Innstilling fra sosialkomiteen om forslag fra stortingsrepresentant Britt Hildeng om endring av forskrifter til folketrygden om stønadsformer til motorkjøretøy eller annet transportmiddel

Til Stortinget

Sammendrag

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utarbeide nye forskrifter til folketrygdloven § 10-7 h) vedrørende lån og tilskott til kjøp av bil, slik at gjenanskaffelsesreglene også tar hensyn til kjørelengde, slitasje og formål i forbindelse med bruk av bil."

Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstilleren til at ordningen med rente- og avdragsfritt lån fra folketrygden til kjøp av bil har gjennomgått flere innstramminger de senere år, og at gjenanskaffelsestiden for biler gradvis er økt fra 6 år i 1995 til 10 år i 2002.

Det framholdes at rigid praktisering av nye regler synes å avstedkomme utilsiktede konsekvenser, og at lange arbeidsreiser og/eller stor aktivitet i organisasjons- og samfunnsliv kan føre til at bilen slites og ikke er i forsvarlig kjørbar stand lenge før 10-årsgrensen er nådd.

Det vises til at partene i arbeidslivet er kommet med en intensjonsavtale om et inkluderende arbeidsliv, og at Regjeringen har et sterkt ønske om å følge opp denne intensjonsavtalen. Det påpekes at fleksibilitet i trygdesystemet er en forutsetning for at disse intensjonene skal kunne etterleves, og at det er behov for på nytt å gjennomgå forskrifter knyttet til bilstønadsordningen i folketrygdloven slik at loven kan fange opp det faktiske behov for gjenanskaffelse når det er nødvendig for å kunne delta aktivt i samfunnslivet.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, vil legge vekt på at for mange funksjonshemmede er bil en forutsetning og ofte eneste alternativ for deltakelse i samfunnet på lik linje med andre. Det er flere problematiske sider ved en gjen­anskaffelsesordning som utelukkende ser på antall år brukeren har hatt bilen. Bruken av bilen vil variere ut fra personlige forhold, bosted og aktivitetsnivå. Derfor vil det være mange biler som før de er 10 år vil være i en så mangelfull stand at de både funksjonsmessig og driftsøkonomisk ikke er hensiktsmessige.

Komiteen legger til grunn at konsekvensene av at bilen ofte må på verksted eller i verste fall ikke kan brukes, er betydelig mer alvorlige for funksjonshemmede enn andre. I verkstedtiden er det i praksis ikke alternative fremkomstmuligheter, og uten bil vil mange funksjonshemmede ha begrensede muligheter til å delta i samfunnslivet.

Komiteen viser til at en frem til 1995 hadde en forskrift som både tok hensyn til antall kjørte km og 6 års brukstid.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er enig i at endringen som er gjort i antall bruksår, kan forsvares ut fra at bilenes gjennomsnittlige levealder har økt i denne perioden. Men dagens regelverk uten dispensasjonsmuligheter tar ikke hensyn til at det er ulik bruk av bilene. Flertallet mener at svært mange vil kunne ha bilene i 10 år uten å få problemer med driften.

Komiteen er videre kjent med at det gis stønad til gjenanskaffelse selv om vilkåret om brukstid ikke er oppfylt, dersom det er nødvendig på grunn av endringer i brukerens helsetilstand. Komiteen mener derfor at problemet for brukerne ikke er at regelverket generelt sier at bilen skal ha en levealder på 10 år, men at det ikke finnes dispensasjonsordninger knyttet til bilens tilstand. Det vil derfor være hensiktsmessig å etablere en dispensasjonsordning som knyttes til bruksmuligheten til bilen. Denne dispensasjonsadgangen må være knyttet til at brukeren blir fratatt muligheten til å delta i arbeidsliv og samfunnsliv gjennom at bilen ikke er i funksjonell stand. Det må også kunne gis dispensasjon hvis bilens tilstand gjør at den må være så ofte på verksted at det går ut over bruken eller økonomien til brukeren.

I høringen om saken utrykte Norges Handikapforbund og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon sterk støtte til intensjonen i dokument 8-forslaget.

På denne bakgrunn vil komiteen vise til forslagsstillerens begrunnelse og foreslå følgende:

"Stortinget ber Regjeringen utarbeide nye forskrifter til folketrygdloven § 10-7 h) vedrørende lån og tilskott til kjøp av bil, slik at det etableres en dispensasjonsordning for gjenanskaffelsestidspunktet som tar hensyn til kjørelengde, slitasje og formål i forbindelse med bruk av bil."

Komiteens tilråding

Komiteen viser til dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget ber Regjeringen utarbeide nye forskrifter til folketrygdloven § 10-7 h) vedrørende lån og tilskott til kjøp av bil, slik at det etableres en dispensasjonsordning for gjenanskaffelsestidspunktet som tar hensyn til kjørelengde, slitasje og formål i forbindelse med bruk av bil.

Oslo, i sosialkomiteen, den 30. april 2002

John I. Alvheim

leder

Bent Høie

ordfører

Åse Gunhild Woie Duesund

sekretær