Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og
Egil Hestnes, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Svein A. Roseth
og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til St.meld.
nr. 22 (2001-2002) Et mindre og bedre statlig eierskap.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil innledningsvis
peke på at statens eierrolle er blitt endret. Statlig eierskap
var i visse selskaper opprinnelig et virkemiddel for å sikre statlig
styring og kontroll over viktige deler av norsk næringsliv.
En rekke forhold, bl.a. globaliseringen og handels- og folkerettslige
forpliktelser har imidlertid endret forutsetningene for den eierrollen
som staten kan spille. Samtidig blir det særlig viktig,
spesielt for små land som Norge, å legge forholdene
til rette slik at vi gjennom langsiktige industrielle eiere kan
sikre verdiskaping og utvikling av arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at denne utviklingen gjenspeiles
i de endringene Regjeringen har gjort når det gjelder organiseringen
av det statlige eierskapet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil peke på at i forbindelse med behandlingen av Nærings-
og handelsdepartementets budsjett for 2002, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 8 (2001-2002) viste et flertall i komiteen, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, til at Stortinget ved
en rekke anledninger de siste årene hadde tatt stilling
til omfanget av statlig eierskap i enkelte norske industriselskaper.
Flertallet uttalte videre at
"man vil understreke betydningen av at Stortinget
på et mer prinsipielt grunnlag får drøfte
problemstillinger knyttet til utøvelsen og omfanget av
statlig eierskap før det gis nye tilsagn om endringer i
statens eierposisjoner. Spørsmål som flertallet
mener bør drøftes videre er bl.a. hvordan staten
kan utøve et mer profesjonelt eierskap, hvordan det kan
sikres et aktivt privat eierskap og hvordan norske institusjonelle
investorer kan utvikles.
Flertallet mener det heller
ikke kan utelukkes at særlige situasjoner kan oppstå som
kan aktualisere salg av eierandeler eller utvanne eierskapet i andre
selskaper. Flertallet forutsetter at Regjeringen eventuelt kommer tilbake
til Stortinget med dette på egnet måte."
Flertallet fremmet følgende forslag:
"Det tas stilling til forslag om å gi Regjeringen
fullmakt til salg av statens aksjer slik det foreslås i
St. prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2001-2002), gjengitt i forslag til vedtak
XII først etter at Stortinget har behandlet Regjeringens
bebudede eierskapsmelding."
Forslaget ble vedtatt med 58 mot 38 stemmer.
Flertallet vil imidlertid understreke
at selv om statens eierrolle er endret, betyr de økte krav
til kunnskap og kompetanse at behovet for en aktiv offentlig politikk
ikke nødvendigvis blir mindre i kunnskapsøkonomien
enn i industrisamfunnet. I flere land har staten spilt en aktiv
rolle i omstilling til mer kunnskapsintensiv virksomhet. Dette gjelder
bl.a. USA og Irland. Betydelige endringer har også skjedd
i mange andre land.
Flertallet vil videre peke på at
de store oljeinntektene på statens hånd innebærer
at Norge står overfor en særnorsk situasjon. Staten
vil uansett forbli en stor eier i overskuelig framtid.
Flertallet mener det er viktig
at disse utviklingstrekk danner bakgrunn for diskusjonen om den
framtidige eierskapspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at detiSem-erklæringen, som er det
politiske grunnlaget for Samarbeidsregjeringen, slås fast
at statlige virksomheter ikke skal tilby produkter og tjenester
på rene markedsmessige vilkår som private kan
gjøre like godt eller bedre. Disse medlemmer mener
at i de fleste tilfeller kan fellesskapets interesser ivaretas like
godt eller bedre gjennom utformingen av lovverk, rammebetingelser og
utøvelse av kontrollmyndighet, som gjennom statlig eierskap. Disse
medlemmer mener derfor at der det ikke foreligger spesielle
begrunnelser for statlig eierskap bør staten selge seg
ut . Disse medlemmer påpeker likevel at
det ikke skal ligge noe pålegg om bruk av fullmakter til å selge
seg ned i statlig virksomhet. Gjennomføringen av eventuelle
endringer i statens eierandeler i de enkelte selskaper vil særlig
ta utgangspunkt i å sikre det enkelte selskaps industrielle og
strategiske utvikling - slik at selskapenes arbeidsplasser sikres
på best mulig måte - og å ta vare på og utvikle
statens verdier.
