Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit
Nybakk, fra Høyre, Bjørn Hernæs og Åge
Konradsen, og fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilssen,
viser til at Prosjekt Golf ble formelt startet i juni 2000 og ble
i desember 2001 endret til Program Golf. Prosjekt Golf var en videreføring
av lønns- og økonomiprosjektet, som ble startet
opp i 1996.
Flertallet er kjent med at forsvarsminister
Bjørn Tore Godal i september 2001 grep inn i innretningen
av Prosjekt Golf og endret strategi for implementeringen av et felles
integrert forvaltningssystem (FIF) i Forsvaret.
Flertallet har videre merket
seg at det i særlig grad var informasjon og anbefalinger
fra kvalitetssikringen som dannet grunnlag for endret strategi høsten 2001,
hvor Prosjekt Golf ble omgjort til Program Golf. Flertallet viser
til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2001-2002), jf. St.prp. nr. l (2001-2002),
der Stortinget ble informert om dette.
Flertallet er tilfreds med omleggingen
som sikrer en betydelig større politisk kontroll enn det
gamle Prosjekt GOLF. I det nye Program GOLF vil det bli inngått en
ny kontrakt for hver fase med en grundig evaluering før
videreføring til neste fase.
Program Golf er, som andre store IT- og omstillingsprosjekter,
komplekst, og det knytter seg derfor betydelig usikkerhet til gjennomføringen.
Den største utfordringen for Forsvaret er likevel knyttet
til å endre Forsvarets arbeidsmåte og organisasjon
som følger av leveransene fra programmet. Det valgte datasystemet er
i så måte en viktig brikke som vil muliggjøre
nye, enklere og mer effektive prosesser på tvers av forsvarsgrenene. Flertallet har
merket seg at Program Golf er koordinert med og utgjør
en viktig integrert brikke i den pågående omstillingen
av Forsvaret. Det er i denne sammenheng viktig å vurdere
risikoen forbundet med en eventuell fortetting i Program Golf opp
mot de gevinster dette kan gi i Forsvarets omstilling, hvor forsvarssjefen
er pålagt å nedbemanne med minimum 5 000 årsverk
innen utløpet av 2005. Program Golf anses å være
et vesentlig bidrag til å kunne nå denne målsetningen.
Flertallet er fornøyd
med at den valgte strategi for gjennomføring av Program
Golf legger opp til et antall prosjekter, med egne kostnader og
målsettinger, som skal godkjennes av departementet enkeltvis.
Denne strategien innebærer således at det legges
inn flere beslutningspunkter i innføringen av FIF, hvor
det enkelte prosjekt skal vurderes og godkjennes ut fra sin egennytte
og bidrag til å implementere et FIF. Dette gir en bedre
styring og kostnadskontroll underveis enn det som ville vært
tilfellet med å samle hele innføringen inn under
ett stort prosjekt som det opprinnelig var gjort for Prosjekt Golf.
Et annet viktig prinsipp er at hvert prosjekt
skal ha en egenverdi, uavhengig av eventuelt etterfølgende
prosjekter. Flertallet har videre merket seg at inntil departementet
har tatt stilling til den endelige innretningen av Program Golf,
vil det heller ikke kunne foreligge et samlet offisielt kostnadsbilde
for programmet.
For 2003 er det avsatt 373,6 mill. kroner til
gjennomføring av det første leveranseprosjektet
i Program Golf.
I diskusjonen om hvor fritt man står
i forhold til å velge nye løsninger, er det viktig å skille
mellom leverandørmessig og teknisk binding. Forsvaret har
valgt Team IBM som leverandør for det første leveranseprosjektet.
Det er derimot fullt mulig å bytte til en annen leverandør
som har kompetanse på, og leverer, det samme systemet -
noe flere leverandører vil kunne gjøre. Dette
ville ikke vært tilfellet ved å samle implementeringen
av FIF inn under ett stort prosjekt.
Flertallet er kjent med at i
forbindelse med valget av leverandør, ble gjenbrukspotensialet
ved IMAS-løsningen vurdert. Den gang konkluderte Forsvaret
med at IMAS-løsningen fungerer godt innenfor dagens struktur
og prosesser, men at gjenbruksverdien er dramatisk redusert i forhold
til fremtidig struktur og fremtidige gjennomgående prosesser.
