Jeg viser til komiteens brev av 3.4.03 hvor
jeg blir bedt om å kommentere fire påstander som
er fremkommet i debatten om stortingsmeldingen.
1.
"En sterk vektlegging av
overordna tilsyn/internkontroll vil føre til en
svekkelse av kompetansen i tilsynene. I denne sammenhengen vises
til Veritas’ rapport laget på bestilling fra Sjøfartstilsynet."
Kommentar:
Internkontrollbasert tilsyn innebærer
at det er bedriftene som har ansvaret for å planlegge og
gjennomføre aktiviteter på en forsvarlig måte,
i samsvar med det regelverket som gjelder. Til en viss grad skal
disse tiltakene være dokumentert. Bedriftene har også ansvaret
for å etterkontrollere at virksomheten gjennomføres
som forutsatt.
Myndighetenes oppfølging tar utgangspunkt
i bedriftens egen beskrivelse av hvordan virksomheten planlegger
for og kontrollerer etterlevelse av regelverket (internkontrollsystemet).
Tilsynsmyndigheten følger opp bedriftenes egen beskrivelse
av hvordan virksomheten styres, men foretar samtidig stikkprøvekontroller for å sjekke
ut at det er samsvar mellom den dokumenterte og faktiske tilstand.
En slik tilnærming krever større, og i noen grad
annen, kompetanse hos tilsynsmyndighetene enn den som er nødvendig
for et mer tradisjonelt og detaljert kontrollarbeid. Tilsynsmyndighetene
må ha god systemforståelse og kunne se sammenhengen
mellom den metodiske tilnærmingen og det fagområdet
det føres tilsyn med. Tilsynsmyndighetene må derfor
oppdatere sin fagkunnskap kontinuerlig for å kunne gjennomføre
de nødvendige faglige stikkprøvekontrollene.
På flere områder er det i
tråd med internkontrollmetoden utarbeidet såkalte
funksjonelle forskrifter, der myndighetene tar utgangspunkt i hvilke
mål som skal oppnås. Det blir så i stor
grad opp til virksomhetene selv å velge de løsninger
som best oppnår disse. Dette fordrer at tilsynsmyndighetene
holder seg kontinuerlig faglig oppdatert for å kunne følge
med på den tekniske og organisatoriske utviklingen. I de
tradisjonelle tilsyns- og regelverksmiljøene ble lite overlatt
til virksomhetene selv, og det var således lite behov for skjønnsutøvelse
fra de enkelte tilsynsinspektører. Internkontroll som tilsynsmetode
fordrer derfor større kompetanse med hensyn til at tilsynsinspektørene
både skal vurdere virksomhetens system for styring av bedriften
og oppfølgingen av funksjonelle krav på tekniske områder,
der det kreves stor fagkompetanse for å kunne gjøre
skjønnsmessige vurderinger av bedriftens valg av løsning.
På sikkerhets- og arbeidsmiljøområdet
har myndighetene arbeidet med internkontrollbasert tilsyn i lengre
tid. Dette ble først innført i petroleumsvirksomheten
på 80-tallet, og erfaringene fra dette var så gode at
man bestemte seg for å innføre det samme for landbasert
næringsliv på 1990-tallet. Det er utarbeidet en egen
forskrift om internkontroll på helse-, miljø-
og sikkerhetsområdet der Arbeidstilsynet, Direktoratet
for brann- og elsikkerhet, Statens forurensingstilsyn og Næringslivets
sikkerhetsorganisasjon har tilsynsansvar. I tillegg er Statens næringsmiddeltilsyn
(Mattilsynet) og Statens helsetilsyn inne i forskriften og benytter denne
som grunnlag for sitt tilsynsarbeid. På det maritime området
er det også egne regler om redernes plikt til internkontroll
som følges opp av Sjøfartsdirektoratet.
2.
"Forslaget til lokalisering
av tilsynene sementerer på viktige områder og
i mange år framover en fragmentert tilsynsstruktur som
hindrer en samordning av ulike tilsyn innenfor enkeltområder
som for eksempel transportsektoren og HMS området."
Kommentar:
Av hensyn til tilsynsobjektene er det helt nødvendig med
dialog og samarbeid mellom beslektede tilsynsmyndigheter. Det er
allerede opprettet gode samarbeidsformer mellom flere av tilsynsetatene,
særlig på helse-, miljø- og sikkerhetsområdet.
Dette kan imidlertid forbedres, og gjennom etableringen av tre sentrale
tilsynskoordineringsmiljøer på HMS-området, slik
regjeringen foreslår i stortingsmeldingen, tas det nettopp
sikte på å etablere en forbedret samordning av tilsyn.
Dagens teknologi tilsier også at det
kan etableres gode samarbeidsløsninger uavhengig av geografisk plassering.
