Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og
Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen
Molvær Grimstad og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser
til Dokument nr. 8:94 (2001-2002), forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm, Per Sandberg, Lodve Solholm og Øyvind
Vaksdal om å utarbeide retningslinjer for ansettelsesvilkår
for personer i ledelsen i selskaper med statlig medeierskap, og
til Nærings- og handelsdepartementets kommentarer til forslaget
i brev av 2. mai 2002 (vedlagt).
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, understreker
at det til en hver tid må være styret som fastsetter
administrerende direktørs lønn og øvrige
vilkår. Norske bedrifters muligheter til å tiltrekke
seg dyktige ledere avhenger av at bedriftstyrene har nødvendig fleksibilitet
også i fastsettelsen av lønninger.
Flertallet vil samtidig understreke
at moderate lønnsoppgjør er viktig for å opprettholde
og styrke konkurranseevnen til norske bedrifter. I denne sammenheng
er det viktig at også bedriftsledere fremstår som
gode eksempler for sine ansatte og viser moderasjon i forbindelse
med lønn, etterlønn og pensjonsavtaler.
Flertallet viser til at det med
virkning fra 3. september 2001 er gitt ut veiledende retningslinjer
for ansettelsesvilkår for ledere i heleide statlige foretak. De
veiledende retningslinjene skal være en sjekkliste for
styrene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti understreker betydningen av
at personer i lederstillinger, både i statseide og private
bedrifter, fremstår som moderate og gode eksempler for
en fellesskapskultur fremfor en forskjells- og grådighetskultur. Disse
medlemmer registrerer den uheldige utviklingen at den kraftige lederlønnsutviklingen
i privat sektor har skrudd opp forventningene til lønn
også i statseide bedrifter, og at lønnsnivået
i mange tilfeller - i begge sektorer - har oversteget kompetansen
og ansvaret.
Disse medlemmer mener at de veiledende
retningslinjer for ansettelsesvilkår for ledere i statlige foretak
representerer en lite tilpasset løsning på den problemstillingen
som forslagsstilleren tar opp. Retningslinjene det vises til er
en veiledende sjekkliste for bedriftsstyrene, og inneholder således
ingen formelle krav eller forpliktelser utover det styret måtte
finne for godt å slutte seg til. I tillegg kommer det poeng
at de veiledende retningslinjene kun gjelder for heleide statlige
foretak.
Disse medlemmer vil også fremheve
svakheten ved at det i de veiledende retningslinjene ikke foreligger
noe eget punkt om åpenhet om lønns- og/eller
etterlønnsavtaler. I den anledning vil disse medlemmer vise
til det nylig fremsatte forslag fra representantene Jens Stoltenberg
og Kristin Halvorsen om tiltak for å oppnå større åpenhet
og bevissthet om lederlønninger, Dokument nr. 8:136 (2001-2002).
I dette dokumentet fremmes konkrete forslag til endringer i regnskapsloven
og børsforskriften for å oppnå mer gjennomsiktighet
i fastsettelsen av lederlønn i aksjeselskaper. Det er disse
representanters syn at innholdet i dette forslaget vil kunne dekke
inn intensjonen om mer åpenhet rundt lederlønninger
i en svært stor andel av de aksjeselskap som staten i dag
delvis eller helt eier.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ber Regjeringen vurdere om retningslinjene
nevnt i vedlagte brev fra departementet også kan anvendes
i selskaper der staten er medeier.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet viser til den senere tids offentlige debatt
om grådige bedriftsledere som sikrer seg gullkantede lønns-,
etterlønns- og pensjonsavtaler. Etter disse medlemmers mening
gir dette svært negative signaler for den generelle lønnsdannelsen
i samfunnet.
Disse medlemmer er enige i at
det er styrets ansvar å fastsette administrerende direktørers
lønns- og ansettelsesvilkår i privat sektor. Likevel
mener disse medlemmer at veiledende retningslinjer
for ansettelsesvilkår i virksomheter med statlig medeierskap
kan være en rettesnor for andre selskaper og ha en modererende
virkning på lederlønnsutviklingen i private selskaper
generelt.
Disse medlemmer viser til veiledende
retningslinjer for ansettelsesvilkår som er innført
for ledere i heleide statlige foretak fra 3. september 2001. Retningslinjene
gir signaler om at lederlønnsnivået skal være
konkurransedyktig, men ikke lønnsledende samtidig som det
settes klare vilkår for pensjonsytelser og etterlønn.
Disse medlemmer mener disse retningslinjene bør
utvides til å gjelde for personer i ledelsen i selskaper
med statlig medeierskap. I selskaper med statlig majoritetseie kan
de innføres gjennom flertallsvedtak. Når statens
styrerepresentanter er i minoritet, bør disse forpliktes
til å arbeide for etablering av tilsvarende retningslinjer.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide
veiledende retningslinjer for ansettelsesvilkår for personer
i ledelsen i selskaper med statlig medeierskap i tråd med
veiledende retningslinjer som er gitt for ledere i heleide statlige
foretak."