Hensikten med kapitlet er å foreta
en vurdering av en del av de ressurser som kan settes inn ved krig
eller alvorlige hendelser i fred. Avgrensingen av beredskapsressursene
i kapitlet er av to grunner ikke komplett. For det første
er det vanskelig å foreta en eksakt avgrensing mellom hva
som er beredskapsressurser og hvilke ressurser som brukes for å styrke
organisasjoner på generell basis, for eksempel ved bruk
av overtid eller innleide mannskaper i en krisesituasjon. For det annet
finnes det betydelige forsterkingsressurser som ikke omtales i dette
kapitlet. Dette gjelder for eksempel personell som blir beordret
ved kriser og krig, for eksempel i medhold av lov om helsemessig
og sosial beredskap.
Med redningstjeneste forstås den offentlig
organiserte virksomhet som utøves i forbindelse med øyeblikkelig
innsats for å redde mennesker fra død eller skade
som følge av akutte ulykkes- eller faresituasjoner, og
som ikke blir ivaretatt av særskilt opprettede organer
eller ved særlige tiltak. Tjenesten er integrert, dvs.
at den omfatter alle typer redningsaksjoner (sjø-, land-
og flyredning). Organisasjonsplan for redningstjenesten er fastsatt
ved kgl. res. av 4. juli 1980, og gir utfyllende bestemmelser om
hvordan redningstjenesten i Norge er organisert.
Justisdepartementet har det overordnede administrative
samordningsansvar for land-, sjø- og flyredningstjenesten.
Redningstjenesten er operativt organisert med
to hovedredningssentraler (HRS) og 28 lokale redningssentraler (LRS),
som tilsvarer antallet politidistrikter, herunder Sysselmannen på Svalbard,
samt 16 flyredningssentraler.
Den øverste operative samordning og
ledelse av redningstjenesten tilligger de to hovedredningssentralene i
Stavanger og Bodø.
HRS består av en kollektiv ledelse
med representanter for aktuelle offentlige etater, utpekt av de
respektive departementer. Sjøforsvaret, Luftforsvaret,
politiet, Telenor, helsevesenet og lufttrafikktjenesten er representert
i redningsledelsen, og politimesteren i henholdsvis Stavanger og
Bodø er tillagt oppgaven som formann i redningsledelsen.
Ved hovedredningssentralene er det fast ansatt sivilt personell
som, etter fullmakt fra redningsledelsen, ivaretar den daglige ledelse og
koordinering av søks- og redningsaksjoner. Ved større
aksjoner innkalles redningsledelsen.
Alle offentlige etater med ressurser egnet for
redningsformål plikter å delta i redningstjenesten,
og de utgifter som påløper til personell, materiell,
planlegging, øvelser mv. dekkes av den enkelte etat over
eget budsjett. Dette samvirkeprinsippet, så vel faktisk
som økonomisk, bygger på en tilråding
i St.meld. nr. 86 (1961-1962), jf. Innst. S. nr. 170 (1962-1963).
Praksis er at offentlige virksomheter, både forvaltningsorganer og
fristilte virksomheter, ikke bare dekker egne utgifter i forbindelse
med en redningsaksjon, men også stiller ulike rådgivningsfunksjoner
og redningsrelevante data mv. kostnadsfritt til disposisjon overfor
hovedredningssentralene og de lokale redningssentraler. Dette prinsippet
har i de senere år medført en del utfordringer da
flere offentlige etater er omgjort til A/S (Telenor med
videre). Regjeringen ønsker ikke endringer i forhold til
dagens ordning, og viderefører derfor samvirkeprinsippet.
Redningsberedskapsutvalget foreslår å legge
ansvaret for hovedredningssentralene til Politidirektoratet. Dette
begrunnes bl.a. med at Politidirektoratet således vil ha
det overordnete ansvar for at politidistriktene ivaretar
sine samlete oppgaver i redningstjenesten på en tilfredsstillende
måte. Hovedredningssentralens rolle og oppgaver vis-à-vis
lokal redningssentraler tilsier etter utvalgets oppfatning at HRS
legges under Politidirektoratet.
