Næringskomiteen understreket i Innst.
S. nr. 167 (1999-2000) behovet for å forenkle virkemiddelsystemet
i jordbruket. Etter at partene ved jordbruksforhandlingene i 2001
ble enige om å be Norsk Institutt for landbruksøkonomisk
forskning (NILF) utrede forenkling og målretting, har NILF
avgitt rapporten FOLA 2002: Landbrukspolitikk - Forenkling og målretting.
På bakgrunn av dette påhvilte det i årets
forhandlinger partene et særskilt ansvar i å komme
fram til reelle forenklinger og planer for videre forenkling av
virkemiddelbruken for kommende år.
Regjeringen har i St.meld. nr. 2 (2001-2002)
Revidert nasjonalbudsjett 2002 beskrevet en ordning med økt
inntektsfradrag i næringsinntekt fra jord- og hagebruk.
Regjeringen fremmer i denne proposisjonen et eget romertallsvedtak
for Stortinget med forslag om en slik utvidelse av inntektsfradraget
for jordbruket.
Bevilgningsreduksjonen på 300 mill.
kroner i forhold til jordbruksavtalen for 2001-2002 er fordelt på ulike
poster på avtalen, slik Stortinget forutsatte, jf. St.prp.
nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002). Dette er nærmere omtalt
i kapittel 7.1 i proposisjonen.
Regjeringen vil følge retningslinjene
for en forsvarlig, gradvis innfasing av oljeinntektene i økonomien, som
det var bred enighet om ved Stortingets behandling av St.meld. nr.
29 (2000-2001). Bruken av oljeinntekter vil særlig bli
rettet inn mot reduserte skatter og avgifter og andre tiltak som
kan øke vekstevnen i økonomien. Regjeringen vil
innrette bruken av oljeinntektene på en slik måte
at presset på prisstigning og rente blir minst mulig, og
har som målsetting å holde den reelle, underliggende
veksten i statsbudsjettets utgifter lavere enn veksten i verdiskapingen
i Fastlands-Norge.
Norges Bondelag og Norsk Bonde- og Småbrukarlag la
25. april 2002 fram et felles krav med ramme og fordeling. Kravet
innebar økte inntektsmuligheter i avtaleåret 2002-2003
på 1 725 mill. kroner. Kravet ble foreslått finansiert
med økte bevilgninger på kap. 1150 på 500
mill. kroner, målprisøkninger på 825
mill. kroner og en utvidelse av jordbruksfradraget ved skatteligning.
Jordbruket krevde videre at det ble innført 2-årige
jordbruksavtaler fra og med 2003, med justeringsforhandlinger av
målpriser og post 74 Direkte tilskudd i mellomåret.
Jordbruksorganisasjonene krevde også en utviklingspakke
for jordbruket, utenfor avtalerammen, med hovedformål å legge
til rette for utvikling av og rekruttering til næringen.
Statens tilbud ble lagt fram 3. mai 2002. Tilbudet hadde
en samlet ramme på 40 mill. kroner, ekskl. en utvidelse
av jordbruksfradraget ved skatteligningen. Det ble lagt til grunn
at ordningen med utvidet jordbruksfradrag skulle ha en provenyeffekt
på 200 mill. kroner, tilsvarende en inntektsverdi på 300
mill. kroner før skatt. Tilbudet la til grunn en inntektsvekst
på 5 pst., tilsvarende 500 mill. kroner og en kostnadsøkning på 2
pst., tilsvarende 400 mill. kroner. Dette ga et brutto rammebehov
på 900 mill. kroner. Videre la man til grunn en fordelingsprofil
som skulle bidra til en gradvis omstrukturering og effektivisering
i jordbruket. En større andel av midlene ble søkt
kanalisert mot bruk der produksjonen har stor betydning for inntekt og
sysselsetting.
