Løpende inntektsutjevning ble innført
i 2000, og er en ren omfordeling mellom kommuner og mellom fylkeskommuner.
For hele landet samlet vil netto inntektsutjevning summere seg til
null og er derfor ikke lenger et tilskudd over statsbudsjettet.
Det den enkelte kommune vil få i rammetilskudd
i år 2002 vil være avhengig av størrelsen
på følgende elementer:
Regjeringen vil endre både kostnadsnøkkelen
for kommunene og kostnadsnøkkelen for fylkeskommunene fra
og med 2002. Det henvises til kap. 1.1.2 for omtale av endring i
kostnadsnøkkelen for fylkeskommunene.
Kostnadsnøkkelen for kommunene endres
som følge av at nye bosettingskriterier innføres
i kostnadsnøkkelen og fordi et øremerket tilskudd
på om lag 3,5 mrd. kroner innlemmes i innbyggertilskuddet
i inntektssystemet fra og med 2002.
Tabell 4.1 viser dagens kostnadsnøkkel
for kommunene og Regjeringens forslag til ny kostnadsnøkkel.
Tabell 4.1 Dagens kostnadsnøkkel
for kommunene og Regjeringens forslag til ny kostnadsnøkkel.
Kriterium | Dagens kostnadsnøkkel | Forslag til ny kostnadsnøkkel |
Basistillegg | 0,028 | 0,026 |
Innbyggere 0-5 år | 0,025 | 0,024 |
Innbyggere 6-15 år | 0,309 | 0,307 |
Innbyggere 16-66 år | 0,130 | 0,125 |
Innbyggere 67-79 år | 0,082 | 0,087 |
Innbyggere 80-89 år | 0,123 | 0,137 |
Innbyggere 90 år
og over | 0,045 | 0,051 |
Skilte og separerte 16-59 år | 0,066 | 0,063 |
Arbeidsledige 16-59 år | 0,023 | 0,022 |
Beregnet reisetid | 0,037 | 0,015 |
Innbyggere bosatt spredtbygd | 0,011 | 0,000 |
Sone | 0,000 | 0,010 |
Nabo | 0,000 | 0,011 |
Dødelighet | 0,024 | 0,026 |
Ikke-gifte 67 år
og over | 0,024 | 0,026 |
Innvandrere | 0,004 | 0,004 |
Psykisk utviklingshemmede
16 år og over | 0,066 | 0,063 |
Psykisk utviklingshemmede
under 16 år | 0,003 | 0,003 |
Sum | 1,000 | 1,000 |
Inndelingstilskudd skal være en kompensasjonsordning
for kommuner som slår seg sammen, slik at kommunesammenslåingen
ikke medfører reduserte rammeoverføringer fra
staten. På denne måten ønsker Regjeringen å oppmuntre
til kommunesammenslåinger.
Ved Stortingets behandling av kommuneøkonomiproposisjonen
for 2001, kom kommunalkomiteen med følgende tilråding
(Innst. S. nr. 252 (1999-2000) s.62):
"Stortinget ber Regjeringen innarbeide
regionaltilskudd i inndelingstilskuddet for kommuner som ved sammenslåing
vil miste dette tilskuddet."
Innarbeiding av regionaltilskuddet i inndelingstilskuddet
er i tråd med prinsippet om å kompensere for umiddelbar
nedgang i inntekt som følge av kommunesammenslåing.
Dersom tre kommuner slår seg sammen og alle tre kvalifiserer
for regionaltilskudd, vil to av regionaltilskuddene inngå i
inndelingstilskuddet, mens det tredje vil gå til storkommunen
som regionaltilskudd dersom denne kvalifiserer for det. Dersom den nye
storkommunen ikke kvalifiserer til å motta regionaltilskudd,
vil alle tre regionaltilskuddene inngå i inndelingstilskuddet
i stedet for to for å unngå inntektsnedgang.
