Egen helikoptertjeneste i politiet

Komiteen viser til at spørsmålet om etablering av en egen helikoptertjeneste i politiet har vært tatt opp i Stortinget flere ganger.

Komiteen mener det er på tide at det etableres en egen helikoptertjeneste i politiet. Tjenesten skal være døgnbasert med høy beredskap. Komiteen mener det er avgjørende viktig å etablere tjenesten som en egen tjeneste på linje med for eksempel hundepatruljen, narkotika- og antiterrortjenesten.

Komiteen viser til at en rekke land i Europa har en helikoptertjeneste i politiet. Komiteen har merket seg at prosjektgruppen som evaluerte prosjektet med politihelikopter, påpekte at dette representerte en kvalitetsheving gjennom "økt effektivitet, ressursbesparelser og bedre utført polititjeneste". Det er komiteens oppfatning at et politihelikopter vil være nyttig på mange felter av politiets arbeidsområder.

Komiteen vil understreke at tjenesten skal være fritt tilgjengelig for de politidistrikt som naturlig kan gjøre seg bruk av den. Komiteen antar at dersom det ble innført en viss grad av egenbetaling, ville det kunne resultere i at politidistriktene vegret seg for å benytte politihelikopteret.

Komiteen mener tjenesten skal bemannes med politipiloter og bisittere fra politiet med minimum 5 års politierfaring. Komiteen ser det som viktig at pilotene har polititaktiske kunnskaper for å kunne løse krevende oppdrag på en sikker og effektiv måte. Det har vært ulykker med helikopter med sivile piloter på oppdrag for politiet hvor situasjonen inne i helikopteret har vært en medvirkende årsak til ulykken. Det vises for øvrig til evalueringsrapporten fra prøveprosjektet av 27. april 1999.

Tekniske funksjoner

Komiteen peker på behovet for å nyttiggjøre seg de erfaringer andre lands politihelikoptertjenester har gjort. Helikopteret bør være av type lett to-motors, og være uniformert. Komiteen ser behov for følgende kvaliteter på det tekniske utstyret som skal være installert i helikopteret: Politiradio/maritim VHF, GSM mobiltelefon, NVG, radiopeiler for nødpeilesendere, radiorepeater-transportabel, videolink for overføring av bilder fra helikopter til bakke, utvendig høyttaler og sirene, fastmontert varmesøkende kamera og videokamera, håndholdt digitalt videokamera, gjennomsnitts hastighetsmålere og moving map. For øvrig vises til evalueringsrapporten fra prøveprosjektet.

Komiteen vil presisere at utstyr som nevnt over er et minimum for å kunne etablere en forsvarlig tjeneste. Ved inngåelse av driftsavtale vektlegger komiteen krav til backup-helikopter som en betingelse for å oppnå kontinuerlig drift.

Oppgaver - bruksområder

Komiteen anser behovet for flytid i en oppstartsfase å være min. 800 timer. Det må likevel til enhver tid være opp til den vakthavende politipiloten å avgjøre hvilke oppdrag som skal prioriteres og omfanget innenfor tilgjengelige ressursrammer. Det vil naturlig gå noe tid før potensielle brukergrupper av denne tjenesten har lært seg å bruke den. Komiteen anser at politihelikopteret kan være en tilleggsressurs til redningstjenestens Sea King i oppdrag som søk etter savnede personer over land og oppdrag høyt til fjells. Et lett politihelikopter er både bedre og billigere i drift enn et redningshelikopter til nevnte oppdrag. Komiteen ser derfor etablering av egen politihelikoptertjeneste som en styrking av søksdelen av redningsberedskapen på land. Ved redningsoppdrag på sjøen vil dagens redningshelikopter fortsatt være det eneste fullverdige alternativet.

Komiteen vurderer planlagte oppdrag å være til fordel for beredskapen. Under planlagte oppdrag vil helikopteret allerede være i aktivitet og i beredskap. Dette vil etter komiteens mening uansett ha en forebyggende effekt på flere typer kriminalitet, herunder terror.

Komiteen peker også på at oppdrag for andre offentlige etater kan bidra til at politihelikopteret får en forebyggende effekt ved helt enkelt å være i funksjon.

Komiteen er av den oppfatning at innføring av en helikoptertjeneste i politiet vil være med på å spare inn ressurser på andre områder.

Organisering

Komiteen vil videre anbefale i en oppstartsfase å leie helikopter med teknisk tjeneste og driftsorganisasjon. Dette vil gi mulighet for en raskest mulig etablering av tjenesten. På sikt er det ønskelig med en egen driftsorganisasjon med en egen flygesjef. Tjenesten skal være døgnbasert og lokalisert i Oslo-området på en base med hangar, kontorer og andre fasiliteter samlet. Komiteen mener det er riktig å plassere politihelikopteret i dette distriktet, da Oslo politidistrikt har ansvaret for landsomfattende og regionale oppgaver innenfor hundetjeneste samt narkotika- og antiterrorbekjempelse, i tillegg til tradisjonelle politioppgaver. Komiteen er av den oppfatning at det landsdekkende politihelikopteret skal organiseres under Oslo politikammer.

Komiteen ser det som en fordel om basen kan knyttes til en annen driftsenhet i politiet, for å kunne ivareta det politifaglig miljøet best mulig. Komiteen vil i denne sammenheng peke på havnepolitiet som en mulighet. En samlokalisering vil optimalisere tjenestene.

Komiteen har som målsetting at en landsdekkende tjeneste på sikt skal omfatte andre steder enn Oslo-området. Når komiteen likevel foreslår å lokalisere det første politihelikopteret til Oslo, er det ut fra en samlet vurdering av befolkningstetthet, politiets tilgang på egne ressurser og det faktum at helikopterdekningen er bedre andre steder i landet. Komiteen ser det som en fordel om utvidelse til andre deler av landet skjer etter en evaluering av de erfaringer man høster de første årene i Oslo-området.

Finansiering

Komiteen viser til at det er foretatt kostnadsberegninger ved henholdsvis kjøp og leie av helikopter. Hvis man beregner utgiftene over en åtteårsperiode, kommer kjøpsalternativet klart best ut. Komiteen mener at man i startfasen bør velge det alternativ som er mest hensiktsmessig, men vil understreke at målet på sikt er å bygge opp en eiet materiell struktur. Det er etter komiteens mening viktig at man styrker grunnlaget for framtidig drift gjennom en gradvis kompetanseoppbygging de første årene, og at man får en organisasjon som er mest mulig kostnadseffektiv.

Komiteen har merket seg at samtlige høringsinstanser understreker at kostnadene ved etablering og drift av en politihelikoptertjeneste ikke må belastes de ordinære driftsbudsjetter uten at overføringene øker tilsvarende. Meldingen vurderer kostnaden for ett års drift å ligge i størrelsesorden ca. 12 mill. kroner. Det er da tatt hensyn til ca. 800 timer flytid.

Komiteen forutsetter at politihelikoptertjenesten skal være operativ fra senest 1. september 2003.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til den fremlagte stortingsmeldingen og vil fremholde at det kun er unnfallenhet fra Stortingets øvrige partier som er grunnen til at det ikke er etablert en egen politihelikoptertjeneste.

Disse medlemmer ber Regjeringen etablere en landsdekkende helikoptertjeneste som skal bistå politiet, slik at politiets oppgaver kan løses bedre og mer effektivt enn hva tilfellet er i dag.

Disse medlemmer forutsetter at tjenesten skal være døgnkontinuerlig og at Oslo prioriteres med hensyn til utplassering av første helikopter.