For å bidra til det norske velferdssamfunnet
er det viktig at næringsvirksomhet eies og drives på en
måte som over tid best bidrar til den samlede verdiskaping
i landet. Det er i den forbindelse ikke noe mål i seg selv at
staten eier næringsvirksomhet.
Flere studier peker på at erfaringene
med statlig eide bedrifter er blandede. Noen studier trekker frem
konflikter mellom fordelingspolitikk og bedriftsøkonomi som
kan oppstå når staten driver næringsvirksomhet. Regjeringen ønsker
større klarhet rundt og avstand mellom statens eierrolle
på den ene side og statens ulike myndighetsroller på den
annen side. Verken forskning eller erfaring gir klare
svar på hvilke type eiere som er best egnet til å sikre
langsiktig lønnsomhet og konkurransedyktighet. Det synes
imidlertid som at et bredt mangfold, kombinasjoner av eiere og eiertyper skaper
et godt miljø for høy verdiskaping, og at aktiv eierstyring
påvirker lønnsomheten positivt. God eierstyring
forutsetter en kombinasjon av kapital og kompetanse. Eiere som eier
direkte framfor indirekte, synes å bidra mer til effektiv
eierstyring og økt lønnsomhet. At privat direkte
eierskap gir større lønnsomhet enn institusjonelt
eierskap, er et av de mest robuste resultater i internasjonal og
norsk forskning om eierstyring. Kravene til omstilling og restrukturering
i selskaper medfører at viktige forutsetninger for en god eier
også er evne til å ta beslutninger raskt nok.
Private eiere vil ha bedre forutsetninger enn staten for å møte disse
kravene og for å opptre som en god eier.
Regjeringen mener at det bare er grunnlag for
staten å eie næringsvirksomhet, dersom dette er
et virkemiddel for å oppnå spesifikke mål,
eller som en fornuftig plassering av statens sparing. Forholdene
bør derfor legges til rette for at privat eierskap styrkes,
og at statens omfattende eierskap i Norge reduseres. Det må også være
attraktivt for utenlandske investorer å investere i Norge.
I vurderingen av hvordan og i hvilket omfang det statlige eierskapet
bør reduseres, må det tas nødvendig hensyn
til selskapenes forretningsmessige utvikling og til ivaretakelsen
av statens verdier.
De fleste norske bedrifter er ikke børsnoterte.
Slike bedrifter i Norge har i hovedsak et innenlandsk eierskap,
og representerer alt fra små familieeide bedrifter til
store unoterte private (og offentlig eide) bedrifter.
Totalverdiene det offentlige eier i næringslivet
i Norge er anslått til 842 mrd. kroner ved utgangen av 2001.
Dette tilsvarer en eierandel på vel 42 pst. av verdiene
i næringslivet. Det offentliges høye eierandel
ved Oslo Børs, sammenlignet med de fleste andre land, skyldes
i stor grad statens høye eierandel i et fåtall store
selskaper. Den samlede markedsverdien av disse var på 341,6
mrd. kroner, der statens andel utgjør 224,9 mrd. kroner.
Børsnotering av store statlige bedrifter
kan være et egnet virkemiddel for å få en
markedsprising av verdiene før evt. ytterligere reduksjoner
i statlige eierandeler gjennomføres. Samtidig blir selskapene
sterkere, og mer direkte eksponert for markedets krav til konkurransedyktighet.
Regjeringen vil på generell basis vurdere børsnotering
av ytterligere statsbedrifter som et egnet instrument i eierutøvelsen
også fremover.
Nærings- og handelsdepartementet forvalter
alle statens direkteeide aksjer på Oslo Børs,
bortsett fra aksjene i Statoil ASA, og analyserer og følger
opp de selskaper departementet har eierandeler i. Gjennomsnittlig årlig
avkastning i perioden 1997-2001 for de fem børsnoterte
selskapene staten er medeier i, og som forvaltes av Nærings-
og handelsdepartementet, var samlet sett på linje med totalmarkedet.