Disse medlemmer mener det er
et generelt trekk at det offentlige eierskapet er blitt mer forretningsmessig
motivert. Disse medlemmer viser til at verdien av
de statlige aksjepostene på Oslo Børs i dag utgjør rundt
250 mrd. kroner. Disse medlemmer mener at for å sikre
at de statlige aksjonærverdiene blir forvaltet best mulig
er det viktig at forvaltningen av statlige selskaper får
en profesjonell organisering og at de får rammebetingelser
som er tilpasset de krav som stilles. Disse medlemmer mener
derfor staten må ha et gjennomtenkt og bevisst mål
for eierskapet, og klare retningslinjer for forvaltningen.
Disse medlemmer viser til at
viktige begrunnelser som har vært fremført for
statlig eierskap har vært kontroll med viktige naturressurser,
arbeidsplasser i distriktene og virksomhet som har vært
oppfattet som statlige oppgaver. Disse medlemmer vil
imidlertid vise til at vi i dag ser at slike hensyn mer og mer blir ivaretatt
via lover og forskrifter, konsesjonsbetingelser og andre former
for regulering.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i stortingsmeldingen vurderer behovet for statlige eierandeler
i hvert enkelt selskap der staten i dag har eierinteresser. Det
fremmes således ingen forslag til fullmakter, men anbefalinger
om fremtidige rammer for statlige eierandeler. Regjeringen vil først
komme tilbake med konkrete forslag til fullmakter etter at Stortinget
har gitt sine signaler gjennom behandlingen av eierskapsmeldingen.
Disse medlemmer finner samtidig
grunn til å understreke at Regjeringen i vurderingen av
hvordan og i hvilket omgang det statlige eierskapet bør
reduseres, vil ta nødvendige hensyn til selskapenes forretningsmessige
utvikling og ivaretakelsen av statens verdier. Eventuelle fullmakter
vil ikke bli benyttet uten at disse hensynene fullt ut er ivaretatt.
Disse medlemmer mener at til
tross for at det er en målsetting for Samarbeidsregjeringen å redusere
det statlige eierskapet, vil staten ha og beholde eierandeler i
norsk næringsliv i lang tid fremover. Disse medlemmer er
derfor svært fornøyd med at Regjeringen i meldingen
retter oppmerksomheten mot spørsmålet om hvordan
staten bør eie. Disse medlemmer vil påpeke
at med den beslutningsstruktur staten i dag har, er det svært
krevende for departementet som eier å treffe avgjørelser
så raskt som ønskelig. Dette har sitt utgangspunkt
særlig i konstitusjonelle forhold og kravet om at Stortinget
skal treffe avgjørelser i viktige saker. Stadig høyere
forandringstakt i bedriftenes markeds- og konkurranseforhold krever
at eierne i økende grad deltar i endringsprosesser. Det
kan dreie seg om kapitalforhøyelser, fusjoner, fisjoner,
mv. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til
at blant de 16 selskapene hvor NHD forvalter eierinteresser, har
det over de siste to årene inntruffet forhold som har krevd
aktive eierdisposisjoner i 12 av disse selskapene. Beslutningsstrukturen
bør tilpasses på en bedre måte til de
krav som stilles til en god utøvelse av eierskap. Dette
dreier seg i stor grad om hvilke fullmakter Stortinget er villige
til å gi Regjeringen og den konstitusjonelt ansvarlige
statsråd.
Disse medlemmer viser til at
så lenge staten er deleier i flere av landets største
selskaper forventes det at staten stiller krav til selskapets ledelse
og er i stand til å fatte raske beslutninger om eierdisposisjoner.
