Totalt antall bruk i drift har gått
ned fra 99 400 til 65 000 (35 pst.) i perioden 1989 til 2001. Det
var i 2001 registrert 19 800 bruk med melkeproduksjon, med gjennomsnittlig
14,6 kyr pr. bruk. Pr. februar 2002 er det registrert 1 741 bruk
i til sammen 799 samdrifter. Av disse har 26 samdrifter mer enn
3 deltakere. Strukturendringen i retning av større bruk
har gått raskest i Nord-Norge.
For 2001 fikk fylkene til sammen tildelt 535
mill. kroner i BU-midler. Dette fordelte seg på 78,5 mill. kroner
forvaltet av FMLA og 455 mill. kroner i bedriftsrettede midler forvaltet
av SND. 67 pst. av BU-midlene gikk til tiltak i kommuner innenfor
det distriktspolitiske virkeområdet i 2001. De sentrale
BU-midlene nyttes i hovedsak til kunnskapsutviklingsprosjekter innen
næringsutvikling.
I 2000 sto jordbruket (inkl. jakt og viltstell)
ifølge Statistisk sentralbyrå for 0,8 pst. av
BNP, mens det sto for 2,8 pst. i 1980. Jordbruket sto for 3,9 pst.
av samlet sysselsetting i 2000. På 90-tallet var det en
gjennomsnittlig nedgang i sysselsettingen i jordbruket på 2,5 pst.
pr. år. Nedgangen økte imidlertid fra 1999 til
2001, hvor antall årsverk ble redusert med 4,6 pst. pr. år.
Den forsterkede nedgangen i arbeidsforbruket i perioden 1999 til
2001 er blant annet et resultat av stort oppkjøp av melkekvoter
de siste årene. Det var til sammen 4,5 pst. av landets
kumelkprodusenter som solgte kvoten sin i 2001. Høyest
var tallet i Akershus og Vestfold, med henholdsvis 9,5 pst. og 11,5
pst. av produsentene i fylket.
Et utvalg som skal utrede virkningene av og
fremme forslag til endringer i odelsloven, har begynt sitt arbeid,
som sannsynlig vil være avsluttet ved utgangen av 2003.
Målsettingen er å bringe odelsretten i samsvar med
de landbrukspolitiske mål nedfelt i Innst. S. nr. 167 (1999-2000)
og St.meld. nr. 19 (1999-2000).
Beregninger viser at avrenningen av nitrogen
fra jordbruket til sårbart område i Nordsjøen
i 2000 er redusert med 24 pst. i forhold til 1985, mens tilsvarende
tall for fosfor er 32 pst. De siste års forbedringer kommer
i hovedsak av at flere har endret jordarbeidingspraksis. Handlingsplanen
for å redusere skaderisikoen ved bruk av plantevernmidler
ser også ut til å ha hatt positiv effekt.
Gjengroing av beitepåvirkede arealer
er en utfordring i hele landet. Det er en betydelig nedgang i antall setre
med aktiv melkeproduksjon fra 2000 til 2001. Nedgangen er så stor
at det svekker et allerede sårbart miljø. Seterdrift
er en internasjonalt viktig kulturarv og ivaretar det særegne
norske kulturlandskapet i fjellet som bl.a. er en viktig ressurs
for reiselivsnæringen.
Andelen økologisk jordbruksareal har økt
fra 2 pst. i 2000 til 2,6 pst. og den positive utviklingen ser ut
til å fortsette i 2002. Ettersom det settes krav om 100
pst. økologisk produsert fôr i den økologiske
husdyrproduksjonen fra 2005, er det spesielt positivt at det økologiske
kornarealet økte vesentlig i 2001. Det var liten utvikling
i arealer som brukes til økologisk grønnsakdyrking,
urter og frukt. Dette er lite tilfredsstillende sett i forhold til
at frukt og grønt er de økologiske produktene
forbrukerne er mest interessert i å kjøpe. Markedsutviklingen
har i 2001 vært spesielt positiv innenfor melkesektoren,
men også innen økologisk kjøtt- og eggproduksjon.
Utviklingen skyldes i stor grad at viktige markedsaktører
i løpet av 2001 har lagt om sine strategier for økologisk
produksjon.
På kostnadssiden er det bare kraftfôrkostnadene
og i noen grad kapitalkostnadene som er direkte påvirket
av jordbruksoppgjøret. Kostnadsutviklingen er av avgjørende
betydning for inntektsmulighetene i jordbruket. Jordbrukets omsetningsorganisasjoners
totale kostnader pr. enhet mottatt råvare har de siste
5 årene økt betydelig mer enn konsumprisindeksen.
