Bruken av oljeinntekter i statsbudsjettet for
2002, som ble saldert av Stortinget høsten 2001, er i samsvar med
handlingsregelen for finanspolitikken. Regjeringen legger vekt på at
statsbudsjettet for 2002 gjennomføres innenfor de rammer
som følger av handlingsregelen. I samsvar med dette legges
i denne proposisjonen fram et samlet opplegg for endringer på statsbudsjettet våren
2002.
Tidligere i år er det fremmet forslag
som øker statsbudsjettets utgifter med 3,6 mrd. kroner.
Dette gjelder blant annet bevilgninger til helsesektoren, omstrukturering
av Forsvaret, Forsvarets operasjoner i Afghanistan og tiltak knyttet
til sivil beredskap.
Blant forslagene til økte utgiftsbevilgninger
i denne proposisjonen utgjør økte rammetilskudd til
kommunesektoren om lag 0,9 mrd. kroner. Videre er det nødvendig å øke
bevilgningene til de regelstyrte ordningene under folketrygden,
særlig til sykepenger, med i alt 1,3 mrd. kroner. Økt
tilstrømming av flyktninger og asylsøkere gjør
det nødvendig å øke bevilgningene til dette
formålet med 0,4 mrd. kroner.
Det foreslås 2,4 mrd. kroner i økte
betalinger til fylkeskommunene i tilknytning til statens overtakelse
av spesialisthelsetjenesten, samt 0,2 mrd. kroner i avsetninger
til arbeidsgiveravgift og feriepenger i forbindelse med overgang
til nettobudsjettering av høyskoler og Forbrukerrådet.
Disse utgiftene holdes utenfor ved beregning av det strukturelle
underskuddet på statsbudsjettet og den reelle, underliggende
utgiftsveksten.
Til sammen foreslår Regjeringen i proposisjonen økte
utgiftsbevilgninger på netto 6,0 mrd. kroner. Budsjettets
inntektsside foreslås styrket med 1,6 mrd. kroner, hvorav
forslag om økt utbytte fra Statkraft utgjør knapt
1,0 mrd. kroner.
Forslagene i proposisjonen innebærer
en reell, underliggende vekst i statsbudsjettets utgifter på om lag
21/2 pst. fra 2001 til 2002.
Det er i avsnitt 1.2 i proposisjonen redegjort
for endringer på statsbudsjettet siden budsjettet ble saldert høsten
2001. Videre er det i avsnitt 1.3 redegjort for statsbudsjettets
stilling etter fremleggelsen av proposisjonen.
I forbindelse med salderingen av budsjettet
for 2002 fattet Stortinget vedtak om at det skulle spares 65 mill. kroner
på departementenes drifts- og investeringsutgifter.
Det er i avsnitt 1.4 i proposisjonen redegjort
nærmere for hvordan dette er fulgt opp av Regjeringen.
Departementene har fordelt innsparingen på kapittel og
post, jf. vedlegg 1 til proposisjonen. Kap. 2309 er oppjustert med
65 mill. kroner.
Endringen som følge av fullmakten er
allerede innarbeidet i "fra-beløpene" som inngår
i forslag til vedtak som fremmes i denne proposisjonen. På denne
bakgrunn vil forslag til vedtak også gjenspeile disponibel bevilgning
på posten hvis forslaget blir vedtatt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen,
viser til at forslag fremsatt i Budsjett-innst. S. II (2001-2002) Revidert
nasjonalbudsjett 2002, som er avgitt samtidig med denne innstillingen,
er oppført under Komiteens tilråding, kapittel
22, eller under Forslag fra mindretall, kapittel 21, i denne innstillingen.
Komiteen viser videre til at
merknader og forslag som er fremsatt under komiteens behandling
og som gjelder budsjettposter som ikke er omhandlet i proposisjonen,
er samlet under kapittel 20 i denne innstillingen.