Det skal være en klar rollefordeling mellom eier, styret
og daglig ledelse, i samsvar med aksjelovens regler. Et hovedprinsipp
er at selskapenes virksomhet skal baseres på forretningsmessig
drift; de skal være effektive og lønnsomme. Disse
medlemmer mener staten skal stille konkrete krav til avkastning
og utbytte fra de enkelte bedriftene, og at Regjeringen i denne
sammenheng bør legge vekt på å utvikle
metoder og rutiner for oppfølging av lønnsomhet
og verdiutvikling, samt evaluering av styrende organer i statlig
eide selskaper. Gjennom en videreutvikling og skjerping av de krav staten
som eier stiller til selskapenes ledelse om utvikling av aksjonærverdier
vil selskapene ha press på seg til å være
aktive bl.a. i nødvendige endringsprosesser.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet meiner
at det sjølvsagt ikkje er eit mål i seg sjølv at
staten skal eiga mest mogleg i norsk næringsliv. På den
andre side, har den norske staten spela ei sentral rolle i utviklinga
av det næringslivet me har her i landet. At staten har
vore med også på eigarsida, har vore heilt avgjerande
for oppretting og utvikling av mange viktige norske verksemder.
Særleg i bransjar som har vore og er svært viktige
for Noreg, har statleg engasjement spela ei avgjerande rolle. Etter desse
medlemene sitt syn må statleg eigarskap spela ei
viktig rolla også i framtidig næringspolitikk.
Det er difor ikkje eit mål i seg sjølv at staten
skal selja seg ned i norsk næringsliv.
På grunn av store oljeinntekter vil
Noreg i lang tid ha rikeleg tilgang på kapital. Gjennom
oljefondet vil store delar av denne kapitalen bli plassert i utanlandsk næringsliv.
Det bør etter desse medlemene sitt syn vera
eit mål at noko av nasjonen sin kapitalrikdom også vert
tilgjengeleg for norsk næringsliv.
Desse medlemene vil oppretthalde
eit framtidsretta konkurransekraftig næringsliv. Dette
næringslivet skal sikra interessante arbeidsplassar for
innbyggarane i landet og inntektsgrunnlag for framtidige generasjonar.
For å sikra kontroll med eiga framtid
er det viktig at sentrale verksemder vert styrt med ståstad
i norsk røyndom. Me må etter desse medlemene sitt
syn unngå å bli eit land der næringslivet
i for stor grad består av filialar som vert styrt frå utlandet.
Landet må ha førande verksemder med sentrale funksjonar
som hovudkontor og FoU-verksemd lokalisert i Noreg. Det er bare
eigarskap som gir grunnlag for slik styring, og Noreg har som nasjon
no finansiell handlefridom til å sikra det nødvendige
eigarskapet. Svært stor del av den norske sparinga skjer
på statleg hald og den finansielle "muskelen" er konsentrert
hos staten. Privat norsk eigarskap er avgrensa. Det er difor no
bare eit aktivt statleg eigarengasjement som kan sikra det nødvendige eigarskapet.
Dette står ikkje i motstrid til at ein på sikt kan
byggja opp sterke private eigarmiljø.
Desse medlemene er samd i at
det er viktig å styrka det langsiktige private eigarmiljøet
i Noreg, men det er også viktig å erkjenne at
staten er, og i svært lang tid vil vera, den største
og viktigaste eigaren i næringslivet vårt. Det
er difor svært viktig at staten utøver profesjonelt
og aktivt eigarskap. Det er også viktig at dei verksemdene
staten eig heilt eller delvis, får høve til å utvikla
seg, både operasjonelt og finansielt. I ein stadig meir
globalisert økonomi er storleik viktig. Tilgang på nødvendig
kapital er avgjerande.
Desse medlemene vil visa til
sine merknader under pkt. 7.2 der det vert gjort framlegg om å sette
ned eit offentleg utval til å sjå på betre
måtar å organisera offentleg eigarskap på.
Regjeringa gjer framlegg om at staten skal selja
seg ned til N i strategisk viktige selskap. Grunnen til at ein vil
halde på N er den negative kontrollen det gir. Etter desse
medlemene sitt syn, bør ein unngå å hamna i
ein minimumsposisjon dersom ein meiner selskapet er strategisk viktig.
Ved berre å eiga N av aksjane i eit selskap, vil staten
lett koma i ein pressa situasjon dersom dei andre eigarane samlar
seg. Eit døme på ein slik situasjon kan vera eit
bod på heile selskapet. Dersom staten berre eig minimum
av det ein treng for å ha negativ kontroll, vil ein også vera
forhindra frå å nytta aksjane til å handla
med.