De aller fleste høringsinstanser berører
ikke spørsmålet vedrørende hovedredningssentralenes
forankring, men Fylkesmennene, Hovedredningssentralens personalforening
og Kystradioen mener at HRS fortsatt bør ligge direkte
under Justisdepartementet, mens blant annet Politidirektoratet og
Politiorganisasjonene mener at HRS bør organiseres under
Politidirektoratet.
Regjeringen har vurdert spørsmålet
om hovedredningssentralenes administrative forankring. Det har vært
lagt avgjørende vekt på at Hovedredningssentralene
fungerer godt i dag. Den direkte tilknytning til departementet understreker
HRS spesielle funksjoner i redningstjenesten, med fokus på samordning
og samvirke.
Dagens organisering av redningstjenesten vil
derfor bli videreført. Det administrative ansvaret for
samordning av norsk redningstjeneste vil fortsatt bli ivaretatt direkte
av Justisdepartementet. Det samme gjelder administrasjon av hovedredningssentralene.
For å bidra til at politimesterens ansvar for de administrative oppgavene
ved hovedredningssentralene ivaretas på en best mulig måte,
vil det derfor bli vurdert å styrke ledelsen av henholdsvis
Rogaland og Salten politidistrikter.
Etter noe tid vil det bli foretatt en ny vurdering
av organiseringen av hovedredningssentralene.
Et flertall i redningsberedskapsutvalget foreslår å utvide
dagens redningstjenestebegrep, og foreslår følgende
formulering :
"Det er også redningstjeneste når
en slik organisert og koordinert innsats iverksettes i en akuttfase
for å avverge eller begrense skade på materielle
verdier eller alvorlig skade på miljø som følge
av en ulykkessituasjon, så lenge situasjonen er slik at
objekteier, kommune eller fagmyndighet ikke kan løse oppgaven."
Å endre de eksisterende prinsipper
kan imidlertid skape uklare grenser for redningstjenestens oppgaver, dvs.
ansvaret for å berge menneskers liv og helse. Prinsippet
om at alle aktører som bidrar i redningstjenesten selv
skal dekke egne kostnader kan også virke mindre legitimt
dersom ikke liv og helse står på spill. Regjeringen
mener derfor at dagens redningstjenestebegrep ikke bør
endres. Det er derimot nødvendig å vurdere om
dagens grensesnitt i forholdet mellom hovedredningssentralene
og Forsvarets kystberedskap og aksjonsledelse (KYBAL) er optimalt,
og det vil tatt initiativ til en slik gjennomgang. I dag foreligger
det avtaler mellom henholdsvis Statens forurensningstilsyn og Kystvakten
og mellom Sjøfartsdirektoratet og Kystvakten som regulerer
Forsvarets bidrag med hensyn til ressurser og aksjonsledelse
i forbindelse med miljøkatastrofer.
Norge har i dag tre nødnumre, henholdsvis
110 ved brann, 112 til politi og 113 for ambulanse/medisinsk- nødhjelp.
De tre nødetatene har pr. i dag til sammen ca. 150 nødmeldesentraler
for mottak av anrop over nødnumrene.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet, Sosial- og
helsedepartementet, Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet
har igangsatt en vurdering av dagens nødmeldetjeneste.
Effektiv innsats i rednings- og beredskapssituasjoner fordrer
tilgang til og oversikt over oppdatert informasjon om de ressursene
og institusjonene som skal delta eller på annen måte
bidra i det operative arbeidet. Dette aktualiserer spørsmålet
om det er behov for en nasjonal standard for beskrivelse av hvilke
kapasiteter de ulike ressurser og institusjoner besitter.
På oppdrag fra Justisdepartementet
ble det i år 2000 i samarbeid med nødetatene,
hovedredningssentralene og de frivillige redningsorganisasjonenes
sammenslutning FORF, iverksatt et forprosjekt med temaet nasjonalt
ressursregister for redning og beredskap. Konklusjonen var at arbeidet
med å realisere et nasjonalt ressursregister bør
videreføres. Deler av registeret er operativt i dag, herunder
oversikten over frivillige redningsressurser. Justisdepartementet
arbeider med oppfølgingen av prosjektet, som vil være
et viktig bidrag til å bedre totaloversikten og dermed
koordineringen av landets totale rednings- og beredskapsressurser
i forbindelse med større ulykker og katastrofer.