Komiteen viser når det
gjelder gjennomføringen av den økonomiske politikken for
2002 til merknader under kapittel 2 i Budsjett-innst. S. II (2001-2002),
jf. St.meld. nr. 2 (2001-2002) Revidert nasjonalbudsjett 2002. Lovforslag
omtalt i St.meld. nr. 2 (2001-2002) og St.prp. nr. 63 (2001-2002)
er fremsatt i Ot.prp. nr. 75 (2001-2002) og komiteen viser
til Innst. O. nr. 80 (2001-2002) når det gjelder lovforslagene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at flertallet 4. juni 2002
har inngått budsjettavtale om Revidert nasjonalbudsjett
for 2002. Avtalen innebærer at Fremskrittspartiet gir subsidiær
støtte til Regjeringens budsjettforslag med de endringer
som fremkommer av avtalen. Avtalen er her gjengitt i sin helhet:
Fremskrittspartiet og Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre (heretter kalt "avtalepartene") er enige om
en helhetlig budsjettavtale for Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Avtalen begrenser seg til Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Avtalen innebærer at Fremskrittspartiet
gir subsidiær tilslutning til Regjeringens forslag til
Revidert nasjonalbudsjett med følgende endringer:
Økte utgifter: | 445,65 mill. kroner |
Reduserte avgiftsinntekter | 175,00 mill. kroner |
Reduserte
utgifter | 620,65 mill.
kroner |
Sum | 0,00 mill. kroner |
2. St.prp. nr. 55 (2001-2002),
Gjennomføringsproposisjonen - utfyllende rammer for omleggingen
av Forsvaret i perioden 2002-2005, omfattes ikke av denne avtalen.
3. Avtalepartene er enige om følgende økte
bevilgninger:
| Mill. kroner |
Økt aktivitetsvekt
i sykehusene / omstillingmidler | 350 |
Opptreningsinstitusjonene
(fordeles etter samme prinsipper som ordinær bevilgning) | 25 |
Sum
helse | 375 |
Midler til å besette
ledige stillinger i politiet | 13 |
Lagmannsrettene | 1,5 |
Tingrettene | 8,5 |
Uttransport av ubegrunnede
asylsøkere | 15 |
Styrket grensekontroll | 6 |
Sum
justis/innvandring | 44 |
Tilskudd til lærebedrifter
(beholdes som del av rammetilskuddet) | 12,4 |
NAROM – Nasjonalt
senter for romrelatert opplæring | 1,25 |
Privat høgskoleutdanning (fordeles
til BI med 4 mill. kr, Norsk reiselivshøyskole 2,6 mill.
kr ,
Menighetssøsterhjemmets helsesøsterutdanning 0,4
mill. kr) | 7 |
Kongshaug Musikkgymnas | 2 |
United World
College | 1 |
Sum
utdanning | 23,65 |
Barne- og ungdomstiltak i
store byer | 0,5 |
"Landsforeningen rettferd
for taperne" og "Livet etter soning" | 1 |
Jugendsenteret i Ålesund | 1,5 |
Totalt | 445,65 |
| Påløpt | Bokført |
Inntektsbeskatningen av
kjøregodtgjørelse opp til statens satser fjernes
fra 1. januar 2002. | 270 | 110 |
Arbeidsgiveravgiften på kjøregodtgjørelse
oppheves fra 1. juli 2002. | 95 | 65 |
Totalt | 365 | 175 |
5. Avtalepartene er
enige om utgiftsreduksjoner på 620,65 mill. kroner. Oversikt
over utgiftsreduksjoner følger som vedlegg.
6. Forhandlinger om barnehager holdes utenom.
I den grad et barnehageforlik vil ha innvirkning på Revidert
nasjonalbudsjett, er avtalepartene i et barnehageforlik ansvarlig
for å finne inndekning.
7. Avtalepartene er enige om følgende
merknad: Disse medlemmer er opptatt av å sikre
konkurransedyktige og stabile rammevilkår for fergerederiene. Disse
medlemmer ber Regjeringen utrede to alternative modeller
for nettolønnsordning for fergerederiene; en forskriftsfesting
og en lovhjemling av ordningen. En vurdering av modellene legges
frem ifm. budsjettet for 2003.
