Rammefinansiering er hovedfinansieringsmodellen for
kommunesektoren. I 2003 blir om lag ¾ av kommunesektorens inntekter
fordelt som frie inntekter. For å øke den kommunale
handlefriheten ønsker Regjeringen ytterligere å redusere
antallet og omfanget av øremerkede tilskudd til kommunesektoren.
I proposisjonen vises det til at øremerkede
tilskudd er hel eller delvis finansiering av utvalgte formål,
og er derfor et sterkt statlig styringsverktøy. Som regel
må kommunesektoren bruke av de frie inntektene for å utløse
et øremerket tilskudd. Krav om egenandel forsterker inntektsforskjellene
mellom kommunene, ved at de rikeste har størst mulighet
til å utnytte øremerkede tilskudd. Statlig subsidiering
av en bestemt kommunal tjeneste kan derfor gå på bekostning
av tjenestetilbudet på andre områder. Dersom ressursbruken
på noen områder skjermes fra kommunale prioriteringer
gjennom øremerking, kan kommunene bli passive og avvente
statlige handlingsplaner, framfor å prioritere ut fra lokale
behov.
Riksrevisjonen har i sin rapport om øremerkede
tilskudd påpekt at tidspunktet for øremerkede
satsinger ikke alltid passer med den enkelte kommunes behov, for
eksempel fordi kommunen allerede har prioritert det aktuelle området,
eller fordi det ut fra lokale vurderinger er andre områder
kommunen bør satse på først. Øremerkede
ordninger kan dermed motvirke hverandre fordi kommunens tjenestetilbud
ikke ses i sammenheng. I tillegg må kommunene ofte både
søke om øremerkede tilskudd og rapportere om bruken
i etterkant, noe som fører til unødvendige administrative kostnader.
Regjeringen mener derfor at øremerkede tilskudd bør
være forbeholdt viktige nasjonale prioriteringsområder
i en oppstartsfase, eller brukes til finansiering av oppgaver som
få kommuner har ansvar for.
På statsbudsjettet for 2003 er det
45 øremerkede tilskudd innenfor kommuneopplegget. Til sammen
utgjør disse om lag 17,2 mrd. kroner.
Regjeringen legger i proposisjonen fram den
mest omfattende plan for innlemming/avvikling av øremerkede
tilskudd noensinne. For 2004 foreslår Regjeringen at 15 øremerkede
tilskudd innlemmes/avvikles. Dette betyr en reduksjon av
om lag 8 mrd. kroner. I 2004 vil derfor de øremerkede tilskuddene
i sum bli nærmere halvert i forhold til i 2003. I årene 2005-2007
foreslås ytterligere 9 tilskudd tilsvarende om lag 3 mrd.
kroner innlemmet/avviklet.
Tabell 1 Tilskudd som foreslås
innlemmet/avviklet i 2004 (i 1000 kroner)
Kap/post | Tilskudd | Dep | Budsjett
2003 | Forslag |
221.61 | Tilskudd til institusjoner | UFD | 35 049 | Innlemmes |
221.66 | Tilskudd til leirskoler | UFD | 90 300 | Innlemmes |
221.67 | Musikk- og kulturskoler | UFD | 91 059 | Innlemmes |
223.60 | Tilskudd til landslinjer | UFD | 144 351 | Innlemmes |
243.60 | Tilskudd til kommuner og
fylkeskommuner (pp-tjenesten) | UFD | 129 056 | Innlemmes |
320.60 | Lokale og regionale kulturbygg | KKD | 8 000 | Avvikles |
474.60 | Overføringer til
kommuner (konfliktråd) | JD | 30 667 | Avvikles |
621.66 | Tilskudd til assistenter
for funksjonshemmede | SOS | 47 300 | Innlemmes |
718.61 | Rehabilitering | HD | 203 780 | Avvikles |
840.60 | Tilskudd til krisetiltak | BFD | 61 444 | Innlemmes |
856.60 | Driftstilskudd barnehager | BFD | 7 578 314 | Innlemmes |
1400.60 | Tilskudd til lokalt miljøvern | MD | 2 000 | Innlemmes |
1410.60 | Kommunal overvåkning
og kartlegging av biologisk
mangfold | MD | 4 000 | Innlemmes |
1441.63 | Avløpstiltak | MD | 0 | Avvikles |
1441.65 | Tilskudd til helhetlig
vannforvaltning | MD | 4 000 | Innlemmes |
Ytterligere avvikling av øremerkede
tilskudd vil bli vurdert i forbindelse med statsbudsjettet for 2004.
Tilskuddene som foreslås videreført
er i hovedsak av to typer:
– Tilskudd
som er knyttet til avgrensede statlige investeringspakker innenfor
skole og eldreomsorg, herunder tilskudd til dekning av renter og
avdrag.
– Tilskudd som er betaling for
tjenester som utføres av svært få kommuner,
og som derfor ikke er egnet for innlemming.
Komiteen har merket
seg at Riksrevisjonen i sin rapport om øremerkede tilskudd
har påpekt at tidspunktet for øremerkede satsinger
ikke alltid passer med den enkelte kommunes behov, for eksempel
fordi kommunen allerede har prioritert det aktuelle området, eller
fordi det ut fra lokale vurderinger er andre mer påtrengende
behov. Komiteen er oppmerksom på at øremerkede
ordninger på den måten kan motvirke hverandre
på grunn av at de ikke sees i sammenheng. Som regel må kommunesektoren
bruke av de frie inntektene for å utløse øremerkede
tilskudd. Krav om egenandel forsterker inntektsforskjellene mellom
kommunene, ved at de rikeste har størst mulighet til å utnytte øremerkede
tilskudd. I tillegg må kommunene ofte både søke
om øremerkede tilskudd og rapportere om bruken i etterkant,
noe som etter komiteens vurdering kan føre
til unødvendige administrative kostnader.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har som
overordnet mål å sikre kommunene større
handlefrihet til å gjøre egne prioriteringer og
legge til rette for organisatoriske løsninger som er tilpasset
brukerne. Mindre statlig detaljstyring av kommunesektoren gjennom
reduksjon av øremerkede tilskudd er et viktig ledd i dette. Disse
medlemmer slutter seg til både Regjeringens mål
og virkemiddel.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer understreke at rammefinansiering skal være
finansieringsmodellen for kommunesektoren, og at øremerkede
tilskudd bør innlemmes og avvikles. Disse med-lemmer mener
at øremerkede tilskudd bør være forbeholdt
viktige nasjonale prioriteringsområder i en oppstartsfase,
eller brukes til finansiering av oppgaver som få kommuner
har ansvar for. Når Regjeringen nå legger fram
den mest omfattende plan for innlemming av øremerkede tilskudd
som noen gang er presentert gir disse medlemmer sin
tilslutning til dette.