Sivilforsvarets organisasjon og virksomhet er
landsdekkende og er regulert i lov 17. juli 1953 nr. 9 om Sivilforsvaret.
Sivilforsvarets oppgave er å planlegge og iverksette tiltak
av ikke militær art, som tar sikte på å forebygge
skade på sivilfolket ved krigshandlinger eller råde
bot på slik skade og som ikke ved særskilt bestemmelse
er lagt til annen myndighet. Sivilforsvaret skal også,
etter nærmere retningslinjer, hjelpe til med å forebygge
og råde bot på skader som ikke skyldes krigshandlinger.
Sivilforsvaret baserer seg på tjenestepliktig
personell som enten har avtjent førstegangstjeneste i Forsvaret eller
avtjent siviltjeneste. I tillegg har Sivilforsvaret gjennom Sivilforsvarsloven
hjemmelsgrunnlag for å pålegge kvinner tjenesteplikt
og rekrutterer derfor også kvinner til tjenesteplikt i
Sivilforsvaret.
Sivilforsvaret består i dag av totalt
56 823 personer inklusiv reserver, som fordeler seg på fredsinnsatsgrupper
(FIG), innsatsgrupper (IG), støttegrupper (STG), radiacmåletjeneste,
luftvarslingstjeneste, egenbeskyttelse (EB) og stab. En tredjedel
av denne styrken gis i dag opplæring og øvelse.
Den resterende to-tredjedelen vil utgjøre en krigsreserve
(KR), som aktiviseres i en beredskaps-/krigssituasjon.
Personellet i krigsreserven gis ikke opplæring og øvelser.
Sivilforsvarsorganisasjonen består
av tre nivåer med myndighet lagt slik:
Sivilforsvaret skal videreføres og
videreutvikles med utgangspunkt i dagens oppgaveportefølje.
Sivilforsvaret er en viktig del av landets beredskap mot krig og omfattende
kriser. Samfunnet kan bli utsatt for så store ødeleggelser
at nødetatenes ressurser ikke på langt nær strekker
til. Erfaringer fra omfattende hendelser i fredstid tilsier at det
bør finnes særlige forsterkningsressurser som
kan bistå ved redningsaksjoner og ved annen katastrofeinnsats.
En organisasjon som kan utgjøre en forsterkning ved et
bredt spekter av hendelser vil gi større slagkraft og innebære
en god ressursutnyttelse for samfunnet som helhet. Det vil bli arbeidet
for at Sivilforsvaret utvikler sin kompetanse med sikte på å kunne
være en reell ressurs også ved kompliserte teknologiske
ulykker og branner, herunder at det utvikler spesialkompetanse
i forhold til enkelte alvorlige scenarier som for eksempel terroranslag
med masseødeleggelsesmidler. Hovedtrekkene i
organiseringen av Sivilforsvarets personelloppsetting i kategorier
med ulik utdanning og operativ status vil bli videreført. Antallet
rulleførte vernepliktige vil imidlertid bli vurdert med
tanke på reduksjon.
En videreføring av Sivilforsvaret forutsetter
en grunnleggende organisatorisk gjennomgang. Sivilforsvaret har
i dag for komplekse og uklare administrative ansvarslinjer, for
eksempel ved at både politimester og fylkesmann har et
ansvar i tillegg til det ansvar som ligger på direktoratsnivå.
En omorganisering vil gi rasjonaliseringsgevinster, i tråd
med Regjeringens moderniseringsprogram for offentlig virksomhet.
Redningsbereredskapsutvalgets flertall, NOU 2001:31
Når ulykken er ute, foreslo å legge Sivilforsvaret
til politiet, mens et mindretall foreslo å legge det til
fylkesmannen. Et tredje mindretall foreslo en løsning med
vekt på kommunene.