8. Regjeringen bes i samarbeid med partene
gjennomgå omfanget og innholdet i boliglånsordningen,
og vurdere en innstramming i denne. Gjennomgangen må synliggjøre
statens kostnader med ordningen og fordeler som knytter seg til
denne for låntaker. I forbindelse med budsjettet for 2003
legges det frem en orientering om dette. Endringer i lånerammen
kan komme i forbindelse med ordinære forhandlinger mellom
staten som arbeidsgiver og de statsansatte.
9. Tak 2- ordningen iverksettes fra 1.
januar 2003.
10. Legemiddelet Remicade refunderes med
80 pst.
11. ISF- ordningen utvides fra 55 til 60
pst. fra 1. januar 2003.
12. Landslinjene innlemmes ikke i rammetilskuddet.
13. Det legges fram en helhetlig gjennomgang
av støtteordninger fra Lånekassen til unge i ordinær
videregående opplæring vinteren 2002/2003.
14. Tilskuddsordningen for private skoler endres
slik at husleie og kapitalutgifter tas inn i beregningsgrunnlaget.
Det legges frem en egen sak høsten 2002.
15. Studentboliger legges inn under husbankfinansieringen,
men vil fortsatt være en del av utdanningspolitikken.
16. Det gis lik støtte til elever
ved folkehøyskoler som for øvrige elever fra 2003.
17. Helsingsforskomiteens "skole" for konfliktløsning prioriteres
med 1 mill. kroner i 2003.
18. Human Rights Service tildeles 0,5 mill.
kroner i prosjektmidler.
19. Grensen for Folketrygdfondets aksjeplassering
i Danmark, Finland og Sverige utvides fra grensen på 5
pst. av Folketrygdfondets samlede ramme for aksjeplasseringer til
20 pst. av aksjerammen. Regjeringen bes om å komme tilbake
med forslag om en eventuell utvidelse av eierandelbegrensningen
i enkeltselskaper i forbindelse med Nasjonalbudsjettet for 2003.
20. Avtalepartene er enige om følgende
merknad:
Disse medlemmer ser alvorlig
på illegale asylsøkere innen Schengen-området
og ber om at arbeidet med å avdekke ulovlig opphold i Norge
intensiveres. Disse medlemmer ber Regjeringen komme
tilbake til tiltak i dette arbeidet. EU har satt innvandringspolitiske
spørsmål på dagsorden. Disse medlemmer har
merket seg EUs handlingsplan mot ulovlig innvandring og ber Regjeringen
gå igjennom EUs tiltak på dette området
og rapportere tilbake til Stortinget.
Disse medlemmer registrerer at
en har stor fordel av at Norge har sluttet seg Dublin-konvensjonen
i samarbeide om asylsaker og ber om at en bruker Dublin-prosedyre
i så stor utstrekning som mulig.
Disse medlemmer har merket seg
Regjeringens arbeide med betingelser (fremvisning av ekte dokumenter
i forhold til identitet) med å komme under den såkalte
15. månedersreglen. Disse medlemmer ber
Regjeringen vurdere virkningen av disse betingelsene i løpet
av en 1 til 2 års periode og å avskaffe denne reglen
dersom en ikke har oppnådd den ønskede effekt.
21. Det åpnes
for at private kan bygge ut/bygge fengsler i Norge. Det
forutsettes at byggene utformes etter myndighetenes spesifikasjoner
for å sikre oppsatte mål i straffegjennomføringen.
22. Det fremmes sak om ett mattilsyn på egnet
måte høsten 2002.
23. Det vurderes "salg og tilbakeleie"
som prinsipp i den varslede gjennomgangen av tilknytningsformen
til institusjoner i høyere utdanning.
24. Avtalepartene er enige om tilslutning
til Dokument nr. 8:90 (2001-2002) om skattelette for tegning av privat
behandlingsforsikring for å redusere sykefravær og
sykelønnsutbetalinger.
25. Det tas forbehold om mindre justering
av tallene.
26. Avtalepartene er ved behandling av
St.prp. nr. 63 (2001-2002) (Revidert nasjonalbudsjett 2002) forpliktet
til å avstå fra å fremme eller støtte
forslag som samler flertall og bidrar til å svekke balansen i
budsjettet.
