Det internasjonale valutafondet (International
Monetary Fund, forkorta IMF) har 183 medlemsland og er ein sentral
aktør i det internasjonale økonomiske samarbeidet.
Organisasjonen har eit hovudansvar for å fremme stabiliteten
i det internasjonale monetære systemet og er
eit forum for internasjonalt samarbeid om penge- og valutapolitiske
spørsmål. Dei omfattande oppgåvene gir
IMF ei stor kontaktflate mot andre internasjonale organisasjonar
i tillegg til direkte kontakt med medlemslanda.
Fram til 1997 la Finansdepartementet annakvart år fram
ei eiga stortingsmelding om aktivitetane til IMF. I meldingane orienterte
departementet mellom anna om sakene som hadde blitt behandla eller
var til behandling i IMF. Det blei òg greidd ut om haldningane
til dei nordiske og baltiske landa (som har ein felles valkrins)
og kva for syn Noreg hadde hatt i dei viktigaste sakene. I St.prp.
nr. 56 (1997-1998) Om samtykke til endring i IMFs statutter om spesielle trekkrettigheter
og om samtykke til økning av medlemslandenes kvoter gjorde
Finansdepartementet framlegg om å avvikle ordninga med
ei eiga stortingsmelding om IMF annakvart år. I staden
ville ein orientere Stortinget om viktige IMF-saker i andre stortingsmeldingar
og stortingsproposisjonar frå Finans-departementet.
Heile finanskomiteen slutta seg til framlegget.
IMF si verksemd er konsentrert om tre hovudaktivitetar:
overvaking av økonomien i medlemslanda, lån i krisesituasjonar
og teknisk assistanse. Økonomiane i medlemslanda blir overvaka
regelmessig gjennom såkalla artikkel IV-konsultasjonar,
der IMF utarbeider ein rapport med vurderingar av den økonomiske
situasjonen i det aktuelle landet, med tilrådingar om den økonomiske
politikken.
Noreg har ein liten open økonomi. Det
er derfor viktig for landet at dei internasjonale økonomiske
tilhøva er stabile. IMF gjer eit viktig arbeid for å leggje
grunnlag for stabile finansielle tilhøve og er eit sentralt forum
for diskusjon av dei viktigaste spørsmåla i internasjonal økonomi.
Noreg og dei andre landa i den nordisk-baltiske valkrinsen har sterkt
støtta hovudlinene i IMF sitt arbeid.
Årsmøtet i 2001 blei avlyst
som ei følgje av terroristaksjonane i USA. Den
internasjonale monetære og finansielle komité (IMFC)
og Utviklingskomiteen hadde møte med avgrensa deltaking
i Ottawa, Canada, 17. og 18. november 2001. Hovedpunkta under møta var
den økonomiske situasjonen og kampen mot fattigdom, samt
kamp mot kvitvasking av pengar og finansiering av terrorisme.
Det er i meldinga gjort nærare greie
for organiseringa av og oppgåvene til IMF, ressursar og
samarbeidspartnarar og særskilde forhold som gjeld Noreg.
Komiteen tek det som
står i meldinga om IMF til orientering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, merker
seg at Kredittmeldingen inneholder en omtale av Det internasjonale
pengefondets (IMFs) virksomhet i 2000, og Norges holdning i de sentrale
debattene knyttet til institusjonen. Dette er et bidrag til å gi økt
diskusjon om denne sentrale institusjonens rolle i internasjonal økonomi,
og kan bidra til større bevissthet om hvilke institusjoner
og virkemidler som er nødvendige for å skape en
stabil internasjonal økonomi som også ivaretar
behovet for en mer rettferdig fordeling av verdens ressurser.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til den omfattende kritikken som
er kommet mot IMFs virksomhet. Så vel håndteringen
av de senere års kriser i finansmarkedene, som strukturtilpasningskravene
til medlemsland som trenger lån og arbeid for å redusere fattigdomsproblemer,
er blitt sterkt kritisert fra fagøkonomer og ikke minst
representanter for den fattige delen av verden. Kritikken rettes
mot pengefondets ensidige fokus på stabil inflasjon, mens
arbeidsledighet, andre sosiale problemer og grunnlaget for økonomisk
vekst vies liten oppmerksomhet. Mye tyder på at IMFs løsningsforslag
der det ble lagt stor vekt på en kontraktiv økonomisk
politikk, var en medvirkende årsak til den dramatiske utviklingen
både i Asiakrisen i 1997-98 og i den siste tidens krise
i Argentina.
Protestene har bidratt til at IMF de senere årene
har lagt om kursen noe, med større fokus på medvirkning fra
landene som har problemer og mindre omfattende krav til strukturtilpasning.
Men fremdeles er kravene fra IMF svært omfattende, og griper
inn i mange sider ved et lands økonomiske politikk på en
måte som får store konsekvenser for innbyggernes
dagligliv - særlig gjelder dette den fattige delen av befolkningen.
Disse medlemmer understreker
at det grunnleggende problemet er manglende demokrati i styringen av
IMF. Medlemslandene har ikke innflytelse etter antall innbyggere,
men etter størrelsen på økonomien. Det
innebærer at USA har en 17,16 pst. andel av stemmene, Norge
har 0,78 pst., mens for eksempel Kina har 3 pst. etter overtakelsen
av Hong Kong. Konsekvensen er at pengefondet styres av de rikeste
landene i verden, og i de fleste sammenhenger vil unngå å gjøre
noe som er i strid med disse landenes interesser.
Disse medlemmer mener Norge bør
være mer offensive for å fortgang i reformprosessene
i IMF. Dette gjelder både i forhold til pengefondets arbeidsmåte,
styringsform og rolle.