Disse medlemmer mener det er
av sentral betydning at det gjennom rammefinansiering kan legges
til rette for økt prioriterings- og kostnadseffektivitet.
Da kan beslutningene om tjenesteyting tas lokalt, og tilpasses befolkningsbehov
og lokale kostnadsforhold. Disse medlemmer mener
det er behov for å utvikle nye former for samhandling mellom
staten og kommunene. Det betyr at lovfesting, øremerking,
rapportering og tilsyn i større grad må erstattes
av dialog og partnerskap. Gjennom økt vekt på informasjon
fra kommunene til innbyggerne om utviklingen i kommunale tjenester
vil fokus forskyves fra sterk statlig styring til økt innbyggerkontroll.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
prinsipielt for innlemming av øremerkede tilskudd for å øke
det lokale sjølstyret. Disse medlemmer mener
at kommunesektoren i all hovedsak skal være rammefinansiert. Øremerkede
tilskudd skal som hovedregel være forbeholdt viktige nasjonale
prioriteringsområder i en oppstartsperiode eller til finansiering
av oppgaver som få kommuner har ansvar for.
Disse medlemmer mener imidlertid
at de øremerkede ordninger som skal innlemmes, må være
fullfinansiert. En slik forutsetning er ikke til stede for flere av
de tilskudd Regjeringen foreslår innlemmet. Disse medlemmer kan
ikke støtte forslag om innlemming av tilskudd som ikke
er fullfinansiert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen ønsker å redusere antallet øremerkede
tilskudd og legge disse inn i rammefinansieringen av kommunene.
Regjeringens argumentasjon baserer seg på at rammefinansiering
er til beste for det kommunale selvstyret, mens øremerking
hindrer for lokale tilpasninger og vurderinger.
Disse medlemmer deler Regjeringens ønske
om å styrke det kommunale selvstyret, dette bekreftes også ved
at Fremskrittspartiet aksepterer innlemming av en rekke øremerkede
tilskudd.
Disse medlemmer viser ellers
til at det er et flertall i Stortinget for å på sikt
avvikle øremerkingen av tilskuddene til kommunene. Dermed
faller Regjeringens noe dramatiske fokusering på at Regjeringens
forslag er en revolusjon for det kommunale selvstyret. Disse
medlemmer mener imidlertid at det revolusjonerende er at
Regjeringen later til å endre det parlamentariske systemet
i Norge, ved at Regjeringen ikke tar sin konstitusjonelle rolle
som utøvende makt alvorlig, men implisitt igjennom sin uvilje
til å gjennomføre Stortingets vilje setter seg
over den lovgivende makten i den klassiske parlamentariske trefordelingen
av makten.
Disse medlemmer mener Regjeringens
revolusjon på dette området er synlig gjennom
at de foreslår at barnehagemidlene skal komme som rammefinansiering
i frie midler, mens det på Stortinget er et klart flertall
for at dette skal finansieres direkte. Samtidig legger Regjeringen
frem de forslag som Stortinget har stemt ned, slik som rammefinansiering
av landslinjer og leirskoler. Disse medlemmer viser
dessuten også til at øremerking av leirskolene
er en del av avtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer vil videre fremheve
at Fremskrittspartiet er positiv til at øremerking avvikles/innlemmes,
men at dette må skje etter at alle innbyggerne er sikret
forsvarlige tjenester forbundet med skole, helse og omsorg. Disse
medlemmer vil her vise til Fremskrittspartiets alternative økonomiske
politikk for kommunesektoren, som i større grad ivaretar
brukernes "selvstyre". Særlig er oppgaver som helse, omsorg
og skoler områder Fremskrittspartiet ønsker at
staten skal sikre finansieringen av.
Disse medlemmer utfordrer gjerne
Regjeringen i forholdet kommunalt selvstyret og lokalt demokrati. Hvis
man virkelig mente noe med større brukerinnvirkning, demokrati
og selvstyre mener disse medlemmer at man i større
grad burde fokuserte på brukernes behov i stedet for det
enkelte kommunestyres behov. Disse medlemmer beklager
derfor at Regjeringen begynner i gal ende i forhold til å øke kommunens
selvstyre.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti stiller seg undrende til Arbeiderpartiets
og Fremskrittspartiets politikk når det gjelder sammenhengen
mellom politiske prinsipp og praktisk politikk. På den
ene siden blir det argumentert for innlemming av øremerkede
tilskudd for å øke det lokale selvstyret, mens
det på den andre siden blir foreslått å beholde øremerkede
tilskudd innenfor en rekke områder. Etter disse
medlemmers syn er dette å signalisere manglende
tillit til lokaldemokratiet. Disse medlemmer har
merket seg at det tas til orde for at øremerkede ordninger
som skal innlemmes i rammen, må være fullfinansiert. Disse
medlemmer vil i den forbindelse påpeke at de fleste øremerkede
ordninger fra før er delfinansiert gjennom rammen og at
det nå er det øremerkede tilskuddet som foreslås
innlemmet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at det er Regjeringens opplegg for kommunenes økonomi
neste år og ikke øremerking, som er den største
trussel mot lokaldemokratiet og friheten.
Disse medlemmer viser til merknader
under kapittel 1.2.3.
Disse medlemmer mener at øremerkinger
av tilskudd til tiltak for funksjonshemmede må sikres som en
rettighet før innlemming eventuelt sikres annen statlig
fullfinansiering.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet er
prinsipielt samd i at talet på øyremerka tilskot
skal reduserast. Denne medlemen meiner at størst mogleg
grad av frie midlar gjev rom for lokale prioriteringer og lokal
tilpassing. Denne medlemen meiner Regjeringa sitt
opplegg for innlemming og avvikling av øyremerka tilskot
utelet å drøfta konsekvensane av innlemming all
den tid mange av desse tiltaka ikkje har tilstrekkeleg finansiering.
