Komiteen viser til
at spørsmålet om etablering av en egen helikoptertjeneste
i politiet har vært tatt opp i Stortinget flere ganger.
Komiteen mener det er på tide
at det etableres en egen helikoptertjeneste i politiet. Tjenesten
skal være døgnbasert med høy beredskap. Komiteen mener det
er avgjørende viktig å etablere tjenesten som
en egen tjeneste på linje med for eksempel hundepatruljen,
narkotika- og antiterrortjenesten.
Komiteen viser til at en rekke
land i Europa har en helikoptertjeneste i politiet. Komiteen har
merket seg at prosjektgruppen som evaluerte prosjektet med politihelikopter,
påpekte at dette representerte en kvalitetsheving gjennom
"økt effektivitet, ressursbesparelser og bedre utført
polititjeneste". Det er komiteens oppfatning at et
politihelikopter vil være nyttig på mange felter
av politiets arbeidsområder.
Komiteen vil understreke at tjenesten
skal være fritt tilgjengelig for de politidistrikt som
naturlig kan gjøre seg bruk av den. Komiteen antar
at dersom det ble innført en viss grad av egenbetaling,
ville det kunne resultere i at politidistriktene vegret seg for å benytte politihelikopteret.
Komiteen mener tjenesten skal
bemannes med politipiloter og bisittere fra politiet med minimum
5 års politierfaring. Komiteen ser det som
viktig at pilotene har polititaktiske kunnskaper for å kunne
løse krevende oppdrag på en sikker og effektiv
måte. Det har vært ulykker med helikopter med
sivile piloter på oppdrag for politiet hvor situasjonen
inne i helikopteret har vært en medvirkende årsak
til ulykken. Det vises for øvrig til evalueringsrapporten
fra prøveprosjektet av 27. april 1999.
Komiteen peker på behovet
for å nyttiggjøre seg de erfaringer andre lands
politihelikoptertjenester har gjort. Helikopteret bør være
av type lett to-motors, og være uniformert. Komiteen ser
behov for følgende kvaliteter på det tekniske
utstyret som skal være installert i helikopteret: Politiradio/maritim
VHF, GSM mobiltelefon, NVG, radiopeiler for nødpeilesendere, radiorepeater-transportabel,
videolink for overføring av bilder fra helikopter til bakke,
utvendig høyttaler og sirene, fastmontert varmesøkende
kamera og videokamera, håndholdt digitalt videokamera,
gjennomsnitts hastighetsmålere og moving map. For øvrig
vises til evalueringsrapporten fra prøveprosjektet.
Komiteen vil presisere at utstyr
som nevnt over er et minimum for å kunne etablere en forsvarlig
tjeneste. Ved inngåelse av driftsavtale vektlegger komiteen krav
til backup-helikopter som en betingelse for å oppnå kontinuerlig
drift.
Komiteen anser behovet
for flytid i en oppstartsfase å være min. 800
timer. Det må likevel til enhver tid være opp
til den vakthavende politipiloten å avgjøre hvilke
oppdrag som skal prioriteres og omfanget innenfor tilgjengelige
ressursrammer. Det vil naturlig gå noe tid før
potensielle brukergrupper av denne tjenesten har lært seg å bruke
den. Komiteen anser at politihelikopteret kan være
en tilleggsressurs til redningstjenestens Sea King i oppdrag som
søk etter savnede personer over land og oppdrag høyt
til fjells. Et lett politihelikopter er både bedre og billigere
i drift enn et redningshelikopter til nevnte oppdrag. Komiteen ser
derfor etablering av egen politihelikoptertjeneste som en styrking
av søksdelen av redningsberedskapen på land. Ved
redningsoppdrag på sjøen vil dagens redningshelikopter
fortsatt være det eneste fullverdige alternativet.
