Ved stortingsbehandlingen av budsjettet ble
det vedtatt at Regjeringen skulle komme tilbake med forslag til
kompensasjon for kommunesektorens avsetninger som følge
av endringer i barne- og etterlattepensjon for inntil 1G mrd. kroner.
Slik tilleggsbevilgning fremmes nå. Det foreslås
også tilleggsbevilgning på 455 mill. kroner som
kompensasjon til kommunesektoren som følge av økte
pensjonspremier for lærere i Statens Pensjonskasse. Samlet
vil dermed kommunesektoren få kompensert 1,7 mrd. kroner
som følge av økte pensjonskostnader. Bevilgning
til å dekke økte pensjonsavsetninger påvirker
ikke anslaget for den reelle veksten fra 2000 til 2001, fordi økte
pensjonsavsetninger motsvares av høyere prisvekst på kommunal
tjenesteyting.
Revidert nasjonalbudsjett 2001 og St.prp. nr.
84 (2000-2001) legges fram samtidig med kommuneproposisjonen. Realveksten
i kommunesektorens inntekter i 2001 er nå oppjustert til
om lag 4 H mrd. kroner (2 pst.), dvs. noe høyere enn lagt
til grunn i Nasjonalbudsjettet 2001 (vel 1 I pst.). Vekstanslaget
på de frie inntektene er oppjustert med 200 mill. kroner
til 1,8 mrd. kroner. Bakgrunnen for justeringen av inntektsanslaget er
bl.a. følgende:
– Skatteanslaget
for kommunesektoren er oppjustert med 1 mrd. kroner i forhold til
saldert budsjett, bl.a. basert på tall for skatteinngangen
hittil i år. Dette motvirkes av at realveksten i kommunesektorens
inntekter reduseres med om lag 800 mill. kroner på grunn
av noe høyere lønnsvekst og høyere prisvekst
på varer og investeringer enn tidligere lagt til grunn.
– Utenom bevilgningene for å kompensere
de økte utgiftene til barne- og etterlattepensjon og økte pensjonspremier
for lærere til Statens Pensjonskasse, foreslås
det reduserte bevilgninger over statsbudsjettet til kommunesektoren
på netto om lag 270 mill. kroner. Lavere bevilgning til
innsatsstyrt finansiering av sykehus bidrar isolert til å trekke
bevilgningene ned (om lag 500 mill. kroner).
Det foreslås økte bevilgninger
knyttet til asylsøkere og flyktninger på om lag
400 mill. kroner. Disse midlene holdes utenom ved beregning av veksten
i kommunesektorens inntekter.
Underskudd før lånetransaksjoner
i kommunesektoren er redusert fra 9,8 mrd. kroner i 1999 til 7,3
mrd. kroner i 2000. Nedgangen skyldes bl.a. et lavere nivå på kommunesektorens
investeringer. Fra 2000 til 2001 anslås investeringene å holde
seg reelt uendret. Med en forutsetning om realvekst i kommunesektorens øvrige aktivitet
på linje med realinntektsutviklingen fra 2000 til 2001,
antas kommunesektoren å få et underskudd før
lånetransaksjoner på om lag 6 H mrd. kroner i
2001. En betydelig del av underskuddet kan tilskrives finansieringsprinsippene
for handlingsplanen for eldreomsorgen. Finansieringsmåten
medfører at kommunesektorens investeringsutgifter direkte
reduserer overskuddet i investeringsperioden, mens store deler av
de statlige overføringene knyttet til å dekke
disse utgiftene tilføres kommunene over en lengre tidsperiode.
Dersom investeringskostnadene knyttet til eldresatsingen alternativt
hadde blitt kompensert fortløpende, ville underskuddet
i 2000 og 2001 blitt 3 mrd. kroner lavere hvert av årene.
Tabell 3.1 viser kommunesektorens frie inntekter
i 2000 og 2001.
Tabell 3.1 Frie inntekter
for kommunene og fylkeskommunene i 2000 og 2001. Mill. kroner og
endring i pst.1)2).
| Kommunene | Fylkeskommunene | Kommuneforvaltning i alt |
| 2000 | 2001 | Endring | 2000 | 2001 | Endring | 2000 | 2001 | Endring |
Skatter i alt | 62 383 | 69 575 | 11,5 | 31 015 | 35 020 | 12,9 | 93 398 | 104 595 | 12,0 |
Herav skatt på inntekt og
formue | 59 162 | 66 515 | 12,4 | 31 015 | 35 020 | 12,9 | 90 177 | 101 535 | 12,6 |
Overføringer i
inntektssystemet | 36 460 | 34 700 | -4,8 | 18 691 | 18 214 | -2,6 | 55 151 | 52 914 | -4,1 |
Frie inntekter | 98 843 | 104 275 | 5,5 | 49 706 | 53 234 | 7,1 | 148 549 | 157 509 | 6,0 |
1) Korrigert for oppgaveendringer, innlemming
av øremerkede tilskudd m.v. Tilleggsbevilgning vedr. barne-/ etterlattepensjon
på
1 G mrd. kroner i 2001 (engangsbevilgning) er holdt utenom.
2) Løpende priser. Prisveksten på kommunal
tjenestetyting for 2001 (deflator) er 4,75 pst.