Norske selskaper er imidlertid generelt lavere verdsatt enn sammenliknbare
og konkurrerende selskaper internasjonalt.
Gjennom de ulike fasene i en bedrifts utvikling,
vil behovene for kapitaltilgang og eierkompetanse endres. For å sikre
en god næringsutvikling er det derfor nødvendig
med et mangfold av eiertyper og eiermiljø. Analyser viser
betydningen av et eierskap som kan bidra til nødvendig
om- og restrukturering. Private equity og venture-investeringer
i Norge er på under 0,2 pst. av BNP. Dette er beskjedent
sammenlignet med gjennomsnittet i Europa. Et særtrekk ved
det norske private equity-markedet er at institusjonelle investorer utgjør
en liten andel. I Europa sto institusjonelle investorer for 58,8
pst. av kommittert private equity, mens andelen i Norge var om lag
23 pst. I Sverige utgjorde i år 2000 kommittert kapital
fra pensjonsfond ca. 1 mrd. euro, mens denne type kapital i all
hovedsak var fraværende for Norges del. For å sikre
vekst og verdiskaping i norsk næringsliv er det viktig
at kapitalmarkedet fungerer også på restruktureringsområdet.
Det synes å være rom for økte
private equity-investeringer i Norge. En oppbygging av gode, private
eiermiljøer i kombinasjon med redusert statlig direkte
eierskap, vil bidra positivt. Det er et mål på lengre
sikt at den private kapitalen, både gjennom direkte eie
og gjennom institusjonelle forvaltere, skal være den klart dominerende
på eiersiden i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil peke
på at studier av industriell konkurranseevne viser at eierskap
kan være en viktig konkurransefaktor i næringslivet. Flertallet slutter
seg til meldingens påpeking av at eierskap er av stor betydning
for verdiskapingen fordi ulike eiere vil ha ulik kompetanse, styringsevne
og målsetninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til tidligere merknader om Regjeringens manglende evne til å dokumentere
sammenhenger mellom ulike former for eierskap på den ene
siden og utvikling og lønnsomhet på den andre.
Mens Regjeringen på ideologisk grunnlag mener at økt
konkurranse og privat eierskap i seg selv øker bedriftenes
evne til utvikling, viser dette flertallet til at
internasjonale studier i økende grad viser at lokal kompetanse,
nyskapningsevne, innovasjon og teknologisk samarbeid og endring
er de viktigste indre forholdene som fornyer og forsterker bedrifter
og økonomien. Dette flertallet mener på denne
bakgrunn at nødvendigheten av privat drift og eierskap
er av mindre betydning for et selskaps utvikling, så lenge perspektivet
om kompetanseutvikling og innovasjon i samfunnet og bedriften er
bevart. Det er i større grad kompetanseoppbygging, innovasjon
og spredning av teknologiske nyvinninger som gjør at land
med høyere innslag av offentlig sektor ikke har hatt lavere økonomisk
vekst enn land med større privat innslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har videre merket seg at meldingen
framhever at ett av de mest robuste resultater i internasjonal og norsk
forskning om eierstyring er at privat direkte eierskap gir større
lønnsomhet enn institusjonelt eierskap.
Disse medlemmer viser til at
i utredninger om industriell konkurranseevne og eierskap klassifiseres gjerne
risikokapital og eierskap langs to dimensjoner: kortsiktig versus
langsiktig eierskap og passivt versus aktivt eierskap.
Dette gir igjen en eierskapstypologi med i hovedsak seks
kategorier:
De to første typologiene representeres
først og fremst av institusjonelle investorer, den tredje
representerer ofte meget kortsiktige eiere, mens de to nest siste
representeres av mer industrielle eiere. Det er viktig å understreke
at det er behov for bredde i eierskap, men den store utfordringen
i Norge i dag er at vi har for få langsiktige industrielle
eiere.
