16. Merverdiavgiftsutvalget

16.1 Sammendrag

Ved kongelig resolusjon av 11. januar 2002 ble det oppnevnt et offentlig utvalg for å vurdere forslag til løsninger som gjør at merverdiavgiftsregelverket virker nøytralt for kommunenes beslutninger. Utvalget skulle også vurdere merverdiavgiftsregelverket i forhold til kommunale eller fylkeskommunale samarbeidsløsninger om oppgaver. Utvalget leverte 22. mars 2002 en delrapport, hvor utvalget omtalte og kort vurderte ulike løsningsalternativer. Utvalget skisserte i delrapporten tre løsninger som synes mest aktuelle og som utvalget vil vurdere videre og konkretisere nærmere i sin endelige innstilling innen utgangen av 2002. I proposisjonen er det gitt en nærmere omtale av utvalgets arbeid.

Utvalget skal avlevere sin endelige innstilling i løpet av 2002. Det er naturlig at denne sendes på offentlig høring og at Regjeringen kommer tilbake med eventuelle forslag til endringer tidligst i forbindelse med budsjettet for 2004.

16.2 Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at Regjeringen i januar 2002 nedsatte et offentlig utvalg for bl.a. å utrede forslag til løsninger som gjør at merverdiavgiftsregelverket virker nøytralt for kommunenes beslutninger. Det er etter disse medlemmers oppfatning en målsetting at merverdiavgiftssystemet ikke gir offentlig virksomhet økonomisk motivasjon til egenproduksjon av tjenester som er avgiftspliktige iht. merverdiavgiftsregelverket, fremfor å kjøpe tjenester fra andre aktører. Disse medlemmer imøteser at Regjeringen kommer tilbake med forslag om endringer slik at nevnte målsetting kan nås.

Disse medlemmer vil presisere at det er et overordnet mål å få mest mulig igjen for det offentliges midler. For disse medlemmer er det viktig å ha et hovedfokus på brukerne av offentlige tjenester, og målet må være å yte best mulig tjenester til borgerne. For å oppnå dette kan konkurranseutsetting av offentlige tjenester være et middel. Etter disse medlemmers oppfatning er det uforståelig at dette brukerperspektivet kan misforstås dit hen at vi har et ønske om å tilgodese privat næringsliv. Disse medlemmer tar sterkt avstand fra en slik påstand.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil vurdere eventuelle forslag når de legges fram for Stortinget.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at det er store samfunnsmessige gevinster i at kommunal sektor ikke brytes opp i enkelte enheter som står i konkurranseforhold til hverandre og ikke er pålagt å samarbeide eller vil ha interesse og mulighet til det fordi resultatenhetens budsjett isolert sett vil tape på det. Det er helheten i tilbudet til befolkningen som skal være det overordnede mål, og ikke at hver enhet som kan skilles ut og konkurranseutsettes. Tjenester som i stor grad finansieres av det offentlige - helse, sosial, undervisning, idrett og kultur, er det liten mening i å innlemme i momsordningen.

Regjeringens forslag tar ikke slike overordnede hensyn, men skjeler kun til et ønske om at private bedrifter skal få mulighet til å konkurrere på nye markeder med offentlig finansiering.

Disse medlemmer viser til merknader og vil gå imot sidestilling av merverdiavgiftsregelverket og viser til merknader i Innst. O. nr. 24 (2000-2001).