Det foreslås dermed at både
basistilskudd og regionaltilskudd inngår i inndelingstilskuddet
etter modellen beskrevet ovenfor. Inndelingstilskuddet bør
fryses reelt på det nivået det har det året
kommunene gjennomfører sammenslåingen, og gis
en varighet på 10 år.
I 1997 ble tilskuddet til den kommunale landbruksforvaltningen
på 349 mill. kroner innlemmet i inntektssystemet.
2001 er femte året midlene til landbruksforvaltningen
ligger utenfor overgangsordningen i inntektssystemet. Det bidrar
til å forvanske inntektssystemet, og bryter med prinsippet
om at midlene i inntektssystemet skal fordeles etter kostnadsnøkkelen.
Det foreslås derfor at midlene til landbruksforvaltningen
på 349 mill. kroner legges inn i overgangsordningen i inntektssystemet
fra 2002. Overgangsordningen innebærer at det vil gå ytterligere
fem år før midlene fordeles fullt ut etter inntektssystemets
kostnadsnøkkel (i 2006). Store omfordelingseffekter for
enkeltkommuner vil det bli kompensert for gjennom Kommunal- og regionaldepartementets
skjønnsmidler fra 2002. Departementet vil i samarbeid med
Landbruksdepartementet utarbeide kriterier for fylkesmennenes skjønnsutøvelse.
Regjeringen ønsker å redusere
antallet og omfanget av øremerkede tilskudd til kommuner
og fylkeskommuner. Formålet er å redusere den
statlige detaljstyringen av kommunesektoren, og gi kommuner og fylkeskommuner
større muligheter for selvstendige prioriter-inger og tilpasning
til lokale forhold. Regjeringen la derfor i St.prp. nr. 62 Om kommuneøkonomien
for 2001 m.v. fram en plan for avvikling eller innlemming av øremerkede
tilskudd i perioden 2001-2007. I tillegg ble flere tilskudd foreslått
innlemmet eller avviklet i St. prp. nr. 1 (2000-2001).
I tråd med stortingsbehandlingen av
St.prp. nr. 62 (1999-2000) Om kommuneøkonomien 2001 m.v.
og St.prp. nr. 1 (2000-2001) legger Regjeringen opp til at følgende øremerkede
tilskudd avvikles eller innlemmes i inntektssystemet for kommunene
i 2002:
– Kap. 670
post 61 Tilskudd til omsorgstjenester
– Kap. 673 post 63 Begrenset bruk
av tvang
– Kap. 229 post 62 Kompensasjon
for merutgifter midlertidige lokaler
– Kap. 231 post 66 Tilskudd til
teknisk undervisningsutstyr/tilpasning av lokaler
– Kap. 550 post 60 Tilskudd til
utkantkommuner
– Kap. 294 post 72 Tilskudd til
kirkelig virksomhet
Ved behandlingen av Kommuneøkonomiproposisjonen
for 2001 vedtok Stortinget at kap. 221 post 63 Tilskudd til skolefritidsordninger
skulle innlemmes fra høsten 2001. Regjeringen foreslår
imidlertid at innlemming av tilskuddsordningen utsettes inntil det
er vurdert nærmere hvilke konsekvenser dette kan få for
foreldrebetalingen.
Regjeringen vil komme tilbake med ytterligere
forslag om eventuell innlemming eller avvikling av øremerkede
poster til kommunesektoren ved framleggingen av forslag til statsbudsjett
for 2002.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen legger opp til en gradvis innføring
av endringene i inntektssystemet fra 2002 til 2006 i tråd
med Stortingets forutsetninger. Komiteen viser til
at endringene for kommunene gjelder avvikling av det ekstraordinære skjønnet,
endring av bosettingskriteriene i kostnadsnøkkelen, økt
skatteandel og økt inntektsutjevning. For fylkeskommunene
gjelder endringene avviklingen av det ekstraordinære skjønnet
og økning av skatteandelen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, er tilfreds med at Regjeringen
følger opp planen om innlemming av øremerkede
tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti er
positive til at flere øremerkede tilskudd innlemmes i rammetilskuddet
da dette gir en større handlingsfrihet for kommunene. Disse
medlemmer støtter imidlertid ikke at Tilskudd til
kirkelig virksomhet innlemmes i rammetilskuddet, da kirken og dens
virksomhet er organisert frittstående fra den øvrige
kommuneadministrasjon. Disse medlemmer mener fortsatt
at det øremerkede tilskuddet for skolefritidsordningen
skal innlemmes i rammetilskuddet, men godtar Regjeringens forslag
om å utsette dette for å sikre at foreldrebetalingen
ikke skal bli økt.