Denne medlemen meiner øyremerka
midlar framleis skal kunna nyttast ved særskilde satsingar,
til dømes store reformer på eit sektorområde.
Denne medlemen vil visa til at
om ein hadde etablert eit forpliktande avtalesystem mellom staten
og kommunane, ville behovet for øyremerka midlar til større
satsingar vore eliminerte. Ei slik ordning kunne ha som mål
at partane var samde om kva økonomi og kva tiltak og satsingar
som skulle gjennomførast. Denne medlemen meiner
også at øyremerka midler skal kunna nyttast til
tilbod som berre finst i eit fåtal kommunar.
Denne medlemen vil understreka
at når Regjeringa seier at deira forslag er ei reform for
større fridom til kommunane, er det ei sanning med visse
modifikasjonar. Fridom utan pengar er tvang til å redusera
tenestetilbodet til innbyggjarane. Slik sett er Regjeringa sin plan
for innlemming av øyremerkte tilskot meir eigna til å kamuflera
eit dårleg økonomisk opplegg for kommunane enn
ei satsing på fridom.
Denne medlemen viser til at Senterpartiet
vil innlemma/avvikla 9 øyremerka tilskot og viser
til omtale av desse under dei enkelte punkt.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti har merket seg at Kommunal- og regionaldepartementet
har vurdert alle øremerkede tilskudd til kommunesektoren
med bakgrunn i ønsket om å redusere antallet og
omfanget av øremerkede tilskudd i 2004 eller påfølgende
budsjettår. Disse medlemmer viser til at
ved innlemming overføres midlene til rammetilskuddet, og
oppgavene videreføres. Ved avvikling kuttes midlene til
formålet og kommunesektoren kan redusere sin aktivitet
tilsvarende. Avvikling vil gi rom for større vekst i de
frie inntektene enn det som ellers ville vært mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti gir sin tilslutning til at følgende
forhold legges til grunn ved vurderingen av innlemming/avvikling
av øremerkede tilskudd:
– Om de
administrative kostnadene står i forhold til det staten
søker å oppnå på området
– Om tilskudd har eksistert i
lang tid (effekten av tilskuddet avtar etter hvert)
– Om staten på samme
område bruker lovgivning i styring av kommunene
– Om målene med tilskudd
er nådd
– Om tilskuddet er knyttet til
en avgrenset plan.
Disse medlemmer bifaller følgende
begrunnelse for videreføring av øremerkede tilskudd:
– Det er
et nasjonalt ønske om lokal utbygging av en tjeneste som
står svakt
– Tilskuddet kan betraktes som
betaling for en tjeneste som ikke skal utføres i alle deler
av landet
– Tilskuddet skal dekke kostnader
ved utprøving og forsøk
– Tilskuddet går til
et tiltak som har klare positive ringvirkninger utover den kommunen
som finansierer tiltaket
– Kommunen og private utfører
de samme tjenestene og staten subsidierer den private virksomheten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til egne programformuleringer der det står:
"Staten skal fastsette minimumsstandarder som er grunnleggende
for folks velferd, uansett hvilken kommune de bor i. Utover dette
bør storting og regjering gi kommunene frihet. Grunnleggende
rettigheter først, deretter mest mulig frihet til lokale
prioriteringer. Statlige reformer og pålegg skal fullfinansieres."
Disse medlemmer vil vise til
Innst. S. nr. 253 (2001-2002) Kommuneøkonomien for 2003,
hvor Sosialistisk Venstreparti skrevom
prinsipper for øremerking og rammefinansiering. I korthet
går disse ut på:
– Økning
i ramma betyr mest for økt handlefrihet.
– Tilskudd til oppgaver som skal
videreføres og til oppgaver som alle kommuner har tilnærmet
likt ansvar for, innlemmes, ikke avvikles. Innlemming må følges
av en justering av kriteriene.
– Tilskuddet må oppreguleres
til å dekke utgiftene før innlemming.
– Øremerkinger som gjelder
oppgaver noen og ikke alle kommuner har, eller som skal dekke nasjonale behov,
videreføres.
– Øremerking av tilskudd
i oppbyggingsfaser.
– Øremerkinger av tilskudd
til tiltak for funksjonshemmede må sikres som en rettighet
før innlemming, eventuelt sikres annen statlig fullfinansiering.
Med bakgrunn i den overordnede målsettingen
om at rammefinansiering skal være finansieringsmodellen for
kommunesektoren, støtter komiteens medlemmer fra
Høyre og Kristelig Folkeparti, med unntak av driftstilskudd
til barnehager, Regjeringens innlemmings-/avviklingsplan
for øremerkede tilskudd. Disse medlemmer viser ellers
til sine merknader under kapittel 4.2.3.8.
Komiteen viser til
avtale om barnehagepolitikken mellom regjeringspartiene Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, jf.
Innst. S. nr. 250 (2002-2003).
Komiteen fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Driftstilskudd til barnehager innlemmes
ikke i rammetilskuddet i 2004."
Når det gjelder forslaget
fra Regjeringen vedrørende avvikling av øremerkede
tilskudd, slutter komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet seg
til dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, fremmer følgende forslag:
"Tilskudd til landslinjer, tilskudd
til krisetiltak og tilskudd til assistenter til funksjonshemmede
innlemmes ikke i rammetilskuddet."
Et annet flertall, komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
fremmer følgende forslag:
"Tilskudd til musikk- og kulturskoler
innlemmes ikke i rammetilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
"Tilskudd til leirskoler innlemmes
ikke i rammetilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i budsjett
for 2004 om å legge inn i rammetilskuddet den delen av
tilskuddet som skal dekke bortfall av betaling for leirskole for
alle elever inn.