Desse medlemene meiner at ein
i denne type selskap difor bør ha ein buffer. Denne bør
vera på minst 10 pst. Det vil seie at staten ikkje bør
eiga mindre enn 44. pst. i strategisk viktige selskap. Desse
medlemene er generelt skeptisk til nye fullmakter til nedsalg,
men vil opna for redusert statleg eigardel som fylgje av samanslåingar
og oppkjøp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
ta utgangspunkt i den reelle situasjon når det gjelder
eierskap, nemlig at staten er meget formuende, mens private kapitalmiljøer
og private eiere har begrenset kapital i forhold til statens rikelighet.
Når disse medlemmer i tidligere tider var
sterk tilhenger av å selge aksjer i bedrifter som burde
og kunne drives av private, skyldes det også i betydelig
grad et ønske om å benytte salgsinntektene til
andre og mer presserende offentlige investeringsformål
som veibygging, bygging av skoler, helseinstitusjoner, eldreomsorgsinstitusjoner,
m.m., eller som grunnlag for å begrense skatte- og avgiftstrykket.
Etter hvert som bl.a. olje- og gassinntektene har vokst er imidlertid situasjonen
endret idet det ikke lenger er mangel på penger som styrer
investeringsnivået i offentlig sektor.
Det er således nå oppstått
en situasjon hvor staten eier aksjer i utenlandske selskaper for
flere hundre mrd. kroner i tillegg til at staten også er
en betydelig aksjonær i norske selskaper, også flere
børsnoterte. Den statlige andelen av de børsnoterte
aksjer er også økt radikalt som følge
av børsnoteringen av Statoil og Telenor og vil også øke
hvis Statkraft og Cermaq blir børsnotert.
Disse medlemmers viktigste kritikk
mot det statlige eierskap er derfor nå at dette er et direkte statlig eierskap med betydelig
mulighet for at et slikt direkte eierskap svekker selskapenes omdømme
i aksjemarkedet, samt at departementer, regjering og nasjonalforsamling
er dårlig egnet til å utøve et fornuftig
og profesjonelt eierskap og fordi det offentlige beslutningssystem
også hindrer rasjonell og forretningsmessig opptreden.
Disse medlemmer vil vise til
Fremskrittspartiets program om "Statlig Eierskap - Maktspredning
og pensjonssikring" som gir en detaljert forklaring og oppskrift
for en fornuftig omdannelse av det direkte statlige eierskap til
et indirekte eierskap i fondskonstruksjoner knyttet til statens
pensjonsforpliktelser, samt en viss overføring av aksjer
direkte til de reelle eiere: den norske befolkning.
Flere utfordringer for det norske samfunn burde
i forbindelse med behandlingen av denne saken kunne funnet en fornuftig
løsning. Det tenkes her på utfordringen om å sikre
en bedre tilgang på forretningsmessig styrt og forvaltet
risiko-, gründer, såkorn- og inkubatorkapital
til nyetablering av arbeidsplasser over det ganske land, behovet
for at det blir etablert en fornuftig og konkurransedyktig næringsstruktur
for de viktigste bransjer i en europeisk og globalisert fremtid
med bedrifter med hovedkontor i Norge og en fondssikring av statens
pensjonsforpliktelser, samtidig som det negative med direkte statlig
eierskap elimineres.
Disse medlemmers løsning
på disse utfordringer er følgende:
Bedring av risikokapitaltilgangen til gründer-,
inkubator-, venture-, nyskapningsvirksomhet sikres gjennom SND-Invest
og Argentum A/S med en forsvarlig basiskapital som styres
på forretningsmessig grunnlag, men med en betydelig risikoprofil
og i et kortsiktig og mellomlangt tidsperspektiv og begrenset til
i hovedsak norske bedrifter i Norge. Når bedrifter når
en modenhet og er i driftsfasen selger disse seg ut for eksempel
i forbindelse med børsnotering. Avkastningen av fondet legges
til fondets egenkapital.