Disse medlemmer mener at det
er enkelte øremerkede tilskudd som bør opprettholdes
da de ivaretar oppgaver som ikke er en del av kommunens drift.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Fremskrittspartiet foreslår følgende:
Tilskuddet til kirkelig virksomhet
innlemmes ikke i rammetilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at de mener flest mulig øremerkede ordninger skal avvikles
gjennom innlemming i inntektssystemet. Disse medlemmer vil
likevel understreke at øremerkede tilskudd som er stykkprisfinansierte,
og hvor mottakerne både er private og offentlige, ikke
skal innlemmes. Disse medlemmer viser bl.a. til at
statsstøtten til barnehager er en slik type, og at disse medlemmer ønsker å samle
all offentlig støtte til barnehager til et tilskudd som
går direkte til barnehagen, uansett om den er kommunal
eller privat. Tilskuddet skal økes til å dekke
70 pst. av gjennomsnittlig barnehagekostnad. Disse medlemmer er
derfor glad for at Regjeringen nå signaliserer at de revurderer
sitt standpunkt om å innlemme statstilskuddet til barnehager
i inntektssystemet.
Disse medlemmer er ikke tilfreds
med at Regjeringen ikke følger opp Stortingets vedtak ved
behandling av kommuneøkonomien for 2001 om innlemming av øremerkede
tilskudd til skolefritidsordning og leirskoler. Disse medlemmer mener øremerkingen
til disse formål bør oppheves i tråd
med fjorårets vedtak. Disse medlemmer mener
en hovedårsak til dagens problemer med øremerking
har vært ulike partiers behov for markering av innsatsområder
og dermed undergraving av det lokale selvstyret og en effektiv ressursbruk
i kommunene. Disse medlemmer mener Stoltenberg-regjeringens
behandling av midler til skolefritidsordningen og leirskolene følger
opp denne tradisjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Skolefritidsordningen innlemmes
i rammeoverføringene fra 1. august 2001 i tråd
med Stortingets vedtak under behandlingen av Innst. S. nr. 252 (1999-2000)."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Tilskuddet til leirskoler innlemmes
i rammeoverføringene i tråd med Stortingets vedtak
under behandlingen av Innst. S. nr. 252 (1999-2000)."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at kommunene får økt økonomisk handlefrihet
når øremerkede tilskudd blir innlemmet, men disse
medlemmer kan ikke støtte forslaget om å innlemme øremerkede
tilskudd som gjelder områdene helse, omsorg og utdanning. Disse
medlemmer ønsker at disse tjenestene skal finansieres med
en statlig stykkpris som skal øremerkes disse formålene.
Disse medlemmer vil derfor gå imot
at følgende kap./post innlemmes: Kap. 670 post
61 Tilskudd til omsorgsboliger og kap. 673 post 63 Begrenset bruk
av tvang.
Disse medlemmer er også av
den oppfatning at kap. 294 post 72 Tilskudd til kirkelig virksomhet
i kommunene ikke må innlemmes, men at disse midlene overføres
direkte til de kirkelige fellesråd i kommunene. Disse
medlemmer viser til forslag om dette ovenfor, sammen med
Kristelig Folkeparti.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at omfattende bruk av øremerking skeivfordeler
inntekter mellom kommunene, fordi mer velstående kommuner
har frie midler til å utløse tilskuddene. Dette
medlem vil hevde at tilskudd som skal dekke varige, løpende
driftsoppgaver som er like i alle kommuner, skal i prinsippet gis
som fri midler. Øremerking kan være et viktig
virkemiddel for å sette i gang virksomhet, å sikre
funksjoner i en kritisk fase eller dekke oppgaver av spesiell art
der behovene eller oppgavene er ulike kommunene mellom. I tillegg
vil oppgaver som fullfinansieres av øremerkede midler være
et viktig og uproblematisk virkemiddel.
