Etter kommuneloven skal revisjon av kommuner skje
ved egne kommunerevisorer - enten ansatt i den enkelte kommune,
eller i en interkommunal sammenslutning (distriktsrevisjon). Det
er begrenset i hvilken grad kommuner kan overlate til private revisjonsfirma å utføre
de oppgavene loven pålegger kommunerevisjonen. I proposisjonen
drøftes det hvorvidt det bør åpnes for å konkurranseutsette
utførelsen av de oppgaver loven i dag legger til kommunale
revisorer.
Departementet vil senere komme tilbake med et
eget lovforslag om systemet for kommunal internkontroll/egenkontroll.
I dette lovforslaget vil det bli foreslått å åpne
for konkurranseutsetting. I lovarbeidet må det også blant
annet foretas en nærmere gjennomgang av innholdet i kommunenes
eget kontroll- og tilsynsarbeid, og nærmere regler om organisering
av denne virksomheten internt i kommunen. Lovforslaget vil bli sendt
på alminnelig høring på vanlig måte.
I punkt 16.3 i proposisjonen redegjøres
det for gjeldende rett om kommunenes plikt til å ha egen
revisjon. Kapitlet inneholder også en kortfattet beskrivelse
av kommunerevisjonens oppgaver etter kommuneloven og enkelte andre
lover.
I punkt 16.4 er det gitt en kortfattet beskrivelse
av situasjonen i Danmark og Sverige med hensyn til spørsmålet
om adgang til å konkurranseutsette kommunal revisjon.
Punkt 16.5 inneholder departementets vurderinger av
hvorvidt det bør åpnes for konkurranseutsetting.
I punkt 16.5.1 tas det utgangspunkt i prinsippet
om kommunalt selvstyre. Dette prinsippet tilsier at et området
ikke bør være skjermet for konkurranseutsetting
med mindre spesielle grunner taler for det.
I punkt 16.5.2 drøftes det om det er
prinsipielle forhold som tilsier at det ikke bør være
anledning for kommunene til å konkurranseutsette revisjonen.
Herunder drøftes også mulige alternativer til
konkurranseutsetting. Slik departementet ser det er det to alternativer:
enten å videreføre dagens ordning med distriktsrevisjoner
i en eller annen form, eller å etablere en landsdekkende
enhet for revisjon av kommuner som det er obligatorisk for kommunene å delta
i. Begge disse alternativene ville innebære en betydelig
statlig styring på dette området, og de vurderes
blant annet av den grunn som lite ønskelige. Dette er imidlertid
ikke til hinder for at det etableres egne kommunerevisjoner, eller
interkommunale ordninger som kan delta i konkurransen i et fritt
marked for revisjon av kommuner.
I punkt 16.5.3 drøftes nærmere
hvilken betydning hensynet til fagkompetanse og uavhengighet har
for spørsmålet om å åpne for
konkurranseutsetting.
I punkt 16.5.4. redegjøres det nærmere
for de enkelte av oppgavene til dagens kommunerevisjonsenheter,
og det drøftes om det er noe ved oppgavenes karakter som taler
mot at det skal være adgang til konkurranseutsetting. Bortsett
fra når det gjelder revisjon av skatteoppkreverfunksjonen
er det etter departementets oppfatning ikke avgjørende
grunner som taler mot dette. Revisjon av skatteoppkreverfunksjonen
reiser imidlertid særlige spørsmål knyttet
til det offentliges kontroll med skatteinnfordringen. Det legges
derfor ikke opp til konkurranseutsetting av denne oppgaven nå.
Spørsmålet om hvorvidt det kan åpnes
for konkurranseutsetting av også denne oppgaven vil bli
utredet nærmere i samråd med Finansdepartementet
som er øverste myndighet på dette området.
I punkt 16.5.5 berøres kort spørsmål
som gjelder effekter av arbeidsrettslig karakter for de som i dag arbeider
i kommunal revisjon. Det vises der til at slike effekter ikke er
vesensforskjellige fra de effekter som generelt følger
av konkurranseutsetting på andre områder, men
at det vil være nødvendig å gå noe
nærmere inn på dette i det etterfølgende
lovarbeid.
Punkt 16.5.6 omhandler økonomisk administrative konsekvenser
for staten og kommunene.
I punkt 16.5.7 er et tatt inn et resymé av
høringsuttalelsene.
I punkt 16.5.8 i proposisjonen er det gjort
en endelig oppsummering med konklusjon. Departementet kan ikke se
avgjørende argumenter mot å åpne for
konkurranseutsetting av kommunal revisjon. Kommunene bør selv
kunne velge om revisjon skal utføres av egne ansatte kommunerevisorer,
interkommunale revisjonsenheter, eller om oppgaven skal settes ut
til et privat firma. En reservasjon må likevel gjøres
for revisjon av skatteregnskapet. Det legges derfor ikke opp til å åpne for
konkurranseutsetting av denne oppgaven nå. Departementet
vil komme tilbake til dette spørsmålet.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen vil fremme et lovforslag om kommunalt kontroll-
og tilsynsarbeid, basert på at det i loven gis mulighet
for konkurranseutsetting av kommunal revisjon.
For komiteens medlemmer fra
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er
prinsippet om størst mulig lokal selvråderett viktig,
og forslaget om at kommunene selv skal få bestemme om kommunal
revisjon skal utføres av andre enn dem som pr. i dag anføres
i kommuneloven § 60 nr. 3 er i tråd med dette
prinsippet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens forslag om å åpne for konkurranseutsetting
av kommunal revisjon, ble sendt på høring våren
2002, og har i den forbindelse merket seg og lagt betydelig vekt
på at et flertall av de kommuner som har uttalt seg i høringsrunden
støtter forslaget om at det åpnes for konkurranseutsetting. Disse
medlemmer stiller seg positiv til at det åpnes
for konkurranseutsetting av kommunalrevisjon, og ser frem til at
konkret forslag om dette forelegges Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
går imot Regjeringens opplegg med konkurranseutsetting
av kommunal revisjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
som begrunnelse for dette standpunkt peke på at spørsmålet
om konkurranseutsetting av den kommunale revisjonen er for dårlig
utredet. Flere momenter er ikke tilfredsstillende vurdert. Disse
medlemmer vil dessuten vise til at høringsfristen
var for kort.
Disse medlemmer savner bl.a.
en vurdering av problemstillinger knyttet til sammenblanding mellom private
og offentlige rettsregimer som en eventuell konkurranseutsetting
kan medføre. Disse medlemmer mener at spørsmål
som partsinnsyn, taushetsplikt, dokumentoffentlighet og allmenn åpenhet burde
vært nærmere vurdert. Det kan også reises
spørsmål ved om konkurranseutsetting vil effektivisere kommunerevisjonen
og gjøre den billigere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil påpeke at kontrollen med kommunale
regnskaper må være god og uavhengig og at forvaltningsrevisjonen
må styrkes.
Disse medlemmer mener at alle
konsekvenser må utredes grundig før beslutning
tas om konkurranseutsetting av kommunal revisjon. Inntil dette foreligger og
det kan dokumenteres at en åpning for konkurranseutsetting
av kommunal revisjon ikke bryter disse prinsippene eller fører
til at kommunal revisjon blir svekket slik at andre kommuner i praksis
ikke gis noe reelt valg fordi interkommunale revisjonsordninger
blir nedlagt som følge av konkurranseutsetting.