Som følgje av reforhandling av kontraktar
på eksisterande flyruter og nye anbod på Værøy
og Fagernes, er det behov for å auke løyvinga
på kap. 1310 post 70, med 8 mill. kroner.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
Samferdselsdepartementet til Finansdepartementets proposisjon i samband
med revidert nasjonalbudsjett 2002.
Komiteen viser til
finanskomiteens innstilling i samband med behandlinga av St.prp.
nr. 63 (2001-2002) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
medregnet folketrygden 2002 når det gjeld forslag til løyving.
Komiteen har elles ingen merknader.
På bakgrunn av at Luftfartsverket har
reduksjon i inntektene, er det behov for å auke løyvinga
til Luftfartsverket på kap. 1311 post 70 med 100 mill.
kroner inkl. overføring på 2 mill. kroner frå kap.
1311 post 71 som gjeld Brønnøysund lufthamn, og
mot tilsvarande reduksjon av kap. 1311 post 71 Tilskot til ikkje-statlege
flyplassar på 2 mill. kroner.
Når det gjeld forslag til vedtak, viser
departementet til Finansdepartementets proposisjon i samband med Revidert
nasjonalbudsjett 2002.
Komiteen viser til
finanskomiteens innstilling i samband med behandlinga av St.prp.
nr. 63 (2001-2002) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
medregnet folketrygden 2002 når det gjeld forslag til løyving.
Komiteen har elles ingen merknader.
Departementet gjer i proposisjonen greie for
revidert budsjett for Luftfartsverket.
Når det gjeld forslag til vedtak på kap.
2450 Luftfartsverket og kap. 5450 Luftfartsverket, viser departementet
til Finansdepartementets proposisjon i samband med revidert nasjonalbudsjett
2002.
Etter framlegget av budsjettet for Luftfartsverket
sist haust har etterspurnaden etter Luftfartsverkets tenester, og
derfor trafikkinntektene, blitt ytterlegare redusert. Inntektene
frå luftfartsavgiftene på stamrutenettet og på dei
regionale flyplassane er i forslag til revidert budsjett redusert
med til saman 200 mill. kroner i forhold til føresetnaden
i St.prp. nr. 1 (2001-2002). Dette har i hovudsak samanheng med
den generelle nedgangen i trafikken og hendingane i USA 11. september
2001. Ruteendringane innanlands etter at SAS AB kjøpte Braathens
er også rekna med å gi færre flyrørsler. Effekten
på trafikkutviklinga av fjerninga av flypassasjeravgifta
frå 1. april 2002 er førebels uviss og er derfor
ikkje rekna med.
Oppdaterte trafikkprognosar for 2002 viser ein
nedgang i talet på passasjerar og flyrørsler (Luftfartsverkets
flyplassar eksklusive OSL) på høvesvis 10 og 7 pst.
i forhold til 2001.
Den negative utviklinga i talet på passasjerar
er også rekna med å gi direkte effekt på dei
kommersielle inntektene. Andre driftsinntekter er derfor justerte
ned med til saman 26,5 mill. kroner for stamrutenettet og dei regionale
flyplassane.
Avkastinga frå Oslo Lufthamn AS er
oppjustert frå 205,5 mill. kroner til 212 mill. kroner
på grunn av auka rentesats i forhold til føresetnaden
i St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Luftfartsverket reknar med ein samla reduksjon
i driftsutgifter i 2002 på 43 mill. kroner.
På grunn av at det framleis er stor
uvisse knytt til trafikkutviklinga, blir det gjort framlegg om å auke
reguleringsfondet med 24,9 mill. kroner.
Dei reduserte driftsinntektene på om
lag 200 mill. kroner i 2002, blir delvis kompenserte av forslaget
om auka løyving på kap. 1311 post 70 Tilskot til
Luftfartsverkets regionale flyplassar, med 100 mill. kroner. Forslaget
til revidert investeringsbudsjett på 500 mill. kroner for
Luftfartsverket som er 98,4 mill. kroner lågare enn i vedteke
budsjett, er fordelt med 430 mill. kroner på stamrutenettet
og 70 mill. kroner på dei regionale lufthamnene.
For stamruteplassane er dette ein reduksjon
på 63,4 mill. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (2001-2002).