Disse medlemmer viser til at
et sterkere privat eierskap er viktig for å vitalisere
norsk næringsliv. Private eiere som deltar aktivt i bedriftenes
daglige liv og investerer egne midler i næringsprosjekter,
har sterkere incentiver til å ivareta investeringene på en
aktiv og god måte enn offentlige myndigheter. Disse
medlemmer mener at skal vi utvikle et sterkere privat eierskap
må det legges til rette for det ved endringer i skattesystemet. Disse
medlemmer ser med bekymring på at formuesskatten
fører til at private norske bedriftseiere diskrimineres
i forhold til utenlandske og offentlige eiere. Resultatet er at
det private, norske eierskapet fortrenges.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser i denne forbindelse til den
regjeringsoppnevnte skattekommisjonen. Samarbeidsregjeringen vil
snu utviklingen og sikre norske, private eiere konkurransedyktige
skattebetingelser. Som et første skritt foreslo Regjeringen å avvikle
dobbeltbeskatning på utbytte fra 1. januar 2002. Familiebedrifter
er også en viktig del av det aktive, private eierskapet
i norsk næringsliv. Disse medlemmer mener
kostnadene knyttet til generasjonsskifter i familiebedrifter må reduseres,
og at formuesskatten bør trappes ned. Disse medlemmer viser
til at norske direkte investeringer i utlandet ikke er mye lavere
enn utenlandske direkte investeringer i Norge. Det viser at det
ikke er betydelig mangel på privat kapital i Norge, dvs.
at det ikke er et problem at mange lønnsomme prosjekter
ikke lar seg finansiere ved sparing i privat sektor. Problemet kan
heller defineres som å være at mange ulønnsomme
prosjekter ble finansiert i en tid da investorene var for lite kritiske
til prosjektene de investerte i. Disse medlemmer mener
likevel at det norske kapitalmarkedet har mangler. Det er særlig
koblingen av ledig kapital med gründere og med små og mellomstore
bedrifter som kan se ut til ikke å fungere. I denne sammenhengen
er det en hovedutfordring å styrke kapitaltilgangen til
norske bedrifter og nyskapingsprosjekter. Økt tilgang på risikovillig
kapital og et bedre fungerende egenkapitalmarked er avgjørende for
at norsk næringsliv skal være i stand til å utnytte nye
ideer og næringsmuligheter. Samarbeidsregjeringen vil legge
forholdene til rette for økt privat sparing som et viktig
virkemiddel for nyetableringer og større privat eierskap
i næringslivet. Et egnet tiltak kan være å overføre
ansvaret for deler av pensjonssparingen fra Folketrygden til private
pensjonsfond.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk
Venstreparti, viser til meldingens oversikt over aksjonærstrukturen
på Oslo Børs. Flertallet har særlig
merket seg at det institusjonelle eierskapet har vokst på bekostning
av det personlige eierskapet. Sammenlignet med andre lands børser
eier privatpersoner svært lite ved Oslo Børs.
Staten eier i dag ca. 40 pst. av verdiene ved Oslo Børs.
Flertallet vil derfor særlig
understreke behovet for å finne fram til en eierskapspolitikk
som styrker tilgangen på kapital og kompetanse og skaper
et konstruktivt samspill mellom disse produksjonsfaktorene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at nyskaping og restrukturering
kan bidra til å synliggjøre nåværende verdier
og potensial for verdiskaping. Aktive private eiere har dokumentert
evne til å håndtere slike prosesser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg meldingens gjennomgang av de ulike utredningene om utenlandske
eiere. Flertallet har i denne sammenheng merket seg
at det i meldingen er vist til en svensk undersøkelse fra
1999 som peker på at en viktig side ved utenlandske investeringer
kan være overføring av teknologi og kunnskap,
og at effektene kan være indirekte ved at utenlandske investeringer
medfører sterkere innenlandsk konkurranse. Flertallet vil
understreke at selv om det er viktig å sikre nasjonalt eierskap,
så er det vesentlig at rammebetingelsene også oppmuntrer
til utenlandske investeringer. Sammenlignet med de øvrige
nordiske landene har vi sakket kraftig akterut i Norge de senere år.