Tilskuddet til lærerlønn beholdes øremerket."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"Tilskudd til institusjoner, jf.
kap. 221 post 61 innlemmes ikke i rammetilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
"Tilskudd til lokale kulturbygg,
tilskudd til lokalt miljøvern, tilskudd til kommunal overvåking
og kartlegging av biologisk mangfold, tilskudd til avløpstiltak
og tilskudd til helhetlig vannforvaltning innlemmes ikke i rammetilskuddet."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti registrerer med undring og skuffelse
at verken Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet eller Arbeiderpartiet
fullt ut vil gå fra ord til handling i spørsmålet
om å styrke lokaldemokratiet og øke den kommunale
handlefriheten gjennom nedbygging av øremerkede ordninger. Disse
medlemmer mener dette innebærer en betydelig mangel
på tillit til egne og andre partiers lokale folkevalgte.
Lokaldemokratiet styrkes når makt flyttes fra regjering
og Storting til kommunestyrene, ikke av festtaler og programformuleringer. Disse
medlemmer har tillit til at kommunepolitikere over hele
landet har den samme sterke interessen for videreutvikling av gode
velferdstjenester som det rikspolitikere har. For å ivareta lokale
behov og sikre prioritering i tråd med lokale ønsker
vil derfor disse medlemmer overlate flere valg og
beslutninger til det enkelte kommunestyre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det fra og med 2004 er foreslått innlemmet
en rekke øremerkede tilskudd. Flertallet viser
til omtalen av de enkelte tilskuddsordningene.
Flertallet viser også til
de respektive partienes økonomiske opplegg for kommunesektoren
for 2004. Her legges det opp til økte økonomiske
rammer, og forbedrede finansieringsordninger på en rekke
punkter. Dette vil bidra til å styrke lokaldemokratiet
og øke den kommunale handlingsfriheten på en langt
bedre måte enn Regjeringens opplegg.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at fylkeskommunene har fortsatt ansvar for opplæring
for pasienter i medisinske institusjoner, selv om disse nå er
overtatt av staten. Man følger dermed det samme prinsippet
for barnevernsinstitusjonene. Dette medfører økte
kostnader for fylkeskommunen fordi ansvaret nå også skal
omfatte barn og unge innlagt fra andre fylkeskommuner. Dette resulterer
i store utgiftsforskjeller mellom fylkeskommunene. Hedmark anslår årlige
ekstrakostnader på 5-6 mill., Oppland enda mer, mens andre
fylkeskommuner vil tjene på å plassere sine barn
og opplæringsbehov hos andre. Dette er forhold som ikke
er omtalt i proposisjonen og som det må finnes en rimelig
løsning på i budsjett for 2004. Det settes som
forutsetning for innlemming av tilskuddet at Regjeringen finner
en omforent løsning på utgiftsfordelingen mellom fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
Regjeringen ikke har sørget for nok penger til kommunene
slik at elever sikres et tilbud om leirskole. Disse medlemmer vil
påpeke at Arbeiderpartiet foreslo å øremerke
136 mill. kroner til leirskole i budsjettet for 2003, men at dette
forslaget ble nedstemt. Disse medlemmer mener det
må være en forutsetning for innlemming at leirskoleordningen
er fullfinansiert. Slik er ikke situasjonen nå. Disse medlemmer mener
det er åpenbar fare for at når leirskoletilbudet
ikke er fullfinansiert, vil det falle bort i en stor del av kommunene.
På bakgrunn av dette mener disse medlemmer at
tilskuddet til leirskoler fortsatt skal være øremerket.
Disse medlemmer vil for øvrig
vise til Arbeiderpartiets merknader i Innst. O. nr. 43 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til budsjettavtalen disse medlemmer inngikk med regjeringspartiene
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003, og som
inneholder følgende punkt: "Statlige bevilgninger til leirskoler øremerkes
på Utdannings- og forskningsdepartementets budsjett f.o.m.
2003". Disse medlemmer har merket seg Regjeringens forslag
om å legge tilskudd til leirskoleopplæring inn
i rammetilskuddet til kommunene, og således bryte budsjettavtalen
på dette punkt. Disse medlemmer er bekymret
for at dette vil føre til at mange kommuner benytter midler
bevilget til leirskoleopphold til å løse andre
oppgaver, noe som rammer elevene. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av at tilskuddet til leirskoleopphold
videreføres som et øremerket tilskudd for å sikre
at elevene får tilbud om et slikt opphold.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til at leirskoletilbudet ikke
er sikret i lov. Det gis slikt tilbud til ca. 60 000 elever pr. år.
Før har kommunene kunnet ta egenbetaling for reise, kost
og losji knyttet til leirskolen. Disse medlemmer viser
til at Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har som prinsipp
at grunnskolen skal være gratis og at § 2 15
i loven er endret i tråd med dette og at egenbetaling for
leirskole derfor har falt bort.
Disse medlemmer vil peke på at
den dårlige kommuneøkonomien gjør at
dette i praksis betyr at noen klasser velger å ikke dra
på leirskole fordi det ikke finnes nok midler innenfor
budsjettet til å klare en slik utgift.
Disse medlemmer vil vise til
at tilskuddene til bortfall av egenbetaling og tilskudd til lærerlønn
er slått sammen og dekkes nå over samme post.
Posten dekker bådestøtte
til lærerlønn i de profesjonelle leirskolene med
offentlig ansatte pedagoger som ligger i 60 kommuner og leverer
tjenester til alle landets440 kommuner
og elevers egenbetaling.
Disse medlemmer vil påpeke
at vertskommunene med arbeidsgiveransvar for leirskolene, ikke får ekstra
kompensasjon. Men stadig usikkerhet rundt ordningen aktualiserer
spørsmål om hvordan leirskole kan sikres som en
rettighet for elevene.
Disse medlemmer vil påpeke
at innlemming av denne delen av tilskuddet er i strid med Regjeringens egne
retningslinjer for innlemming strekpunkt 2 i kapittel 5.4.