Komiteen vurderer planlagte oppdrag å være
til fordel for beredskapen. Under planlagte oppdrag vil helikopteret
allerede være i aktivitet og i beredskap. Dette vil etter komiteens mening
uansett ha en forebyggende effekt på flere typer kriminalitet,
herunder terror.
Komiteen peker også på at
oppdrag for andre offentlige etater kan bidra til at politihelikopteret
får en forebyggende effekt ved helt enkelt å være
i funksjon.
Komiteen er av den oppfatning
at innføring av en helikoptertjeneste i politiet vil være
med på å spare inn ressurser på andre
områder.
Komiteen vil videre
anbefale i en oppstartsfase å leie helikopter med teknisk
tjeneste og driftsorganisasjon. Dette vil gi mulighet for en raskest
mulig etablering av tjenesten. På sikt er det ønskelig
med en egen driftsorganisasjon med en egen flygesjef. Tjenesten skal
være døgnbasert og lokalisert i Oslo-området
på en base med hangar, kontorer og andre fasiliteter samlet. Komiteen mener
det er riktig å plassere politihelikopteret i dette distriktet,
da Oslo politidistrikt har ansvaret for landsomfattende og regionale
oppgaver innenfor hundetjeneste samt narkotika- og antiterrorbekjempelse,
i tillegg til tradisjonelle politioppgaver. Komiteen er
av den oppfatning at det landsdekkende politihelikopteret skal organiseres
under Oslo politikammer.
Komiteen ser det som en fordel
om basen kan knyttes til en annen driftsenhet i politiet, for å kunne ivareta
det politifaglig miljøet best mulig. Komiteen vil
i denne sammenheng peke på havnepolitiet som en mulighet.
En samlokalisering vil optimalisere tjenestene.
Komiteen har som målsetting
at en landsdekkende tjeneste på sikt skal omfatte andre
steder enn Oslo-området. Når komiteen likevel
foreslår å lokalisere det første politihelikopteret
til Oslo, er det ut fra en samlet vurdering av befolkningstetthet,
politiets tilgang på egne ressurser og det faktum at helikopterdekningen
er bedre andre steder i landet. Komiteen ser det
som en fordel om utvidelse til andre deler av landet skjer etter
en evaluering av de erfaringer man høster de første årene
i Oslo-området.
Komiteen viser til
at det er foretatt kostnadsberegninger ved henholdsvis kjøp
og leie av helikopter. Hvis man beregner utgiftene over en åtteårsperiode,
kommer kjøpsalternativet klart best ut. Komiteen mener at
man i startfasen bør velge det alternativ som er mest hensiktsmessig,
men vil understreke at målet på sikt er å bygge
opp en eiet materiell struktur. Det er etter komiteens mening
viktig at man styrker grunnlaget for framtidig drift gjennom en
gradvis kompetanseoppbygging de første årene,
og at man får en organisasjon som er mest mulig kostnadseffektiv.
Komiteen har merket seg at samtlige
høringsinstanser understreker at kostnadene ved etablering
og drift av en politihelikoptertjeneste ikke må belastes
de ordinære driftsbudsjetter uten at overføringene øker tilsvarende.
Meldingen vurderer kostnaden for ett års drift å ligge
i størrelsesorden ca. 12 mill. kroner. Det er da tatt hensyn
til ca. 800 timer flytid.
Komiteen forutsetter at politihelikoptertjenesten skal
være operativ fra senest 1. september 2003.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den fremlagte stortingsmeldingen og vil fremholde at det kun
er unnfallenhet fra Stortingets øvrige partier som er grunnen
til at det ikke er etablert en egen politihelikoptertjeneste.
Disse medlemmer ber Regjeringen
etablere en landsdekkende helikoptertjeneste som skal bistå politiet,
slik at politiets oppgaver kan løses bedre og mer effektivt
enn hva tilfellet er i dag.
Disse medlemmer forutsetter at
tjenesten skal være døgnkontinuerlig og at Oslo
prioriteres med hensyn til utplassering av første helikopter.