Arbeids- og administrasjonsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til styrket innsats mot arbeidsledighet i 2003, og forslag til endringer under kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen.

1.1 Utviklingen på arbeidsmarkedet

Departementet viser til at ved utgangen av januar 2003 var den registrerte ledigheten 96 100 eller 4,1 pst. av arbeidsstyrken. Korrigert for normale sesongvariasjoner svarte den registrerte ledigheten til 3,6 pst. av arbeidsstyrken ved utgangen av januar. Ved utgangen av januar 2003 var ledigheten høyere enn ett år tid­ligere innen alle yrkeskategorier (med unntak av pr­imærsektoren), i alle fylker og i alle aldersgrupper. Omfanget av utlyste stillinger i media, som er en indikasjon på etterspørselen etter arbeidskraft, er nå om lag 30 pst. lavere enn på samme tid ifjor. Det er likevel mange ubesatte stillinger. I januar 2003 ble om lag 18 000 nye ledige stillinger lyst ut.

Ved utgangen av januar 2003 hadde 25 pst. av alle registrert ledige vært registrert ledig i minst seks måneder; ett år tidligere var andelen 22 pst. Om lag halvparten av de langtidsledige har grunnskole, grunnkurs eller videregående kurs I som høyeste utdanning, men en økende andel (nå 18 pst.) har utdanning utover videregående skole. Flere dagpengesøkere og mer oppfølging av langtidsledige og personer med lavere jobbsannsynlighet er ressurskrevende for Aetat. Utviklingen den senere tid har derfor medført økt press på Aetats ressurser.

Tiltakene som foreslås i proposisjonen skal i en tidlig ledighetsfase stimulere til intensivert jobbsøking og på den måten bidra til å motvirke lengre ledighetsperioder og hindre at arbeidssøkere forlater arbeidsstyrken.

1.2 Nærmere om innsatsen mot økt ledighet

1.2.1 Nye stillinger i Aetat

Regjeringen foreslår å styrke Aetat med om lag 200 nye stillinger utover vedtatt budsjett for 2003. Dette vil gi Aetat bedre kapasitet til informasjon, rådgivning og tett oppfølging av arbeidsledige.

1.2.2 Satsing på ordinære jobbklubber

Regjeringen vil gi økt tilbud om strukturert og målrettet arbeidssøkertrening.

Oppfølging i form av opplæring i jobbsøking og ny­orientering når det gjelder jobbmuligheter vil i stor grad bygge på jobbklubbkonseptet. Tiltaksarrangøren skal gi veiledning til deltakerne som forplikter seg til systematisk å søke jobber. Jobbsøkingen foregår på heltid med oppmøteplikt for deltakerne og krav om hensiktsmessig innhold og opplegg overfor de som arrangerer tiltaket.

Regjeringen går inn for å tilby jobbklubber der hovedvekten av plassene kjøpes av eksterne leverandører. Dette er i tråd med gjeldende praksis for andre tiltak og understreker Aetats bestillerfunksjon.

1.2.3 Jobbklubber med bonus for formidling

Regjeringen vil forsøke en ny, resultatbasert ordning hvor jobbklubbarrangørene i tillegg til betaling per deltaker, også får utbetalt en bonus når tiltaksdeltaker formidles til jobb.

1.2.4 Økonomiske og administrative konsekvenser

Regjeringen foreslår en styrking av arbeidsmarkedstiltakene med 1 000 jobbklubbplasser. Dette medfører et økt bevilgningsbehov under kap. 1594 Arbeidsmarkedstiltak på 91 mill. kroner. I tillegg kommer økt behov for tilsagnsfullmakt knyttet til satsingen på 20 mill. kroner. Innenfor denne rammen vil det igangsettes forsøk knyttet til jobbklubber med bonus for formidling.

Styrking av personellressursene i Aetat med om lag 200 nye stillinger medfører et økt bevilgningsbehov under kap. 1590 Aetat med 75 mill. kroner utover vedtatt budsjett for 2003.

1.3 Kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen

For 2003 foreslås det at kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen post 50 Det Kongelige Hoff økes med 6 mill. kroner til iverksetting av enkelte bygningsmessige sikkerhetstiltak for å styrke og oppdatere sikkerheten til H.M. Kongen og kongefamilien.