I proposisjonen ber Regjeringen om Stortingets
samtykke til deltakelse i den 9. påfyllingen av Det afrikanske
utviklingsfondet (AfDF IX). AfDF er Afrikabankgruppens utviklingsfond
for de fattigste landene i Afrika, som utfra manglende kredittverdighet
ikke kan få lån i Den afrikanske utviklingsbanken
(AfDB). Fondet gir lån til fattigdomsreduserende tiltak
på myke vilkår.
AfDF har i perioden 1974 til 2001 lånt
ut nærmere 131 mrd. kroner. Dette er det nominelle, uindekserte beløp.
For samme periode kan utlånsvirksomheten deles inn i seks
sektorer med følgende prosentvise fordeling: landbruk 27
pst., sosial sektor (helse, utdanning) 20 pst., transport 18 pst.,
offentlige tjenester (elektrisitet, vann) 13 pst., industri 2 pst.
og annet (innbefattet lån som dekker flere sektorer) 20
pst.
Nye ressurser til fondet tilføres fra
giverland som resultat av påfyllingsforhandlinger og gjennom
gebyr og tilbakebetalinger på tidligere lån. Påfyllingsforhandlingene
avholdes vanligvis hvert tredje år. Fondets utlånspolitikk,
påfyllingens nivå og byrdefordelingen mellom giverlandene
utgjør sentrale temaer i forhandlingene.
I tillegg var denne gang innføring
av nye regler for hvor stor andel av fondets bistand som skal kunne
gis på gavevilkår, samt fordelingen av slike på kategorier land
og formål, et sentralt tema. Likeledes ble det diskutert
hvordan en skal kompensere for bortfallet av tilbakebetalinger til
fondet som følger med en økt gaveandel.
Det generelle utgangspunkt for diskusjonen om
fondets utlånspolitikk var den nye overordnede strategi
for sin virksomhet som Afrikabankgruppen la frem i 1999. Denne framtidsplanen
er bankgruppens forsøk på å definere
sin rolle i en verdensøkonomi i endring. Prioriteringer
knyttet til den overordnede strategi gjelder følgende:
– tre sektorprioriteringer
på landnivå; jordbruk- og landsbygdutvikling,
utvikling av menneskelige ressurser og utvikling av privat sektor,
– økonomisk integrasjon
og samarbeid på regionalt nivå,
– tre tverrgående tema;
godt styresett, miljø og likestilling.
Under forhandlingene var giverne opptatt av
at AfDF må bli mer selektivt og fokusert i sine prioriteringer, med
vekt på visse områder innen det spekter som er omtalt
i strategidokumentet.
Videre la giverne vekt på at Afrikabankgruppen
må styrke samarbeidet med andre utviklingspartnere, og særlig
følge opp den samarbeidsavtale som er inngått med
Verdensbanken. Norge og flere andre land understreket også at
AfDF må styrke sin deltakelse i prosessen rundt nasjonale
fattigdomsrettede utviklingsstrategier (såkalte "Poverty
Reduction Strategy Papers") og fra norsk side ble det lagt spesielt
vekt på at fondet selv baserer sin lånevirksomhet
på landenes egne utviklingsstrategier for fattigdomsreduksjon.
Afrikabankgruppens rolle i postkonflikt-land
ble tidlig i forhandlingene gjenstand for bred diskusjon. Det var
enighet blant giverne om at målrettede tiltak for å stabilisere
forholdene etter konflikt primært bør finansieres
på gavevilkår.
Parallelt med en tilsvarende diskusjon i forhandlingene
om den 13. påfylling i IDA ble problematikken knyttet til økt
gaveandel drøftet. På den ene siden stod USA som ønsket
en betydelig økning i andelen, og på den andre
de europeiske land som var skeptiske til en slik økning.
Europeerne, også Norge, fremholdt at en betydelig økning
i gaveandelen vil kunne begrense den langsiktige finansiering av
rimelige lån til fattige land og at gavebistand i utgangspunktet
bør kanaliseres via FN-systemet.
Resultatet av forhandlingene er at de følgende
strategiske mål vil ligge til grunn for virksomheten under AfDF
IX:
–Fattigdomsreduksjon skal fortsatt være
det overordnede mål, og en revisjon av strategien for dette legges
fram.
– Større konsentrasjon
av fondets virksomhet.
– Økt utviklingseffekt.
– Større sammenheng mellom
de nasjonale utviklingsplaner og fondets landstrategier.
– Forbedret koordinering og samarbeid.
– Økt deltakelse, åpenhet
og offentlighet.
– Styrket institusjonell kapasitet.