Komiteen viser til
at det ved Stortingets behandling av budsjettet i fjor høst
ble vedtatt at Regjeringen skulle komme tilbake med forslag til
kompensasjon for kommunesektorens avsetninger som følge
av endringer i barne- og etterlattepensjon for inntil 1G mrd. kroner. Komiteen har
merket seg at slik tilleggsbevilgning fremmes nå. Komiteen har
videre merket seg at Regjeringen foreslår å tilleggsbevilge
455 mill. kroner som kompensasjon til kommunesektoren som følge
av økte pensjonspremier for lærere i Statens Pensjonskasse.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til manglende kompensasjon
for endringer i pensjonsbetingelsene ( knekkpunktet). Disse
medlemmer går inn for at økte utgifter
knyttet til dette må kompenseres og viser til forslag under
kap. 2.2.2.
Komiteen viser til
at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett har oppjustert realveksten
i kommunesektorens inntekter til om lag 4H mrd. kroner som er noe
høyere enn hva som ble lagt til grunn i Nasjonalbudsjettet
for 2001. Veksten i de frie inntektene er tilsvarende oppjustert
med 200 mill. kroner til 1,8 mrd. kroner.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
foreslår å øke bevilgningen knyttet til
asylsøkere og flyktninger med om lag 400 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at underskuddet
før lånetransaksjoner i kommunesektoren er redusert
fra 9,8 mrd. kroner i 1999 til 7,3 mrd. kroner i 2000. Komiteen viser
til at innenfor akseptable forutsetninger antas kommunesektoren å få et
underskudd før lånetransaksjoner på om
lag 6H mrd. kroner i 2001. Komiteen er oppmerksom
på at en betydelig del av underskuddet kan tilskrives finansieringsprinsippene for
Handlingsplanen for eldreomsorgen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
mener derfor at den økonomiske utviklingen for kommunesektoren
er positiv til tross for en fortsatt betydelig stramhet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti frykter at mange
kommuner må øke barnehagesatsene fra høsten
til tross for de 240 mill. kroner som Regjeringen foreslår
omdisponert for å øke statstilskuddet til barnehagene.
I notat til finanskomiteen datert 23. mai skriver Kommunenes sentralforbund
følgende:
"En rekke kommuner har budsjettvedtak om å øke takstene
annet halvår. Selv om kommunen overvelter hele økningen
i statstilskuddet til foreldrene, behøver ikke det bety
lavere satser enn i dag. Resultatet vil være lavere satser
enn kommunen la opp til."
Videre står det i notatet:
"Kommunenes finansielle situasjon varierer kraftig. Kommuner
som har underskudd på driften har behov for å redusere
kommunens utgifter til så vel barnehager som andre formål."
Disse medlemmer vil vise til
at skolefritidsordningen er et kjærkomment og viktig tilbud
til barn i gruppen 1.-4. klasse. Mange kommuner har varslet økning
i prisene fra høsten av. Disse medlemmer frykter
at dette kan føre til at barn som trenger dette tilbudet,
blir tatt ut av ordningen fordi foreldrene synes det er for dyrt.
Disse medlemmer vil videre vise
til at mange kommuner foretok kutt i bevilgningene i skolene i sine budsjett
for inneværende år. Kuttene vil først
bli merkbare på den enkelte skole fra skolestart høsten
2001, fordi det er umulig å foreta store kutt midt i skoleåret.
Disse medlemmer har merket seg
at avisen Vårt Land 28. mai skriver at minst 163 grendeskoler
trues av nedleggelse. Det er tall fra Landslaget for udelt og fådelt
skole (Lufs) som viser dette. Disse medlemmer har
merket seg at organisasjonen aldri før har registrert så mange
planer om nedleggelse. Det er svak økonomi som er den direkte årsaken
til dette.
Disse medlemmer mener at ovenstående eksempler
viser at det selv om kommunesektoren fikk en relativ høy
inntektsvekst inneværende år, så er det for
stor avstand mellom pålagte oppgaver og inntektsrammer.
