15. Konkurranseutsetting av kommunal revisjon

15.1 Sammendrag

Etter kommuneloven skal revisjon av kommuner skje ved egne kommunerevisorer - enten ansatt i den enkelte kommune, eller i en interkommunal sammenslutning (distriktsrevisjon). Det er begrenset i hvilken grad kommuner kan overlate til private revisjonsfirma å utføre de oppgavene loven pålegger kommunerevisjonen. I proposisjonen drøftes det hvorvidt det bør åpnes for å konkurranseutsette utførelsen av de oppgaver loven i dag legger til kommunale revisorer.

Departementet vil senere komme tilbake med et eget lovforslag om systemet for kommunal internkontroll/egenkontroll. I dette lovforslaget vil det bli foreslått å åpne for konkurranseutsetting. I lovarbeidet må det også blant annet foretas en nærmere gjennomgang av innholdet i kommunenes eget kontroll- og tilsynsarbeid, og nærmere regler om organisering av denne virksomheten internt i kommunen. Lovforslaget vil bli sendt på alminnelig høring på vanlig måte.

I punkt 16.3 i proposisjonen redegjøres det for gjeldende rett om kommunenes plikt til å ha egen revisjon. Kapitlet inneholder også en kortfattet beskrivelse av kommunerevisjonens oppgaver etter kommuneloven og enkelte andre lover.

I punkt 16.4 er det gitt en kortfattet beskrivelse av situasjonen i Danmark og Sverige med hensyn til spørsmålet om adgang til å konkurranseutsette kommunal revisjon.

Punkt 16.5 inneholder departementets vurderinger av hvorvidt det bør åpnes for konkurranseutsetting.

I punkt 16.5.1 tas det utgangspunkt i prinsippet om kommunalt selvstyre. Dette prinsippet tilsier at et området ikke bør være skjermet for konkurranseutsetting med mindre spesielle grunner taler for det.

I punkt 16.5.2 drøftes det om det er prinsipielle forhold som tilsier at det ikke bør være anledning for kommunene til å konkurranseutsette revisjonen. Herunder drøftes også mulige alternativer til konkurranseutsetting. Slik departementet ser det er det to alternativer: enten å videreføre dagens ordning med distriktsrevisjoner i en eller annen form, eller å etablere en landsdekkende enhet for revisjon av kommuner som det er obligatorisk for kommunene å delta i. Begge disse alternativene ville innebære en betydelig statlig styring på dette området, og de vurderes blant annet av den grunn som lite ønskelige. Dette er imidlertid ikke til hinder for at det etableres egne kommunerevisjoner, eller interkommunale ordninger som kan delta i konkurransen i et fritt marked for revisjon av kommuner.

I punkt 16.5.3 drøftes nærmere hvilken betydning hensynet til fagkompetanse og uavhengighet har for spørsmålet om å åpne for konkurranseutsetting.

I punkt 16.5.4. redegjøres det nærmere for de enkelte av oppgavene til dagens kommunerevisjonsenheter, og det drøftes om det er noe ved oppgavenes karakter som taler mot at det skal være adgang til konkurranseutsetting. Bortsett fra når det gjelder revisjon av skatteoppkreverfunksjonen er det etter departementets oppfatning ikke avgjørende grunner som taler mot dette. Revisjon av skatteoppkreverfunksjonen reiser imidlertid særlige spørsmål knyttet til det offentliges kontroll med skatteinnfordringen. Det legges derfor ikke opp til konkurranseutsetting av denne oppgaven nå. Spørsmålet om hvorvidt det kan åpnes for konkurranseutsetting av også denne oppgaven vil bli utredet nærmere i samråd med Finansdepartementet som er øverste myndighet på dette området.

I punkt 16.5.5 berøres kort spørsmål som gjelder effekter av arbeidsrettslig karakter for de som i dag arbeider i kommunal revisjon. Det vises der til at slike effekter ikke er vesensforskjellige fra de effekter som generelt følger av konkurranseutsetting på andre områder, men at det vil være nødvendig å gå noe nærmere inn på dette i det etterfølgende lovarbeid.

Punkt 16.5.6 omhandler økonomisk administrative konsekvenser for staten og kommunene.

I punkt 16.5.7 er et tatt inn et resymé av høringsuttalelsene.

I punkt 16.5.8 i proposisjonen er det gjort en endelig oppsummering med konklusjon. Departementet kan ikke se avgjørende argumenter mot å åpne for konkurranseutsetting av kommunal revisjon. Kommunene bør selv kunne velge om revisjon skal utføres av egne ansatte kommunerevisorer, interkommunale revisjonsenheter, eller om oppgaven skal settes ut til et privat firma. En reservasjon må likevel gjøres for revisjon av skatteregnskapet. Det legges derfor ikke opp til å åpne for konkurranseutsetting av denne oppgaven nå. Departementet vil komme tilbake til dette spørsmålet.

15.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at Regjeringen vil fremme et lovforslag om kommunalt kontroll- og tilsynsarbeid, basert på at det i loven gis mulighet for konkurranseutsetting av kommunal revisjon.

For komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er prinsippet om størst mulig lokal selvråderett viktig, og forslaget om at kommunene selv skal få bestemme om kommunal revisjon skal utføres av andre enn dem som pr. i dag anføres i kommuneloven § 60 nr. 3 er i tråd med dette prinsippet.

Disse medlemmer viser til at Regjeringens forslag om å åpne for konkurranseutsetting av kommunal revisjon, ble sendt på høring våren 2002, og har i den forbindelse merket seg og lagt betydelig vekt på at et flertall av de kommuner som har uttalt seg i høringsrunden støtter forslaget om at det åpnes for konkurranseutsetting. Disse medlemmer stiller seg positiv til at det åpnes for konkurranseutsetting av kommunalrevisjon, og ser frem til at konkret forslag om dette forelegges Stortinget.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, går imot Regjeringens opplegg med konkurranseutsetting av kommunal revisjon.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil som begrunnelse for dette standpunkt peke på at spørsmålet om konkurranseutsetting av den kommunale revisjonen er for dårlig utredet. Flere momenter er ikke tilfredsstillende vurdert. Disse medlemmer vil dessuten vise til at høringsfristen var for kort.

Disse medlemmer savner bl.a. en vurdering av problemstillinger knyttet til sammenblanding mellom private og offentlige rettsregimer som en eventuell konkurranseutsetting kan medføre. Disse medlemmer mener at spørsmål som partsinnsyn, taushetsplikt, dokumentoffentlighet og allmenn åpenhet burde vært nærmere vurdert. Det kan også reises spørsmål ved om konkurranseutsetting vil effektivisere kommunerevisjonen og gjøre den billigere.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke at kontrollen med kommunale regnskaper må være god og uavhengig og at forvaltningsrevisjonen må styrkes.

Disse medlemmer mener at alle konsekvenser må utredes grundig før beslutning tas om konkurranseutsetting av kommunal revisjon. Inntil dette foreligger og det kan dokumenteres at en åpning for konkurranseutsetting av kommunal revisjon ikke bryter disse prinsippene eller fører til at kommunal revisjon blir svekket slik at andre kommuner i praksis ikke gis noe reelt valg fordi interkommunale revisjonsordninger blir nedlagt som følge av konkurranseutsetting.