I tillegg til ovenstående policyføringer
ble det enighet om at følgende operasjonelle prioriteringer
skal gjelde for AfDF IX:
Etter at gaveandelsspørsmålet
var avklart i IDA-forhandlingene lå det til rette for en
løsning også for AfDF IX, og Afrikabankgruppen
tok i sitt forslag utgangspunkt i IDA-løsningen. Dette
innebærer for AfDF en økning av gaveandelen fra
7,5 pst. til 18-21 pst. Økningen skal i sin helhet tilfalle
de fattigste av de afrikanske landene, definert som land med BNP
pr. innbygger under USD 360. Dette er beregnet å resultere
i en gaveandel på 23-27 pst. for disse landene. Fordelingen
av gavemidler på temaområder og formål
vil bli noe mer fleksibelt anvendt enn tilfellet er for IDA.
Når det gjelder kompensasjon for tapte
inntekter grunnet høyere gaveandel forholder det seg slik
at de store kostnadene vil påløpe om 30-40 år,
grunnet både avdragsfrihet i 10 år, lang nedbetalingstid
og inflasjon. Dette vil kunne redusere AfDFs muligheter til å støtte de
fattigste landene. Da det i uoverskuelig framtid ikke synes realistisk
at de rike land samlet sett vil øke sin bistand i en slik
grad at den oppveier for bortfallet av tilbakeføring av
midler til AfDF, vil en stor økning av gaveandelen på sikt
kunne føre til redusert ressurstilgang for de fattigste
landene. Det var stor uenighet mellom giverlandene rundt dette spørsmålet.
Som en midlertidig løsning ble det vedtatt å sette
av om lag 170 mill. kroner av AfDF IX. Dette tilsvarer det gjennomsnittlige
bortfallet av inntekter for hver påfylling fram til 2054
med en gaveandel på 21 pst.
Totalt beløper den 9. påfyllingen
seg til omlag 27 mrd. kroner. De utlignede kostnader for Norge ved å delta
i påfyllingen beløper seg til omlag 961 mill.
kroner, som skal innbetales over tre år. Dette utgjør
3,54 pst. av påfyllingen, som også har vært
Norges andel i de siste påfyllinger. I tillegg har Norge
sagt seg villig til å yte et frivillig bidrag på omlag
53 mill. kroner.
Som vedlegg til proposisjonen følger
tabell over de ulike lands bidrag.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Haakon Blankenborg, lederen Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg
og Gunhild Øyangen, fra Høyre, Julie Christiansen,
Inge Lønning, Oddvard Nilsen og Finn Martin Vallersnes,
fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund og Christopher Stensaker,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen og Bjørn Jacobsen,
fra Kristelig Folkeparti, Jon Lilletun og Lars Rise, og fra Senterpartiet, Åslaug
Haga, viser til proposisjonens gjennomgang av forhandlingsprosessen
og sluttresultatet av forhandlingene i forbindelse med deltagelse
i den 9. påfyllingen av Det afrikanske utviklingsfondet
(AfDF IX). Komiteen vil uttrykke tilfredshet med
de posisjoner som ble inntatt fra norsk side i forhandlingene. Komiteen har
merket seg vurderingen i proposisjonen om at en stor økning
av gaveandelen på sikt vil kunne føre til redusert
ressurstilgang for de fattigste landene. Komiteen har
videre merket seg at det ikke ble oppnådd enighet om en
forpliktende løsning under denne påfyllingen på spørsmålet
om kompensasjon for tapte inntekter grunnet høyere gaveandel,
slik bl.a. Norge la vekt på. Komiteen har
merket seg at det i stedet ble etablert en midlertidig løsning. Komiteen er
for øvrig tilfreds med sluttresultatet av forhandlingene.
Komiteen har merket seg at en
arbeider for at fondet i større grad skal basere sin lånevirksomhet
på landenes egne utviklingsstrategier for fattigdomsreduksjon,
og ser det som en viktig forutsetning for koordinering med FN og
andre finansinstitusjoner. I den sammenheng er det viktig at også Det
afrikanske utviklingsfondet gjennom kvantifiserbare indikatorer må kunne
demonstrere resultater av sin støtte. Komiteen vil
understreke viktigheten av at slike arbeidsmetoder også legges
til grunn, når fondet står som delansvarlig for
implementeringen av NEPAD, og i den sammenheng også ved
utviklingen av African Peer Review Mecanism (APRM).
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og ber Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i at Norge deltar i den
9. påfyllingen av Det afrikanske utviklingsfondet, AfDF,
med 1 014 148 670 kroner for perioden 1. januar 2002 til 31. desember
2004.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 11. desember 2002
Thorbjørn Jagland
leder |
Gunhild Øyangen
ordfører |
Åslaug Haga
sekretær |