Dette medlem støtter
arbeidet for innlemming av øremerkede tilskudd, men kan
ikke støtte forslag om å avvikle poster i forbindelse
med innlemmingen.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke problemene
som knytter seg til innlemming av kap. 670 post 61 tilskudd til
omsorgstjenesten, før reformen er gjennomført.
Fra flere kommuner meldes at både mangelen på prisjustering
av tilskuddet og det faktum at ikke alle omsorgsboligene eller sykehjemsplassene er
ferdige, og at mange ikke er ferdige før 2003 og 2004.
Etter hvert som prosjektene blir bemannet og innflyttet vil driftsutgiftene
påløpe. Dersom statens bidrag til kommunens driftsutgifter
blir fastsatt med utgangspunkt i driftsnivået i 2001 vil
det være en bombe under kommuneøkonomien. Det
må gis tilskudd for aktivitetsøkning som finner
sted etter 2001.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
dette spørsmålet må avklares før
innlemming.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Tilskudd til investeringer og aktivitet
knyttet til eldrereformen justeres for påløpt
prisvekst siden oppstart."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"Tilskuddet til drift innlemmes i
rammetilskuddet til kommunene når reformen er gjennomført."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
ellers til merknader i Innst. S. nr. 307 (2000-2001) om oppgavefordelinga.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti har
sluttet seg til endringene i inntektssystemet som gradvis innføres
fra 2002 til 2006, men vil understreke at det er god grunn til å utrede
nærmere en mer gradert utjevning, hvor utjevningen avtar
jo nærmere gjennomsnittlig skatteinntekter en kommune kommer. Disse
medlemmer mener at man også må gis en
bred gjennomgang av erfaringene med løpende inntektsutjevning.
Disse medlemmer slutter seg til
at kriteriene for kostnadsnøkkelen for kommunene er endret
som en følge av innlemming av tilskuddet til omsorgstjenester og
ufrivillige kostnader i grunnskolen på grunn av bosettingsmønsteret. Disse
medlemmer har merket seg at kostnadsnøkkelen er
endret slik at det ikke blir noen omfordelingsvirkninger nå når
omsorgstilskuddet innlemmes i rammetilskuddet.
Disse medlemmer mener at inntektssystemet ennå ikke
har funnet sin endelige utforming. Disse medlemmer vil
støtte at det arbeides videre for å oppnå en
bedre behovsdekning på områdene klima, psykiatri,
rusmisbrukeromsorg og samferdsel.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det i kostnadsnøkkelen for kommunene tidligere var
et eget tillegg for de største byene begrunnet med høye
utgifter i sosialsektoren. Dette ble fjernet på grunnlag
av Rattsø-utvalgets utredning. Utvalget ga følgende
begrunnelse:
"I forslaget til ny kostnadsnøkkel tas det
i større grad hensyn til sosiale forholds betydning for
beregnet utgiftsbehov innen sosialhjelp og barnevern. I tillegg er
alders- og kjønnsstandardisert dødsrate tatt inn
som eget kriterium i kostnadsnøkkelen. Det er utvalgets oppfatning
at disse endringene vil fange opp sentrale forhold knyttet til forekomst
av sykdom og sosialsektoren som tidligere var forutsatt dekket ved
særtillegg."
Disse medlemmer viser videre
til at ved innføringen av statlig selskapsskatt, ble Oslo
delvis kompensert ved etablering av et eget hovedstadstilskudd. Dette
ble begrunnet med at Oslo hadde særskilte utfordringer
innenfor bl.a. helse- og sosialsektoren som tidligere ble finansiert
av relativt høye skatteinntekter i forhold til landsgjennomsnittet.
