7. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti, Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:9 (2000-2001) Riksrevisjonens undersøkelse av regjeringens gjennomføring av Handlingsplan for atomsaker. Komiteen viser til at det har vært bred politisk enighet om at Norge skulle bidra økonomisk og engasjere seg politisk i arbeidet for å øke sikkerheten ved eksisterende atominstallasjoner i de norske nærområdene i Nordvest-Russland. Så langt er det bevilget i alt 590 mill. kroner til gjennomføring av handlingsplanen, og komiteen er tilfreds med at Riksrevisjonen har foretatt en nærmere undersøkelse av gjennomføringen av Handlingsplanen for atomsaker med tanke på mål- og resultatoppnåelse.

Komiteen viser til Riksrevisjonens funn om svak måloppnåelse på området som omfatter behandling, lagring og deponering av radioaktivt avfall og brukt kjernebrensel. Komiteen mener det i for stor grad ble gitt penger til enkeltprosjekter uten at en på forhånd har vurdert grundig mulighetene for å nå de oppsatte mål for miljøresultater. Særlig gjorde dette seg gjeldende tidlig i handlingsplanperioden. For å unngå dette i fremtiden er det viktig at alle norskfinansierte prosjekter for atomsikkerhet i Russland må ha en uavhengig miljøvurdering før de vedtas.

Komiteen vil understreke at det må være en avtalefestet forutsetning fra norsk side at alle de prosjekter som Norge skal være med på å finansiere skal kunne inspiseres av norske og evt. internasjonale eksperter både før, under og etter prosjektenes gjennomførelse, for å sikre at pengene brukes i tråd med intensjonene.

Gjennom Norges innsats og bidrag har risikoen for en ulykke ved Kola kjernekraftverk blitt redusert betraktelig etter at det er gjennomført betydelige sikkerhetstiltak. Komiteen vil imidlertid peke på det dilemma som oppstår når disse iverksatte sikkerhetstiltak har gjort at det fra russisk hold er åpnet for en forlengelse av kraftverkets levetid. Komiteen er enig i at det i dette Kolaprosjektet i utgangspunktet var en uforenlig målkonflikt om å bedre sikkerheten ved kraftverket uten å forlenge dets levetid.

Komiteen registrerer med tilfredshet at de norske bidrag til atomsikringsprosjekter i Russland har medvirket til at også andre land har engasjert seg og at det norske engasjement og initiativ som ble tatt mange år tilbake har medført at land som USA og EU-land nå deltar i et internasjonalt spleiselag for å løse problemene.

På samme måte som Regjeringen har engasjert seg sterkt mot radioaktivt utslipp fra Sellafield-anlegget, vil komiteen be om at Regjeringen også engasjerer seg sterkt for å få Russland til å gi sin tilslutning til Londonkonvensjonens forbud mot dumping av atomavfall til havs.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til Riksrevisjonens vektlegging av at ansvaret for å løse de sikkerhetsmessige utfordringer i forbindelse med atomsikkerheten i et land i første rekke ligger hos det landet som har ansvaret for å drive slik virksomhet. Flertallet mener at en av de store utfordringene for bedret atomsikkerhet i Russland er å bidra både økonomisk og politisk, til at landets eget sivile atomtilsyn Gosatomnadzor (GAN) får bedre arbeidsvilkår og økt myndighet til selv å utføre kontroll over alle atomanlegg i Russland og sørge for at sikkerhetsnormene følges. Flertallet peker på at mange norsk-finansierte prosjekter ikke har inkorporert krav om at GAN skal få kontrollere installasjonene før, under og etter at prosjektene gjennomføres, og mener at fullstendige kontrollmuligheter for GAN i framtiden må være en avtalefestet forutsetning i alle prosjekter for atomsikkerhet i Russland.

Flertallet viser til Rikrevisjonens påpekning av at det ikke er gjennomført noen vurdering av miljøkonsekvenser i forbindelse med forstudien for eventuell medvirkning til lager ved Majak, og at det har vært uenighet om valg av løsninger. Flertallet mener reprosesseringen i Majak ikke bidrar til å redusere atomforurensningen, men har en direkte motsatt virkning. Flertallet mener også at den norske støtten til bygging av jernbanevogner for frakt av radioaktivt avfall til Majak har vært feilslått. Flertallet viser til at Majak også er et militært anlegg som er utenfor internasjonal kontroll. I framtiden må Norge ikke støtte noen tiltak som bidrar til videre drift av reprosesseringsanlegget i Majak, eller støtte prosjekter som kan bli brukt i en russisk infrastruktur for mottak og lagring av brukt atombrensel fra andre land.

Flertallet mener at frivillige miljøorganisasjoner, som for eksempel Bellona, har spilt en viktig rolle i arbeidet med å redusere atomtrusselen i Russland. Flertallet mener både norske og russiske NGOer må få observatørstatus i møtene i den norsk-russiske kommisjonen for oppfølging av atomhandlingsplanen. Alle dokumenter som omhandler prosjekter innenfor atomhandlingsplanen bør også i framtiden som hovedregel være offentlig tilgjengelige.

Flertallet viser til den uforenlige målkonflikten som Riksrevisjonen peker på, at sikkerhetstiltak på Kola atomkraftverk bidrar til å forlenge levetiden til atomkraftverket. Flertallet er tilfreds med den pågående nedtrapping i tiltak på Kola atomkraftverk, og at aktiviteten videreføres på et minimumsnivå kun for å opprettholde dialogen og sørge for at utstyret er i bruk, og at det holdes en stadig fokus på sikkerhet. Flertallet er kritisk til å finansiere tiltak på atomkraftverkene uten at dette knyttes til avtaler om stenging.

Flertallet mener at en videreføring av atomhandlingsplanen ikke bør innebære nye vesentlige tiltak på atomkraftverkene. Nye tiltak må rette seg mot aktiviteter knyttet til stenging og demontering av de eldste atomreaktorene, i tillegg til etablering av alternative energikilder. Flertallet peker på at forlengelse av driften ved atomkraftverkene vanskeliggjør utvikling av alternativer. Fastsettelse av stengningsdato vil være det beste incitament for utvikling av alternativer. Norges innsats bør rettes mot å få til avtale om stenging, på linje med hva EU har gjort i forhold til reaktorer i søkerlandene.

Flertallet mener videreføring av handlingsplanen for atomsikkerhet må bygge opp støtteordninger som gjør det lønnsomt å stenge og demontere Kola atomkraftverk og satse på nye fornybare energikilder, energiøkonomisering og modernisering av eksisterende vannkraft.

Flertallet understreker at sikkerhetsoppgradering ved Leningrad atomkraftverk kan medføre den samme målkonflikten som ved Kola atomkraftverk.

Flertallet vil understreke at den samme målkonflikten også vil kunne være til stede i andre deler av atomsikkerhetsarbeidet Norge deltar i. Regjeringen bør vurdere innretningen på flere prosjekter med bakgrunn i dette.