Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 15. november 2001 der det bes om min vurdering av praktisering
av adopsjonsloven i første instans og i klageinstansen.
Tidligere statsråd Karita Bekkemellem
Orheim gjorde i brev av 27. juli 2001 rede for og vurderte spørsmål
knyttet til praktiseringen av adopsjonsloven på prinsipielt
grunnlag. Siden komiteens forespørsel til meg er en følge
av at denne saken ble overført til det nye Stortinget,
er det naturlig å ta utgangspunkt i dette brevet. Jeg vil
allerede innledningsvis gi uttrykk for at jeg kun på enkelte
punkter ser behov for å supplere eller knytte kommentarer
til den tidligere statsrådens svarbrev.
Statsråd Bekkemellem Orheim har gjort
rede for gjeldende praksis ved behandling av søknad om
utenlandsadopsjon og innenlandsadopsjon både i Statens ungdoms-
og adopsjonskontor (SUAK) og i departementet. Jeg slutter meg i
hovedsak til den redegjørelse hun her har gitt. Selv om
det foreligger objektive kriterier for behandling av adopsjonssaker
i adopsjonsloven og retningslinjene, er det klart at dette er sterkt skjønnspregede
saker. Dette stiller alle instanser som behandler sakene overfor
vanskelige avveininger. Det er også mitt inntrykk at gjeldende
retningslinjer er et godt utgangspunkt for behandling av sakene,
og at det skjer en grundig og forsvarlig behandling av sakene i tråd
med lov- og regelverk. I likhet med Bekkemellem Orheim mener jeg
at dette ikke innebærer at systemet ikke kan videreutvikles
ytterligere. Jeg er derfor innstilt på å sluttføre
det arbeidet som departementet allerede har igangsatt når
det gjelder å utarbeide nye retningslinjer for saksbehandlingen
og å styrke kunn-skapen om adopsjon.
Tidligere statsråd Bekkemellem Orheim
har videre gjort rede for forvaltningssystemet ved behandling av søknader
om adopsjon. Hun forutsatte i sitt brev at kommunene fortsatt skulle
være utredningsinstans og SUAK førsteinstans.
Hun gav imidlertid uttrykk for at hun ville utrede organiseringen
av klagebehandlingen av adopsjonssakene. Dette er jeg enig i.
Som redegjort for i brevet ble organiseringen
av adopsjonssakene behandlet i Stortinget så sent som i 1999
i forbindelse med endringer i adopsjonsloven. Etter min oppfatning
er det viktig at kommunene fortsetter å ha en rolle ved
behandlingen av søknader om adopsjon. Det er dette nivået
som har nærhet til søkerne og det beste grunnlaget
for å foreta utredning og gi sin tilråding når
det gjelder søkernes egnethet til å adoptere.
Det er også kommunen som i hovedsak har ansvaret for de
tjenester som adoptivfamilien kan komme til å trenge etter
barnets ankomst.
Samtidig tilsier det fåtall av adopsjonssaker
som blir behandlet i den enkelte kommune, at den endelige avgjørelse
i sakene legges til et mer sentralisert nivå. Dette innebærer
en kvalitetssikring og likebehandling av sakene.
Jeg vil på denne bakgrunn foreta en
helhetlig vurdering av hvilken instans som på best mulig
måte kan ivareta oppgaven som klageorgan. Avgjørende
for meg vil være å sikre at informasjon om adopsjon
er lett tilgjengelig og at kompetansen om adopsjon er god på alle nivå slik
at det sikres en forsvarlig og rask saksbehandling som både
ivaretar barna som søkes adoptert og rettssikkerheten til
søkerne. Jeg vil gi det videre arbeidet høy prioritet,
og beslutning om endringer i saksbehandlingsreglene bør
kunne treffes i løpet av 1. halvår 2002.
Det har fra ulike hold, blant annet i media
og fra Sivilombudsmannen, vært satt fokus på de
generelle saksbehandlingsprosedyrer etter at en søknad
om forhåndssamtykke er blitt innvilget. Departementet har gitt
en generell redegjørelse for dette i eget brev til Sivilombudsmannen
datert 16. oktober 2001. Jeg finner det naturlig å orientere
Stortinget ved en kopi av dette brevet.