Disse medlemmer mener at den
delen av tilskuddet som går til bortfall av egenbetaling
bør innlemmes i rammetilskuddet, og at den delen som går
til lærerlønn beholdes som øremerket
tilskudd. Fra denne posten søkes det så om tilskudd
slik som i dag. Da vil en sikre både en sikker finansiering
til de leirskolene som finnes i dag, og gi mulighet til kommuner
som ønsker å benytte et annet tilbud til å få dekket
sine utgifter til lærerlønn etter samme satser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
påpeke at det står om lag 20 000 barn i kø for å få mulighet
til å delta på musikk- og kulturskoler. Tilbakemeldingen
fra kommunene tydeliggjør at problemet ligger i for lite
ressurser til å opprettholde et tilstrekkelig tilbud. Disse
medlemmer mener det er viktig med en utvidelse og videreutvikling
av tilbudet ved musikk- og kulturskolene, slik at flere barn får mulighet
til å ta i bruk sine kreative evner. Disse medlemmer frykter
at mange musikk- og kulturskoler står i fare hvis tilskuddene
blir innlemmet i rammefinansieringen uten at tilbudet er fullfinansiert.
På bakgrunn av dette foreslår disse medlemmer at øremerkingen
av tilskuddet til musikk- og kulturskoler opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at musikkskolene er en lovfestet
ordning. Det er tilbud i 411 kommuner, ca.100 000 elever og ca.
20 000 elever på venteliste. Norsk kulturråd opplyser
at 77,5 pst. av elevplassene er musikkrelatert, mens 22,5 pst. får undervisning
i dans, drama/teater, visuelle kunstfag og lignende.
Utgiftene dekkes i dag ca. 70 pst. av kommunene,
ca. 10 pst. øremerket fra staten og resten dekke av skolepenger. Disse
medlemmer vil vise til Eikemoutvalget som foreslo en inntektsdekking:
45 pst. kommune, 45 pst. stat og 10 pst. skolepenger. For å oppfylle
dette må statens bidrag i dag tredobles fra 91 mill. kroner
til 270 mill. kroner. Dekking av timesatsen er nå på 74
kroner pr. time og har stått stille i 12 år. Sammenlignbare
satser for annen undervisning, f.eks. leirskolene, er 270 kroner
pr. time. Disse medlemmer mener timesatsen må økes
i tråd med Eikemoutvalgets innstilling og ber Regjeringen
følge dette opp i budsjett for 2004.
Disse medlemmer viser til at
mange kommuner har bygget opp et godt tilbud fordi de har hatt mulighet til å dra
nytte av det øremerkede tilskuddet. En innlemming betyr
at det økonomiske grunnlaget for drift av skolen i mange
kommuner vil falle bort og de største byene som nå har
få plasser, vil få stor gevinst av innlemming.
Det er viktig at tilbudet her kan bygges opp, men det må samtidig
sikres at de som nå har et godt tilbud ikke må legge
det ned.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget skal behandle ordningen i sin helhet i en bebudet stortingsmelding,
og finner det derfor uriktig å endre tilskuddsformen nå og
vil avvente dette til behandlingen av meldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Regjeringens forslag om å innlemme det økonomiske
tilskuddet til musikk- og kulturskoler i rammetilskuddet til kommunene. Disse medlemmer anser
dette for å være fornuftig, da kommunene i større
grad kan velge om de ønsker å styrke bevilgningene
til den ordinære grunnskoleopplæringen, og tilpasse
musikk- og kulturskoletilbudet etter behov.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil særlig bemerke det øremerkede
tilskuddet til kommuner og fylkeskommuner, som er knyttet til en
omorganiseringsprosess hvor de statlige kompetansesentrene for spesialundervisning bygges
ned til fordel for styrking av PP-tjenesten lokalt. Disse
medlemmer støtter forslaget om at tilskuddet innlemmes
i rammen fra og med 2004. Disse medlemmer har tillit
til at kommunene fortsatt benytter disse midlene til å styrke
tilbudet til de funksjonshemmede.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader i Revidert nasjonalbudsjett for 2003. Posten er svært
viktig for utbygging av lokale og regionale kulturbygg.
Disse medlemmer viser til Innst.
O. nr. 44 (2002 2003) der flertallet skrev:
"Flertallet vil at om lag 30 pst. av midlene skal
gå til å styrke ordningen med Frifond, slik at
all frivillig barne- og ungdomsaktivitet får et betydelig
løft. Om lag 30 pst. av midlene skal gå til investeringer
og vedlikehold av lokale/regionale kulturelle møteplasser, slik
som flerbrukshus, allaktivitetshus og hus for kultur o.a.
Flertallet
forutsetter at fordelingsordningen ikke skal gå på bekostning
av tilsvarende bevilgninger på statsbudsjettet, men føre
til en reell økning til disse formålene, minst
tilsvarende den økte tilførselen fra tippemidlene.
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag
til organiseringen av en slik fordelingsordning i løpet
av 2002."
I vedtaket het det:
"Denne ordningen skal ikke gå på bekostning
av tilsvarende bevilgninger på statsbudsjettet, men føre
til en reell økning til disse formålene minst
tilsvarende den økte tilførselen fra tippemidlene."
Disse medlemmer viser til at
denne tilskuddsposten ble kuttet over 40 mil. kroner i budsjett for
2003. Disse medlemmer mener dette og en innlemming
av posten uten at det godtgjøres at midlene er tilgjengelige
for kommunene på andre måter, er en klar omgåelse
av Stortingets vedtak og går derfor imot innlemming nå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
vil påpeke at tildeling av personlig assistent binder kommunens
bruk av ressurser i perioden enkeltvedtaket løper. Ordningen
med personlig assistent innebærer dermed avgrensing av
kommunens mulighet for fleksibel bruk av totale ressurser. Ut fra
et ønske om å ha mest mulig effekt av hver krone,
vil derfor kommunene vegre seg for å innvilge tilskuddet
til personlig assistent. Kommunene vil sjelden ha noe økonomisk
insitament til å tildele tilskudd til personlige assistenter.
Personlig assistent er imidlertid en tjenlig ordning ut fra et brukerperspektiv.
Skal denne løsningen sikres utbredelse, vil det derfor
være nødvendig med øremerket finansiering.
Flertallet mener derfor at den øremerkede
tilskuddsordningen til personlig assistent for funksjonshemmede
skal opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
full samfunnsmessig likestilling og deltakelse for funksjonshemmede
er et mål for disse partier. For at dette skal bli en realitet,
må fundamentale og nødvendige hjelpemiddel som
funksjonshemmede må ha, rettighetsfestet.