Utvikling og vedlikehold av programvare som skal bidra til rasjonelle
og gjennomgående prosesser, er særdeles kostnads-
og kompetansekrevende og bør derfor utvikles i fellesskap
med andre sammenlignbare virksomheter i inn- og utland. Dette gjelder
selv om programvareleverandøren IFS har utviklet IMAS til å tilfredsstille
Luftforsvarets behov i dag og selv om Sjøforsvaret har
utviklet en ny funksjonalitet i IMAS rettet mot sine behov i sammenheng
med fregattanskaffelsene.
Flertallet har merket seg at å tilpasse
dagens IMAS-løsning til Forsvarets samlede fremtidige behov, vil
medføre en betydelig utviklingskostnad. Det er derfor ikke
grunnlag for å si at gjenbruk av IMAS-løsningen
ville være spesielt kostnadsbesparende.
Flertallet har også merket
seg at departementet fremhever det faktum at Forsvaret deltar aktivt
i Defence Interest Group, som er SAPs internasjonale brukergruppe
innenfor forsvarssektoren. I samvirke med blant annet flere NATO-land øver
denne gruppen et signifikant press på SAP for å få gjennomslag
for sine behov overfor leverandøren. På grunn
av dette vil Forsvaret kunne gjenbruke løsninger som er
utviklet for andre lands forsvar. Flertallet har
videre merket seg at departementet ikke kjenner til at denne type gjenbruk
kan oppnås med IMAS for forsvarssektoren som helhet. Det
er heller ikke noen andre land som så langt har valgt dette
systemet.
Flertallet er i brev av 13. mars
2003 (vedlagt) fra forsvarsminister Kristin Krohn Devold, gjort
kjent med at Forsvaret den 11. februar 2003 undertegnet kontrakten
med Team IBM for leveranseprosjekt l (LP 1) i Program Golf.
Flertallet er kjent med at Program
Golf er et sentralt verktøy i omstillingen og at en forsinkelse
av Program Golf således vil kunne vanskeliggjøre
den videre omstillingen i Forsvaret frem mot 2005.
Flertallet viser til at Program
Golf er underlagt politisk kontroll og ber derfor departementet
om å komme tilbake til Stortinget med mer informasjon om Program
Golf i budsjettproposisjonen for 2004, og at Stortinget får
en fyldig evalueringsrapport etter at det første leveranseprosjektet
er ferdigstilt.
Flertallet er gjort kjent med
at det foreligger en rapport fra Riksrevisjonen om det gamle Prosjekt GOLF
og dets forløpere, Riksrevisjonens undersøkelse av
effektivitet i planlegging og styring av felles forvaltningssystemer
i Forsvaret, som ventes til Stortinget i nær fremtid.
Flertallet finner det ukorrekt
og ukonstitusjonelt å henvise til en ikke endelig og ikke
autorisert hovedanalyserapport publisert på Riksrevisjonens
nettsider, slik komiteens mindretall gjør.
Flertallet vil påpeke
at Regjeringen bør følge den strategien som ble
lagt for gjennomføringen av Program Golf ved forsvarsministerens
inngripen høsten 2001 og som Stortinget tidligere er blitt
informert om.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen,
tar til etterretning at komiteens flertall ikke ønsker
en bredere politisk gjennomgang av Program Golf. På denne
bakgrunn ønsker disse medlemmer å utdype de innvendingene
mot utviklingen i Program Golf som lå til grunn for Dokument
nr. 8:55 (2002-2003). Disse medlemmer mener at konklusjonen
som framkommer i hovedanalyserapporten fra 28. januar 2003, som
er gjort tilgjengelig via Riksrevisjonen sine hovednettsider, dokumenterer behovet
for en bred politisk gjennomgang av alle sider ved Golf-programmet,
og for at det tas grep om programmet slik at Stortingets vedtatte
forutsetninger kan bli oppfylt.