Eksempelvis har Oljedirektoratet ivaretatt en koordinerende rolle
overfor petroleumsindustrien helt fra 1985, uavhengig av de øvrige
tilsynenes geografiske plassering. På landsiden blir det
faktiske tilsynet på HMS-området i stor grad utført
av regionale/lokale enheter slik at hovedkontorenes plassering
i og for seg ikke har så stor betyding for koordineringen av
det praktiske tilsynsarbeidet.
Hva angår samordning innen transportsektoren
er spørsmålet forelagt Samferdselsdepartementet
som har gitt følgende svar:
"En arbeidsgruppe nedsatt
av Samferdselsdepartementet konkluderte i 2001 med at tilsynsarbeidet
innen for jernbane og luftfart best kunne ivaretas innenfor separate
tilsynsorganer. Dette hadde blant annet sin bakgrunn i at regelverkutviklingen
og selve tilsynsarbeidet er svært sektorspesifikt og at
man derfor så få synergier i en formalisert samordning.
Utviklingen bl.a. i EU-regelverk på sikkerhetsområdet
er også i stor grad sektorspesifikt.
Vi regner med at disse
forholdene også vil gjelde for tilsyn innenfor øvrige
deler av transportsektoren. I utredningen ble det imidlertid lagt
vekt på at det ville være nyttig for tilsynsarbeidet
innenfor ulike sektorer med et utvidet samarbeid og informasjonsutveksling. En
lokalisering av de ulike transporttilsynene på geografisk
atskilte steder er derfor i utgangspunktet uproblematisk, men vil
kunne gjøre det noe mer ressurskrevende å få til
et utvidet samarbeid."
3.
"Regjeringen undervurderer
konsekvensene av de internasjonale rammevilkår og føringer
på tilsynsområdet."
Kommentar:
I stortingsmeldingen er det fremhevet at internasjonale
rammebetingelser og utviklingstrekk har innvirkning på organiseringen
av tilsyn i Norge. For å belyse dette nærmere,
er det et eget kapittel 2 i meldingen om relevante internasjonale
utviklingstrekk. For Norge er det særlig utviklingen i
EU/EØS området som er relevant. Det er
regjeringens vurdering at utviklingen her nettopp understreker behovet
for organisatoriske reformer av den norske tilsynsorganiseringen med
hensyn til klarere roller og formål for tilsynene, samt økt
faglig uavhengighet i forhold til departementene. I meldingen er
det her særlig vist til EUs hvitbok om europeisk forvaltning
(European Governance) fra juli 2001 og Kommisjonens tiltaksplan
for bedre reguleringer fra juni 2002 (The Better Regulation Action Plan)
Innenfor enkelte sektorer stilles krav om nasjonale reguleringsorganer,
såkalte National Regulation Authorities (NRA) som skal
være rettslig og organisatorisk uavhengige av forvaltningen
av tjenestproduksjon og eierinteresser.
Den nevnte hvitboken om styringsformer i EU
slår fast at nasjonale tilsyn spiller en stadig viktigere
rolle i iverksettelsen og håndhevingen av EUs regelverk. Etableringen
av tilsyns- og overvåkingsorganer på EU-nivå har
foreløpig skjedd i begrenset omfang, men hvitboken signaliseres
en økt bruk av slike organer, blant annet på områdene
flysikkerhet, sjøsikkerhet og matsikkerhet.
Kommisjonen ønsker å etablere
tilsyn med myndighet til å fatte beslutninger i enkeltsaker
ut fra EU-regler. Tilsynet skal utøves med en viss grad
av uavhengighet og innenfor klart lovavgrensede rammer. Kommisjonen
stiller i hvitboken opp et sett av betingelser for opprettelsen
av slike organer. For det første skal de kun behandle enkeltsaker,
ikke vedta generelle forskrifter. Videre er det først og
fremst på områder der en enkelt almen interesse
er fremherskende og hvor oppgavene krever særskilt teknisk
ekspertise at opprettelsen av slike organer er aktuell. Det slås
videre fast at organer ikke kan få beslutningskompetanse
på områder der de må avveie mellom motstridende
samfunnsinteresser, fatte politiske valg eller utføre kompliserte økonomiske
vurderinger. For å understreke at slike organer skal være
uavhengige, er det for eksempel i forordningen om opprettelse av
luftfartssikkerhetsbyrået sagt at direktoratet ikke må motta
instrukser fra noen av EUs organer eller medlemsstaters regjeringer.
En økt interesse for organiseringen
av organer på fellesskapsnivå utenfor Kommisjonen
kan også forstås ut fra et erklært ønske
om å tydeliggjøre skillet mellom fagkyndighet
og politisk autoritet. Kommisjonen er opptatt av at det i visse
tilfelle kan være uklart om det er politiske myndigheter
som tar beslutningen eller fagekspertisen, og opplever at en bedre
opplyst befolkning i stigende grad setter spørsmålstegn
ved innholdet og uavhengigheten i ekspertrådgivning. Behovet
for en slik tydeliggjøring har da også i økende grad
blitt aktuell, blant annet som følge av matvaresikkerhetssakene
i EU.