Den 16. mai 2002 meddelte forhandlingsutvalget
til Norsk Bonde- og Småbrukarlag at de ikke sluttet seg
til opplegget for en sluttløsning. Samme dag ble staten
og Norges Bondelag enige om en ny avtale. Den 21. mai 2002 ble forhandlingene
avsluttet. Sluttprotokollen fra forhandlingene og referat fra møtet
16. mai 2002 følger som vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, frå Høgre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen
og Egil Hestnes, frå Framstegspartiet, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, frå Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, Olaf Gjedrem og
Svein A. Roseth, og frå Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til at det ligg føre ei framforhandla avtale mellom
staten og Noregs Bondelag. Avtala inneber mellom anna at målprisen
skal aukast tilsvarande 457 mill. kroner, og at løyvingane
over kap. 1150 skal reduserast med 135 mill. kroner i høve
til det vedteke budsjettet. Komiteen har merka seg
at reduksjonen i løyvingane på 135 mill. kroner
vil bli gjennomført i 2003. Vidare utgjer 70 mill. kroner
i omdisponering innanfor avtala og 40 mill. kroner i disponering
av eingongsmidlar ein del av ramma. I tillegg er inntektsverknaden før
skatt av Regjeringa sitt framlegg til utvida jordbruksfrådag
ved skattelikninga lagt til grunn for oppgjeret og rekna som ein
del av ramma. I alt vert ramma for oppgjeret på 750 mill.
kroner på årsbasis.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, konstaterer
at full verknad av dette isolert sett tilsvarar ei inntektsauke
for jordbruket på 10 700 årsverk, eller i underkant
av 7 pst., i høve til budsjettert inntekt for 2002 på 155
500 kroner pr. årsverk.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil samstundes peike på at jordbruksavtala
legg rammer for sjølvstendig næringsdrivande og
at mange tilhøve utanfor sjølve avtala har innverknad
på for kva for ei inntektsutvikling den einskilde næringsutøvaren
vil få. Etter det som fleirtalet i komiteen streka under
i Innst. S. nr. 167 (1999-2000) er det avgrensingar i handlingsrommet
for inntektsevna framover. God utnytting av utsiktene i marknaden,
auka mangfald, ein balansert marknad, strukturelle endringar og
fornuftige kostnads-tilpassingar vil i auka grad få verknad
for ei tilfredsstillande inntektsutvikling i jordbruket.
Dette fleirtalet har merka seg
at marknadsbalansen for jordbruksvarer no er betre enn på svært mange år.
Det har av mange grunnar stor verdi at denne situasjonen kan halde
fram og at marknadsutsiktene vert utnytta på ein god måte.
Marknadsordningane må utviklast vidare med utgangspunkt
i landbrukssamvirka si rolle og jordbruket sitt økonomiske
ansvar for overproduksjon, samstundes som det vert lagt til rette for
konkurranse på like vilkår med sikte på auka
effektivitet og mangfald.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Innst. S. nr. 167 (1999-2000) fra næringskomiteen om
norsk landbruk og matproduksjon, St.meld. nr. 19 (1999-2000), hvor
flertallet, Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, la føringer for
norsk landbruk sin utvikling. For Arbeiderpartiet er dette forliket
viktig da det etter dette partis mening vil gi landbruket de rammebetingelser
som er nødvendig for å nå målene
i næringa.
Jordbruk, skogbruk og fiske er i deler av landet avgjørende
for arbeid, bosetting, næringsutvikling og forvaltning
av kulturlandskap. Arbeiderpartiet vil derfor legge til grunn at
vi skal ha et levedyktig og bærekraftig landbruk i hele
landet.
Disse medlemmer mener fokuset
på å sikre trygg mat må videreføres,
og at en derfor må ha helse- og miljøvennlige
produksjonsmetoder samt gode forhold i husdyrproduksjonen.
Disse medlemmer vil holde fast
ved at de som jobber i jordbruket, skal sikres mulighet for inntektsutvikling
og sosiale kår på linje med andre grupper i samfunnet.