Regjeringen har vurdert alle alternative forslag
i Redningsberedskapsutvalget og er kommet frem til at Sivilforsvarets
oppgaver best ivaretas ved å legge Sivilforsvaret under
det nye direktoratet for beredskap og samfunnssikkerhet med Justisdepartementet
som overordnet myndighet. Dette direktoratet vurderes som best egnet
til å ivareta oppgavene for å forebygge og være
forberedt til omfattende krisesituasjoner, det vil si både
forvaltningsoppgavene knyttet til varsling, tilfluktsrom og beskyttelsesplanlegging
generelt og oppgavene knyttet til innsatsstyrker, særlig
opplæring og øvelser. Det vises her for øvrig
til kapittel 8. Direktoratet vil i tillegg få et fagansvar
i forhold til de kommunale brann- og redningsetatene og slik vil
man få en enklere myndighetslinje fra sentralt til lokalt
nivå og slik at brannvesenets og Sivilforsvarets ressurser
bedre kan sees i sammenheng.
Som et ledd i Regjeringens arbeid med modernisering
og effektivisering av forvaltningen vil dagens sivilforsvarskretser
reduseres fra 40 til 18 og organiseres fylkesvis. Det er en særskilt
målsetting å oppnå best mulig synergier
mellom Sivilforsvaret og øvrige nød- og beredskapsetater.
I forbindelse med etableringen av Sivilforsvaret som egen regional
etat med direkte styringslinje til direktoratet for beredskap og
samfunnssikkerhet opphører dagens ordning med politimesteren som
kretssjef for Sivilforsvaret. Daglig leder ved kretsen vil være
ansvarlig og skal avgjøre om Sivilforsvaret kan yte hjelp
og på hvilken måte. Ved uklarhet avgjøres
dette på direktoratsnivå.
På fylkesnivået innebærer
den valgte organisasjonsmodell at direktorat for samfunnssikkerhet
og beredskap får to styringslinjer: Et direkte styringsansvar
for Sivilforsvaret og et fagansvar i forhold til fylkesmennenes
beredskapsarbeid. Det er en utfordring å samordne dette
arbeidet slik at det fremstår som helhetlig. Det skal utvikles
samarbeidsrutiner mellom fylkesmannen og Sivilforsvaret, med sikte
på gjensidig utnyttelse av kompetanse og ressurser innenfor
forebygging, beredskap og krisehåndtering. Det ansees ikke
hensiktsmessig at fylkesmannen innehar et tilsynsansvar for sivilforsvarsetaten
da etaten nå får en klar styringslinje til direktoratet.
Den beredskapsfaglige kontakten mellom Sivilforsvaret og kommunene
skal foregå via fylkesmannen.
Sivilforsvaret skal også i fremtiden
kunne varsle befolkningen i tilfelle fare for krigshandlinger og
ved kriser i fred. Dette forutsetter investeringer. Investeringenes
størrelse vil variere med hvilket konsept som velges. Forslag
til oppgradering av Sivilforsvarets varslingsanlegg vil bli fremmet
i forbindelse med de årlige budsjettproposisjoner.
Tilfluktsrom skal fortsatt være en
del av den beskyttelse samfunnet skal kunne gi borgerne under krig. Dekningen
av tilfluktsrom er god. Det finnes i dag ca. 2,7 millioner tilfluktsromsplasser
spredt ut over landet. I dag er det derfor ikke behov for å gjenoppta
byggingen.
Sivilforsvaret har siden 1950-årene
hatt planer for krigsutflytting og evakuering av befolkningen i
større befolkningskonsentrasjoner og rundt militære
installasjoner. I dag omfatter planene 36 byer og tettsteder med til
sammen omtrent en halv million mennesker. Sivilforsvaret har ansvaret
for selve flyttingen av befolkningen. Mottak av den utflyttede befolkningen
er et kommunalt ansvar.
Lov 17. juli 1953 nr. 9 om sivilforsvaret gir
bestemmelser om egenbeskyttelsestiltak i bedrifter, - industrivern.
Denne egenbeskyttelsen er risikobaserte tiltak for beskyttelse av
person, eiendom og drift gjennom forebygging, beredskap, håndtering
av nødsituasjoner og forberedte tiltak for å normalisere
situasjonen. Næringslivets sikkerhetsorganisasjon under
Næringslivets hovedorganisasjon er gitt oppgaven
med å organisere og føre tilsyn med egenbeskyttelsen
ved bestemte bedrifter. Næringslivets sikkerhetsorganisasjon
er også tilsynsmyndighet etter blant annet internkontrollforskriften
av 12. juni 1996 og storulykkeforskriften av 8. oktober 1999, i
tillegg til å utføre en del oppgaver som etterspørres
av næringslivet. Dette gjør at Næringslivets
sikkerhetsorganisasjon dels regnes som et organ under Næringslivets
hovedorganisasjon og dels som en av myndighetene på Helse-,
miljø- og sikkerhetsområdet.
