Vi viser til brev fra næringskomiteen
til næringsministeren datert 23.11.01 med følgende
forslag: "Stortinget ber Regjeringen utrede forslag om å gi kompensasjon
til utkantbutikker som utfører offentlige tjenester." Næringskomiteen
har forslaget til vurdering, og ber om departementets vurdering.
Med bakgrunn i Kommunal- og regionaldepartementets
ansvar for distriktspolitikk, og vårt arbeid rettet mot å styrke
utkantbutikkenes situasjon, er saken overført vårt
departement.
Regjeringen anerkjenner butikkenes viktige rolle
i mange små lokalsamfunn i distriktene. Vi erkjenner også de
utfordringene som ligger i å sikre levedyktige dagligvarebutikker
i mindre bygdesamfunn.
Departementet arbeider i dag med disse utfordringene
gjennom MERKUR-programmet (merkantilt kompetanseprogram for utkantbutikker).
MERKUR ble etablert i 1996 som en videreføring av de statlige tilskuddene
til utkantbutikker som eksisterte i perioden 1976 til 1996. Tilskuddsordningen
ble avviklet fordi det viste seg at mange butikker la det statlige
driftstilskuddet inn som et fast bidrag i butikkdriften, og at systemet
i for liten grad virket som et incentiv for å utvikle driften
for å kunne drive lønnsomt på egen hånd.
Målsettingen for MERKUR-programmet
er tredelt:
– Legge
til rette for at et kvalitativt godt tjenestetilbud i distriktene
kan opprettholdes gjennom videreutvikling og styrking av eksisterende
servicetilbud
– Sikre lokalbefolkningen i distriktene
tilgang på en dagligvarebutikk på eller like i
nærheten av hjemstedet
– Bidra til økende forståelse
i befolkningen og hos politikerne for dagligvarebutikkens betydning
i lokalmiljøet.
MERKUR-programmet har siden 1995/96
arbeidet med å tilføre lokalbutikkene kunnskap
om drift og framtidige utviklingsmuligheter. I disse årene
har ca. 600 butikker deltatt gjennom fagsamlinger med basis i de
3 målsettingene, med oppfølgingsopplegg
i hver enkelt butikk i mellomperiodene. Det butikkfaglige arbeidet
søkes i størst mulig grad gjennomført
i samarbeid med de aktuelle butikk-kjedene.
Et viktig mål for arbeidet med MERKUR
har vært å skape en kreativ prosess og et sterkt
lokalsamfunnsengasjement, hvor lokalbutikken skal utvikle seg i
bredden som tjenesteleverandør til befolkningen. Det å finne
utviklings- og forbedringsområder som er naturlige i det
enkelte lokalsamfunn er avhengig av engasjement, og at det er folk
i lokalsamfunnet som i samarbeid med butikkinnehaveren tar ansvar
for butikken.
Gjennom arbeidet med MERKUR blir det arbeidet med
tilrettelegging og tilføring av nye funksjoner gjennom
samarbeid med tilbydere av slike funksjoner, kommuner og andre offentlige
instanser og etater. Å utvide tilbudet av tjenesteyting
i tilknytning til butikken er et initiativ som regjeringen ser positivt
på.
Mange butikker har fått tilført
en rekke andre tilleggsoppgaver, det kan være tipping,
post, salg av lokale produkter, gårdsmat etc. Det utvikles
nå et skiltingsopplegg som forteller publikum om de ulike
funksjonene som kan finnes på nærbutikken. Man
regner med at målgruppen består av 1200 til 1500
lokalsamfunn med butikk.
For tiden pågår et omfattende
lokalsamfunnsprosjekt i fem kommuner i Nord-Troms og Finnmark. Siktemålet
er å få til god samhandling butikk/lokalsamfunn. Alle
kommunene i dette lokalsamfunnsprosjektet har vedtatt å innføre
en filialmodell av offentlig servicekontor. Det er et mål
at dette skal bli vanlig.
Kommunene skal være den drivende kraft
i utformingen av offentlig tjenesteyting i sin egen kommune. Organisering
av offentlig tjenesteyting som involverer butikkene i små lokalsamfunn
vil måtte bygge på svært ulike lokale
forutsetninger. Viktige momenter i den sammenheng vil for eksempel
være butikkdriverens kompetanse og motivasjon for å utføre
denne typen tjenester, transport og avstander internt i kommunen, kommunens
og statlige etaters ønske og mulighet til å drive
desentralisert.
Regjeringen vil understreke at det må være
opp til butikken å kreve betalt for de tjenestene butikken
utfører, enten det er i form av private eller offentlige
tjenester.
Departementet vurderer MERKUR som et dynamisk og
virkningsfullt virkemiddel for å bygge opp om små butikker
i distriktene, slik at de blir bedre i stand til å møte
de utfordringene som små butikker står overfor
i årene framover. MERKURs arbeid vil derfor bli videreført.
Erfaringene med utkantbutikker som utfører
offentlige tjenester er foreløpig begrenset, men vil bli
vurdert i det videre arbeidet med å få etablert
offentlige servicekontor i kommunen.
Det er ikke nå aktuelt å legge
til rette for en sentral, økonomisk kompensasjonsordning
til utkantbutikker. Offentlige tjenester som butikker utfører
må baseres på en økonomisk avtale mellom
den enkelte offentlige etat som får tjenester utført
og butikken selv.