Personlig brukerstyrt assistent er et nødvendig hjelpemiddel
for mange.
Disse medlemmer vil vise til
at siden mai 2000 har alle kommuner ifølge sosialtjenesteloven
måttet ha tilbud om brukerstyrt personlig assistanse. Loven
sier bare at tilbudet må være der, og ikke noe
om omfanget av det. Ordningen innebærer at man selv ansetter
sine assistenter, og står fritt til å velge hvordan
man vil bruke timene. Dermed har en mulighet til å legge
opp livet slik man selv ønsker. Alternativet er ofte en
hjemmehjelp som kommer innom til fast tid hver dag, og kun sørger
for helt nødvendige ting som at man kommer seg på do
og får vasket seg.
Disse medlemmer vil vise til
at i underkant av 1 000 mennesker har BPA i Norge i dag. Handikapforbundet
anslår at minst 5 000 har behov for det. Det foreligger
ikke statistikk for hvor mange som har fått avslag på grunn
av manglende økonomi. Til sammenligning har godt over 10
000 personer ordningen i Sverige.
Disse medlemmer viser til at
ifølge Norges handikapforbund er der 278 kommuner som rapporterer
om en eller flere brukere, 111 kommuner rapporterer ingen brukere,
og fra 75 kommuner mangler det rapport.
Disse medlemmer viser til at
Sosialdepartementet ikke har data for innvilging av brukerstyrt
personlig assistent (BPA) til familier med funksjonshemmede barn
og at departementet ser ut til å mene at dette er en ordning
kun for voksne. Disse medlemmer vil påpeke
at BPA kan være en god ordning som passer familier med
funksjonshemmede barn meget godt og at foreldrene selvfølgelig
kan, som for andre forhold, utøve den nødvendige
myndighet på vegne av barnet i arbeidsgiverrollen. Disse
medlemmer vil påpeke at det skal være
familiens og den funksjonshemmedes behov og ikke departementets
syn som avgjør hvilket tilbud som skal gis.
Disse medlemmer viser også til
nødvendigheten av å få på plass
en toppfinansiering for særlig tunge brukere.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at tilskuddet til personlig brukerstyrt assistent bør rettighetsfestes
og økes og utgifter over 20 timer i uka bør dekkes
av staten.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil visa til
at ordninga med brukarstyrte assistentar har vore lovfesta siden
2000. Desse medlemene vil understreka behovet for
ei evaluering av dei erfaringane både brukarane og kommunane
har gjort seg med ordninga.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"Stortinget ber Regjeringa føreta
ei evaluering av ordninga med brukarstyrte assistentar og på ein
eigna måte fremja eventuelle forslag til styrking av tilbodet."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til at i Budsjett-innst. S. nr.
5 (2002-2003) skrev flertallet følgende:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, påpeker
det store behovet for å sikre krisesentrene en tilfredsstillende
og forutsigbar finansiering, slik at tilbudet kan samsvare med det
reelle behovet for beskyttelse og hjelp, både når
det gjelder omfang og kvalitet. (…)
Flertallet
har merket seg at det pågår et arbeid i departementet
om innlemmelse av tilskudd i inntektssystemet fra 2004, hvor også de
statlige tilskuddene til krisesentrene er en del av innlemmelsen.
Uavhengig av finansieringsmodell er det en forutsetning at finansieringen
sikrer at krisesentrene ikke blir rammet av nedskjæringer.
Flertallet mente at det i kommuneproposisjonen
for 2004 måtte legges fram en helhetlig finansieringsplan for
landets krisesentre og fremmet forslag om dette.
Flertallet påpeker at
Regjeringen ikke har fulgt opp dette pålegget fra et flertall
i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet konstaterer at det i forbindelse med behandlingen
av Innst. S. nr. 40 (2002-2003), jf. Dokument nr. 8:118 (2002-2003),
ikke ble funnet noen løsning for krisesentrenes alvorlige økonomiske
situasjon. Disse medlemmer frykter at kommunenes
tilbud til voldtatte, mishandlede og incestutsatte personer står
i akutt fare for å bli rammet av den dårlige kommuneøkonomien. Disse medlemmer ser
med uro på hva som kan skje med tilbudene til en svak og
utsatt gruppe. Disse medlemmer mener derfor at støtten
til krisetiltak fortsatt må være øremerket.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at krisesentrene ikke er en lovfestet oppgave. Selv om 85 pst.
av kommunen gir støtte til krisesentrene, kan ikke tilbudet
regnes som så godt innarbeidet at det vil bestå etter
innlemming. I mange kommuner er det hvert år forslag om å kutte bevilgninger
til krisesentrene og at de reddes fordi en ellers går glipp
av et øremerket tilskudd.
Krisesentrene redder både liv og helse
hos kvinner som utsettes for mishandling. Disse medlemmer vil
vise til at det er uakseptabelt dersom tilbudet skulle måtte
legge ned.
Disse medlemmer vil vise til
at Sosialistisk Venstreparti fremmet forslag i Dokument nr. 8:118 (2001-2002)
om finansiering av krisesentrene i 2002 om at staten ved Barne-
og familiedepartementet skulle overta hele ansvaret for finansieringen
av krisesentrene, og at staten tilrettelegger for tilskudd gjennom Husbanken
til bygging av nye sentre. Dette fordi dagens finansiering av krisesenter
er lite forutsigbar for driften, og fordi det er behov for nyetablering
og rehabilitering av sentre med dårlig standard.
Under behandlingen av Innst. S. nr. 40 (2002-2003) fremmet
Sosialistisk Venstreparti også forslag om at staten skulle
tilrettelegger for tilskudd gjennom Husbanken til bygging av nye
sentre. Dette fordi dagens finansiering av krisesentre er lite forutsigbar
for driften, og fordi det er behov for nyetablering og rehabilitering
av sentre med dårlig standard og forslag om at krisesentrene
skulle bli en lovpålagt oppgave. Ingen av forslagene ble
vedtatt.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2002-2003) vedtok å be
Regjeringen komme med en finansiering i kommuneøkonomien
for 2004. Disse medlemmer vil vise til at Regjeringen ikke
fremmer noen forslag som kan sikre driften eller tilbudet og kun
foreslår innlemming, Det er ingen ting som tyder på at
krisesentrenes økonomi er sikret gjennom rammetilskudd
til kommunene uten at kommuneøkonomien blir bedret kraftig.