Når det gjelder psykiatri, vil disse
medlemmer vise til at det som et ledd i handlingsplanen
for psykisk helse vil skje en betydelig opptrapping av det øremerkede
tilskuddet til disse tjenestene. Disse midlene fordeles i hovedsak
etter folketall, slik at en betydelig andel tilfaller de største
kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, vil videre vise
til at utgiftene til rusomsorg er delt med om lag N på kommunene
og O på fylkeskommunene (tall fra Teknisk beregningsutvalg
for kommuneøkonomi). Disse utgiftene utgjør imidlertid
en svært liten andel av de samlede helse-, sosial- og omsorgsutgiftene
i kommunene (under 1 pst.). Disse utgiftene er i dag finansiert
gjennom rammetilskudd, øremerket tilskudd, skatteinntekter
og gebyrer. Fordelingen av rammetilskudd til disse formålene
følger fordelingsnøkkelen for øvrige
utgifter innenfor helse- og sosialsektoren, noe som ikke er urimelig
sett i lys av den lave andelen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ber likevel Regjeringen vurdere
om det kan være særskilte utgiftsvariasjoner,
særlig knyttet til psykiatri og rusomsorg i de største
byene, som ikke fanges tilstrekkelig opp i dagens inntektssystem.
Herunder bes Regjeringen vurdere om og når bruk av KOSTRA-data
kan benyttes som grunnlag for nye kriterier i inntektssystemet på disse
områdene. Alternativt bør det vurderes om det inntil
det kan foreligge nye kriterier, bør opprettes et midlertidig
tilskudd til de største byene til dette formålet.
Regjeringen bes om å komme tilbake til Stortinget med en
slik vurdering i forbindelse med Statsbudsjettet for 2002, og senest
i Kommuneproposisjonen for 2003.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
vise til de ekstra kostnader som storbyene har ved sin drift, ikke
minst for å møte store utfordringer innen sosialomsorg,
psykiatri og rusfeltet. Disse medlemmer mener at
storbyenes spesielle utfordringer ikke fanges opp godt nok i kostnadsnøkkelen
for kommunene. Disse medlemmer mener derfor at en
evaluering av inntektssystemet blant annet bør
sette fokus på ekstrakostnadene til storbyene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det bør
vurderes å innføre et storbytilskudd. Hovedstadstilskuddet
bør inkluderes i et slikt storbytilskudd. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere
om det er behov for å innføre et eget storbytilskudd
som hovedstadstilskuddet innlemmes i."
Komiteens medlemmer fra Høyrevil vise til at Regjeringen baserte seg
på ulike politiske flertall for enkeltelementer i omleggingen
av inntektssystemet ved behandlingen av kommuneøkonomiproposisjonen for år
2001. Etter disse medlemmers mening blir endringene
til dels feil og mangelfulle av en slik strategi. Disse medlemmer har
hele tiden gitt uttrykk for at flere forhold må sees i
en sammenheng når man endrer for eksempel kriteriesystemet.
De områdene som ved omleggingen etter behandlingen av Rattsø 1 fortsatt
skulle utredes burde samlet innføres i inntektssystemet
av hensyn til kommunenes mulighet til å planlegge og dimensjonere
sine tjenester i forhold til fremtidig inntekter. Inntektssystemet
er et null-sum spill. Det dreier seg om å fordele de inntektsrammene som
avsettes til kommunene. Derfor bør man ha en samlet innføring
av nye kriterier. Disse medlemmer viser til sine
merknader i Innst. S. nr. 252 (1999-2000):
"Komiteens medlemmer fra Høyre mener Regjeringens
gjennomgang av retningen for inntektssystemet for de kommende år,
er et steg nærmere et system basert på objektive
kriterier, men mener det fortsatt er for mange innslag av politiske
skjønnsvurderinger i deler av inntektssystemet. Disse medlemmer
konstaterer at arbeidet med å skape et mer objektivt inntektssystem
i praksis stoppet opp under sentrumsregjeringen, og at det derfor
gjenstår en rekke områder som bør belyses
nærmere. Disse medlemmer har ved tidligere behandlinger
understreket at innlemming av nye kriterier i inntektssystemet bør
skje mest mulig samlet. Disse medlemmer mener derfor det er viktig
at det settes fart på det gjenstående utredningsarbeidet,
slik at en total gjennomgang med innføring av nye vekter
og kriterier kan skje i kommuneøkonomiproposisjonen for 2002.