Næringslivets sikkerhetsorganisasjon
utfører sine myndighetspålagte oppgaver på en
meget god og effektiv måte. Næringslivets sikkerhetsorganisasjons
oppgaver og ansvar er nært forbundet med Justisdepartementets
ansvar på samfunnssikkerhetsområdet. Sivilfor-svarslovens
bestemmelser som retter seg mot industrivernets og Næringslivets
sikkerhetsorganisasjons virksomhet vil bli vurdert for å sikre
en best mulig ivaretakelse og koordinering av de oppgaver som er
pålagt. Det vil også bli arbeidet for at krav
om egenbeskyttelse for virksomheter sees i størst mulig sammenheng
med andre pålegg og krav til næringslivet på sikkerhets-
og beredskapsområdet.
Brannvesen og feiervesen er kommunale oppgaver. Det
finnes ca. 420 brannvesen ved forskjellige kommuner over hele landet.
De siste årene har det vært et prioritert mål
at man søker interkommunale løsninger.
Å opprettholde en døgnkontinuerlig
beredskap er meget kostnadskrevende for kommunene. Det er derfor viktig å tilpasse
beredskapen til den foreliggende risiko og å samle og utnytte
ressursene best mulig. Forskriften som regulerer dimensjonering
og utrusting av brannvesenene er utformet slik at befolkningen skal være
sikret en minimumsberedskap, og kommunene er pålagt å gjennomføre
risikoanalyser.
Gjennom etableringen av et direktorat for beredskap og
samfunnssikkerhet vil det bli satset på en nærmere integrering
av utdanningen for personell i henholdsvis de kommunale brann- og
redningsvesen og Sivilforsvaret. Det vil også kunne være
betydelige synergier i forholdet mellom brannvesenets forebyggende
oppgaver og øvrige kommunale beredskapsoppgaver. I tillegg
er det et mål å styrke samordningen og samarbeidet
med øvrige redningsetater i tillegg til at det skal legges
bedre til rette for at brannvesenet kan forsterkes med statlige
ressurser ved større hendelser, jf. kap. 8.
Spørsmålet om sivile vernepliktiges
rolle i forhold til sivil beredskap ble senest tatt opp i St.meld.
nr. 22 (1995-1996) "Om sivil tjenesteplikt", i kapitlet om innholdet
i tjenesten. Departementet fremhevet behovet for å fastsette
et overordnet mål for tjenesten og mente at den burde være
samfunnsnyttig og herunder vernerelevant i forhold til den alminnelige
verneplikten. De sivile vernepliktige skulle ansees som en ressurs
for totalforsvaret og, som en følge av dette, søkes
krigsdisponert til sivile oppgaver. For å ivareta
dette foreslo man blant annet å konsentrere arbeidsoppgavene
om få utvalgte hovedsektorer; helse- og sosialsektoren, natur-
og miljøsektoren og krigs- og kriseberedskap i inn- og
utland.
I Innst. S. nr. 177 (1995-1996) sluttet Stortinget
seg i stor grad til departementets syn og fastslo at prinsippet om
allmenn verneplikt må innebære at også sivile
vernepliktige som hovedregel skal plikte å delta i landsvern
i videste forstand i krigs- og krisesituasjoner. Siviltjenesten
skulle ta utgangspunkt i forebyggende fredsarbeid og behovet for
forberedelse til krig og krise. Det arbeidet mannskapene utfører
i fredstid skulle innebære en forberedelse til den funksjonen
de var tiltenkt i en krigs- eller krisesituasjon. Flertallet støttet
departementets inndeling i hovedsektorer og ville i tillegg at "fredsarbeid"
skal være en egen sektor. Stortinget vedtok etter votering
at departementet skal legge følgende målformulering
til grunn for innholdet i tjenesten:
"Siviltjenesten er en del av den alminnelige verneplikten.