Sikring av en fornuftig næringsstruktur
kan styrkes ved at det etableres et strukturfond av betydelig størrelse
hvor en betydelig del av statens aksjer kan plasseres sammen med
en betydelig egenkapital. Et slikt strukturfond skal virke som en
langsiktig aktiv eier med vedtektsbestemmelser med et nærmere
spesifisert formål om å bidra til en rasjonell
og fornuftig struktur i norsk næringslivs viktigste bransjer
i et europeisk og globalisert marked. Avkastningen av fondet legges
til fondets egenkapital. Fondet holdes helt adskilt fra myndighetene,
og valg av styre kan gjøres fra forskjellige organisasjoner
eller foreninger i et bredt sammensatt representantskap og med en
administrasjon som skal arbeide etter sunne forretningsmessige og
profesjonelle prinsipper og med fornuftig risikoprofil. Et slikt
strukturfond kan etableres ved å bygge på Folketrygdfondets
nåværende organisasjon og virksomhet, men med
endrede vedtekter i samsvar med det som her er nevnt. De internasjonale
markedsaktører ser nemlig ikke på Folketrygdfondet
som staten, men som en privat aktør på linje med
forsikringsselskapers aksjeporteføljer som også opptrer
som aktive eiere i større strukturspørsmål.
Når det gjelder sikring av en del av
landets pensjonsforpliktelser kan det sikres ved å omdanne
Petroleumsfondet til et reelt pensjonsfond, basert på en
betydelig del av porteføljeforvaltning med minimal eller
begrenset risikoprofil. Pensjonsfondets avkastning knyttes til statens
pensjonsforpliktelser, og fondet får tilførsler
fra statsbudsjettets overskudd etter at alle inntekter fra også olje-
og gassvirksomheten inngår i budsjettet på normal
måte. Når så midler er overført
fondet, er de øremerket pensjonsformål og således
stengt for muligheten for andre politiske formål etter
modell av Alaskas tilsvarende fond. Den ordnes ved grunnlovsbeskyttelse.
Gjennom vedtektene kan det reguleres om midler kan plasseres i aksjer
på Oslo Børs, nordiske børser, europeiske
børser og overnasjonale børser og hvor mye av
midlene som skal være i obligasjoner, m.m. Endringer i
rammene for plassering med øvre og nedre grenser i prosent
av kapitalen bør kunne endres av vanlig flertall i Stortinget,
for eksempel i forbindelse med behandlingen av nasjonalbudsjettene.
Det vil muliggjøre styring i stort, men ikke i smått,
idet alle investerings- og plasseringsbeslutninger vil bli truffet
av administrasjonen og styret i fondet.
I sum vil dette skape et helhetlig system som
ivaretar hensynet til en styrket tilgang på risikokapital,
bedre muligheter for utvikling av en fornuftig, langsiktig næringsstruktur
og et delvis fondsbasert pensjonssystem, som også i sum
vil eliminere det direkte statlige eierskap. Det avgjørende
er imidlertid at fondssystemet må etableres før
nedsalg og overføring av aksjer fra staten til fondene.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
innledningsvis peke på det forhold at den vestlige økonomien
i økende grad er preget av globalisering, gjennom integrasjon
mellom internasjonale foretak. Integrasjonen øker ved at
selskaper i vestlige land i økende grad handler med hverandre,
og i økende grad eier hverandre. Denne integrasjonen har positive
og negative sider.
Disse medlemmer mener at den
positive siden knyttet til handel og integrasjon er at teknologi
og nyskapninger spres raskere, og dermed sørger for produktiv
utvikling i flere land og områder enn de som først
utviklet kunnskapen, for eksempel gjennom spredning av maskiner,
materialer og utstyr.
Disse medlemmer mener at de mest
negative sidene ved økt integrasjon er knyttet til at det
i stor grad er de vestlige land som integreres i en slik prosess,
på bekostning av utviklingsland som i større og
større grad blir hengende etter. Vestlige lands beskyttelse
av seg selv, enten direkte gjennom patentering, eller indirekte
gjennom handelshindre, innen livsviktige områder som mat,
medisin og energiteknologi gjør at skillet mellom nord
og sør forsterkes, og at liv går tapt. Statens
eierskapspolitikk kan ikke vurderes uavhengig av de medmenneskelige
forpliktelser Norge har som et rikt og utviklet land.
