Jeg viser til brev av 6. mars 2003 fra Forsvarskomiteen
til Forsvarsdepartementet om ovennevnte.
Forslagsstillerne fremmer i ovennevnte dokument forslag
om at Stortinget ber Regjeringen utarbeide klarere retningslinjer
for norsk deltakelse i internasjonale militæroperasjoner,
med sikte på en styrket ivaretakelse av våre folkerettslige
forpliktelser i situasjoner hvor norske soldater stilles under annet
lands kommando, eller opptrer i en internasjonalt sammensatt styrke.
Forslaget og premissene for dette, som berører
flere viktige forhold, indikerer at dagens retningslinjer og ordninger
ikke er klare nok, med påfølgende risiko for at
norsk lov og norske internasjonale forpliktelser ikke tilstrekkelig
ivaretas i internasjonale operasjoner. Det er jeg ikke enig i.
Dagens system og gjeldende retningslinjer og
rutiner ivaretar etter mitt syn nettopp de forhold som forslagsstillerne
er opptatt av, og er etter min oppfatning tilstrekkelig klare og
sikrer en fullgod ivaretakelse av norske folkerettslige forpliktelser.
Etter min vurdering er det derfor ikke behov
for å utarbeide nye retningslinjer for norsk deltakelse
i internasjonale militæroperasjoner.
De problemstillingene som forslagsstillerne
tar opp, representerer alle aspekter ved rettslig interoperabilitet (legal interoperability) ved deltakelse
i utenlandsoperasjoner. Det er et saksfelt som Forsvarsdepartementet og
Forsvaret har hatt fokus på i lang tid.
Innen NATO er disse spørsmålene
velkjente, og har vært håndtert i en årrekke.
Også gjennom FN-operasjoner er dette noe Forsvaret har
forholdt seg til i over femti år. De spørsmålsstillingene
som tas opp, er etter min vurdering allerede løst. Dette
kommer jeg tilbake til nedenfor.
Men jeg vil likevel fremheve at det er all grunn
til å ha konstant fokus på de avveininger som
må gjøres når flere land deltar i fellesoperasjoner. Å sikre
at krig eller væpnet konflikt føres innenfor rammene
av internasjonal humanitær rett og internasjonale menneskerettigheter,
er en overordnet målsetting for Forsvarsdepartementet og
Forsvaret.
Forslagsstillerne uttaler at utviklingen går
i retning av at nasjonale styrker føres sammen på stadig
lavere nivå (troppsnivå eller enda lavere nivå).
Det er neppe en helt riktig beskrivelse: når det gjelder
regulære hærstyrker, går utviklingen
tvert om i retning av at ulike lands styrkebidrag ikke bør
integreres på lavere nivå enn bataljons-nivået.
Dette betyr imidlertid ikke at problemene knyttet
til rettslig interoperabilitet er blitt vesentlig færre.
Deltakelse i flernasjonale operasjoner vil nesten alltid innebære
at ulike land har ulike folkerettslige forpliktelser, eller ulik
tolkning av de samme forpliktelsene.
Norske styrker er underlagt norsk lovgivning,
norske folkerettslige forpliktelser og norsk jurisdiksjon uansett
hvor i verden de opererer. Norske soldater blir heller aldri fullstendig
underlagt utenlandsk kommando. Når norske styrker overføres
NATO-kommando eller som i operasjon Enduring
Freedom amerikansk kommando, er det kun kommandomyndighet
vedrørende operative spørsmål som overføres.
Disiplinærmyndighet og administrativ kontroll beholdes
alltid på norske hender.
Når operativ kommando overføres
til utenlandsk styrkesjef, er prosedyren at det alltid tas forbehold
om at norske styrker ikke kan brukes på en måte
som kan være i strid med norsk lov eller norske folkerettslige forpliktelser.
Ytterligere vilkår og begrensninger vil også etter
omstendighetene oppstilles.
For å følge opp dette er det
vanlig - slik vi har sett på Balkan, i Afghanistan og i
Kirgisistan - at det sammen med de norske styrkene også deployeres
en nasjonal kontingentsjef som ikke er underlagt fremmed kommando.
Nasjonal kontingentsjef har et selvstendig ansvar for å monitorere
situasjonen uavhengig av de rapporter vedkommende måtte
få fra de norske avdelingene.
Dernest utarbeides nasjonale regler for hver
enkelt misjon som skal sikre at norsk policy og forpliktelser ivaretas.
De benevnes ofte engasjementsregler (Rules of
Engagement, forkortet ROE). Disse regler for maktbruk mv.
gjennomgås og fastsettes av norske myndigheter for å forsikre
oss om at reglene er i samsvar med norsk rett og norske internasjonale
forpliktelser.