Den skal være vernerelevant i forhold til fredsskapende
arbeid og i forhold til å forberede mannskapene på en
mulig beredskapssituasjon. Det bør legges vekt på konfliktforebyggende,
fredsbevarende og samfunnsnyttig arbeid i tjenesten."
Departementet legger til grunn at det i dag
ikke er behov for sivile vernepliktige som en fast ekstra mannskapsstyrke
i den sivile beredskap, i tillegg til de etablerte organisasjonene,
blant annet Forsvaret og Sivilforsvaret. En slik organisasjon ville
også kreve en egen administrasjon og organisering og bli
svært kostnadskrevende. Det er heller ikke praktisk å la
siviltjenesten være et opplæringssted for etterfølgende
overføring til ulike beredskapsorganisasjoner. Departementet anser
det derfor ikke som den mest hensiktsmessige løsningen
i dag å utvikle innholdet i siviltjenesten i samsvar med
intensjonene i St.meld. nr. 22 (1995-1996) og Innst. nr. 177 (1995-1996).
Selv om den sivile førstegangstjenesten
ikke har et direkte beredskapsformål bør mannskapene,
som vernepliktige, fortsatt kunne anvendes i sivil beredskap. Departementet
mener dette mest hensiktsmessig bør foregå som
i dag, ved at de stilles til disposisjon for Sivilforsvaret etter
fullført samfunnsnyttig siviltjeneste. Dermed er det Sivilforsvarets
eget behov for mannskaper som styrer bruken av sivile vernepliktige
i sivil beredskap. Det må også være opp
til dem å gi eventuell opplæring, avhengig av
hvilken funksjon mannskapene er tiltenkt i en beredskapssituasjon. Avhengig
av Sivilforsvarets behov kan også enkelte sivile vernepliktige,
som i dag, avtjene førstegangstjenesten i Sivilforsvaret.
Departementet foreslår derfor å legge
følgende omformulerte hovedmål til grunn for innholdet
i siviltjenesten:
"Siviltjenesten er en del av den alminnelige verneplikten.
Den skal være samfunnsnyttig, og vernerelevant i forhold
til fredsskapende og konfliktforebyggende arbeid."
Med spesiell politiberedskap menes den beredskap som
er eller blir etablert for å møte spesielle oppgaver under
terror- og sabotasjeaksjoner, krig, redningstjeneste eller andre
ekstraordinære situasjoner.
Politireserven består i dag av 5450
vernepliktige som har avtjent militær førstegangstjeneste,
og som er overført til politireserven for den resterende
plikttjenestetiden. Politireservens hovedoppgaver er å bistå med vakttjeneste/objektvakthold,
massetjeneste, trafikktjeneste og patruljetjeneste. For å kunne
utføre disse oppgavene må mannskapet gjennomføre
et grunnkurs på ca. 125 timer.
Politireserven har de senere år i liten
grad gjennomført grunn- og etterutdanning. I tillegg har
politireserven behov for materiellanskaffelser i form av uniformer,
verneutstyr og våpen mv. På denne bakgrunn tas det
i inneværende år, og i årene fremover,
sikte på å øke opplæringsaktiviteten
i politireserven og investere i nytt materiell. Blant annet vil
det i 2002 bli gjennomført en ukes etterutdanningskurs
for 600 politireservister fra Oslo, og et 3-ukers grunnkurs for
600 politireservister fra Agder, Rogaland, Sør-Trøndelag,
Troms og Oslo planlegges iverksatt i 2003.
Den fremtidige politireserven vil bli mindre,
men bedre rustet i forhold til fremtidige ufordringer. Det vil derfor
bli foretatt en vurdering av hvilket antall politireservister det
vil være behov for i fremtiden. Formålet er å sikre
en fremtidig operativ, godt utdannet og utstyrt politireserve.
HV-styrkene er en viktig ressurs i redningstjenesten. I
henhold til heimevernloven har Heimevernet som en sentral oppgave å begrense
eller avverge naturkatastrofer og andre alvorlige ulykker som måtte
oppstå i fredstid. HV kan stille store styrker på kort
varsel og vil fortsatt ha en mobiliseringsstyrke. Reduksjonene i forsvarstrukturen
og omfattende nedleggelser av garnisoner og leire innebærer
at det vil bli færre tilgjengelige militære ressurser
til bruk i redningssammenheng. HV-styrkene har derfor fått økt
betydning i redningssammenheng.