Disse medlemmer har merket seg
informasjonen i forsvarsministerens brev 13. mars, og har i det videre
enkelte kommentarer til det som her framkommer.
Disse medlemmer viser til at
kostnadene for Program Golf for perioden 2000 til 2003 vil beløpe
seg til 707,9 mill. kroner uten at det har vært forelagt
Stortinget som et Kategori-1 prosjekt (over 500 mill. kroner).
Disse medlemmer viser til at
en hovedbegrunnelse for å gjøre om Prosjekt Golf
til Program Golf, var den store usikkerheten knyttet til gjennomføring
og kostnader. Ved å dele dette opp i mindre prosjekter
som kjøres etter hverandre, mente man at usikkerheten knyttet
til hvert prosjekt blir mindre. Men disse medlemmer vil
understreke at det samtidig er et faktum at oppgaven totalt sett ikke blir mindre ved en slik oppdeling.
En slik oppdeling og sekvensiell gjennomføring kan redusere
risikoen i hver enkelt fase, men kan også redusere muligheten
til å se sammenhenger på tvers av prosjekter og
prosesser, og derved treffe riktige beslutninger tidlig som legger
gode føringer for de prosjektene som kommer på et
senere tidspunkt. I tillegg vil den samlede gjennomføringstiden
bli lengre.
Disse medlemmer viser videre
til at omgjøringen fra Prosjekt til Program ble gjort for å redusere
risikoen. Til tross for dette er usikkerheten om kostnadene fremdeles
store.
Etter disse medlemmers oppfatning
er det uklart når gevinstene av Golf-programmet kan tas
ut, og om det i sum vil bli innsparing tatt i betraktning de antydede
kostnadene ved gjennomføringen av programmet.
Disse medlemmer viser til at
forsvarsministeren hevder at Golf forventes å bidra vesentlig
til besparelser innen utløpet av 2005, og stiller spørsmål
ved realismen i dette ut fra at en rekke frister så langt
i denne prosessen har blitt skjøvet fram.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen ikke mener det er mulig å presentere et
samlet kostnadsbilde av et ferdig utbygd Golf-program. Disse medlemmer viser
til at det allerede foreligger estimater over de samlede kostnadene,
samt krav til gevinst, og stiller seg derfor kritisk til påstandene
som framkommer i brevet 13. mars om de problemer som vil være
knyttet til å framlegge slike estimater. Disse medlemmer mener
at flere forhold tilsier at en oversikt og politisk gjennomgang
av de samlede kostnadene er nødvendig, selv om en velger å gjennomføre programmet
i faser.
Disse medlemmer mener at for å kunne
ta stilling til hensiktsmessigheten av å gjennomføre
Program Golf må det kunne stilles krav om at man har en
plan og et estimat for gjennomføringen, og viser til at
dette normalt kreves i alle andre forhold der staten skal investere.
At planer og estimater kan bli endret underveis når man
får bedre kunnskaper er både normalt og naturlig,
etter disse medlemmers oppfatning.
Disse medlemmer mener at dersom
man går inn i et så omfattende program som Golf
uten en samlet plan, er det som "å bygge hus uten tegninger". Disse medlemmer mener
at Stortinget har krav på å få vite om
det er Regjeringens hensikt å bruke samlet sett over 2
mrd. kroner på innføring av et Felles Integrert
Forvaltningssystem.
Disse medlemmer viser til opplysningen
i brevet 13. mars 2003 om at:
"Det har også vært en klar føring
fra FD at hvert enkelt prosjekt skal kunne stå på egne
ben og ikke være avhengig av et senere prosjekt for å fungere
tilfredsstillende. Dette betyr at Forsvaret har mulighet til å stoppe etter
det første leveranseprosjektet og få betydelig nytte
av investeringen. Det samme prinsippet blir lagt til grunn i den
videre oppfølgingen."
Disse medlemmer mener det er
nærliggende å oppfatte dette slik at Forsvaret
kan stoppe videreføring etter et prosjekt i programmet
uten noen juridiske problemstillinger i forhold til leverandør
av tjenester eller løsning, i motsetning til hva som antydes
i brevet 13. mars 2003.