Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Karita Bekkemellem Orheim, Per Sandberg og Øystein Djupedal om fondsavsetning til Forskningsfondet

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 223 (2001-2002)
  • Kildedok: Dokument nr. 8:130 (2001-2002)
  • Dato: 06.06.2002
  • Utgiver: Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

1. Sammendrag

I dokumentet foreslås fondskapitalen i Fondet for forskning og nyskaping (budsjettkapittel 286) forhøyet med 14 mrd. kroner fra 3 til 17 mrd. kroner. Endringsforslaget gjelder statsbudsjettet for 2002 og er en konsekvens av at tippeoverskuddet nå er vedtatt fordelt mellom idrett og kultur, jf. Innst. O. nr. 44 (2001-2002).

2. Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Eva M. Nielsen og Karita Bekkemellem Orheim, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Arne Sortevik, fra Sosialistisk Venstreparti, Lena Jensen og lederen Rolf Reikvam, fra Senterpartiet, Rune J. Skjæ­laaen, og representanten Jan Simonsen, viser til Innst. O. nr. 44 (2001-2002), jf. Dokument nr. 8:16 (2001-2002) Forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg og Ulf Erik Knudsen om lov om endring i lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. (Etter at det er foretatt fondsavsettelser, skal selskapets overskudd fordeles med en halvdel til idrettsformål og en halvdel til kulturformål.)

Flertallet viser til flertallsmerknader fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet der det sies følgende:

"Flertallet vil også styrke Norges samlede innsats innenfor forskning og få gjennomført den opptrappingsplanen som er vedtatt i Stortinget. Norge ligger etter våre nærmeste handelspartnere og de andre nordiske land når det gjelder satsing på forskning og også godt under gjennomsnittet for OECD-land. Opptrappingsplanens mål om å nå gjennomsnittlig OECD-nivå innen 2005 skal derfor settes ut i livet. Når det innføres en todeling av overskuddet fra Norsk Tipping til idrett og kultur, vil de midlene som i dag går til forskning fra tippemidlene falle bort. For å kompensere for dette går flertallet inn for en ekstraordinær bevilgning til Forsk­ningsfondet, slik at forskningen får en ekstra tilførsel av avkastningen fra dette fondet minst tilsvarende det forskningen i dag får fra tippemidlene. Etter flertallets opplegg vil Forskningsfondets kapital øke fra 13 til 27 mrd. kroner. Flertallet ønsker ikke at omleggingen av systemet skal innebære endret fordeling mellom typer av forskning eller typer av institusjoner. Regjeringen bes gjennom statsbudsjettet sørge for at grunnforsk­ningens andel av forskningsmidlene opprettholdes."

Flertallet vil på denne bakgrunn slutte seg til forslaget i dokumentet om å øke fondskapitalen i Fondet for forskning og nyskapning med 14 mrd. kroner i 2002.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Ine Marie Eriksen, Jan Olav Olsen, Raymond Robertsen og Søren Fredrik Voie, fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti i Innst. O. nr. 44 (2001-2002) gikk imot forslaget om å ta forskningen ut av tippenøkkelen. Disse medlemmer konstaterer at det er full enighet i Stortinget om å stå fast på den vedtatte opptrappingsplan for forskningsinnsatsen i Norge, og at Regjeringen i Sem-erklæringen har understreket at det også er Regjeringens mål å nå gjennomsnittlig OECD-nivå innen 2005.

Disse medlemmer finner det imidlertid lite naturlig å behandle bevilgningsspørsmål av denne størrelsesorden uten vanlig saksforberedelse, og går imot forslaget til bevilgning nå. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen i forslaget til statsbudsjettet for 2003 fremlegger de nødvendige forslag for å følge opp opptrappingsplanen for norsk forskningsinnsats.

Komiteens utkast til innstilling har vært forelagt finanskomiteen, som uttaler:

"Det vises til brev av 30. mai 2002 vedlagt utkast til innstilling til ovenfor nevnte dokument.

Finanskomiteen behandlet saken i møte 4. juni 2002. Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, hadde ingen merknader til utkastet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet la frem følgende merknad:

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at Norge ligger under OECD-gjennomsnittet når det gjelder satsing på forskning. Dette får konsekvenser når det gjelder vår evne til å henge med i den globale utviklingen, da næringslivet er avhengig av å utvikle sine produkter og finne nye satsingsområder.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil understreke at en styrking av Forskningsfondet er nødvendig fordi deler av tippemidlene ikke lenger vil bli stilt til rådighet for forskningen. Ved å styrke forsk­ningsfondet vil det bli mer midler til forskning.

Disse medlemmer mener imidlertid at det er svært vesentlig at fondskapitalen i Forskningsfondet skal forvaltes av et profesjonelt styre, som fritt skal kunne plassere midlene uavhengig av for eksempel bindinger som kontolån til statskassen. Forskningsfondet skal være et selvstendig fond, der styret har vide fullmakter til å forvalte fondet på en best mulig måte.

Komitémedlemmet fra Kystpartiet sluttet seg for øvrig til merknadene fra komiteens flertall i det tilsendte utkast til innstilling."

3. Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

På statsbudsjettet for 2002 blir det gjort følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

286

Fondet for forskning og nyskaping

90

Fondskapital, forhøyes med

14 000 000 000

fra kr 13 000 000 000 til kr 27 000 000 000

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 6. juni 2002

Rolf Reikvam

leder

Eva M. Nielsen

ordfører

Karita Bekkemellem Orheim

sekretær