Disse medlemmer vil gå imot
innlemming av tilskuddet og vil foreslå lovfesting av tilbudet
og en statlig finansieringsordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser til avtalen mellom sine respektive
partier om barnehager i perioden 2002-2005.
Flertallet viser til avtalens
innhold om full barnehageutbygging og maksimalpris på barnehageplass. Avtalen
hadde som mål å sikre full barnehagedekning innen
2005, og at en barnehageplass skulle koste maksimalt 1 500 kroner
pr. plass pr. måned. Flertallet mener et
vesentlig moment for å nå dette målet
er at midler til barnehagesektoren er øremerket t.o.m.
2005.
Komiteen viser til
avtalen om barnehagepolitikken mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, jf. Innst. S. nr. 250
(2002-2003).
Komiteens flertall, medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,
viser til avtale mellom disse partiene i tilknytning til barnehageforliket
hvor øremerkede tilskudd til barnehager fra 2006 skal innlemmes
i kommunenes frie inntekter.
På denne bakgrunn fremmer flertallet følgende forslag:
"Driftstilskudd barnehager, kap.
856 post 60, innlemmes i inntektssystemet fra 1. januar 2006. Stortinget
ber Regjeringen i kommuneproposisjonen for 2006 fremme forslag om
nødvendige endringer i inntektssystemet som legger til
rette for dette."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til barnehageavtalen og vil ikke ta stilling til tidspunktet for
innlemming etter 2005. Disse medlemmer støtter
intensjonen og mener at innlemming bør skje når
full dekning, maksimalpris og rett til plass er gjennomført.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet stør
innlemming av øyremerka driftstilskot til barnehagar når
målet om full behovsdekking er nådd.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at de øremerkede midlene til kartlegging
av biologisk mangfold er en svært liten sum totalt og slik
sett uten betyding når den legges inn i ramma. Som øremerket
er det et svært viktig virkemiddel for at enkelte kommuner
skal kunne gjennomføre nødvendig kartlegging som
de ellers ikke hadde hatt økonomi til å få gjennomført.
Den biologiske mangfoldkartleggingen som gjøres har stor
betydning for framtidig arealforvaltning så vel på kommune
som fylkes- og nasjonsnivå. Uten disse registreringene
er det vanskelig å utøve en bærekraftig
arealforvaltning, skogproduksjon og jordbruksdrift.
Disse medlemmer vil påpeke
at dataene som kommunene samler inn i dette opplegget overføres
til i de nasjonale naturdatabasene. Dette skjer i et samarbeid med
Fylkesmannen. Det er derfor ikke grunnlag for å hevde at
dette medfører unødvendig rapportering som kan
reduseres dersom tilskuddet blir lagt inn i ramma.
Disse medlemmer vil påpeke
at det samme kan sies om andre øremerkinger på miljøområdet
og vil gå imot de foreslåtte innlemmingene og
avviklingene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
kjent med at vertsfylkeskommunen har ansvar for å stille
til disposisjon de lokaliteter og det utstyret som er nødvendig
for opplæringen. Vertsfylkeskommunen har også ansvar
for å organisere og tilrettelegge landslinjetilbudet. Disse
medlemmer er kjent med at flere fylkeskommuner sliter med å opprettholde dagens
tilbud pga. manglende finansiering. Disse medlemmer mener
landslinjene gir et verdifullt tilbud og er en tilvekst innen videregående
opplæring. Disse medlemmer mener derfor
at tilskuddene til landslinjer fortsatt må være øremerket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringen foreslår å innlemme
midlene til landslinjene til de fylkeskommunale rammetilskuddene.
Landslinjene representerer spesielle utdanningstilbud som det er behov
for på landsbasis, men som det ikke er behov for å drive
i hvert eneste fylke. Disse medlemmer er av den oppfatning
at en ved å fjerne tilskuddene til landslinjene som øremerkede
tilskudd kan komme til å sette en del utdanningstilbud
i fare. Slik disse medlemmer ser det vil det med
Regjeringens premisser være fare for at fylkeskommunene
kan komme til å bruke disse pengene til andre formål. Disse medlemmer viser
til at et flertall der Fremskrittspartiet var med, sikret videreføring
av landslinjer finansiert med øremerkede tilskudd i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2002.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil vise til at landslinjeordningen ble
startet for å samle de særlig kostbare tilbudene
i ett system i 1996. De dekker nasjonale opplæringsbehov. Øremerkingen
dekker ikke kostnaden fullt ut og fylkene har kryssubsidiert dem.
De landsdekkende linjene har fylkeskommunene ansvaret
for. For disse er det etablert samarbeid gjennom Nasjonalt samrådingsutvalg.
Noe tilsvarende finnes ikke for de "kostbare" landslinjene.
Disse medlemmer viser til at
saken har vært til behandling flere ganger, sist i revidert
nasjonalbudsjett i fjor. Alle partier stemte for å opprettholde
ordningen. Da var saken ute på bred høring, og
alle høringsinstanser, unntatt KS, gikk inn for å beholde
landslinjeordningen.
Utdanningsdepartementet brukte den gang samme argumentasjon
som er gjentatt i St.prp. nr. 66 på side 43.
Disse medlemmer vil vise til
at påstander om at dårlig oppfyllingsgrad og at
halvparten av elevene kommer fra egen fylkeskommune ikke på noen
måte er entydige.
Disse medlemmer viser til at
bransjene (luftfarten og anleggsbransjen) er svært avhengige
av fagutdanninga og frykter nedlegging. De ønsker seg statlige skoler
for slike tilbud. Disse medlemmer vil påpeke
at disse utdanningstilbudene bør bestå og at det for
flere av dem får uakseptable følger dersom de
ikke lenger gis som tilbud innen offentlige skoler. Nødvendig
fagopplæring vil da måtte gis som private tilbud som
bransjen krever betaling av eleven for. Disse medlemmer vil
gå imot dette og påpeke at det bør være
gratis utdanning for de tilbudene som nå gis i landslinjene,
slik det er for bilmekanikerer, snekkere og elektrikere.