Flertallet vil understreke at
eierens nasjonalitet vil kunne ha betydning for bl.a. lokalisering
av nøkkelfunksjoner som ledelse og forsknings- og utviklingsaktiviteter.
Fysisk nærhet vil også kunne ha betydning for informasjonstilgangen
forut for strategiske beslutninger.
For en nærmere vurdering av bl.a. spørsmålet
om lokalisering av hovedkontor viser flertallet til
sine merknader under pkt. 5.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil peke på at det utenlandske
eierskapet i Norge har økt de siste årene, uten
at verken norsk forskning eller innovasjonsevne har økt
i særlig grad. Det er derfor etter disse medlemmers syn
behov for å i større grad knytte et krav om forskning
og kompetanseutvikling til det stadig økende utenlandske
eierskapet i Norge, f.eks gjennom konsesjonsavtaler. Disse
medlemmer vil i den anledning vise til Dokument nr. 8:103
(2001-2002), Innst. S. nr. 222 (2001-2002) om innføring
av Teknologiavtalene.
Komiteen vil peke
på at det offentlige i overskuelig framtid vil være
en stor eier i norsk næringsliv. Derfor er det også viktig
at statens eierskap blir mest mulig profesjonelt forvaltet. Komiteen viser
i denne sammenheng til sine merknader under pkt. 6.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til merknader i instillingen om regjeringens manglende evne
til å påvise negative sammenhenger mellom statlig
eierskap og økonomisk utvikling i Norge, og mener uansett
at om det statlige eierskapet i Norge er dårlig så tilligger
det Regjeringen å sørge for at eierskapet bedres.
Komiteen slutter seg til departementets
påpeking av at oppstartsfasen for en bedrift kjennetegnes
av at den må ha tilstrekkelig tilgang på finansiell
kapasitet, nettverk og kompetanse i flere ledd. I denne sammenheng
vil det være avgjørende at det finnes aktive,
kompetente eiere.
Komiteen vil peke på at
behovet for kapital og eierskap i ulike faser av en bedrifts liv
også må få konsekvenser for næringspolitikken,
samt rollefordelingen mellom staten og private i de ulike faser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg
til departementets påpeking av at gjennom de ulike fasene
i en bedrifts utvikling, vil behovene for kapitaltilgang og eierkompetanse
endres. En god næringsutvikling krever derfor et mangfold
av eiere, eiertyper og eiermiljøer.
Flertallet vil peke på at
restruktureringsfasen, med økt endringstakt i næringslivet,
er en stadig større utfordring. Flertallet vil
understreke betydningen av at aksjonærene tar aktivt del
i strukturutviklingen når dette er fornuftig eller nødvendig. Flertallet slutter
seg til departementets syn om at det er viktig at kapitalmarkedet
fungerer også på dette området. Flertallet vil
peke på at en restrukturering av bedrifter bidrar til en
mer korrekt verdifastsettelse, og kan dermed også motvirke
fiendtlige oppkjøp.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil også framholde betydningen av økt tilgang
på såkornkapital og gode møteplasser
mellom de ulike aktørene, for eksempel i form av inkubatorselskaper,
når det gjelder oppstartsfasen for bedrifter. Dette
flertallet viser til sine merknader under pkt. 3.2 vedrørende
det offentliges medvirkning mht. såkornkapital og inkubatorselskaper.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at eierne spiller en viktig
rolle som tilretteleggere og pådrivere for bedriften i
ulike utviklingsfaser. Den raske omstillingstakten i inter-nasjonalt
næringsliv gjør at den relative betydningen av å lykkes
med kontinuerlig restrukturering i norsk næringsliv øker.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
i hovedsak vise til Regjeringens Effektutvalg, som for tiden gjennomgår
virkemiddelapparatet. Disse medlemmene vil i hovedsak avvente utvalgets
konklusjoner før det trekkes noen bombastiske konklusjoner
om hva som virker og ikke virker, og hva som mangler og ikke mangler,
i norsk nærings- og innovasjonspolitikk.