Økonomisk integrasjon har også den
følgen at plutselige negative sjokk i ett land eller ett
foretak får umiddelbare konsekvenser i mange andre land
og foretak. Internasjonal økonomisk integrasjon innebærer dermed
risiko for raskere og mer omfattende endringer enn tidligere, forsterket
av en kontinuerlig og tidvis radikal teknologisk utvikling. Disse
flyktige rammevilkårene gjør at behovet for langsiktighet
gjennom stabile rammer for fremtidsrettet kompetanseoppbygging er
større enn noen gang. Det er i lys av dette disse
medlemmer vurderer Regjeringens eierskapsmelding.
Disse medlemmer mener at behovet
for langsiktighet gjennom stabile rammer for fremtidsrettet kompetanseoppbygging
er større enn noen gang. Disse medlemmer er
på denne bakgrunn overrasket og sterk kritisk til Regjeringens
argumentasjon for statlig nedsalg og omdannelser.
Disse medlemmer registrerer at
i en integrert, vestlig konkurranseøkonomi er spørsmålet
om hva som best mulig sikrer utvikling og lønnsomhet ofte
på dagsorden. Så også i Norge. Men mens
mange mener at økt konkurranse og privat eierskap i seg
selv øker bedriftenes evne til utvikling, viser et økende
antall studier at lokal kompetanse, nyskapningsevne, innovasjon
og teknologisk endring er de viktigste indre forholdene som fornyer
og forsterker bedriftene og økonomien. Det at bedrifter
konkurrerer på innovasjon og utvikling av nye prosesser
og markeder, fremfor å være volumtilpassere som
konkurrerer på like vilkår med faste produkter
og prosesser, har flere viktige implikasjoner for hvordan man forstår
konkurranse mellom bedrifter, og dermed også hvordan statens
eierskaps- og næringspolitikk bør utformes.
Disse medlemmer mener at et innovasjons-
og nyskapningsperspektiv må danne utgangspunktet for forståelsen
av økonomien, og at forståelsen av innovasjonsøkonomi
betyr at konkurranseevnen hele tiden må utvikles gjennom
fornyelse og innovasjon. Statens eierskaps- og næringsutviklingspolitikk
må i mye større grad være teknologipolitisk
orientert. Statens næringspolitikk må innrettes
på en slik måte at den stimulerer til nyskapning
og innovasjon, og ikke være på en slik måte
at utvikling sementeres, f.eks. ved å konservere tradisjonelle
produkter og måter å produsere på. Derfor
er også god politikk overfor utviklingsland knyttet til å sørge
for både teknologispredning og utvikling av god mottakerkompetanse
i disse områdene.
Disse medlemmer peker på at
perspektivet om at kompetanse, innovasjon og teknologisk utvikling
er å betrakte som motor for bedrifts- og samfunnsutvikling
- med de implikasjoner det har for sysselsetting, verdiskapning,
internasjonal konkurranseevne, produktutvikling og velferd - har
viktige implikasjoner for eierskap. Disse medlemmer mener
på bakgrunn av det ovenstående at nødvendigheten
av privat drift og eierskap er av mindre betydning for et selskaps utvikling,
så lenge perspektivet om kompetanseutvikling og innovasjon
i samfunnet og bedriften er bevart. Internasjonale studier bekrefter
at det slett ikke kan dokumenteres at land med mer markedsrettetede økonomier,
som USA og Storbritannia, har hatt noen raskere økonomisk
utvikling enn land med blandingsøkonomier hvor det statlige
engasjementet har vært høyere, som Frankrike og
Tyskland.
Disse medlemmer kan på denne
bakgrunnen ikke se at Regjeringen har funnet frem til overbevisende
argumentasjon for hvorfor privatisering er nødvendig. Regjeringen
viser i sin argumentasjon til påstanden om at det statlige
eierskapet ikke er godt nok, uten å kunne gi noen god empirisk
dokumentasjon for denne påstanden. Disse medlemmer vil
uansett understreke at om statens eierskap ikke er godt nok, påligger
ansvaret ingen andre enn Regjeringen selv å sørge
for at eierskapet er godt.