De
områder som særlig mangler utredning i dag er spørsmålene
knyttet til rusmisbruk/sosialutgifter. Om det finnes særlige
byforhold knyttet til dette eller knyttet til trafikale spørsmål
som bør innlemmes i inntektssystemet. Videre er det nødvendig å forsere
arbeidet med analyser av vekstkommunenes problemer - både
i forhold til om befolkningstallene kan oppjusteres raskere og om
inntektssystemet skal behandle kapitalutgifter på annen
måte enn i dag. Disse medlemmer vil peke på at
Rattsø 1-utredningen antok at kapitalutgifter fordelte
seg noenlunde på samme måte som befolkningstall
i kommunene. Disse medlemmer vil peke på at kapitalutgiftene
har en helt annen periodisering - og at kapitalutgifter derfor kan
stå i feil forhold til befolkningstall både for
vekst og fraflyttingskommuner."
Disse medlemmer vil vise til
at Regjeringen ikke fremmer nye kriterier som skal innlemmes i inntektssystemet
nå til tross for at f.eks rus/psykiatrispørsmålet
har vært understreket siden innførelsen av Rattsø1-systemet. Disse
medlemmer mener det er urimelig at kriterier som særlig
tar hensyn til de større byenes ekstrautgifter, og som
alle innrømmer er en merbelastning, ikke tas høyde
for i utgiftskomponentene i inntektssystemet. Når de nye
bosettingskriteriene samtidig har en motsatt fordelingsprofil, mener disse
medlemmer det enten bør etableres en foreløpig
tilskuddsordning for rus/psykiatri, eller man må avvente
innføringen av de nye bosettingskriteriene til kriterier
for rus og psykiatri i primærkommunene kan innarbeides. Disse
medlemmer vil foreslå at det innarbeides en slik
tilleggskategori, som avvikles når kriteriene for rus/psykiatri
er på plass. Hvis det ikke oppnås flertall for
dette vil disse medlemmer foreslå at man
utsetter innføringen av de nye bosettingskriteriene til
det foreligger kriterier for rus og psykiatri som kan innarbeides
i inntektssystemet.
Disse medlemmer mener den beste
måten å ta hensyn til de særlig rus/psykiatri
utgiftene før kriteriene er ferdig utredet, er å legge
inn et eget tilskudd til byene med over 50 000 innbyggere. For 2002
vil disse medlemmer foreslå at det avsettes
200 mill. kroner til dette og at det fordeles etter befolkningsstørrelsen
i de nevnte byene.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen avsette
200 mill. kroner på særskilt post til et midlertidig
tilskudd for å kompensere for den merbelastningen i sosialsektoren
i de større byene som konsentrasjonen av rus-/ psykiatriproblemer
utgjør. Midlene fordeles etter befolkningsstørrelsen
mellom byer som har mer enn 50 000 innbyggere."
Disse medlemmer viser for øvrig
til at de i fjor støtte forslaget om å starte
avviklingen av tapskompensasjonsordningen, og gikk imot den økte
inntektsutjevningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader under kap. 1.2 og fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om ikke å legge
de øremerkede tilskuddene til eldreplanen inn i rammen
til kommunen."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti vil
vise til Innst. S. nr. 220 (1998-1999) der det fremgår
at kommuner som etter lokal avgjørelse slår seg
sammen skal få beholde rammeoverføringene som
de var to eller flere kommuner i en periode. Disse medlemmer viser
til at kommuner som i dag slår seg sammen vil få rett
til inndelingstilskudd i 10 år.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peke
på den urimelighet som ble begått mot kommunene
Arendal, Fredrikstad, Hamar og Larvik da disse ble "tvangssammenslått".