Samferdselsdepartementet vil kome tilbake til
Stortinget med omtale av Stavanger lufthamn, Sola når revidert
plan for utbygginga av terminalen ligg føre og Luftfartsverkets økonomiske
situasjon gjer det mogleg å setje i gang tiltaket.
Departementet vil kome tilbake til saka om terminalspørsmål
for Bardufoss lufthamn når ho er nærare avklara,
men tek sikte på å finne ei snarleg løysing
som er tenleg både for flypassasjerane og Forsvaret.
For dei regionale flyplassane utgjer framlegget
35 mill. kroner mindre enn vedteke budsjett for 2002. Reduksjonane
har samanheng med behovet for m.a. å opprioritere einskilde
security-tiltak på stamruteplassane.
Tiltaka som må utsetjast er viktige
tiltak som må gjennomførast så snart
budsjettsituasjonen gjer det mogleg.
Komiteen viser til
finanskomiteens innstilling i samband med behandlinga av St.prp.
nr. 63 (2001-2002) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
medregnet folketrygden 2002 når det gjeld forslag til løyving,
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002)
der et flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti,
viser til planene om en utvidelse av ekspedisjonsbygget på Sola.
Flertallet sier videre:
"Flertallet viser til at dette prosjektet er forventet å gi kommersiell
inntjening til Luftfartsverket, og legger til grunn at en kritisk økonomisk
situasjon i Luftfartsverket ikke bør forhindre investeringer
som kan gi økonomisk inntjening i framtida. Flertallet
forutsetter derfor at den videre behandlingen av dette prosjektet
vil foregå som planlagt, og at investeringsbehovet ved
flyplassene blir en del av departementets gjennomgang av Luftfartsverkets økonomi."
Disse medlemmer har merka seg
at departementet fremdeles vil utrede saka nærmere, og
at det ikke ligger inne forslag til oppstart av prosjektet i år. Disse
medlemmer vil peke på at det til nå er
utarbeidet 5 ulike planer med 5 ulike kostnadsoverslag, og at ytterligere
utredning skulle være unødvendig.
Disse medlemmer viser til svar
fra statsråden der det blir opplyst at det siste kostnadsanslaget
er på 562,5 mill. kroner, men at det foreligger en grovskisse med
en noe lavere kostnad som Luftfartsverkets styre ikke har slutta
seg til.
Disse medlemmer har forståelse
for behovet for å redusere kostnadene på grunn
av Luftfartsverkets dårlige økonomi.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til brev fra statsråden
av 5. juni 2002 hvor det framgår at forutsetning for en
utbyggingen av terminalbygg ved Stavanger Lufthavn, Sola er endret
etter at SAS kjøpte Braathens. Blant annet er arealbehovet
redusert og behovet for utbygging er ikke lenger like prekært.
I brevet framgår det også at en framskyndelse
av utbyggingen på Sola vil medføre betydelige økonomiske
problemer for Luftfartsverket. Det er allerede et etterslep på om
lag 200 mill. kroner til ulike myndighetskrav ved de regionale lufthavnene
og en framskyndelse av utbyggingen på Sola vil fortrenge
nødvendige sikkerhetsrelaterte investeringer ved andre
lufthavner.
Disse medlemmer mener at utbyggingen
av nytt terminalbygg på Sola er et godt og nødvendig
prosjekt som må ha høy prioritet når
Luftfartsverket får bedre tilgang på investeringsmidler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Stavanger Lufthavn er en av de tre flyplassene som går
med overskudd, og mener det er avgjørende at flyplassen
får den nødvendige utbedringa og utbygginga for å kunne
gi inntekter også framover. Kapasiteten er sprengt med
mange hundre tusen flere reisende enn det flyplassen er bygd for.
Trafikken er nå i ferd med å stige igjen.
Disse medlemmer ber Regjeringa
komme tilbake til Stortinget med forslag til startbevilgning med tanke
på oppstart tidlig i 2003.