Næringens egen markedstilpasning vil fortsatt ha avgjørende
betydning for inntektsutviklingen. Samtidig er det viktig å understreke
at 80 pst. av alle bruk drives i kombinasjon med annen næring,
derfor må også denne driftstypen gis mulighet
til utvikling. Det er nødvendig å understreke
at norsk landbruk ikke kan konkurrere med landbruksindustriell billigproduksjon da
vårt kostnadsnivå og våre velferdsordninger
ligger mye høyere enn mange land.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn gi sin tilslutning til avtalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
registrert at staten og Norges Bondelag har blitt enige om en ny
jordbruksavtale med en samlet ramme på 750 mill. kroner
medregnet inntektsverdien av det økte skattefradraget som
tilsvarer en inntektsøkning pr. årsverk på 10
700 kroner.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen, ved å prioritere overføringer i størrelsesorden
12 mrd. kroner, som kommer i tillegg til skjermingsstøtten
og annen støtte utenfor avtaleregelverket, ikke gir sterke signaler
om nødvendigheten av en kraftig kursomlegging. De få signaler
som kommer for å etablere mer fleksible og kostnadseffektive
markedsløsninger ved en friere omsetning av melkekvoter,
reduserte kvotebegrensninger for melkeproduksjon i samdrifter og bedre
muligheter for høyere melkekvoter for enkeltbruk, er langt
fra tilstrekkelige for å oppnå et nødvendig
tempo i tilpasningen av norsk jordbruk til en internasjonal konkurransesituasjon. Dissemedlemmer registrerer
at opplegget med målprisøkninger vil virke i motsatt
retning og sannsynligvis resultere i enda mer grensehandel. Disse
medlemmer mener Regjeringen burde benytte mulighetene til
en kursomlegging mot en mer effektiv produksjon, foredling og omsetning
av jordbruksvarer. En utsettelse av denne prosessen, slik jordbruksoppgjøret
indikerer, vil være skadelig for jordbruket.
Disse medlemmer mener det foreligger
et sterkt behov for å gjennomføre radikale lov-
og regelendringer som gjør at omsetning, produksjon og
struktur i landbruket kan tilpasse seg det fremtidige marked. En slik
markedstilpasning vil åpne for konkurranse og effektivitet
som automatisk tvinger seg frem som en konsekvens av dette. For
forbrukerne vil økt konkurranse og dermed også større
valgmuligheter være den beste garanti for innflytelse i
landbrukspolitikken. En landbrukspolitikk som i mindre grad krever
forbrukerne for overføringer gjennom budsjettstøtte
eller skjermingsstøtte, vil gi produkter til lavest mulig
pris. Gjennom en nedbygging av monopoler og innføring av reell
konkurranse, sikres forbrukerne de nødvendige valgmuligheter.
Disse medlemmer vil peke på at
landbruket lenge har vært tillagt distriktspolitiske oppgaver,
så som å sikre bosetningen utenfor sentrale strøk.
Det synes klart at å tildele landbruket et betydelig ansvar for
bosettingen har vært en til dels mislykket og åpenbart
kostbar måte å forsøke og oppnå dette
på. Dissemedlemmer mener
landbrukspolitikken har bidratt til å utarme distriktene
og gjort dem mindre i stand til å utvikle et bærekraftig
næringsliv og således medvirke til å forsterke
sentraliseringstendensene. Disse medlemmer viser
til at konkurranseutsatt virksomhet i distriktene kjemper en hard
kamp for å overleve i den internasjonale konkurransen.
