet.
I 1994 gikk man over til fast og pålagt rapportering. Vi
skal her presentere resultatene fra rapporteringen for 2000 på fem
områder:
– Behandling
av kommunale budsjettvedtak.
– Behandling av kommunale økonomiplaner.
– Godkjenning av kommunale låneopptak.
– Godkjenning av kommunale garantier.
– Lovlighetskontroll.
Vi vil i denne sammenhengen også presentere enkelte
tall for tilsvarende rapportering for 1995-1999 for å illustrere
utviklingen i denne perioden.
Dette er den siste rapporteringen etter de tidligere økonomireglene
i kommuneloven. Fra 1. januar 2001 gjelder de nye reglene, jf. lovendring
av 7. juli 2000.
Fylkesmannen hadde fram til 2001 et ansvar for automatisk å kontrollere
kommunenes budsjetter, både de materielle og formelle sidene.
Fra 1994 til 1997/1998 var det en betydelig
reduksjon i antall budsjetter som fylkesmannen har opphevet. Fra
1998 til 1999 skjedde det en økning i antallet. Men i 2000
var vi tilbake på nivået fra 1998. Den viktigste årsaken
til at budsjettene blir opphevet, er mangler i det økonomiske
innholdet.
Det er stor forskjell i antall opphevinger mellom
fylkene. I 1999 varierte andelene fra 0 til 37,5 pst. I 2000 varierte
de mellom 0 og 13 pst.
I 1999 samlet departementet for første
gang inn informasjon om fylkesmannsembetets arbeid med kommunenes økonomiplaner.
Det ble stilt spørsmål om hvor mange av fylkets
kommunale økonomiplaner som er undergitt saksbehandling
forstått som at fylkesmannen har gitt skriftlig tilbakemelding
til kommuner på grunnlag av økonomiplanen. I 1999
ble det rapportert at 212 kommuner hadde fått slik tilbakemelding
på økonomiplanen. I 2000 var det tilsvarende tallet
211, m.a.o. en ubetydelig endring. Det er store variasjoner mellom
fylkene når det gjelder å gi skriftlig tilbakemelding
til kommunene på økonomiplanen. Fire embeter oppgir
at de ikke har gitt skriftlig tilbakemelding til noen kommuner.
Fem embeter oppgir at slik tilbakemelding er gitt til alle kommunene
i fylket. Fylkesmennene er ikke pålagt å gi skriftlig
tilbakemelding.
Totalt ble det gitt avslag på 17 av
i alt 1 129 søknader om kommunale låneopptak i
2000. Det har vært en nedgang i antallet kommunale lånesøknader
for behandling hos fylkesmannsembetene fra 1999 til 2000. I 1999
var antallet 1 306 søknader mens det var 1 129
søknader i 2000. Det er også en reduksjon i antallet
søknader som ikke er godkjent. År 2000 hadde det
laveste antallet siden denne registreringen startet opp i 1995.
Kommunene kan bare stille garanti for bestemte
formål ifølge kommuneloven § 51. Det
er bl.a. ikke adgang til å stille garanti for andres forpliktelser
knyttet til næringsvirksomhet. Fylkesmannen skal kontrollere
både at formålet er lovlig og at kommunene vil
ha økonomisk bæreevne til å påta
seg forpliktelsen. I tillegg skal fylkesmannen kontrollere at det
ikke er begått formelle feil.
Det har vært en jevn reduksjon fra år
til år når det gjelder kommunale garantivedtak,
med unntak av en svak oppgang i 1997 og en noe sterkere oppgang
i 2000. 11 av totalt 293 vedtak (3,8 pst.) som har vært behandlet
har ikke fått fylkesmannens godkjennelse i 2000. Dette
er den laveste andelen ikke-godkjente kommunale garantivedtak siden
departementet startet registreringen.
Kommuneloven § 59 gir minst tre kommunestyremedlemmer
anledning til å kreve at fylkesmannen kontrollerer lovligheten
av avgjørelser truffet av folkevalgt organ eller av administrasjonen.
Fylkesmannen kan også selv ta initiativ til lovlighetskontroll.
Det er stor grad av stabilitet i omfanget av
saker som er tatt opp til lovlighetskontroll i 2000 sett i forhold
til 1999-rapporteringen. Det er en svak oppgang i antallet saker
som kommer inn som følge av klage, mens fylkesmannsembetene
i noen mindre grad har tatt opp saker til kontroll etter eget initiativ.
Det er også en stabilitet i forhold til i hvor stor grad
fylkesmannen erklærer vedtak for ulovlig. Til sammen ble
33 vedtak erklært ulovlig. Over halvparten av disse (58
pst.) var saker fylkesmannsembetene hadde tatt opp etter eget initiativ.
Komiteen har ingen
merknader.