Disse medlemmer foreslår
derfor:
"Stortinget ber Regjeringa komme
tilbake til Stortinget med forslag til startbevilgning for utbygginga
av Stavanger Lufthavn Sola i 2003."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
det ikke forsvarlig å utsette investeringer for 98,4 mill.
kroner til investeringer i flyplassanlegg. Investeringene skal blant
annet gå til:
– Oppgradering
av driftsbygninger, garasjer og sandlager
– Oppgradering av endefelt og
reasfaltering
– Vedlikehold av bygninger og
anlegg
– Utskifting av flynavigasjonsutstyr
og utstyr til værtjenesten for flytrafikk
– Kjøp av kjøretøy
og redningsbåter.
Disse medlemmer mener disse tiltakene
er tvingende nødvendige, selv om flytrafikken er gått
noe ned i det siste, og vil derfor foreslå at de 98,4 mill.
kroner ikke strykes fra budsjettet.
Komiteen sin medlem frå Senterpartiet meiner
det no må takast ei avgjerd om utvidinga av ekspedisjonsbygget
på Sola.
Denne medlemen forventar slik
avklaring i budsjettet for 2003.
Det blei sett av 3 mill. kroner til planlegging
og prosjektering av tiltaket i budsjettet for 2002. Samferdselsdepartementet
foreslår at tiltaket blir gjennomført som føresett.
Samla investering ved etablering av nytt treningssenter
i Tjeldsund er førebels kostnadsrekna til i overkant av
30 mill. kroner, som må finansierast av Luftfartsverket
i 2003 og eventuelt seinare år. Det nye senteret kjem i
tillegg til dagens verksemd på Trandum ved Gardermoen.
Dei årlege driftsutgiftene for Luftfartsverket er rekna
med å auke med om lag 4 mill. kroner i forhold til samla
drift av treningsverksemda på Trandum.
Komiteen viser til
at Regjeringen gir en orientering om fremdriften med å etablere
et nytt treningssenter for Luftfartsverket i Tjeldsund. Det vises
videre til at Regjeringen arbeider med å omdanne Luftfartsverket
til et aksjeselskap. Dette har skapt betydelig usikkerhet lokalt. Komiteen mener
det er viktig å sikre at stortingsflertallets intensjoner
vedrørende Tjeldsund settes ut i livet, og vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at nytt treningssenter for Luftfartsverkets brann- og redningstjeneste
snarlig etableres i Tjeldsund, uavhengig av den kommende selskapsdannelsen."
Det blir i proposisjonen gjort greie for framdrifta
i arbeidet med å omdanne Luftfartsverket til aksjeselskap,
og orientert om nokre saker i samband med omdanninga.
Samferdselsdepartementet tek sikte på å etablere Luftfartsverket
som statleg aksjeselskap frå 1. januar 2003. M.a. på grunn
av nedgangen i flytrafikken er Luftfartsverkets økonomi
sterkt redusert i forhold til tidlegare år. Verksemda si
evne til sjølv å finansiere viktige investeringar
er blitt monaleg redusert i dei siste åra. For at Luftfartsverket
skal kunne etablerast som aksjeselskap frå 1. januar 2003
med ein forsvarleg økonomi, meiner departementet at det
kan vere nødvendig med meir omfattande statleg kjøp
av flyplasstenester.
Samferdselsdepartementet legg til grunn at Luftfartsverket
framleis skal ha ei samfunnsmessig rolle innanfor luftfarten. I
dette ligg m.a. at luftfarten skal vere eit viktig distriktspolitisk
verkemiddel.
Som for Posten og NSB tek ein sikte på å leggje
fram ei melding om statsaksjeselskapet Luftfartsverket kvart anna år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, er
enig i at Luftfartsverket skal omdannes til AS og viser til Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2001-2002) hvor det heter:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil vise til at Luftfartsverkets
hovedoppgave er å bygge, eie og drive lufthavner og luftfartsanlegg,
og på forretningsmessig grunnlag yte lufthavn- og flysikringstjenester
til flyselskaper og andre brukere.
Luftfartsverket
er i dag organisert som en forvaltningsbedrift. Flertallet mener
at en slik organisering er problematisk for Luftfartsverket og ønsker å omgjøre Luftfartsverket
til et aksjeselskap. En slik organisering som aksjeselskap vil medføre
flere fordeler for Luftfartsverket. Blant annet vil Luftfartsverket
få adgang til lånefinansiering i det private lånemarkedet
og det vil bli større grad av langsiktighet og forutsigbarhet
i den økonomiske planleggingen.