I den kampen må den i tillegg til sine egne kostnader bære
en andel av kostnadene til verdens dyreste landbrukspolitikk. Den
førte politikk har gitt en skjev fordeling av offentlige
ressurser i distriktene, med det resultat at lokalsamfunnene har
fått for få ben å stå på med
lite varierende arbeidstilbud. Unge menneskers vilje til å bygge
opp en fremtid i distriktene under de rådende forhold har
vært sviktende. I særlig grad har arbeidstilbudet
til kvinner blitt så dårlig at det har gitt klare
statistiske utslag i utkantdistriktene. Disse medlemmer mener
derfor det er behov for en ny landbrukspolitikk som radikalt endrer rammebetingelsene
for jordbrukets og bygdenes samlende næringsliv gjennom å skille
landbrukspolitikken fra distriktspolitikken.
Disse medlemmer vil hevde at
konkurranse er en viktig forutsetning for en positiv utvikling i
landbrukssektoren. Det innebærer at de etater og ordninger som
hindrer dette, bør avvikles. Det gjelder selve jordbruksavtalen
og de ordninger som den er med på og finansierer. Videre
bør alle former for produksjons- og markedsreguleringer
som begrenser eller hindrer konkurranse avvikles. Produksjonskvoter
og begrensninger for husdyrproduksjonen bør avskaffes og
fri etablering i alle deler av næringen gjenopptas. Disse medlemmer ønsker
kun å beholde produksjonsbegrensninger som sikrer miljøet,
for eksempel krav om spredeareal for husdyrgjødsel.
Disse medlemmer vil peke på at
en styrking av eiendomsretten vil være et sentralt element
for å få bedret konkurranseevne i landbruket Det
krever blant annet at loven som regulerer eiendomsomsetningen fjernes.
Landbrukseiendommer må kunne omsettes fritt til gjeldende
markedspriser. Bo- og drivepliktsbestemmelser i odel- og konsesjonsloven
må fjernes. Videre reduseres konsesjonsplikten og offentlig
fastsatte eiendomspriser aktørenes forventninger og investeringslyst.
Disse medlemmer mener de selvstendige næringsdrivende
i matvareproduksjonsbransjen skal basere sin virksomhet på produksjon
som er bedrifts-økonomisk riktig og ikke på subsidierte
ordninger. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til Fremskrittspartiets resept som blant annet bygger på en god økonomisk
politikk med skatte- og avgiftslettelser samt fjerning av hindrende
lover, regler og forskrifter.
Disse medlemmer mener den kompliserte
stortingsproposisjonen om jordbruksoppgjøret, hvor produsentene
legger opp sin virksomhet basert på tilskudds- og reguleringsordninger
med et tungt byråkrati koplet til generelt uoversiktlige
forhold, må erstattes av et markedsbasert konkurransesystem. Fremskrittspartiet
arbeider for at dagens ressursødende ordninger endres til
fordel for miljøet, til styrke for næringsut-øverne
og til beste for forbrukerne. Disse medlemmer vil
derfor fremme forslag om at jordbruksavtalesystemet avvikles. Jordbruksnæringen
bør finne sin plass blant vanlige produksjoner som søker
et marked i størst mulig konkurranse. I en nedbyggingsfase
for støttetiltak og jordbrukssubsidier kan bevilgningene
foretas over statsbudsjettet. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Forslaget til ny jordbruksavtale
bifalles ikke."
"Eksisterende ordning med jordbruksavtale
oppheves."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til jordbrukssubsidier og andre statlige økonomiske
tiltak overfor jordbruket i sammenheng med statsbudsjettet uten
forutgående forhandlinger."
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til jordbrukssubsidier for den resterende del av inneværende budsjettår
med en ramme på 1 950 mill. kroner lavere enn det vedtatte
budsjett på kap. 1150 Til gjennomføring
av jordbruksavtalen."
Disse medlemmer mener systemet
med jordbruksavtaler mellom staten og organisasjonene må avvikles.
I en nedbyggingsfase for støttetiltak og jordbrukssubsidier
bør bevilgninger foretas over statsbudsjettet uten forutgående
forhandlinger.
