Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til styrket innsats mot arbeidsledighet i 2003, og forslag til endringer under kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen.
Departementet viser til at ved utgangen av januar 2003
var den registrerte ledigheten 96 100 eller 4,1 pst. av arbeidsstyrken.
Korrigert for normale sesongvariasjoner svarte den registrerte ledigheten
til 3,6 pst. av arbeidsstyrken ved utgangen av januar. Ved utgangen av
januar 2003 var ledigheten høyere enn ett år tidligere
innen alle yrkeskategorier (med unntak av primærsektoren),
i alle fylker og i alle aldersgrupper. Omfanget av utlyste stillinger
i media, som er en indikasjon på etterspørselen
etter arbeidskraft, er nå om lag 30 pst. lavere enn på samme
tid ifjor. Det er likevel mange ubesatte stillinger. I januar 2003
ble om lag 18 000 nye ledige stillinger lyst ut.
Ved utgangen av januar 2003 hadde 25 pst. av
alle registrert ledige vært registrert ledig i minst seks
måneder; ett år tidligere var andelen 22 pst.
Om lag halvparten av de langtidsledige har grunnskole, grunnkurs eller
videregående kurs I som høyeste utdanning, men en økende
andel (nå 18 pst.) har utdanning utover videregående
skole. Flere dagpengesøkere og mer oppfølging
av langtidsledige og personer med lavere jobbsannsynlighet er ressurskrevende
for Aetat. Utviklingen den senere tid har derfor medført økt
press på Aetats ressurser.
Tiltakene som foreslås i proposisjonen
skal i en tidlig ledighetsfase stimulere til intensivert jobbsøking
og på den måten bidra til å motvirke
lengre ledighetsperioder og hindre at arbeidssøkere forlater
arbeidsstyrken.
Regjeringen foreslår å styrke
Aetat med om lag 200 nye stillinger utover vedtatt budsjett for
2003. Dette vil gi Aetat bedre kapasitet til informasjon, rådgivning
og tett oppfølging av arbeidsledige.
Regjeringen vil gi økt tilbud om strukturert
og målrettet arbeidssøkertrening.
Oppfølging i form av opplæring
i jobbsøking og nyorientering når det
gjelder jobbmuligheter vil i stor grad bygge på jobbklubbkonseptet.
Tiltaksarrangøren skal gi veiledning til deltakerne som
forplikter seg til systematisk å søke jobber.
Jobbsøkingen foregår på heltid med oppmøteplikt
for deltakerne og krav om hensiktsmessig innhold og opplegg overfor
de som arrangerer tiltaket.
Regjeringen går inn for å tilby
jobbklubber der hovedvekten av plassene kjøpes av eksterne
leverandører. Dette er i tråd med gjeldende praksis
for andre tiltak og understreker Aetats bestillerfunksjon.
Regjeringen vil forsøke en ny, resultatbasert
ordning hvor jobbklubbarrangørene i tillegg til betaling
per deltaker, også får utbetalt en bonus når
tiltaksdeltaker formidles til jobb.
Regjeringen foreslår en styrking av
arbeidsmarkedstiltakene med 1 000 jobbklubbplasser. Dette medfører et økt
bevilgningsbehov under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak på 91
mill. kroner. I tillegg kommer økt behov for tilsagnsfullmakt
knyttet til satsingen på 20 mill. kroner. Innenfor denne
rammen vil det igangsettes forsøk knyttet til jobbklubber
med bonus for formidling.
Styrking av personellressursene i Aetat med
om lag 200 nye stillinger medfører et økt bevilgningsbehov under
kap. 1590 Aetat med 75 mill. kroner utover vedtatt budsjett for
2003.
For 2003 foreslås det at kap. 1 H.M.
Kongen og H.M. Dronningen post 50 Det Kongelige Hoff økes
med 6 mill. kroner til iverksetting av enkelte bygningsmessige sikkerhetstiltak
for å styrke og oppdatere sikkerheten til H.M. Kongen og
kongefamilien.