Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunnar Halvorsen, Leif Lund og lederen Marit Nybakk, fra Høyre,
Bjørn Hernæs og Åge Konradsen, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil
Bjørklund, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff
Nilssen, og fra Senterpartiet,Marit Arnstad,
viser til fremlagte forslag om anskaffelse av fem nye Skjold-klasse missiltorpedobåter
(MTB) og tilpassing av forseriefartøyet KNM Skjold, samt
anskaffelse av våpensystemer og løsninger for
logistikk og opplæring. Prosjektet omfatter videre anskaffelse
av våpensystemer, reservedeler, teknisk dokumentasjon og
løsninger for logistikk og opplæring, mens missiler
anskaffes utenfor prosjektet.
Komiteen ser at Regjeringen ber
om tilslutning til kontrahering av fem nye Skjold-klasse missiltorpedobåter
(MTB), og tilpasning av forseriefartøyet KNM Skjold. Komiteen har
merket seg at arbeidet med Skjold-klassen er tatt ut av prosjektet
"Ny MTB-struktur", som også omfattet oppdatering av 14
MTB-er av Hauk-klassen.
Komiteenhar
videre merket seg at fartøyene planlegges levert i perioden
2006-2009, med operativ drift fra 2009, og at årlig drifts-
og vedlikehold av fartøyene vil være i størrelsesorden
150-160 mill. kroner.
Komiteen ser at den totale kostnadsramme
for prosjektet blir 4 675 mill. kroner. Dette omfatter materiellinvesteringen
(inklusive buffer for usikkerhet, og varer og tjenester Forsvaret
skal levere) som er satt til 4 409 mill kroner, gjennomføringskostnader
som er satt til 125 mill. kroner og bygge- og anleggskostnader som
er satt til 141 mill. kroner. Prosjektet omfatter ikke anskaffelse
av missiler.
Komiteen har merket seg at forhandlingsresultatet som
foreligger, medfører en utbetaling på 2 064 mill. kroner
for perioden 2002-2005, og at den øvrige summen ubetales
i perioden 2006-2011, mens det i St.prp. nr. 55 (2001-2002) var
satt av 880 mill. kroner til prosjektet for perioden 2002-2005.
Komiteen er tilfreds med at utenlandske
leverandører har forpliktet seg til gjenanskaffelse av materiell
hos norsk forsvarsindustri for over 1 mrd. kroner på 10 år.
Komiteen har merket seg at det
i kontrakten som er forhandlet med Skjold Prime Consortium, som består
av Umoe Mandal, Kongsberg Defence and Aerospace og Armaris, verken
foreligger én hovedleverandør eller et solidarisk
ansvar, og at dette således utgjør en risikofaktor
i kontrakten.
Komiteen har også merket
seg at det av tekniske risikoelement er endringer i våpensystem
og på selve plattformen som kan gi de største økonomiske
utslagene, og at det også er sårbarhet i forhold
til bemanning.
Videre har komiteen forstått
at det sammen med morselskapgarantiene (30 pst. for UM og KDA, 35
pst. Armaris) er finansiell risiko knyttet til leverandørkonkurs
og feil som dukker opp i garantiperioden.
Komiteen har merket seg at Forsvarssjefens
anbefaling forutsatte at rammen på 118 mrd. kroner holdes, og
at neste fireårsperiode viderefører dette nivået.
Komiteenvil
peke på at Norge har suverenitetsansvar over havområder
som er sju ganger større enn landområdene. Barentshavet
og Norskehavet er blant verdens mest produktive havområder.
De klimatiske forholdene og mørketida gjør områdene
særlig sårbare, og risikoen for skipsulykker og
havari, økt petroleumsvirksomhet i nordområdene,
transport av råolje og brukt atombrensel må møtes
med offensive tiltak. Dette synliggjør behovet for en full
gjennomgang av alle utfordringene i disse havområdene,
inkludert de sikkerhetspolitiske, samt utarbeidelse av en helhetlig forvaltningsstrategi
for disse enorme områdene. Dette må vektlegges
i arbeidet med den neste langtidsproposisjonen.Komiteen vil
derfor be Regjeringen i neste langtidsproposisjon se på den
totale fartøystruktur i Sjøforsvaret og driften
av denne.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at missiltorpedobåtene i Skjold-klassen vil gi en styrket
kapasitet til suverenitetshåndheving, territorialsikring
og til støtte for sivile operasjoner, og mener at dette
er spesielt viktig i nordområdene.
Flertallet vil gi sin tilslutning
til anskaffelse av de til sammen seks fartøyene som inngår
i strukturen Stortinget vedtok ved behandling av Innst. S. nr. 342 (2000-2001),
jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001), og hvor Stortinget fattet vedtak
om anskaffelse av Skjold-klasse MTB. Flertallet gir
også sin tilslutning til den gitte kostnadsrammen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bekymring på de signaler som fremkommer i forbindelse
med kontraktsinngåelsene. Det er en stor risiko å ikke
ha én hovedleverandør å forholde seg
til, da dette vil medføre usikkerhet om ansvarsavklaringer
i forbindelse med økonomiske og logistikkmessige forhold.
Disse medlemmer ser òg
på risikofordelingen mellom Forsvaret og del-leverandørene
som et punkt som er bekymringsverdig, da det er Forsvaret som vil bli
ansvarlig for den største risikodelen i prosjektet.
Det er oppsiktsvekkende at departementet har
innledet forhandlinger på den måten vi ser her,
all tidligere erfaring inkludert fregattprosjektet viser at det
er avgjørende for et prosjekt at det er klare ansvars-
og rapporteringslinjer. Dette er ikke ivaretatt med den løsningen
som her er beskrevet. I og med at SPC ikke er et selvstendig rettssubjekt,
og Forsvaret således har tre kontraktmotparter å forholde
seg til, er det slik disse medlemmer ser det, ikke
mulig å gjennomføre en forsvarlig kvalitetssikring
av prosjektet.
Disse medlemmerser
det somen nødvendighet at de
kontraktsmessige forhold blir klargjort før endelig avtale
med leverandørene blir inngått.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i proposisjonen fremgår at Forsvarets overkommando
(FO) har anbefalt at beslutningen om Skjold utsettes til neste langtidsdokument
våren 2004, og mener det er uheldig at Stortinget tar stilling
til en investering i en slik størrelsesorden som bygging
av Skjold-klasse MTB kort tid før Regjeringen skal legge
fram et nytt langtidsdokument for Forsvaret. Dette medlem mener
det pr. i dag ikke er lagt fram militærfaglige argumenter
som tilsier at dette vil være prioriterte kapasiteter innenfor
en ny forsvarsstruktur innen de økonomiske rammene som
er fastlagt for Forsvaret i de nærmeste årene. Dette medlem understreker
at dette er et svært kostbart prosjekt, og at mye tyder
på at Forsvaret kan være på vei mot en
ny ubalanse i forholdet mellom politiske vedtak som Forsvarets struktur
og de økonomiske rammene. Dette medlem mener
det realistiske svaret på en slik situasjon er å se
på hvilke strukturelementer som kan nedprioriteres, framfor å skape
forventninger om kraftig vekst i budsjettrammene for Forsvaret i årene
som kommer. Dette medlem mener at det verken er sikkerhetspolitiske
eller økonomiske argumenter for en ytterligere sterk vekst
i rammene for det norske forsvaret, og at risikoen for å gjøre
feilinvesteringer er overhengende dersom man ikke behandler så store
investeringer som Skjold-klasse MTB i en helhetlig sammenheng.