Disse medlemmer ønsker
en utvikling mot et fritt marked for produksjon og omsetning av
matvarer. Norske forbrukere må gis et rimeligere og mer
variert tilbud av matvarer. I tillegg må produsentene ha
muligheter til en tilfredsstillende inntekt basert på en
ressursriktig utnyttelse av produksjonspotensialet. Taperne ved
innføringen av en markedstilpasset landbrukspolitikk vil
være jordbruksbyråkratiet og politikerne som mister
makt som derved tilbakeføres til både bønder
og forbrukere.
Disse medlemmer viser for øvrig
til egne særmerknader og forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke betydningen av at vi har et landsdekkende småskalalandbruk,
basert i størst mulig grad på bruk av lokale ressurser,
spesielt med omsyn til å sikre trygg mat med helse- og
miljøvennlige produksjonsmetoder og å ta hensyn
til dyrenes velferd. Videre er det viktig å sikre næringsutøverne
i jordbruket gode inntektsmuligheter for å sikre god matvaresikkerhet
og tilstrekkelig produksjon av trygge matvarer med god kvalitet.
Disse medlemmer vil understreke
at et småskalalandbruk av et visst omfang er en helt nødvendig
forutsetning for å oppfylle Regjeringens hovedmål
for den økonomiske politikken. Dette gjelder spesielt i næringssvake
områder som finnes over hele Norge. Slik utviklingen har
gått innen landbruket har en nå nådd
en kritisk masse av bruk, noe som gjør at det kan bli vanskelig å oppfylle
hovedmålene dersom utviklingen ikke stoppes.
Disse medlemmer viser til at
det er bred politisk enighet om å opprettholde hovedtrekkene
i bosettingsmønsteret. Et aktivt landbruk i alle deler
av landet er et viktig bidrag til å oppfylle målet
om å bevare hovedtrekkene i bosettingsmønsteret. Disse
medlemmer legger til grunn at norsk landbruks bidrag til bosetting
og sysselsetting i distriktene forutsetter livskraftige driftsenheter
og attraktive arbeidsplasser i næringen.
En stabil bosetting er en viktig forutsetning
for å kunne realisere viktige samfunnsmål knyttet
til ressursutnyttelse, langsiktig matvareberedskap, miljø, velferd
og trivsel. Disse medlemmer vil legge vekt på at
et landbruk med mange driftsenheter gir et stort bidrag til bosetting
og sysselsetting i distriktene. Disse medlemmer ønsker å videreføre
et desentralisert jordbruk med en variert bruksstruktur som alternativ
til en mer industribasert næring. Hensynet til dyrevern
og dyrehelse må vektlegges når kravet om mer effektive
driftsformer vurderes. En vellykket distriktspolitikk krever et
sammensatt næringsliv, gode kommunikasjons- og servicetilbud
og muligheter for å bygge sosiale relasjoner lokalt. Disse
medlemmer mener derfor det er behov for en bredt anlagt
distriktspolitikk der ulike sektorer ses i sammenheng. Disse medlemmer er
av den oppfatning at en landbrukspolitikk som ikke tar hensyn til
kombinasjonsbrukene ikke vil gi et jordbruk som er i stand til å oppfylle
viktige distriktspolitiske mål. Over 80 pst. av alle bruk
drives i dag kombinasjon med annen næring. Skal jordbruket
oppfylle sine distriktspolitiske oppgaver må denne bruksgruppen
gis utviklingsmuligheter, bl.a. gjennom Verdiskapingsprogrammet.
Disse medlemmer mener at årets
avtale har en innretning som gjør den kontroversiell i
forhold til de mål og retningslinjer som Stortinget har
satt for landbrukspolitikken. Med bakgrunn i Stortingets etablerte respekt
for en framforhandlet avtale vil likevel disse medlemmer gi
sin tilslutning til avtalen. Imidlertid vil disse medlemmer sterkt
framholde betydningen av at Stortinget ved en senere anledning og
i god tid før jordbruksforhandlingene 2003 tar opp landbrukspolitikken
og utviklingen i landbruket til prinsipiell drøfting.