Ved forsvarskomiteens behandling av St.prp.
nr. 45 (2000-2001) om endringer i Forsvaret, ba komiteens flertall
regjeringen vurdere om det bør opprettes en tredje kategori
vernepliktige, såkalt samfunnstjeneste, se Innst. S. nr.
342 (2000-2001) punkt 4.
Komiteen viste dels til alminnelige rettferdshensyn og
dels til mulige behov knyttet til samfunnets sårbarhet,
dagens sivilforsvar og sivile humanitære oppgaver ellers.
Regjeringen deler Redningsredskapsutvalgets
oppfatning om at det ikke bør opprettes nye, separate organisasjoner
i redningsberedskapen og mener for øvrig at det hverken
er behov for å styrke Sivilforsvaret ved tilførsel
av flere vernepliktige eller å opprette stående forsterkningsstyrker
bemannet med vernepliktige.
Det som da eventuelt gjenstår er utskrivning
til mer alminnelig arbeid i helse- og sosialsektoren og annet samfunnsnyttig
arbeid. Det kan reises spørsmål om en mer alminnelig
bruk av utskrevne mannskaper i arbeidslivet vil være i
samsvar med våre internasjonale forpliktelser. Det vises
til den europeiske menneskerettskonvensjon 4. november 1950 artikkel
4, FN-konvensjon 16. desember 1966 om sivile og politiske rettigheter
artikkel 8 som forbyr tvangsarbeid, og til ILO-konvensjon nr. 29
av 28. juni 1930 om forbud mot tvangsarbeid. I tillegg vil en slik
ordning etter alt å dømme medføre høye
kostnader. Basert på kostnadsnivået i siviltjenesten
(militærnekterene) er driftskostnader et sted mellom 1,3
og 2 mrd. kroner pr. år meget vel tenkbart. I tillegg kommer
investeringer. Skal kvinner omfattes, er det mulig at driftskostnadene
vil ligge opp mot eller over 5 mrd. kroner pr. år.
Under krise og krig skal Aetat på alle
nivå gjennomføre regulering av arbeidsmarkedet
med sikte på å dekke samfunnsprioriterte virksomheter
og næringer med den arbeidskraft som til enhver tid er
påkrevet. Om nødvendig kan Aetat gjennomføre
tvungen formidling ved omdisponering og utskriving av arbeidskraft.
Under kriser i fred skal Aetat på anmodning fra oppdragsgivere
bistå med sivil arbeidskraft ved bruk av registrerte arbeidsledige
og frivillige som melder seg til Aetat.
Frivillige organisasjoner og private sammenslutninger
har spilt og vil spille en viktig rolle i rednings- og beredskapssammenheng.
Det tas ikke sikte på omfattende endringer
i samarbeidsmønsteret med frivillige organisasjoner og
private sammenslutninger på rednings- og beredskapsområdet.
Det vil bli satset på en fortsatt tilrettelegging og utvikling
av samarbeidet mellom offentlige og private ressurser og særlig
utvikle samarbeidet mellom Sivilforsvaret og de frivillige organisasjonene.
Beredskap er ikke utelukkende et spørsmål
om hvilke ressurser det offentlige skal stille til rådighet
for å verne samfunnet. Den enkelte borger har også et ansvar
for sin egen trygghet.
Det vil verken være hensiktsmessig
eller ønskelig å gi pålegg eller retningslinjer
for hvilke tiltak den enkelte bør iverksette for å ivareta
egen sikkerhet. Det vil heller ikke være hensiktsmessig å gi
råd om hvilke typer hendelser den enkelte bør
kunne være beredt på å møte.
Det vil fortsatt bli arbeidet for at befolkningen får informasjon
om hvilke forholdsregler som kan være fornuftige å iverksette
for å ivareta egen trygghet i tilfelle kriser. Dette vil
blant annet bli gjort gjennom utvikling og distribusjon av informasjonsmateriell.