Målsetningen fra Kommisjonen om å styrke
tilsynsfunksjonene på nasjonalt nivå og felleskapsnivå og ønsket
om å skille tilsyn fra de politiske myndigheter vil kunne
ha implikasjoner for hvordan Norge utformer tilsynsfunksjonen. Organiseringen
bør være mest mulig robust i forhold til mulige
fremtidige krav som følge av EØS-avtalen. Dette
har regjeringen lagt vekt på, både i utformingen
av de generelle idealer for tilsynsorganisering og i de konkrete
organisatoriske endringer som er foreslått innen visse
sektorer.
4.
"Plassering av Konkurransetilsynet på avstand
fra Oslo virker hemmende på tilsynets arbeid, for eksempel
i forbindelse med etterforskning av kartellvirksomhet og samtidig
også fordyrende fordi langt de fleste virksomheter har
sine sentralavdelinger i Oslo."
Kommentar:
Lokalisering av Konkurransetilsynet i Bergen
vil innebære økte reisekostnader fordi de fleste
virksomheter har sine sentralavdelinger på Østlandsområdet. De
næringsdrivende vil få noe økte reiseutgifter
i forbindelse med eventuelle møter med Konkurransetilsynet i
etterforskningssaker og i andre saker. Jeg mener likevel at dette
ikke vil bli noe vesentlig problem, bl.a. fordi fysiske møter
i noen grad kan erstattes av annen form for kommunikasjon (e-post,
telefonmøter, videokonferanser).
Videre vil Konkurransetilsynet få noe økte
reiseutgifter bl.a. i forbindelse med enkelte faser i etterforskningen
av kartellvirksomhet. Departementet har i sine beregninger av flyttekostnadene
for Konkurransetilsynet lagt til grunn Konkurransetilsynets egne forutsetninger
om omfanget av stedlig bevissikring, og ut fra det beregnet merkostnadene
som følger av en lokalisering i Bergen, jf. boks 9.1. i
St. melding nr. 17 (2002-2003). Departementet har også tatt
hensyn til økte reiseutgifter i tilknytning til øvrig
møtevirksomhet i sin beregning av flyttekostnader. Departementets beregninger
viser likevel en positiv nåverdi for flytting av Konkurransetilsynet
til Bergen. Beregningene viser at besparelsene ved lokalisering
i Bergen mer enn oppveier merutgifter til økt reisevirksomhet
m.m.
I Konkurransetilsynets resultatrapport for 2002 beskrives
arbeidet med etterforskning av kartellvirksomhet. Det fremgår
av tilsynets rapport at til sammen 99 saker vedrørende
overtredelse av forbudsbestemmelsene ble behandlet i 2002. I kun
4 av disse sakene gjennomførte tilsynet stedlig bevissikring
med hjemmel i konkurranseloven § 6-2 etter kjennelse fra forhørsretten.
Tilsynet skriver at "til sammen ble det gitt 10 beslutninger om
bevissikring i enkeltbedrifter og fem beslutninger om bevissikring
på bopel". Konkurransetilsynet benyttet 9 av beslutningene
for enkeltbedrifter. Kun 2 av beslutningene ble anvendt mot privatbolig.
Store bransjeomfattende kontrollsaker er meget
ressurskrevende, og selve kontrollaksjonen kan involvere opp til
30-35 av tilsynets medarbeidere. Etterforskningen av kartellvirksomhet
er likevel organisert slik at selve bevissikringen ved besøk
i enkeltbedrifter eller privatboliger, i de få sakene der
dette er påkrevet, utgjør en mindre del av tilsynets
ressursbruk i disse sakene. Både forberedelser til stedlige
besøk og gjennomgangen av innhentet materiale når
bevissikringen er gjennomført, vil skje i tilsynets lokaler.
Det samme gjelder den økonomiske analyse og juridiske gjennomgang
som er nødvendig for å vurdere om et etterforsket forhold
skal anmeldes til Økokrim. Denne vurderingen involverer
alltid tilsynets markedsavdelinger og tilsynets ledelse.
På bakgrunn av ovennevnte er jeg ikke
bekymret for at lokalisering i Bergen vil virke hemmende for tilsynets
arbeid. I de få sakene der stedlig bevissikring er nødvendig,
vil lokalisering i Bergen riktignok medføre økt
tidsbruk i denne fasen av arbeidet. Stedlig bevissikring utgjør
imidlertid en mindre del av tilsynets totale ressursbruk i saker
der brudd på konkurranselovens forbudsbestemmelser etterforskes.
Konkurransetilsynet må dessuten også i dag koordinere
utreisen til enkeltbedrifter og privatboliger der bevissikring skal foregå.
Det er således kun reisen fra Bergen til Østlandet,
når det er her de etterforskede bedrifter holder til, som
vil måtte planlegges ekstra i forhold til i dag. Slik departementet
ser det, vil ikke dette i vesentlig grad virke hemmende for tilsynets
arbeid med etterforskning av brudd på konkurranselovens
bestemmelser.