Disse medlemmer viser til statens
tilbud som ble lagt fram 3. mai 2002.
Disse medlemmer mener at statens
tilbud verken økonomisk eller i forhold til andre virkemidler
var i samsvar med Regjeringens uttalte målsettinger for norsk
landbruk. Tilbudet inneholdt sterke strukturvirkemidler
som ville ført til at småskala- og familielandbruket
ville blitt avviklet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
betydningen av at vi har et livskraftig landbruk, i størst
mulig grad basert på bruk av lokale ressurser og med et
særlig fokus på omsynet til å sikre trygg
mat med helse- og miljøvennlige produksjonsmetoder.
Dette medlem ønsker å gi
de som velger landbruk som levevei muligheter til å hente
en inntekt som står i samsvar med arbeidsinnsatsen på bruket
og det samfunnsansvar landbruket er pålagt. Dette
medlem ønsker en variert bruksstruktur, for å ivareta
både næringa og bygdekulturen, og er derfor negativ
til et ensidig fokus på strukturomlegginger. Dette
medlem mener mye av innretningen på den framforhandlede
avtalen øker presset på strukturomlegginger. Dette gjelder
særlig innføring av melkebørsordning
og heving av kvotetak.
Dette medlem vil understreke
at en variert bruksstruktur av et visst omfang er en nødvendig
forutsetning for å oppfylle Regjeringens mål for
regionalpolitikken. Det vil være vanskelig å oppfylle
slike mål dersom utviklingen i retning bruksnedlegging
ikke bremses. Det forutsetter igjen en landbrukspolitikk som ivaretar
alle brukstyper og bidrar til produksjon i alle deler av landet.
Dette medlem vil påpeke
det faktum at den inngåtte avtalens ramme gir en inntektsøkning
på årsbasis på 10 700 kroner i gjennomsnitt
pr. årsverk. Til sammenligning har andre grupper fått
en gjennomsnittlig økning i årsinntekten på 15
500 kroner. Dette betyr at den inngåtte avtalen ikke reduserer
inntektsgapet mellom jordbruket og andre grupper.
Dette medlem mener lønnsomheten
for den enkelte bonde må økes betydelig. Dette
bør skje gjennom en kombinasjon av å øke
produktprisene i markedet, gjennom endrede skatte- og avgiftsordninger
for landbruket og gjennom å øke overføringene
til landbruket.
Dette medlem ser det som en sentral
utfordring å sikre balanse i markedet. Overproduksjon av
ulike landbruksprodukter har vært en sterkt medvirkende årsak
til den lave lønnsomhetsutviklingen i landbruket. Dette
medlem vil advare mot en politikk som kan bidra til ny overproduksjon.
En slik politikk vil vanskeliggjøre forholdene for produsentene
og på sikt føre til en helt annen struktur enn
i dag.
Dette medlem vil påpeke
at det er et behov for å investere i landbruket, ikke minst
i tilknytting til generasjonsskifte i næringa, slik at
nye brukere finner det attraktivt å ta over. Nye utøvere
må få anledning til å vedlikeholde det
produksjonsapparatet som gården utgjør. Dette
medlem mener også det må gis økt støtte
til investeringer for å oppfylle lover og forskrifter knyttet
til jordbruksdrift, og til utvikling av alternative drifts- og inntektsmuligheter.
Dette medlem er av den oppfatning
at staten ikke har strukket seg langt nok i forhandlingene for å sikre et
robust og livskraftig landbruk og er kritisk til den strukturomlegging
som kombinasjonen av flere tiltak kan føre til. Dette
medlem tar til etterretning at det er framforhandlet en
avtale og at denne fra jordbrukets side vurderes som bedre enn det
alternativ man kunne ha fått gjennom en ren stortingsbehandling
av jordbruksoppgjøret. Dette medlem vil
på denne bakgrunn stemme for den avtale som er forhandlet
fram.