Norske styrker er godt trent i å opptre
i samsvar med norske internasjonale forpliktelser, og
ofte vil vi - i tillegg til en nasjonal kontingentsjef utenfor kommandokjeden
- ha norsk personell i kommandokjeden med særlig ansvar
for å sikre at norske styrker ikke gis eller gjennomfører
oppdrag som innebærer brudd på norske forpliktelser.
Jeg deler forslagsstillernes formelle utgangspunkt om
at hvert land har ansvar for eget personell, og det enkelte land
ikke har formelt ansvar for hvordan andre land gjennomfører
sine operasjoner. Men det formelle utgangspunkt må modifiseres
når det gjelder rapportering av eventuelle overgrep som
andre lands styrker begår;
I felles artikkel l i Genèvekonvensjonene
heter det at de kontraherende parter "forplikter seg til å respektere og
sikre respekt for" konvensjonene. Å "sikre respekt for"
konvensjonene kan etter omstendighetene gi en handleplikt for både å forhindre
og i ettertid rapportere om overgrep begått av andre lands
personell. Videre er det i henhold til første tilleggsprotokoll
til Genèvekonvensjonene artikkel 87 nr. l en klar forpliktelse
til "å hindre og om nødvendig å bekjempe
og melde fra til kompetente myndigheter om brudd på Konvensjonene og
denne Protokoll".
I de nasjonalt fastsatte "soldatreglene", som
er å anse som bindende instrukser fra Forsvarssjefen til
alt norsk militært personell, lyder den 10. soldatregel
slik: "Gjør ditt beste for å avverge
brudd på krigens lover. Adlyd ikke ordre som krenker disse
regler. Rapporter overtredelser til overordnede." Disse bestemmelsene
gjelder også for norske styrker som eventuelt skulle være
vitne til at andre lands soldater bryter den internasjonale humanitærretten.
Enhver rapportering vil skje gjennom den ordinære kommandokjeden.
Dette innebærer at for rapportering fra utlandet vil informasjonen
fra den enkelte soldat og dennes overordnede gå via National
Contingent Commander (NCC) til Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK)
og videre til Forsvarets overkommando (FO) og Forsvarsdepartementet
(FD). Ved rapportering etter hjemkomst vil dette normalt skje via
hjemmeavdeling og deretter kommandoveien videre til FO og FD.
Min kjennskap til de norske styrkene og den
opplæring de får i krigens folkerett og menneskerettigheter gjør
meg trygg på at alvorlige overgrep ville ha blitt rapportert.
Alt som rapporteres vil av de ulike ledd i kommandokjeden
bli underlagt en vurdering av hendelsenes karakter og betydning.
Rapportering av mulige brudd på krigens folkerett og menneskerettigheter
vil være av en slik karakter at informasjonen vil bli forelagt
norske myndigheter.
Jeg deler derfor ikke påstander om
at alliansepartneres eventuelle brudd på grunnleggende
regler og rettigheter ikke vil bli systematisk rapportert eller
dokumentert, påstander om at overordnet og politisk ledelse
ikke vil få tilstrekkelig kunnskap om hvorvidt det foreligger en
situasjon der rettigheter blir brutt, samt påstander om
at dagens rapporteringsrutiner er uklare. Men rapportering forutsetter
naturligvis at norske styrker faktisk får tilstrekkelig
kjennskap til overgrep.
Jeg vil også vise til at rutiner for
debriefing av alt militært personell ved hjemkomst har
eksistert i lengre tid. Under debrieflngen vil det være
god anledning til også å fokusere på mulige
brudd som er blitt bevitnet.
Forsvaret er meget oppmerksom på slike
forhold også av helsemessige årsaker, fordi man
har tidligere erfaring - særlig fra deltakelse i internasjonale
fredsbevarende operasjoner, blant annet i Libanon (UNIFIL) - med
at det å ha vært vitne til overgrep uten å kunne gripe
inn og forhindre slike, har for enkelte soldaters vedkommende vært
medvirkende til alvorlige lidelser (post-traumatisk stressyndrom).
Forslagsstillerne anmoder om at det blir presisert
at alle norske styrker blir orientert om Norges internasjonale forpliktelser
og eventuelle restriksjoner forut for utreise. Dette gjøres
i dag.
I tillegg vil jeg understreke at alle norske
soldater får generell opplæring i internasjonal
humanitær rett, herunder om norske internasjonale forpliktelser
som kan skille seg fra andre lands forpliktelser. Utdanningen skjer
både separat og ved at folkerettsfaget inngår
som elementer i andre militære fag. For eksempel inngår krigsfangetjeneste
som en integrert del av øvelser for befal og mannskaper.
I sin praktiske og teoretiske utdanning samarbeider Forsvaret med
eksterne aktører, for eksempel Norges Røde Kors.