27. Dersom det dukker opp problemstillinger
i sluttbehandlingen av revidert budsjett, skal partene konsultere
hverandre om eventuelle felles merknader eller alternativ tilslutning
til andre merknader. Slike felles merknader/tilslutning
til andres merknader forutsetter gjensidig enighet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet konstaterer
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet er blitt enige om salderingen
av revidert nasjonalbudsjett, og således bekrefter at regjeringspartiene velger
Fremskrittspartiet som samarbeidspartner i den økonomiske
politikken til tross for at Fremskrittspartiet ikke er enig i de
retningslinjer for den økonomiske politikken som et bredt
stortingsflertall stilte seg bak, jf. Innst. S. nr. 229 (2000-2001).
Disse medlemmer viser til at
de viktigste endringene som er skjedd i norsk økonomi etter
at statsbudsjettet for 2002 ble vedtatt, er at den norske krone har
styrket seg med 5 pst. i forhold til Euro siden årsskiftet
og lønnsoppgjøret er blitt høyere enn
forutsatt i budsjettet. Det er således større
fare for renten må settes opp. Dette vil gi en ytterligere
forverring i norsk industris konkurranseevne, noe også Regjeringen beskriver
i meldingen.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i sitt forslag ikke fremmet tiltak som kunne lagt til
rette for lavere rente og derved dempet presset på kronekursen, men
tvert imot foreslår at alle ekstra inntekter disponeres
og dobler utgiftsveksten i statsbudsjettet. Disse medlemmer konstaterer
at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
ikke endrer på dette, at flertallet ikke gjennomfører
tiltak som kan redusere utgiftsveksten i statsbudsjettet og at det
således er store fare for at det er bedriftene og husholdningene
som vil måtte bære kostnadene for denne politikken gjennom
høyere rente utover i året.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiets opplegg for revidert nasjonalbudsjett gir en innstramming
på 680 mill. kroner, en tiltakspakke for industri og næringsliv
på 350 mill. kroner, samtidig som det foreslås økte
bevilgninger til økt behandlingskapasitet ved sykehusene
og økte overføringer til kommunene, slik at tilbudene
innen skole og eldreomsorg kan opprettholdes framfor å kuttes.
Disse medlemmerkonstaterer
at regjeringspartiene gjennom denne avtalen har gitt opp målsettingen om å få det
særnorske høye rentenivået ned.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er fremforhandlet endringer i forhold til Regjeringens
opprinnelige forslag til revidert budsjett som vil få Fremskrittspartiets
subsidiære støtte. Disse medlemmer vil
påpeke at det fremforhandlede resultat ligger et godt stykke
unna Fremskrittspartiets primære standpunkt, men at resultatet likevel
peker i riktig retning. Siden dette er en budsjettrevisjon har det
ikke vært aktuelt å bringe inn for mange temaer
som hører ordinær budsjettbehandling til.
Profilen i Fremskrittspartiets forslag til endringer
av revidert budsjett kan oppsummeres på følgende
måte:
– En styrking
av sykehusøkonomien slik at behandlingskapasiteten økes
med 2 pst.
– Opptreningsinstitusjonene tilføres
50 mill. kroner for å unngå nedleggelser i inneværende år.
– Legemiddelet Remicade refunderes
100 pst., i tråd med Stortingets forutsetninger.
– Refusjon for behandling mot
barnløshet gjeninnføres med virkning fra 1. januar
2002
– Skjerpelser i firmabilbeskatning
og kjøregodtgjørelse reverseres.
– Justissektoren styrkes, gjennom økte
bevilgninger til å besette ledige politistillinger.
– Utdanningssektoren styrkes gjennom
en rekke tiltak.
– Uttransportering av flyktninger styrkes
og bosetting av flyktninger reduseres.
– Folketrygdfondets plasseringsadgang
utvides.
– Boliglånsordningen
for statsansatte må gjennomgås med kritiske øyne
med den hensikt å stramme inn i en svært lukrativ
ordning som betyr en sterk rentesubsidie til alle som er medlemmer
av Statens Pensjonskasse.
– Formuesskatten må trappes
ned fra og med budsjettåret 2003.
– Avskrivningssatsene må reverseres
til 1999-nivå fra og med budsjettåret 2003.