Kostnadsøkningen er så vidt sterk at den gir grunnlag
for bekymring.
Det er store svingninger i inntekten i perioden
1998 til 2002. Årsakene til dette er flere. I 2000 ble
det innført et skattefradrag i positiv næringsinntekt
som skulle kompensere for tilsvarende målprisreduksjoner.
Dette utgjorde 450 mill. kroner i 2000 og 900 mill. kroner for 2001.
Videre fikk næringen som følge av markedsoverskudd
i 1999 et pristap brutto beregnet til ca. 800 mill. kroner i 1999
og ca. 700 mill. kroner i 2000. For 2001 og 2002 er overproduksjon
ikke lenger et problem. En annen viktig årsak til inntektssvingningene
er et betydelig oppkjøp av melkekvoter i 2000, som er inntektsført
sektoren. Dette påvirker også flere kostnads-
og inntektsposter vesentlig. I budsjettet for 2002, før
oppgjør, er det totalt for sektoren regnet med en økning
i vederlag til arbeid og egenkapital pr. årsverk på omlag
2 pst. Bevilgningsreduksjonen i statsbudsjettet for 2002 på 300
mill. kroner er da inkludert med full inntektsvirkning.
Tall fra OECD viser at Norge sammen med Sveits, Korea,
Japan og Island har den mest omfattende jordbruksstøtten
blant OECD-landene. Støttenivået i Norge målt
ved PSE-prosenten har endret seg lite de siste ti årene
og var i 2000 på 64pst.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at det er en sterk tilbakegang i antall bruk og at det er en
utvikling i retning større bruk. De siste ti årene
er det blitt ca. 30 000 færre bruk, og hvis denne trenden
fortsetter kan 10 000 bruk bli borte i de neste 5 årene.
Totalt antall bruk vil da ligge på om lag 55 000. Samtidig
viser det seg at det er vanskelig å få god rekruttering
til næringa. Når det gjelder melk er hovedtyngden
av produksjonene lokalisert til distriktene og har dermed stor betydning
for oppfylling av målsettingen om å sikre bosetting,
sysselsetting og verdiskaping.
Flertallet ser forhandlingsresultatet
mht. rentestøtteordningen som et viktig bidrag til næringa.
Dette gir en lettelse i investering generelt, men er kanskje den
delen av jordbruksavtalen som kan gi ungdom tro på at det
er mulig å forsvare investeringer. Flertallet håper
dette også kan bidra til at flere kvinner ser mulighetene
innen næringen. Flertallet vil for øvrig påpeke
at både inntektsutvikling, utnytting av nye produksjonsmuligheter
og vilje til å støtte ulike brukstyper og struktur
vil være viktig for å redusere nedgangen i antall
bruk.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den sterke reduksjonen i antall bruk i drift.
Disse medlemmer vil framheve
viktigheten av å opprettholde en kritisk masse av bruk
i drift over hele landet dersom landbruket skal kunne oppfylle sine samfunns-
og landbrukspolitiske mål og multifunksjonelle rolle. Disse
medlemmer vil spesielt påpeke utviklingen innen
melkeproduksjonen som er av svært viktig distriktspolitisk
betydning.
Disse medlemmer viser til påstanden
om at distriktenes andel av den totale produksjonen blir opprettholdt. Disse
medlemmer vil påpeke at en slik grov inndeling
i områder som er brukt ikke gir et korrekt bilde av utviklingen
i distriktene. Spesielt må det påpekes at for
Vestlandet har en hatt nedgang i både sau-/lammekjøttproduksjonen
og fjørfeproduksjonen og stillstand i svinekjøttproduksjonen.
I tillegg beskrives ikke forskyvningen av produksjonen innenfor
de gitte regioner.
Disse medlemmer vil påpeke
at landbruksproduksjonen i Norge skjer under andre rammevilkår
enn i våre naboland. Når det gjelder driftskostnader
er det relative kostnadsnivået svært høyt.
Kostnadsnivået på sentrale innsatsfaktorer som
arbeidskraft, kapital og øvrige driftsmidler gjør
at det å produsere trygg kvalitetsmat i samsvar med miljøhensyn
og etikk er dyrt.
Disse medlemmer viser til at
inntektsutviklingen i jordbruket går i feil retning i forhold
til Stortingets vedtatte mål. Dette er en trussel i forhold
til rekruttering, i forhold til å sikre at landbrukets samfunnsmessige
oppgaver blir utført, i forhold til dyrevelferd og i forhold
til å sikre anstendige levevilkår for de som er
i næringen. Det lykkes verken å sikre en inntektsutvikling
på lik linje med sammenlignbare grupper eller utjevne nivåforskjellene.