Disse medlemmer vil understreke
at St.meld. nr. 22(2001-2002) kun refererer én kilde som
påstår at kvaliteten på norske statseide
bedrifter er dårlig (Roland, Norman og Reve (2001)). I
boka måles omsetningsutvikling og lønnsomhet i
statsbedrifter mot omsetningsutvikling og lønnsomhet i
privateide bedrifter. Det som imidlertid svekker undersøkelsen
er for det første at en rekke av de største og
mest lønnsomme statsbedriftene ikke er tatt med (Statkraft
SF, Statoil ASA, Norsk Hydro ASA, Telenor ASA). For det andre tas
det ikke hensyn til om bedriftene i utvalget har oppnådd
viktige samfunnsmål og verdier, som distriktsarbeidsplasser,
forskning og utvikling, miljøresultater, kompetanseutvikling
eller infrastruktur. Disse medlemmer mener derfor
at Regjeringens påstand om at statsbedrifter har en svak økonomisk utvikling
er både feil og irrelevant. Disse medlemmer vil
videre peke på at underlagspublikasjonen i stor grad er
finansiert av næringslivet, bl.a. ABB AS, Elkem ASA, tidligere
Kredittkassen, NHO, Norges Rederiforbund, Norske Skog og Orkla,
og i tillegg i hovedsak redigert av forfattere som i lang tid har
hatt økt konkurranse og redusert statlig eierskap som politisk
agenda for sin virksomhet som forskere. Disse medlemmer mener
dette er et for tynt kunnskapsgrunnlag å foreslå utsalg
i størrelsesorden 70-80 mrd. kroner på.
Disse medlemmer vil nevne at
Regjeringen selv viser til en oversikt som sier at statseide selskaper
har hatt en børsavkastning tilsvarende private selskaper
de siste årene. Når Kongsberg Gruppen ASA, Statoil ASA,
Telenor ASA og Norsk Hydro ASA samtidig har blitt internasjonale,
høyteknologiske selskaper under statlig eierskap, og når
statens Folketrygdfond er ett av de fondene som har hatt best utvikling
de siste årene, mener disse medlemmer at
sammenhengene mellom eierskap, kompetanse og utvikling er mer komplekse
og mindre sort-hvitt enn det Regjeringen har forstått.
Disse medlemmer er overrasket
og sterk kritisk til Regjeringens intensjon om at privatiseringen
skal knyttes til skattelette for de rikeste, for å sikre
norsk eierskap. Regjeringens varslede kutt i formueskatten, både
uttrykt i St.m. nr. 22 (2001-2002), i Sem-erklæringa og
som en del av bakgrunnen for mandatet til Skauge-uvalget, betyr
i praksis at de rikeste får aksjene gratis, ved at de får
aksjer som kvittering for den skatten de egentlig skulle betale.
Dette er en formueoverføring fra stat til de aller rikeste
private som disse medlemmer ikke finner noen saklig
argumentasjon for. For å understreke dette ytterlige, vil disse
medlemmer vise til Stein Hauglid i Dagens Næringsliv, som
i en kommentarartikkel 23. mars 2002 skriver at
"Investorene som nå roper på staten,
handler hvert år aksjer i utlandet for adskillige milliarder.
Norske bedrifter eier aksjer for 210 mrd. kroner i utlandet i 1998.
De eier neppe mindre i dag".
Disse medlemmer vil påpeke
at forslaget om et stort nedsalg av statens aksjer kommer i en periode
der Regjeringen og stortingsflertallet mener at staten må plassere
en del av sine inntekter som fond i utlandet. På denne
bakgrunnen synes forslagene å være mer preget av
ideologi enn av faktiske behov.
Disse medlemmer mener at behovet
for engangsinntektene fra et slikt salg i dag som Regjeringen foreslår,
må vurderes opp mot de langsiktige, faste inntektene som
staten vil trenge fremover, i første rekke pga. eldrebølgen.
På denne bakgrunnen konkluderer disse medlemmer med
at Regjeringens vurdering av behovet for nedsalg er uklok og på ingen måte
står i sammenheng med statens langsiktige velferdsforpliktelser.