For noen av tilbudene innen idrett, kan tilbudet antakelig
gis innenfor landsdekkende tilbud under fylkeskommunen.
Når det gjelder naturbruk og folkemusikk
er det mer uklart hva som er et trolig utfall. Disse medlemmer ber
derfor Regjeringen vurdere disse tilbudene for seg og i lys av kvalitetsutvalgets
utredning legge fram finansierings- og organisasjonsform.
Under forutsetning av at det er etablert en
tilsvarende avtale mellom fylkene som det er for de landsdekkende tilbudene
for gjesteelever, kunne en mulig framtidig finansieringsmodell være å legge
tilskuddet inn i ramma til den fylkeskommunen som har tilbudet nå.
Disse medlemmer går
imot innlemming nå og ber Regjeringen i samarbeid med bransjene
og fylkeskommunene finne løsninger som sikrer at utdanningene
gis som offentlig finansierte videregående tilbud også i
framtida.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at det øremerkede tilskuddet
til vertskommuner for tidligere HVPU-institusjoner foreslås
innlemmet delvis i 2005. Disse medlemmer har merket
seg at bakgrunnen for dette er at det meste av statlige midler til
psykisk utviklingshemmede overføres gjennom inntektssystemet,
der antallet psykisk utviklingshemmede i kommunen er eget beregningskriterium. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen vil komme tilbake til
nærmere utforming av forslaget og konsekvensen av dette
i kommuneproposisjonen for 2005. Disse medlemmer er
enig i at dette tilskuddet kan sees i sammenheng med en etablering
at en toppfinansieringsordning for ressurskrevende brukere, men
vil samtidig understreke at dette tilskuddet har som formål å skjerme
de 33 vertskommunene for tidligere HVPU-institusjoner mot omfordelingsvirkninger
i inntektssystemet. Det er etter disse medlemmers mening
svært viktig at dette hensynet ivaretas ved omleggingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietviser til at når det gjelder
vertskommunene og deres kompensasjon for psykisk utviklingshemmede, har
man til nå ikke tatt i betraktning at denne gruppa i likhet
med befolkningen for øvrig blir eldre og dermed mer omsorgstrengende.
I Budsjett-innst. S. nr. 11 (2002-2003) ba et flertall om at dette
ble tatt med i betraktningen når videre kompensasjon skulle
vurderes.
Disse medlemmer viser til at
det ikke i første omgang er kompetansen for å utvikle
gode tjenester som mangler, men et påtrengende behov for å greie
de økte driftskostnadene dette medfører for vertskommunene.
Disse medlemmervil
derfor understreke betydningen av at også kommunene gjennom
vertskommunetillegget får nødvendig kompensasjon
for den aldrende befolkning de har ansvar for på samme
måte som kommuner med mange eldre får kompensasjon
for dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil påpeke
at Stortinget vedtok i fjor at dette tilskuddet skulle beholdes
og at det skulle ligge fast slik at kommunene dette gjelder skulle
få arbeidsro framover. Allikevel er det foreslått
innlemma. Disse medlemmer viser til at vertskommunene
ikke ønsker en innlemming. En innlemming kan etter disse
medlemmers mening kun aksepteres etter at tilskudd til personlig
brukerstyrt assistent er rettighetsfestet og en kompensasjonen for
særlig tunge brukere fullfinansierer kommunenes utgifter over
600 000 kroner pr. bruker er innført. Det vil gi kommuner
med mange brukere mulighet til å få finansiering
på de tjenestene de må tilby.
Komiteen har merket
seg at tilskuddene som foreslås videreført som øremerkede
tilskudd i hovedsak er knyttet til avgrensede statlige investeringspakker innenfor
skole og eldreomsorg, eller er tilskudd som er betaling for tjenester
som utføres av svært få kommuner, og
som derfor ikke er egnet for innlemming.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til sine respektive merknader i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti forutsetter at øremerkede tilskudd
knyttet til avgrensede statlige investeringspakker innenfor skole
og eldreomsorg, avvikles når alle tilskudd er gitt, og
gir sin tilslutning til at de tilskudd som gjelder betaling for
tjenester utført i få kommuner forblir øremerket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Fremskrittspartiet, vil påpeke at Regjeringen ikke følger
sitt eget prinsipp med å øremerke tilskudd for betaling
for tjenester eller oppgaver som noen kommune/fylkeskommuner
har, jf. leirskoler, landslinjer m.m.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil ikke på dette
tidspunkt gå inn for innlemming eller avvikling av tilskudd
i perioden 2005-2007, fordi en ikke har oversikt over kommunenes økonomiske
situasjon.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget avviser Regjeringens
opplegg i St.prp. nr. 66 (2002-2003) til innlemming og avvikling
av øremerkede tilskudd i perioden 2005-2007."
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet tek
på dette tidspunkt ikkje stilling til Regjeringa sitt framlegg
til innlemmingar og avviklingar i øyremerka tilskot for åra
2005-2007.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti ved flere anledninger har foreslått å innlemme
tilskudd til kirkelig fellesråd i rammetilskuddet, jf.
Innst. S. nr. 187 (2000-2001) Innstilling fra kirke-, utdannings-
og forskningskomiteen om Børs og katedral. Om økonomien
i Den norske kirke, skriver komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti at:
"(...) selv om statstilskuddet til diakoni, undervisning og
kirkemusikk ble innført for å styrke den offentlige innsatsen
på disse områdene, medfører ordninga
ei faktisk styring av den lokale ressursbruken. Intensjonen i kirkeloven
er at prioriteringen av de kirkelige oppgavene og prioriteringen
mellom dem, herunder diakoni, barne- og ungdomsarbeid, undervisning
og kirkemusikk, skal skje lokalt i et samarbeid mellom kirken og
kommunen. Disse medlemmer mener en innlemming i rammetilskuddet
vil være et riktig tiltak for å øke både
det kirkelige og kommunale lokale selvstyre."
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fra og
med budsjettåret 2004 innlemme det øremerkede
tilskuddet til kirkelig fellesråd i rammetilskuddet."