Norske soldater forholder seg til norske regler
og handler i samsvar med nasjonal opplæring og trening innen
krigens folkerett. Forslagsstillerne tar opp at det er behov for å avklare
forhold knyttet til ansvar ved tilfangetakelse av personell. Jeg
vil i den forbindelse poengtere følgende:
I forhold til operasjon Enduring
Freedom i Afghanistan, har jeg ved flere anledninger offentlig
uttalt at de norske styrkene som opererte i Afghanistan, verken
var oppsatt eller utrustet til å ta fanger. Fordi våre
styrker ikke kunne utøve nødvendig kontroll over
slike personer, ville de måtte overlates til amerikanske
styrker. Norge var i den forbindelse i samme situasjon som en rekke
andre koalisjonspartnere, og denne realitet ville verken representere
et brudd på norsk utleveringslov eller norske folkerettslige
forpliktelser.
Norske myndigheter la i den forbindelse også vekt
på at både Norge og USA er part i tredje Genèvekonvensjon.
Selv om USA ikke er part i tilleggsprotokollene til Genève-kovensjonene,
vil de likevel være bundet av reglene: Tilleggsprotokollene
inneholder en rekke grunnleggende humanitærrettslige prinsipper
hvorav mange må anses som sedvanerettslige regler som alle stater
er bundet av. Jeg har videre gitt klart uttrykk for at dersom norske
myndigheter ikke blir tilstrekkelig forsikret om at behandlingen
av fanger skjer på den måten Norge anser dem berettiget
til, vil dette måtte tas opp i det konkrete tilfelle i
kontakt mellom myndighetene i Norge og USA.
Norsk syn er at de som er tatt til fange av
allierte styrker under krigen i Afghanistan skal behandles humant og
få en rettferdig rettergang, uansett hvilken bakgrunn de
har eller hvilke handlinger de måtte ha begått.
Norske myndigheter har dessuten tatt til orde
for, også direkte overfor USA, at aktuelle personer som pågripes
skal behandles som krigsfanger inntil deres status er endelig bestemt
ved en amerikansk domstol. Norge har hele tiden understreket at
grunnleggende rettsprinsipper må gjelde, også for
saker som eventuelt føres for amerikanske miltærdomstoler.
Vihar lagt vekt på at fangene
ikke bør holdes internert på ubestemt tid, uten
at det er tatt ut tiltale, uten at de er gitt tilgang til forsvarer
og uten at det er satt noen dato for rettssak.
Når det gjelder definisjonen av militære
mål i artikkel 52 i første tilleggsprotokoll til
Genèvekonvensjonene, er det ingen tvil om at denne gir
uttrykk for sedvanerett som alle stater er bundet av. Det er ikke
aktuelt for Norge å delta i militære operasjoner
som legger til grunn en annen definisjon. Norske soldater vil ikke etterfølge
ordre der målvalget strider mot norsk lov. Også i
forhold til en rekke av de øvrige bestemmelser i første
tilleggsprotokoll som forslagsstillerne referer til, gjelder at
disse gir uttrykk for sedvanerett som alle stater er bundet av.
For øvrig vil jeg understreke viktigheten
av at de konkrete maktanvendelsesregler som ligger til grunn for
deltakende nasjoner, er tilstrekkelig kvalitetssikret opp mot øvrige
folkerettslige prinsipper og bestemmelser som tar sikte på så langt
mulig å beskytte sivilbefolkningen og sivile objekter.
Dette er et nasjonalt ansvar som jeg tar meget alvorlig. Andre koalisjonspartnere
vil være kjent med at Norge er forpliktet av bestemmelsene
i første tilleggsprotokoll.
Forslagsstillerne anfører at det bør
presiseres at norske styrker må ta særlig hensyn
til enkelte av de viktigste bestemmelsene i denne protokollen. Dette
gjøres i dag gjennom vektleggingen av de ulike bestemmelser
i utdanning, trening og orienteringer forut for utreise.
I lys av ovennevnte mener jeg at norske folkerettslige forpliktelser
ivaretas på en god måte ved deltakelse i internasjonale
militæroperasjoner, og at det ikke er behov for å utarbeide
endringer i forhold til gjeldende prinsipper og ordninger.
I brevet fra komiteen anmodes det, foruten synspunkter
til forslaget, om en oversikt over og kopi av de instrukser og retningslinjer
som pr. i dag er gjeldende. Det foreligger ikke et instruksverk
eller retningslinjer hvor ovennevnte forhold er gitt en samlet fremstilling. Instrukser
og retningslinjer vil ellers fremgå av de skriftlige dokumenter
som produseres i forbindelse med hver enkelt operasjon, herunder
norske vilkår som settes i forbindelse med meldinger om
kommandooverføring, og dokumentene relatert til de nasjonalt
fastsatte ROE. I begge tilfeller vil dokumentene gjennomgående
være høyt sikkerhetsgradert.