Flertallet
vil på denne bakgrunn fremme forslag om at Stortinget ber
Regjeringen sette i gang arbeidet med å omgjøre
Luftfartsverket til aksjeselskap."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet er imot omdanning
av Luftfartsverket til aksjeselskap. Disse medlemmer mener
at dagens tilknytningsform best ville sikre de nasjonale målsettinger
som tilligger Luftfartsverket. Disse medlemmer er
spesielt bekymret for distriktene fordi Regjeringen i denne saken
legger opp til mindre politisk styring og ansvar. Regjeringen overlater
i for stor grad til styre og ledelse i aksjeselskapet selv å foreta prioriteringer. Disse
medlemmer er redd at dette vil føre til at rene økonomiske
forhold blir for dominerende.
Disse medlemmer mener at Luftfartsverket
ivaretar viktige samfunnsmessige oppgaver. Disse oppgavene tilligger
det Stortinget å sørge for blir oppfylt, og det
er derfor viktig at Stortinget jevnlig behandler utviklingen i Luftfartsverket.
Dette er spesielt viktig når nå Luftfartsverket
blir omgjort til aksjeselskap.
Disse medlemmer forutsetter at
omdannelsen av Luftfartsverket til aksjeselskap skjer i godt og
nært samarbeid med de ansatte og deres organisasjoner.
Disse medlemmer forutsetter at
det også for Luftfartsverket AS blir slik at Stortinget
skal behandle utskilling av basistjenester.
Departementet gjer i proposisjonen greie for
disponering av eigedelar frå Statens trafikkflygarskole.
Stortinget vedtok 6. juni 1991 å leggje
ned Statens trafikkflygarskole. Alle eigedelane ved skolen blei overførte
utan vederlag til Forsvarsdepartementet. Etter avtale mellom Forsvarsdepartementet
og Samferdselsdepartementet blei undervisningsmateriell og utstyr
m.m. som kunne vere aktuelt for eit trenings- og kompetansesenter,
overførte frå skolen til Luftfartsverket.
I St.prp. nr. 29 (1993-1994) blei det tilrådd å etablere eit
mindre kompetansesenter i regi av Luftfartsverket (seinare er denne
verksemda lagt inn i dotterselskapet Nordic Aviation Resources,
NAR).
Da det har vore dårleg økonomi
ved trenings-og kompetansesenteret, har Samferdselsdepartementet ikkje
innvendingar til at Luftfartsverket sel trenings- og kompetansesenteret.
Saka har vore lagt fram for Forsvarsdepartementet som ikkje hadde
merknader til salet.
Samferdselsdepartementet og Utdannings- og fors-kingsdepartementet
arbeider med ein modell med tanke på å få ei
kompetanseheving og offentleg godkjenning av trafikkflygarutdanninga.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, meiner at denne saka er dårleg
utgreidd overfor Stortinget, og ser på det framlagde som
rein informasjon og ikkje som forslag til å støtta
dei foreslåtte endringane.
Fleirtalet har merka seg at Luftfartsverket
har selt trenings- og kompetansesenteret, og føreset at
vedtak om dette er gjort innafor vedtekne fullmakter, då sak om
dette ikkje er lagt fram for Stortinget.
Fleirtalet er opptekne av at
staten også framover tek ansvar for kompetanseutvikling
på dette området, og ikkje overlet dette til private åleine. Fleirtalet ser positivt
på samarbeidet mellom Samferdselsdepartementet og Utdannings-
og forskningsdepartementet om kompetanseheving og offentleg godkjenning
av trafikkflygarutdanning.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti har ingen merknader.
Det blir i proposisjonen orientert om arbeidet
med å finne andre ordningar til erstatning for mellombels statleg
forsikringsansvar for norske luftfartøy og lufthamner ved
skadar på tredjepart, som følgje av krigs- og
terrorhandlingar.
Førebels kan Samferdselsdepartementet
ikkje seie kor lenge det vil vere nødvendig for den norske
stat å forlengje garantiordninga, men det blir arbeidd
i fleire fora for å få avvikla dei statlege garantiordningane.
På denne bakgrunn tek Samferdselsdepartementet sikte
på å forlengje den statlege garantien førebels
ut mai 2002.
Komiteen har ingen
merknader.