De nye "storkommunene" fikk beholde basistilskuddene i 2 år.
Disse medlemmer vil på bakgrunn
av dette fremme følgende forslag:
"Kommunene Arendal, Fredrikstad,
Hamar og Larvik kompenseres gjennom ekstraordinære skjønnsmidler
for bortfall av basistilskudd i 3 år."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke forslaget om at det skal innføres et inndelingstilskudd
for å motivere kommuner til å slå seg
sammen. Disse medlemmer har liten tro på at et
slikt tiltak vil oppnå målsettingen om å få kommuner til å slå seg
sammen. Disse medlemmer er av den oppfatning at det
er for mange kommuner i Norge og at det er et stort innsparingspotensial
dersom mange kommuner slår seg sammen, spesielt når
det gjelder administrative kostnader. Disse medlemmer mener
imidlertid at det ikke er rett vei å gå ved å vedta det
foreslåtte inndelingstilskuddet. Disse medlemmer mener
at en økning i innbyggertilskuddet vil bidra til at kommunene
ser de stordriftsfordeler det er ved å slå seg
sammen og få flere innbyggere. Disse medlemmer vil
derfor foreslå at basistilskuddet blir innlemmet i innbyggertilskuddet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innlemme
basistilskuddet til kommunene i det generelle innbyggertilskuddet."
Komiteens medlem fra Senterpartiet merker
seg at Regjeringen gjennom inndelingstilskuddet ønsker å oppmuntre
til kommunesammenslåing. At kommuner som slår
seg sammen også får beholde regionaltilskuddet
selv om den nye enheter passerer 3 000 innbyggere vil virke på samme
måte. Dette medlemhar
stemt mot en slik utforming av ordningene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Fremskrittspartiet, viser til at øremerket tilskudd
til den kommunale landbruksforvaltningen ble innlemmet i rammetilskuddet
i 1997. Siden dette tidspunktet er midlene fordelt på samme måte
som det øremerkede tilskuddet. Fra 2002 er det foreslått
at midlene omfattes av overgangsordningen slik at de gradvis omfordeles
etter kriteriene i inntektssystemet. Det skjer relativt mange endringer
med påplussing eller uttrekk av midler i inntektssystemet hvert år.
Av hensyn til et mest mulig enkelt og oversiktlig inntektssystem
er hovedregelen at slike endringer legges inni overgangsordningen.
Når det gjelder fordelingsvirkninger, vil de mange endringene
kunne gi enkeltkommuner både gevinst og tap. Sett samlet
over flere år vil derfor de fleste kommuner komme ut i balanse. Flertallet mener
imidlertid at omfordelingen av landbruksmidlene kan gi enkelte urimelige utslag. Flertallet vil
derfor understreke at det i et samarbeid mellom Kommunaldepartementet
og Landbruksdepartementet må gis kompensasjon gjennom skjønnsmidlene
for store omfordelingseffekter, slik det er lagt opp til i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet er uenig i at den spesielle fordelingsnøkkelen
som har vært i bruk siden kommunene overtok landbrukskontorene
fra staten skal avvikles. Dette vil vri kompensasjonsmidlene fra landbrukskommuner
til folkerike bykommuner og det er vanskelig å forstå logikken
i dette.
Disse medlemmer viser til svar
fra kommunal- og regionalministeren til Senterpartiets stortingsgruppe
6. juni der det bekreftes at den omlegging som foreslås
vil føre til at Gausdal kommune vil få redusert tilskuddet
til landbrukskontor fra ca. 1,5 mill. kroner til ca. 500 000 kroner.
Sigdal kommune vil får redusert tilskuddet fra i overkant
av en million til om lag 300 000 kroner. Oslo kommune vil få økt
sitt tilskudd fra 242 000 kroner til om lag 40 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Fordelingsnøkkelen for
tilskudd til landbrukskontorene beholdes uendret."