– Nettolønnsordningen
for fergerederiene må forbedres og sikres.
Samlet sett medfører Fremskrittspartiets
forslag en utgiftsreduksjon på 921 745 000 kroner og en
inntektsreduksjon på 950 000 000 kroner.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader under de enkelte kapitler i denne innstilling,
og også til Innst. S. nr. 232 (2001-2002) jf. St.prp. nr.
55 (2001-2002), Forsvarsproposisjonen, Innst. S. nr. 253 (2001-2002)
jf. St.prp. nr. 64 (2001-2002) kommuneproposisjonen og Innst. S.
nr. 243 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 59 (2001-2002) Sykehusøkonomiproposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet er enige om salderingen
av revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer registrerer nok
en gang at det er Fremskrittspartiet som er denne regjeringens støtteparti,
slik det var ved dannelsen av Regjeringa. Disse medlemmer konstaterer
at de føringer som er lagt i avtalen gjør at Fremskrittspartiet også ved
de ordinære budsjettene skal være forliksparti.
Det fremstår derfor klarere og klarere at en i utgangspunktet
høyredominert regjering, kan legge seg enda lengre til
høyre uten at Kristelig Folkeparti har vilje eller evne
til å hindre dette.
Disse medlemmer viser til at
avtalepartene heller vil ha endret kjøregodtgjørelsen
enn tiltak som bostøtte og reduserte egenandeler, og andre
tiltak for de som trenger det mest. Disse medlemmer konstaterer
også at det er kun sykehus som får ekstra midler,
mens alle andre nødvendige løft for kommunene ikke
prioriteres. Det betyr at det fortsatt vil være en meget
anstrengt økonomi i kommunene, med redusert og forverret
tjenestetilbud som resultat. Dette ansvaret bærer avtalepartene
alene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Kystpartiet konstaterer at den massive kritikken mot årets
budsjett og mot forslaget til revidert budsjett ikke har hatt merkbar
virkning på den budsjettavtale som her er presentert. Avtalen
er preget av at Regjeringen sterkt har ønsket en avtale
med Fremskrittspartiet, og at Fremskrittspartiet trives utmerket
som støtteparti til Regjeringen uten å sitte med
ansvaret. Regjeringspartiene har godtatt betydelige kutt på støtte
til jord- og skogbruk og fiskeri, til forskning, til småflyplasser,
til barskogvern og til bedret energibruk. Endog bistandsbudsjettet
og tiltak for barn og unge er kuttet med betydelige beløp. Disse
medlemmer mener det er oppsiktsvekkende at det ikke brukes
ei krone til å dekke gapet på 5-6 mrd. som kommunesektoren mangler
for inneværende år for å videreføre
skole, eldreomsorg, barnehage og andre velferdstjenester. De kraftige
protester mot nedbyggingen av distriktspolitiske tiltak i budsjettbehandlingen før
jul, har heller ikke resultert i forbedringer. Det er grunn til å spørre
om kontakten med grasrota er forsvunnet totalt.
Disse medlemmer er forundret
over at det er foretatt så beskjedne kutt i utgiftene til
den statlige administrasjon som sitter nærmest statsrådene.
Reduserte administrasjonsutgifter i departementene utgjør beskjedne
16 mill. kroner av de samlede kutt på 622 mill. kroner.
Flere talsmenn fra Regjeringen og samarbeidspartiene har gitt uttrykk
for at de ansvarlige i kommunesektoren relativt lett må kunne
greie milliard-innsparinger uten at viktige velferdstjenester skal bli
berørt i vesentlig grad.
Disse medlemmer mener at påplussingen
på 375 mill. kroner til sykehusene og de private opptreningsinstitusjonene
er langt mindre enn det er behov for. Det trengs mer for å fjerne
unødig venting på operasjoner som koster svært
mye i sykepenger, og det trengs mer for at opptreningsinstitusjonene
skal sikres mot nedlegging.
Disse medlemmer savner også en økt
satsing på boligfinansiering, boligtilskudd og bostøtte.
Husbanken har allerede disponert 70 pst. av årets utlånsramme,
og bostøtten til pensjonistene har gått ned det siste året.