Disse medlemmer vil derfor oppsummere
med at det ikke finnes noen gode grunner for å gjennomføre Regjeringens
foreslåtte privatisering, og vil i all hovedsak gå imot
Regjeringens forslag om nedsalg og privatisering.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Regjeringens melding om eierskap,
St.meld. nr. 22 (2001-2002) Et mindre og bedre statlig eierskap,
sendes tilbake til Regjeringen."
Komiteens medlem fra Senterpartiet er av
den oppfatning at det er gjennom samspillet mellom en aktiv nasjonalstat,
privat næringsliv og statlige eierinteresser i strategisk
viktige sektorer at man best kan trygge norske ressurser og interesser
på globale markeder. Dette medlem vil i
denne sammenheng peke på ønsket om å legge
bedre til rette for aktivt privat eierskap i Norge. Det er særlig
grunn til å understreke at man i Norge står overfor
det problem at det ikke har vært mulig å kanalisere
tilstrekkelig kapital til norske bedrifter selv om både
behovet er til stede og kapital tilgjengelig.
Dette medlem viser til at en
gunstig nærings-utvikling ikke nødvendigvis er
avhengig av om eierskap er privat eller offentlig, men av hvordan
eierskapet utøves. Samfunnet er tjent med et stabilt og
langsiktig eierskap hvor klare mål ligger til grunn for offentlig
eierskap. Et statlig eierskap av noe varighet bør være
aktivt og profesjonelt.
Dette medlem vil understreke
at både forvaltning av naturressurser, drift av infrastruktur
og virksomhet knyttet til forsvar og sikkerhet er områder
hvor det ligger godt til rette for offentlig eierskap og hvor dette
kan være avgjørende for å sikre nasjonalt
eierskap, likeverdige tilbud, samt utvikling av teknologi og kompetanse
i Norge. Dette medlem vil understreke at en rekke
av høringsinstansene har understreket den positive rolle
staten har spilt og kan spille som en stabil eier som gir bedriftene
rom for nødvendige omstillinger.
Dette medlem vil peke på at
det offentlige skal ha klart definerte mål med sitt eierskap.
Det er en utfordring for staten å sørge for at
virksomhet med en stor offentlig eierandel ikke blir administrasjons-
eller minoritetsstyrt. Der det er formålstjenlig med offentlig eierskap
bør eierandelen være stor nok til å sikre
reell innflytelse. Dette medlem vil understreke den store
variasjonen av virksomhet hvor det offentlige har eierinteresser
og vil påpeke at det er behov for ulik eierforvaltning
alt etter hvilket formål virksomheten har. For bedrifter
med forretningsmessige mål må målene
utformes annerledes enn for monopolbedrifter eller virksomhet med
samfunnsmessige oppgaver. Dette medlem ser det som
hensiktsmessig at man har tydelige politiske mål for virksomheter
med samfunnsmessige oppgaver og at dette nedfelles i vedtektene
for selskapene. For monopolbedrifter og infrastruktur-bedrifter
må staten nedfelle strategiske mål som angir klare
rammer for den virksomhet som skal utøves.
Dette medlem er av den oppfatning
at man for sitt eierskap i forhold til forretningsmessig virksomhet burde
vurdere en forvaltningsmodell lik den man har i Singapore. Det vil
si et eget selskap underlagt finansdepartementet som har et todelt
mål for sin eierrolle; å drive best mulig forretningsmessig
til beste for landet. I dette inngår blant annet ønske
om å beholde hovedkontor, forskning og utviklingsoppgaver
nasjonalt.
Dette medlem vil understreke
behovet for å bygge opp privat kapital i Norge som uavhengig
av et eventuelt statlig nedsalg kan bidra til en mer robust industriell
struktur. I denne sammenheng er både skattemessige forhold
og oppbygging av kapital viktig. Dette medlem ser
det som viktig at det utvikles et sett av virkemidler både
rettet inn mot nyskapning og etablering og de "modne" bedriftenes
behov i så måte. Slike virkemidler bør
omfatte styrking av eksisterende virkemidler så vel som
etablering av nye. Virkemidler som er rettet inn mot områder
av landet med en svak kapitaltilgang bør prioriteres.