For å motvirke at kommuner må foreta
kutt i tjenestetilbudet som rammer svake grupper og sikre at kommuner
kan opprettholde en viss kvalitet i tilbudene som gis mener disse
medlemmer at de frie inntektene i kommunesektoren må økes.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til forslag i Innst. S. nr. 325 (2000-2001),
jf. St.prp. nr. 84 (2000-2001) der Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre foreslår å øke kommunenes
frie inntekter med 250 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
mange grendeskoler er truet av nedleggelse som følge av
trang kommuneøkonomi. Disse skolene er svært viktig
for mange lokalsamfunn, og er ofte et viktig kulturelt og sosialt
samlingspunkt for unge og gamle. Disse medlemmer mener
det er viktig å opprettholde grendeskolene, og vil vise
til at Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre i Innst. S.
nr. 325 (2000-2001) foreslår å øke skjønnspotten
med 50 mill. kroner som tildeles kommuner med nedleggingstruede
skoler.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet har merket seg at kommunene melder om at
egenandelene i forbindelse med eldresatsingen er høyere
enn beregnet. Disse medlemmer vil peke på at
fylkesmennene i flere fylker har fått søknader
om bygging av flere sykehjemsplasser og omsorgsboliger enn årets
kvote. Dette fører til at prioriterte prosjekter må "ligge
i kø" til 2002. Disse medlemmer vil peke
på at dette fører til økte kostnader
ved prosjektene og at de blir senere ferdigstilt. Disse medlemmer finner
dette meget uheldig.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til forslag og mener at det bør gis tilsagn i 2001 om bygging
av 2000 sykehjemsplasser og omsorgsboliger av de 6200 boenhetene
Regjeringen foreslår å bygge i 2002. Det vises
til forslag i Innst. S. nr. 325 (2000-2001).
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at Kommunal-
og regionaldepartementet kan gi tilsagn i 2001 for bygging av inntil
2 000 omsorgs- og/eller eldreboliger utover den vedtatte
ramme. Tilskuddene skal komme til utbetaling først i 2002
slik at det ikke får budsjettvirkning for 2001."
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at de under behandlingen av revidert nasjonalbudsjett foreslår å øke
bevilgningen til driftstilskudd til barnehager med 240 mill. ut
over Regjeringens forslag og 250 mill. i ekstrabevilgning til regionsykehusene.
I forhold til vanlig beregningsmetode for kommuneøkonomi
styrker således Høyre kommuneøkonomien
med nærmere 500 mill. i år 2001.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det må gis tilsagn til bygging av
flere sykehjemsplasser allerede i 2001 fordi situasjonen når
det gjelder antall sykehjemsplasser ikke har blitt bedre. Etter disse
medlemmers oppfatning må det derfor satses spesielt
på bygging av slike plasser.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at sentrumspartiene fikk gjennomslag
for å gi en tilleggsbevilgning på 1 250 mill.
kroner i engangskompensasjon til kommunene for endringer i barne-
og etterlattepensjon i budsjettforliket for inneværende år.
Disse midlene overføres kommunene i Revidert nasjonalbudsjett og
regnes ikke inn i inntektsveksten. Uten denne engangskompensasjonen
ville hverdagen i mange kommuner være enda vanskeligere.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis opplegg for kommunesektoren i Revidert
nasjonalbudsjett for 2001 der rammetilskudd til hhv. kommunene og
fylkeskommunene ble økt med 1,4 mrd., kroner og 250 mill.
kroner. I tillegg foreslo Sosialistisk Venstreparti styrking av
poster for barnehager med 260 mill. kroner, kvalitetssikring i grunnskolen
200 mill. kroner, skolefritidsordningen 85 mill. kroner, gratis
skolebøker i videregående skoler 200 mill. kroner,
tiltak til rusmiddelmisbrukere 55 mill. kroner, kulturformål
40 mill. kroner, etablering av flere billige utleieboliger 200 mill.
kroner og at økningen i egenandelen ved opptreningsinstitusjoner
skal fjernes.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti vil gå imot statlig overtakelse av sykehusene
og kan derfor heller ikke støtte de omlegginger i inntektssystemet
i 2001 som følger av reformen.
Dette medlem viser til omleggingen
av finansieringen av revmatismelegemidler. Dette medlem går
imot proposisjonens opplegg og foreslår isteden at både
medikamentene Enbrel og Remicade utleveres etter blå reseptforskriften § 10a,
selv om pasienten er innlagt på sykehuset under inntaket
av medikamentet. Dette medlem mener egenandelen som
skal betales av pasienten skal bortfalle uansett hvilket av de to medikamentene
som brukes, fordi dette er rimelig og for å minske byråkratiet
rundt innbetalingene av egenandelene. Ekstrautgiftene i forbindelse
med dette anslås til kr 840 000. (1 200 pasienter pr. år,
halvparten av dem bruker Enbrel, og disse vil utgjøre 600
pasienter som betaler en egenandel på kr 1 400, som i sum
er kr 840 000.)
Dette medlem viser til egne forslag
fremmet i Revidert budsjett for 2001 om økning på kap.
730 post 60 Omlegging av finansieringsregler for revmatismelegemidler
med kr 840 000.
Dette medlem er også uenig
i at egenandelene for opphold i rehabiliteringsinstitusjoner skal økes,
de bør reduseres.